Gå til innhold

Dere som får til å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror livet blir veldig trist om man skal veie og telle alt, og man kommer langt ved å redusere søtsaker og junk food, øke mengde grønnsaker på tallerkenen og minske porsjonene man spiser. 

De fleste under 70 har god nok hukkomelse og ikke så vanvittig variert/uforutsigbart kosthold til at dette krever noe som helst.  Jeg telte bevist kalorier noen uker i 2017, men vet jo nøyaktig hva kaloriinntaket er de fleste dagene likevel.

Å telle kalorier noen uker tror jeg er veldig lurt. Man for så mye bedre oversikt i ettertid uten å gjøre noen innsats.

Endret av Chomsky89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varierer veldig, men typisk dag er:

Frokost: salat med tunfisk eller reker

Lunsj: wrap med skinke og masse grønnsaker

Middag: fisk, karbonadedeig eller annet kjøtt og grønnsaker(stekt eller kokt)

Kveldsmat: cottage cheese med sukkerfritt syltetøy og grønnsaker med dipp av mager kesam.

Av og til tar jeg en skyr eller proteinbar til mellommåltid. Trener også mye. 

Anonymkode: 1d72b...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned ca. 30 kg (men vil ned 20 til). 

I ukedagene kan jeg spise 1600 kcal per dag, om jeg går over er det ok, så lenge jeg ligger under 2000. 
(Går ikke så fort ned da, men jeg regner med at jeg må telle kalorier resten av livet, og dette er et tall jeg kan leve med.)
I helgene kan jeg spise 2000 + evt. kalorier fra trening (ellers gidder jeg ikke trene ...)

(Jeg er vegetarianer, men var det også da jeg veide 100 kg, så vegetar i seg selv er ikke løsningen.)

Frokost
To brødskiver (grovt kjøpebrød) med tubeost, hvitost el.l. 

Lunsj
To brødskiver med hvitost.

Middag varierer, men f.eks.:
- Tjukk suppe / lapskaus av grønnsaker og linser
- Stekte kikerter med et stort lass salat
- 75 gram fullkornspasta, lettkokt brokkoli, en halv boks kidneybønner, "saus" av kutta tomat, basilikum og pepper, masse aromasopp stekt i maks 1 ss bremykt 
- 75 gram fullkornspasta, lettkokt brokkoli og frosne erter, stekt vegetarpølse, hvit saus av Styrk-melk og krydra med næringsgjær og buljongpulver
- Vegetarlasagne med et stort lass salat
- Sånne indiske/asiatiske sauser på glass. Steker løk/paprika/sukkererter osv. (evt. noen slags soyabiter fra vegetarfryskedisken). Fordeler på 3-4 middager. Har en halv ris-boil-in-bag til og masse salat. 
- Stekt ris/nudler/bulgur. Steker forskjellige grønnsaker, krydrer med en sånn liten pose wok-saus, eller bare buljong, eller andre krydder. Halv pose boil-in-bag-ris eller 50 g eggenudler eller husker ikke hvor mye bulgur. Rører kanskje i et egg til slutt. Men forsiktig, blir fort mange kalorier og lite mett. 
- Havregrøt fra Fjordland med et halvt eple og skumma kulturmelk. (Men da må jeg ha kveldsmat senere.)
- Fylt paprika. Lager "tacofyll" av linser/soyaprotein/kikerter og hakka tomat og løk ++ Fyller det i to halve paprikaer, har på litt ost, gratinerer. Stort lass salat til. 

