Gå til innhold

Dere som får til å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva og hvor mye?

Anonymkode: 90118...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer jeg på og prøver gå ned i vekt selv spiser en baguette, med ost og majones majones er usunt men men . Middag , en brødskive til kvelds skal ned 5 kg fra 57 til 52 . Blir spennene og se om jeg klarer det innen sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er minst like viktig å spørre dem som klarer å holde vekta etter nedgang, er ofte det som er vanskeligst. 

Anonymkode: 2e182...247

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du kan spise er jo avhengig av hvor mye du veier og hvor mye du er i aktivitet :) 

Jeg har gått ned 11 kg siden 12. februar. Dette er det jeg spiser i løpet av en dag:

Frokost:

Ca 35 gram havregryn med ca 1 dl ekstra lettmelk

Lunsj:

Enten omelett av to egg med litt kokt skinke, purreløk og paprika, eller salat laget av hjertesalat, paprika, agurk, purreløk, litt kokt skinke, avocado eller hvite bønner og chia frø.

Middag:

Bittlitt ris eller pasta evt. en middels potet, mye grønnsaker og ca 150-180 gram kyllingfilet, fisk eller det vi har til middag (stort sett rent kjøtt). Noen dager har vi suppemiddag med grønnsaker også.

Kvelds:

2 grove knekkebrød (Sport+) med magert pålegg (kalkunpålegg, mager leverpostei, smørbar magerost osv) og agurk, paprika eller purreløk. Drikke et glass ekstra lettmelk til.

Ellers i løpet av dagen drikker jeg kaffe (vanlig svart) og mye vann med eller uten kullsyre.

På lørdag har jeg lov å "skeie" litt ut. Holder meg til vanlig "matregime" men kan spise litt popcorn og ta ett eller to glass vin/øl.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ikke mat eller teller kalorier. Jeg spiser godteri kun på lørdager. Trener hver dag og har byttet ut bussen med gåtur. Jeg tror livet blir veldig trist om man skal veie og telle alt, og man kommer langt ved å redusere søtsaker og junk food, øke mengde grønnsaker på tallerkenen og minske porsjonene man spiser. 

Anonymkode: 79495...ff7

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva og hvor mye?

EDIT: Slenger inn eksempel på en dag:

8 smørfrie polarbrødskiver med hamburgerryg  -831 kalorier

250 gram uspesifisert frukt  -max 150 kalorier.

Hvilken som helst middag som ikke overstiger 1000 kalorier

Nå har jeg alerede gått ned, men har holdt meg der i flere år med samme kosthold. Kostholdet Varierer vel en del, men det har vert mye Hamburgerrygg og skinke de siste årene. Jeg spiser de fleste typer brød/polarbrød  forutenom de mest kaloririke. Har ikke smør på skiven.  Da havner jeg maximum på 1000kalorier utenom middagen. Så sørger jeg bare for at middagen er under 1000kalorier. 

Drikker mye Kalorifri brus, får ikke lyst på noe søtaktig utover det.  Når jeg en sjelden gang må skeie ut har jeg vert så lenge i kalorimessig underskudd at det ikke gjør noe.  Trener sjeldent. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker grønnsaker som fyllmasse, prøver å spise protein og bevege meg. 

Anonymkode: 14345...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva og hvor mye?

Anonymkode: 90118...8f7

Kjøtt, egg, fisk og litt ost. Spiser til jeg er mett.

Anonymkode: 95197...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller kalorier. De fleste klarer ikke av seg selv å vite hva som er "mye" og "lite" mat. For dem som ikke er så heldige å være selvregulerende, så må dette faktisk læres.

Anonymkode: 7a2cf...319

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger forskjellig mengde kalorier ut fra vekt og forbruk. Det er derfor umulig å svare på. Eksempelet over vil bety oppgang for meg. Jeg trenger ca 1400-1600kalorier, så det sier seg selv at jeg må gå veldig lavt for å se noe forskjell. Nei, kan ikke bevege meg mer. Jeg spiser mye rent kjøtt og grønnsaker, spiser ikke før etter 12. Koser jeg meg ekstra en uke betyr det stopp eller vektøkning. 

Anonymkode: a581e...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: to husmann knekkebrød med leverpostei og rødbete.

Lunch: en skål havregrøt på vann, og massevis av frosne blåbær, eller liten omelett med skinke.

Har vane med å småspise mens jeg sitter og jobber, så har alltid oppskjært gulrot, agurk, og små tomater tilgjengelig.

Middag er helt vanlig variert mat, er forsiktig med pasta, laks (som jeg elsker) og fete sauser, steker i minst mulig olje. 

Drikker litt kaffe med melk, ellers vann og farris.

I helgene blir det kanskje litt godis eller potetgull (begrensede mengder, og kun om jeg virkelig har lyst på, ikke bare fordi det er tilgjengelig) og/eller et par øl.

Jeg er vanedyr, og liker at det er lite variasjon i frokost og lunch. Passer på å få i meg en del grønnsaker, da det fyller magen uten å "koste" for mange kalorier av budsjettet.

(Jeg teller ikke kalorier nå, men gjorde det i en periode. Har likevel kaloribudsjett i tankene daglig. Jeg er ikke veldig streng, holder ca 0,5/0,6 kg nedgang i uka, fordi jeg mister motivasjonen om det kun er forbudsregime))

Anonymkode: e512e...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg teller kalorier. De fleste klarer ikke av seg selv å vite hva som er "mye" og "lite" mat. For dem som ikke er så heldige å være selvregulerende, så må dette faktisk læres.

