Gå til innhold

Dere som får til å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her 😊  Jeg har ikke kuttet ut noenting helt, men spiser mye mindre av kalori-rike ting og mye, mye mer grønnsaker. Spiser tre digre måltider pr. dag, men i totalsum ligger jeg alltid mellom 1500-1800 kcal.  I tillegg til vektnedgang føler jeg meg mer opplagt og har fått bedre hud, samtidig som jeg har fått bedre kostholdsvaner som jeg kommer til å ha hele livet.

Anonymkode: e930f...109

Jepp. Dette for å unngå myten om "at en må kjenne på sult for å gå ned i vekt".

Svada.

Anonymkode: 853e0...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 12.22):

Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva og hvor mye?

Anonymkode: 90118...8f7

Er medlem i vektklubben og spiser 1300 kalorier pr dag.mange gode oppskrifter og jeg veier alt jeg spiser.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 19.39):

JJeg spiser til jeg ikke er sulten lengre, sjeldent til jeg er mett, 

Anonymkode: 98877...3f8

Hva er forskjellen på dette? For meg er det å ikke lenger være sulten det samme som å være mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (13 timer siden):

Hva er forskjellen på dette? For meg er det å ikke lenger være sulten det samme som å være mett.

Vi som har spist alt for mye over lang tid, vet at det å være mett er det samme som å ha spist for mye. Ikke være sulten, er å kjenne at man ikke er sulten, men samtidig har lyst og lett kunne ha spist like mye en gang til.

Anonymkode: 3c9ea...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (14 timer siden):

Hva er forskjellen på dette? For meg er det å ikke lenger være sulten det samme som å være mett.

Slik jeg ville definert det:

Ikke lenger sulten - sultfølelsen er borte, men jeg kan fint spise mer.

Mett - jeg har ikke plass/ork til å spise mer mat, fordi magen er full.

Så når man stopper når man ikke lenger er sulten, så er ikke nødvendigvis magen full enda. Den er bare full nok til at sultfølelsen er borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kg.

Pratet med en tidligere bodybuilder ang tips til vektnedgangen.


Frokost: smoothie ELLER omelette (2egg) med valgfri mengde grønnsaker.

Lunsj: TO(!), ikke mer, grove tortillalumper. Fyll på med grønnsaker og rent kjøtt/fisk/kylling for å bli mett. Mager kesam eller annen MAGER saus som smakstilsetning.

Til middag: 60 gram ris/pasta. Resten grønnsaker og rent kjøtt/fisk/kylling for å bli med. MAGER kesam for at det ikke skal være tørt.

Kveldsmat: En helt vanlig valgfri yoghurt.

Trening: rolig gange og styrketrening tre dager i uken.

Det tok ett år, men jeg klarte det :) 

Anonymkode: e9fb2...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått ned 20 kg.

Pratet med en tidligere bodybuilder ang tips til vektnedgangen.


Frokost: smoothie ELLER omelette (2egg) med valgfri mengde grønnsaker.

Lunsj: TO(!), ikke mer, grove tortillalumper. Fyll på med grønnsaker og rent kjøtt/fisk/kylling for å bli mett. Mager kesam eller annen MAGER saus som smakstilsetning.

Til middag: 60 gram ris/pasta. Resten grønnsaker og rent kjøtt/fisk/kylling for å bli med. MAGER kesam for at det ikke skal være tørt.

Kveldsmat: En helt vanlig valgfri yoghurt.

Trening: rolig gange og styrketrening tre dager i uken.

Det tok ett år, men jeg klarte det :) 

Anonymkode: e9fb2...fef

Ja, også kuttet jeg ut alt av drikke som inneholder kcal basically. Ikke melk, ikke juice, ikke kaffe med melk/sukker. Man må drikke vann. Jeg ble pepsi max avhengig mens jeg slanket meg for å si det sånn.

Anonymkode: e9fb2...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 160 og pr nå 68kg.

Max vekt for rundt 10 år siden var 110kg. Minste jeg veide for rundt 4 år siden var 54. Ligger stort sett mellom 63-73 kg med en trivsels vekt på rundt 64-69kg... det er nok akkurat den som er viktigst. Ikke hvor lett man kan bli men hvilken vekt man har når man føler seg tilfreds på de fleste plan. 

aktivt arbeidsliv, pluss styrketrening 4-6g uka og et par fjellturer i uka. Krever en kropp som ikke bare er tynn men som faktisk funker. Når jeg var på mitt "slakenste" svimte jeg av flere ganger i uka, hadde null energi og levde på skammelig lite mat. 

Typisk dag med mat for min del ser slik ut: 

Frokost- yt, proteinpudding eller bygggryn/havregrøt. ( 100-250 cal)

Mellom- en frukt 

Lunsj- Protein sjokkis, knekkebrød med smøreost, bygg eller havregrynsgrøt. Spiser stortsett en frukt her også ( ca 300-500cal)

Etter jobb men før trening snack- rugsprø med makrell i tomat evt Protein shake ( ca 200-300cal) tar gjerne en frukt i bilen også. 

Middag- alt mulig rart. Men spiser stortsett rent og lager det meste selv. Kylling,kjøtt, vegetar varianter. ( ca 500-700 cal)

Alt i alt får jeg i meg rundt 1600-2200 cal og forbrenner rundt 2000-2600. 