Dessert / kvelds:
Min svakhet, helst ingenting, men må som regel ha noe. 
- Noen ganger spiser jeg en is og en kaffe etter middag - da klarer jeg ofte å holde meg unna andre ting resten av kvelden. 
- Proteinpudding med sjokoladesmak
- Yoghurt 
- Granola med skumma kulturmelk (men må veie granolaen nøye) 
- Fire knekkebrød med litt ost (men blir fort tolv knekkebrød med masse ost :( )
- Fruktsalat av bare oppkutta frukt (uten sukkerlake) 
- Frosne erter
- Appelsin/klementin
- Gulrot, kålrabi, selleristang, rå brokkoli - så mye jeg vil, teller ikke kaloriene der. 
- To brødskiver med pålegg, men prøver å unngå det, blir fort seks brødskiver :( 

Ofte blir det flere av tingene, prøver å tilpasse kaloriene. Hvis jeg har en "lett" middag, kan jeg spise bedre kvelds.
 

I helgene spiser jeg senere frokost. Spiser fortsatt brødskiver, men da har jeg bremykt på, og har ofte bedre pålegg, ev. speilegg. Jeg spiser en sjokolade også, ei stripe melkesjokolade, en halv Japp el.l. 

Jeg spiser ikke så ofte lunsj i helgene, i så fall blir det frukt/grønnsaker eller en yoghurt. Noen ganger en kanelbolle eller noe på kafé (men da dropper jeg sjokoladen til frokost). 

Spiser "helgemiddag" på lørdag: 
- Hamburger (burgerbrød, vegetarkarbonade, to skiver ost, paprika, cherrytomat, "sukkerfri" ketsjup) evt. med poteter stekt i airfryer. 
- Pizza. Bunn fra toro-pose, bruker ca. 1/4 av posen, blir en tynn bunn litt mindre enn en middagstallerken. Tomatsaus, cherrytomater, sjalottløk, spiss paprika. 50 gram raspa ost (veier nøye). Topper med stekt aromasopp. 
- "Nachos" av en boks kikerter, løk og tomat. Stikker nachoschips nedi og har ost over (veier begge deler nøye), gratinerer. Sparer halvparten til neste dag. Stort lass salat til. 
Eller jeg spiser bare salat eller noe til middag. Bruker kaloriene på potetgull til kvelds isteden. Prøver å ikke gjøre det så ofte. 

Anonymkode: 11a9c...ac1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke kcal, men spiser f.eks

en porsjon havregrøt med bær

et par knekkebrød med makrell i tomat

liten middagsporsjon 

en brødskive med pålegg

 

utfordingen her er at jeg på en dag med vanlig aktivitet ligger på ca 1400 kcal i forbruk i følge appen, og ved trening 1800 kcal. Dvs, enten må jeg trene hver dag for å ligge på de lovlige 1500 kcal på KG, eller ligge ulovlig lavt.

Anonymkode: e5275...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SPOCA said:

Dette stemmer ikke for alle. Jeg har alltid hatt såkalt ulvehunger. Men, jeg har lært å kontrollere den, men det er ikke "av seg selv". Sånn var det den gang jeg var idrettsutøver, sånn er det nå. Jeg har gått ned over 90 kg. Jeg er vant til å alltid føle meg sulten. Dvs: jeg har lært meg til å vite at jeg er mett når jeg fremdeles føler meg sulten. Jeg er hun som uten problemer kan spise 1 stor melkesjokolade i slengen sammen med en diger pose potetgull. Jeg kan uten problemer spise en diger take away-pizza alene. 

I starten var dette superhardt, men det viktigste for meg har faktisk ikke vært å stilne ulvehungeren, men heller klare å skille mellom mat som noe som jeg trenger for kroppen og noe kroppen vil ha fordi den trenger trøst/kjærlighet. Sulten er det uansett, men den er enklere å fortrenge og sette til side fordi maten nå fungerer kun som et middel for å spise når jeg skal spise for å få næring.

Først og fremst har jeg gått ned i vekt fordi jeg hatt tatt tak i livet mitt som sådan som førte til at jeg spiste som jeg gjorde, men jeg har også telt kalorier (i tillegg til å gå minst 10 000 skritt per dag).

I dag har jeg spist:

Frokost: 1 bolle med havregrøt og litt sukker på toppen. 383 kalorier.

Sommeris. 115 kalorier.

Lunsj: Pannekaker. Rester fra gårsdagens middag og blåbærsyltetøy. 881 kalorier. 

Middag: Findus bolognesegryte. 576 kalorier.

Blir 1973 kalorier i dag. Forbrenner mellom 2800-3000 kalorier om dagen.

Det handler ikke nødvendigvis om hva man spiser, men om mengder. Jeg nekter meg ingenting, derfor spiste jeg en is i dag, for jeg visste at jeg kunne det innenfor mitt kaloribudsjett. Jeg har også sukker på toppen av havregrøten, for det hadde jeg lyst på. Jeg spiste en diiiger lunsj i dag, men vil spise en mye mindre middag. Altså er jeg påpasselig med kaloriene. Jeg spiser meg dog alltid mett. Jeg går aldri "sulten" (som i at kroppen faktisk burde hatt mat og ikke fått det).

Jeg prøver å aldri spise etter kl 19, med unntak av lørdager.

Det er klart at vår  sult- og metthetsfølelse er påvirket av flere ting enn bare maten vi spiser, det har du rett i. Hormoner, vaner, kultur osv. Du snakker om å skille mellom mat kroppen trenger og ting du spiser for kos eller trøst. Maten du lister opp her er jo en karbohydratbombe. Jeg tror jeg kan garantere at om du hadde forsøkt å spise alle disse kaloriene i kjøtt og fett, ville du vært så mett at du ikke ville klare et gram til. Men du ville sikkert klart en is, ikke sant? Vi klarer alltid å spise karbohydrater selv om vi er forsynt av biff. Problemet er jo da som kjent at karbohydrater bare bidrar med energi (som vi i dette tilfellet ikke trenger) og ingen næring.

Anonymkode: 95197...969

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telte kalorier i 3-4 uker i fjor, nok til at jeg fikk en idé om hva jeg får i meg i snitt en dag. Reduserte litt. 

Jeg spiser etter 16:8, det hjelper meg veldig. Fokuserer på sunn mat, men det blir iblant Toro også, og det er helt greit.

Jeg følger mest med på porsjonsstørrelse. Jeg spiser mye mer grønnsakssuppe til middag enn pasta carbonara. Alt med måte, og helst mest grønt. Det går nedover for meg på denne måten :)

Jeg spiser til jeg ikke er sulten lengre, sjeldent til jeg er mett, men iblant skjer det. F.eks i dag når vi hadde takeaway. Jeg vil ha rom for god mat og for godteri i livet mitt, men jeg begrenser det til f.eks kun lørdag eller en gang i uka.

Anonymkode: 98877...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser en frukt til frokost. Lunsj er ostesmørbrød med en skive grovbrød pluss ost, skinke og ketchup og et glass sjokolademelk, middag, hva som helst under 1000kalorier, og så popcorn og brus til kvelds. 

Anonymkode: fc4c5...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er helt utrolig uriktig.

Anonymkode: 7a2cf...319

Hvis det ikke er din erfaring, spiser du sannsynligvis helt utrolig uriktig.

Folk snakker om å kontrollere appetitten osv. Det er å behandle symptomene heller enn "sykdommen." Mennesker er dyr, og det er ingen dyr som må prøve å begrense seg for å ikke spise for mye. De spiser når kan og vil (spesielt plantespisende dyr har som regel fri tilgang til mat 24/7). Hvorfor blir de ikke overvektige? Fordi de spiser det de er ment å spise, og da føler de seg mette når kroppen har fått det den trenger. Mennesker har ikke en fundamentalt annen fysiologi i så måte. Folk i steinalderen, eller forsåvidt da bestemor var ung, gikk ikke rundt og kjempet mot sulten og prøvde å spise seg mindre enn mett så de ikke skulle bli overvektige. Men de spiste type tre ganger daglig, og de spiste ordentlig mat. De hadde ikke skapene fulle av potetgull og sjokolade og brus. Og ja, de beveget seg muligens mer, men vi vet at for å forbrenne en sjokoladeplate må man jogge i type to timer i strekk, så det er ikke der løsningen ligger.