Anonymkode: d88c5...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser etter Spis deg fri-metoden. Har kuttet ut alt av mel og sukker/kunstig søtning. Kiloene har rent bort! 

Anonymkode: 4c8e8...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi som har spist alt for mye over lang tid, vet at det å være mett er det samme som å ha spist for mye. Ikke være sulten, er å kjenne at man ikke er sulten, men samtidig har lyst og lett kunne ha spist like mye en gang til.

Anonymkode: 3c9ea...8a0

 

Sessan_ skrev (5 timer siden):

Slik jeg ville definert det:

Ikke lenger sulten - sultfølelsen er borte, men jeg kan fint spise mer.

Mett - jeg har ikke plass/ork til å spise mer mat, fordi magen er full.

Så når man stopper når man ikke lenger er sulten, så er ikke nødvendigvis magen full enda. Den er bare full nok til at sultfølelsen er borte.

Takk for forklaring.

Jeg visste faktisk ikke at det hos noen ikke er samme ting. For når jeg ikke er sulten lenger, er jeg også mett, og vil ikke spise mer.

Det må være frustrerende å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spiser etter Spis deg fri-metoden. Har kuttet ut alt av mel og sukker/kunstig søtning. Kiloene har rent bort! 

Anonymkode: 4c8e8...397

Hva går det ut på?

Anonymkode: 2e182...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
14 hours ago, Lafamiglia said:

 

 

Takk for forklaring.

Jeg visste faktisk ikke at det hos noen ikke er samme ting. For når jeg ikke er sulten lenger, er jeg også mett, og vil ikke spise mer.

Det må være frustrerende å ha det slik.

Går du fra sulten til mett på et blunk? Er det ikke en skala for deg? 

Hvis du for eksempel spiser to brødskiver til frokost, er du fortsatt sulten etter den første skiven? 

Hvis man spiser sakte vil man bedre legge merke til denne tilstanden mellom sulten og mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 timer siden):

Går du fra sulten til mett på et blunk? Er det ikke en skala for deg? 

Hvis du for eksempel spiser to brødskiver til frokost, er du fortsatt sulten etter den første skiven? 

Hvis man spiser sakte vil man bedre legge merke til denne tilstanden mellom sulten og mett. 

Jeg spiser veldig sakte, ja. Noe som er en ulempe i en del sosiale settinger.

Og jeg pleier ikke å forholde meg særlig mye til sult. 

Men når jeg spiser, kjennes det plutselig nesten som en "av-bryter". Jeg blir altså mett mens jeg sitter og spiser, og klarer da ikke å spise mer. Ettersom jeg er ganske småspist, klarer jeg nesten aldri å spise opp en hovedrett på restaurant. En italiensk pizza på restaurant er også vanligvis altfor mye for meg. Så jeg spiser alltid til magen sier stopp, uavhengig av om det er mer igjen på tallerkenen, fordi jeg rett og slett ikke klarer å få i meg mer. Men hvis magen ikke har sagt stopp etter den første porsjonen, forsyner jeg meg en gang til.

For meg er dette at kroppen sier "stopp" det samme som at jeg er mett. Og jeg kjenner meg dessuten nesten aldri sulten, til tross for at jeg vanligvis bare spiser to måltider per dag.

Det føles rart å skrive dette, for det er ikke noe jeg har hatt et bevisst forhold til overhodet. Det har bare vært sånn jeg har fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frokost: skål cottage cheese med helios usøtet eplemos og noen nøtter

lunsj: Brokkolisalat fra coop eller meny med ekstra skinke og 15-20 g nøtter oppi. Eller omelett med ost og skinke. Eller 2 Brisk knekkebrød med ridderost, eller tunfiskrøre lagd med ricotta, eller salami. Noen ganger et eple med peanøttsmør.

middag: wok med kylling, og wokgrønnsaker eller grønnkålmiks, med quinoa til.

kvelds: 1-2 Brisk knekkebrød med ridderost, eller tunfiskrøre lagd med ricotta, eller salami.

ingen snacks eller mellommåltider.

 

Anonymkode: 27d46...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 1200-1700 kcal om dagen. 1700 kcal er det jeg trenger for å opprettholde den vekta jeg har, så legger meg 200-300 kcal under dette på ukedagene, og 500 kcal under de dagene jeg er skikkelig sofagris og beveger meg lite og bare forbrenner BMR. 

 

Frokost er enten honning- og cantaloupe melon mix, eller grønnsakssmoothie med havregryn på ca 350-400 kcal. Lunsj er 3 knekkebrød med sesamfrø og havsalt og lettost. Formiddagssnack er noen ganger proteinpudding. Middag varierer om det er helg eller ukedag, men oftest kylling, fiskeburger, kyllingsalat, fullkornspaghetti osv i ukedagene, pizza, taco, typisk helgemat etc i helgene. 

Deretter snack eller kveldsmat, ofte frukt eller bær i ukedagene, godis og potetgull i helgene. Her spørs det hvor mye kalorier jeg har til overs. Jeg har også 2 dager i måneden hvor jeg ikke veier eller teller, men spiser hva jeg vil (da kan det fort bli en tur på Mccer'n haha!). 

 

Har gått ned 12kg på denne måten, og er nå 1,3 kg unna målvekta mi 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...