(Og så sov de sannsynligvis både mer og bedre enn mange gjør i dag. Søvn og stress har stor innvirkning på forbrenning og appetitt.)

Anonymkode: 95197...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mindre porsjoner og begrenser karbohydratinntaket. Øker proteinmengden. Kroppen og da magesekken, venner seg til mindre mat etterhvert. Men det er en overgang på en 7-10 dager. Sultfølelsen avtar over tid akkurat på samme måte som søtbehovet gradvis går nedover når man kutter helt ut sukker og raske karbohydrater. Men det er en liten kamp i den første tiden.

Anonymkode: 39aee...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg teller kalorier, eller hovedsakelig makroer, i perioder. Øker proteinmengden, spiser mer frukt enn godteri. Sover nok.

Anonymkode: 8b921...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som går ned på så lite mat (typ 4 knekkebrød, en salat og liten middag ila en dag), går ikke forbrenningen fryktelig treigt da?
 

Kroppen vil jo gå inn i sultemodus på enkelte av diettene her og da skrur kroppen forbrenningen ned. Går ikke vektnedgangen treigt da? Og blir det ikke vanskelig å skulle begynne å spise mer normalt etterhvert uten å rase opp i vekt igjen?

Bare nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva og hvor mye?

Anonymkode: 90118...8f7

Teller kalorier og ligger under 1800kcal pr dag.

Spiser alt, egentlig. Energidrikk, kake, grønnsaker, knekkebrød, kylling.. Lista er lang 😅 Gått ned 10kg siden starten på mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (1 minutt siden):

Dere som går ned på så lite mat (typ 4 knekkebrød, en salat og liten middag ila en dag), går ikke forbrenningen fryktelig treigt da?
 

Kroppen vil jo gå inn i sultemodus på enkelte av diettene her og da skrur kroppen forbrenningen ned. Går ikke vektnedgangen treigt da? Og blir det ikke vanskelig å skulle begynne å spise mer normalt etterhvert uten å rase opp i vekt igjen?

Bare nysgjerrig

Snakker for meg selv. Siden dette er kaloribehovet må jeg bare akseptere at slik må jeg spise eller gå opp i vekt. I allefall til jeg kan legge inn mer bevegelse. Sparebluss er egentlig en myte, er det ikke? 

Anonymkode: a581e...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen fortelle hvordan man går opp i vekt?

Spiser som bare det.

Er 176 cm og 62 kg.

Anonymkode: a0226...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har gått ned ca. 30 kg (men vil ned 20 til). 

I ukedagene kan jeg spise 1600 kcal per dag, om jeg går over er det ok, så lenge jeg ligger under 2000. 
(Går ikke så fort ned da, men jeg regner med at jeg må telle kalorier resten av livet, og dette er et tall jeg kan leve med.)
I helgene kan jeg spise 2000 + evt. kalorier fra trening (ellers gidder jeg ikke trene ...)

(Jeg er vegetarianer, men var det også da jeg veide 100 kg, så vegetar i seg selv er ikke løsningen.)

Frokost
To brødskiver (grovt kjøpebrød) med tubeost, hvitost el.l. 

Lunsj
To brødskiver med hvitost.

Middag varierer, men f.eks.:
- Tjukk suppe / lapskaus av grønnsaker og linser
- Stekte kikerter med et stort lass salat
- 75 gram fullkornspasta, lettkokt brokkoli, en halv boks kidneybønner, "saus" av kutta tomat, basilikum og pepper, masse aromasopp stekt i maks 1 ss bremykt 
- 75 gram fullkornspasta, lettkokt brokkoli og frosne erter, stekt vegetarpølse, hvit saus av Styrk-melk og krydra med næringsgjær og buljongpulver
- Vegetarlasagne med et stort lass salat
- Sånne indiske/asiatiske sauser på glass. Steker løk/paprika/sukkererter osv. (evt. noen slags soyabiter fra vegetarfryskedisken). Fordeler på 3-4 middager. Har en halv ris-boil-in-bag til og masse salat. 
- Stekt ris/nudler/bulgur. Steker forskjellige grønnsaker, krydrer med en sånn liten pose wok-saus, eller bare buljong, eller andre krydder. Halv pose boil-in-bag-ris eller 50 g eggenudler eller husker ikke hvor mye bulgur. Rører kanskje i et egg til slutt. Men forsiktig, blir fort mange kalorier og lite mett. 
- Havregrøt fra Fjordland med et halvt eple og skumma kulturmelk. (Men da må jeg ha kveldsmat senere.)
- Fylt paprika. Lager "tacofyll" av linser/soyaprotein/kikerter og hakka tomat og løk ++ Fyller det i to halve paprikaer, har på litt ost, gratinerer. Stort lass salat til. 

Dessert / kvelds:
Min svakhet, helst ingenting, men må som regel ha noe. 
- Noen ganger spiser jeg en is og en kaffe etter middag - da klarer jeg ofte å holde meg unna andre ting resten av kvelden. 
- Proteinpudding med sjokoladesmak
- Yoghurt 
- Granola med skumma kulturmelk (men må veie granolaen nøye) 
- Fire knekkebrød med litt ost (men blir fort tolv knekkebrød med masse ost :( )
- Fruktsalat av bare oppkutta frukt (uten sukkerlake) 
- Frosne erter
- Appelsin/klementin
- Gulrot, kålrabi, selleristang, rå brokkoli - så mye jeg vil, teller ikke kaloriene der. 
- To brødskiver med pålegg, men prøver å unngå det, blir fort seks brødskiver :( 

Ofte blir det flere av tingene, prøver å tilpasse kaloriene. Hvis jeg har en "lett" middag, kan jeg spise bedre kvelds.
 

I helgene spiser jeg senere frokost. Spiser fortsatt brødskiver, men da har jeg bremykt på, og har ofte bedre pålegg, ev. speilegg. Jeg spiser en sjokolade også, ei stripe melkesjokolade, en halv Japp el.l. 

Jeg spiser ikke så ofte lunsj i helgene, i så fall blir det frukt/grønnsaker eller en yoghurt. Noen ganger en kanelbolle eller noe på kafé (men da dropper jeg sjokoladen til frokost). 

Spiser "helgemiddag" på lørdag: 
- Hamburger (burgerbrød, vegetarkarbonade, to skiver ost, paprika, cherrytomat, "sukkerfri" ketsjup) evt. med poteter stekt i airfryer. 
- Pizza. Bunn fra toro-pose, bruker ca. 1/4 av posen, blir en tynn bunn litt mindre enn en middagstallerken. Tomatsaus, cherrytomater, sjalottløk, spiss paprika. 50 gram raspa ost (veier nøye). Topper med stekt aromasopp. 
- "Nachos" av en boks kikerter, løk og tomat. Stikker nachoschips nedi og har ost over (veier begge deler nøye), gratinerer. Sparer halvparten til neste dag. Stort lass salat til. 
Eller jeg spiser bare salat eller noe til middag. Bruker kaloriene på potetgull til kvelds isteden. Prøver å ikke gjøre det så ofte. 

Anonymkode: 11a9c...ac1

Herlige tips! Gratulerer med vektnedgangen👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (1 time siden):

Kroppen vil jo gå inn i sultemodus på enkelte av diettene her og da skrur kroppen forbrenningen ned.

Når me forbrenn næringsstoff er det på akkurat same måte som når ein bil forbrenn sitt drivstoff. Forbruket til ein bil kan ikkje endre seg utan vidare. Det kan heller ikkje vårt. Høgt og lavt stoffskifte finst forsåvidt, men dette er medisinske problem som må behandlast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nylig gått ned 4 kg ved 5:2 faste. Dvs at jeg spiser 500 kcal to dager i uka, og helt normalt 5 dager. 
Holdt på i 4-5 uker. 

Anonymkode: f703b...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nylig gått ned 4 kg ved 5:2 faste. Dvs at jeg spiser 500 kcal to dager i uka, og helt normalt 5 dager. 
Holdt på i 4-5 uker. 

Anonymkode: f703b...f32

Utgangspunkt? Jeg vurderer det selv så det er derfor jeg er nysgjerrig :)

Anonymkode: a581e...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er klart at vår  sult- og metthetsfølelse er påvirket av flere ting enn bare maten vi spiser, det har du rett i. Hormoner, vaner, kultur osv. Du snakker om å skille mellom mat kroppen trenger og ting du spiser for kos eller trøst. Maten du lister opp her er jo en karbohydratbombe. Jeg tror jeg kan garantere at om du hadde forsøkt å spise alle disse kaloriene i kjøtt og fett, ville du vært så mett at du ikke ville klare et gram til. Men du ville sikkert klart en is, ikke sant? Vi klarer alltid å spise karbohydrater selv om vi er forsynt av biff. Problemet er jo da som kjent at karbohydrater bare bidrar med energi (som vi i dette tilfellet ikke trenger) og ingen næring.

Anonymkode: 95197...969

Hehe. Dette er et typisk svar fra folk som tror bedre enn andre.  Jeg klarer meg fint, jeg har gått ned over 90 kg på egenhånd. Jeg trenger ikke bedrevitere til å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre ting.

Skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet? Jeg var lavkarber i mange år. Det fungerte dårlig for min del. 

Det ihuga lavkarbere bør forstå er at det som fungerer for deg ikke nødvendigvis fungerer for andre. Man må finne sin måte.

Jeg var altså lavkarber i flerfoldige år. Ganske strikt også. Det vekslet mellom Skaldemann til Fedon, for å si det på den måten. Jeg har prøvd mye forskjellig. Selv hater jeg alt som har med fett å gjøre (altså, smaken, og det er jo rimelig kjipt som lavkarber), egentlig. Og joda, jeg gikk mye ned. Før jeg gikk alt opp igjen. For problemet er at man går rundt og nekter seg selv ting hele tiden. Og nei, det er ikke sånn at lysten på karbohydrater forsvinner. Selv ikke etter flere år. Jeg gikk konstant rundt og savnet karbohydrater. Det ble en prøvelse i lidelse og "tortur". Ikke bare skal man spise ting man overhodet egentlig ikke liker, i tillegg går man rundt og har lyst på alle de ting man ikke kan få: poteter, pasta, godteri eller hva-det-nå-måtte-være. Og etter en tid sprekker man. Gedigne sprekker, hvor jeg skyflet i meg karbohydratbomber. Etter hvert ble det vanskeligere og vanskeligere å temme disse sprekkene.

Og hva tror du skjedde i etterkant? Jeg fikk ekstremt dårlig samvittighet. Jeg fikk veldig dårlig selvtillit. Jeg følte meg som en elendig lavkarber. En skikkelig taper. Jeg følte meg som et ekstremt dårlig menneske. Og ikke minst: jeg følte meg som et mindreverdig menneske fordi jeg ikke klarte å etterleve det lavkarbofanatikerne på diverse facebookgrupper heiet frem. For det er jo så ekstremt lett, ikke sant? Jeg følte på ENORM skam. 

Problemet er at det er en destruktiv runddans, og det gjør at man ikke får det godt med seg selv. Så da er valget da: leve lavkarbo, gå ned noe, gå opp igjen, spise og ikke spise og så har man det gående ELLER finne på noe annet. Til slutt orket jeg ikke mer. Jeg merket at lavkarbo bare ikke fungerte for meg. I stedet for å løfte opp, ble det til at lavkarboen trykket meg ned.

Problemet er ikke maten. Problemet er følelsene rundt maten. Problemet for meg er at skyld og skam. Og det var jeg drittlei. Jeg nektet å være et undermenneske.

Til slutt sa jeg: fuck it, dette gidder jeg ikke lenger. Jeg fant min egen måte. Jeg fokuserer på det positive og det som faktisk fungerer. Så jeg fokuserte på en livsendring. Så jeg kastet alle vedtatte lavkarboprinspipper og skapte mine egne leveregler. Jeg har noen lavkarboprinsipper med meg: jeg foretrekker f.eks å steke i smør (men ja, ellers holder jeg meg unna fett fordi jeg HATER smaken på fett, jeg har ikke smør på brødskiva og nei, jeg spiser ikke fettrandene koteletter, og fettkaffe kan du få gratis av meg). Jeg foretrekker rene matvarer, men jeg kan, som i dag, velge meg en hurtigrett hvor jeg spiser karbohydrater. Jeg føler hverken skam eller dårlig samvittighet. 

Det å pakke vekk skammen og den dårlige samvittigheten var fantastisk.

Og ja,for å svare deg: jeg kunne helt klart spist en is til. Jeg kunne sikkert spist 10 til. Uten problemer. Det kunne jeg uavhengig av hvorvidt jeg er tilhenger av lavkarbo eller lavkalori. Jeg er egentlig ikke tilhenger av noen av dem, når det er sagt. Men det du ikke ser ut til å forstå: jeg kunne uten problemer spist en biff til. Kroppen min er skapt slik at jeg er ekstremt sulten som gjør at jeg må følge kaloribudsjett. Det måtte jeg også da jeg var lavkarber, nettopp fordi jeg kunne uten problemer spise et ekstra kjøttstykke. Jeg har alltid vært den som var mer sulten enn alle andre. Jeg kan, hvis jeg vil, spise 300 gram rent kjøtt uten problemer. Jeg er den som velger den aller største biffen på restaurant om jeg hadde ignorert mine egne restriksjoner, for en bitteliten biff på 190 gram er egentlig altfor lite.

Det jeg har lært meg til er å forstå når jeg ikke skal spise, og når jeg skal spise. Det er uvhengig av diett. Jeg velger altså biffen på 190 gram, selv om jeg egentlig kunne spist så mye mer.

Jeg har nå gått ned over 90 kg, og det har jeg gjort gjennom delvis å faktisk "la meg selv falle", det vil si at jeg aldri nekter meg selv noe, men jeg begrenser heller mengdene: altså at jeg følger med på kaloriene. Det at jeg aldri føler en trang til å "nå må jeg forte meg å spise det eller det, for fra i morgen av kan jeg ikke spise det lenger" gjør at jeg har temmet egne destruktive følelser. Jeg har en skuff full av godterier og kjeks. Jeg har sjokolader som går ut på dato, nettopp fordi jeg klarer å la dem være. 

Karbene i seg selv er IKKE roten til problemene. Som regel er det andre ting som er problemet. Mer om det kan du heller lese om her: 

 

Og who cares om man klarer en is til? Vet du. Jeg har gått ned over en person i vekt, jeg tenker: jaja. Sånn er det. Det får så være. 

Endret av SPOCA
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Spiser 4 måltid hver dag. Spiser ikke mellom måltidene.

- Spiser meg ca 70% mett (mener det er et gammelt kinesisk ordtak😊). Da er jeg tilfreds, "usulten" og aldri ubehagelig mett.

- Skriver ned ALT jeg spiser. Det er veldig bevisstgjørende og det er ikke like enkelt å ta f.eks. ei kjeks eller en sjokoladebit her og der.

- I tillegg prøver jeg å få inn mye frukt og grønt.

Anonymkode: 0815d...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...