Anonymkode: 7a2cf...319

Om du spiser ordentlig mat regulerer det seg selv. Du blir sulten når du trenger mat og mett når du har spist det du trenger, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 95197...969

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du spiser ordentlig mat regulerer det seg selv. Du blir sulten når du trenger mat og mett når du har spist det du trenger, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 95197...969

Dette stemmer ikke for alle. Jeg har alltid hatt såkalt ulvehunger. Men, jeg har lært å kontrollere den, men det er ikke "av seg selv". Sånn var det den gang jeg var idrettsutøver, sånn er det nå. Jeg har gått ned over 90 kg. Jeg er vant til å alltid føle meg sulten. Dvs: jeg har lært meg til å vite at jeg er mett når jeg fremdeles føler meg sulten. Jeg er hun som uten problemer kan spise 1 stor melkesjokolade i slengen sammen med en diger pose potetgull. Jeg kan uten problemer spise en diger take away-pizza alene. 

I starten var dette superhardt, men det viktigste for meg har faktisk ikke vært å stilne ulvehungeren, men heller klare å skille mellom mat som noe som jeg trenger for kroppen og noe kroppen vil ha fordi den trenger trøst/kjærlighet. Sulten er det uansett, men den er enklere å fortrenge og sette til side fordi maten nå fungerer kun som et middel for å spise når jeg skal spise for å få næring.

Først og fremst har jeg gått ned i vekt fordi jeg hatt tatt tak i livet mitt som sådan som førte til at jeg spiste som jeg gjorde, men jeg har også telt kalorier (i tillegg til å gå minst 10 000 skritt per dag).

I dag har jeg spist:

Frokost: 1 bolle med havregrøt og litt sukker på toppen. 383 kalorier.

Sommeris. 115 kalorier.

Lunsj: Pannekaker. Rester fra gårsdagens middag og blåbærsyltetøy. 881 kalorier. 

Middag: Findus bolognesegryte. 576 kalorier.

Blir 1973 kalorier i dag. Forbrenner mellom 2800-3000 kalorier om dagen.

Det handler ikke nødvendigvis om hva man spiser, men om mengder. Jeg nekter meg ingenting, derfor spiste jeg en is i dag, for jeg visste at jeg kunne det innenfor mitt kaloribudsjett. Jeg har også sukker på toppen av havregrøten, for det hadde jeg lyst på. Jeg spiste en diiiger lunsj i dag, men vil spise en mye mindre middag. Altså er jeg påpasselig med kaloriene. Jeg spiser meg dog alltid mett. Jeg går aldri "sulten" (som i at kroppen faktisk burde hatt mat og ikke fått det).

Jeg prøver å aldri spise etter kl 19, med unntak av lørdager.

Endret av SPOCA
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned 8 kg ifjor sommer😊 I starten veide jeg og telte sånn ca kalorier, men det var mer for å få en oversikt over diverse matvarer jeg spiser mye.. Nå har jeg såpass kontroll at jeg vet sånn ca hva det jeg spiser på en dag utgjør i kalorier😊 

Jeg kjøpte også fitbit og den gjorde at jeg ble så mye mer motivert til å bevege meg og trene! Den telte kalorier jeg brente (den er riktig nok ikke helt eksakt så ta tallet med en klype salt) og lot meg følge med på hjerterymten på tur så jeg så at formen også ble bedre👍🏼

Kanskje det viktigste jeg gjorde for meg selv var å ikke kutte ut godsaker! Jeg lærte heller å begrense inntaket og at jeg bare koste meg med noe godt to-tre ganger i uken😊 Hadde jeg kuttet alt godt så hadde jeg mista motivasjonen med en gang..

Anonymkode: ebb9a...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatter karbs som ris, pasta og brød med mye grønt. Gjerne smoothie til frokost (bestående av bær, grønsaker, sunne fettkilder), salat til lunsj og middag der jeg erstatter ris/pasta med med grønt. 
spiser en lett kveldsmat (yoghurt med bær, små rundstykker av havre og cottage cheese etc).

Anonymkode: ac7a1...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du spiser ordentlig mat regulerer det seg selv. Du blir sulten når du trenger mat og mett når du har spist det du trenger, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 95197...969

Dette er helt utrolig uriktig.

 

Anonymkode: 7a2cf...319

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mett når jeg har spist? Hva når jeg ikke kjenner metthetsfølelse når jeg har spist da? Hjernen vil ha mat hele tiden uansett hvor mye jeg spiser. 

Anonymkode: bece4...89d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hvor mye vi andre spiser er noe du bør fokusere på. Vi har ulik mengde vekt som vi skal gå ned. Noen er menn, andre er kvinner etc. 

 

Jeg styrer så godt jeg kan unna brød, pasta, ris, poteter og sukker. 

Lørdager er unntaket mtp sukker, da spiser jeg 1 enkelt sjokolade-bar, på størrelse med en Japp.

Før drakk jeg sukkerholdige drikker hver dag. Nå gjør jeg det maks på lørdager. Inni mellom tar jeg også da sukkerfri brus i stedet for brus med sukker.

Så har jeg begynt å drikke et glass vann med sitron i seg med det samme jeg står opp, før jeg spiser.

Prøver å få i meg 1 egg, havregryn og mye frukt/grønnsaker hver dag.

Har gått ned ca 5 kg til nå.

Anonymkode: 9576d...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: 

Jo sterkere farge salatblader har på seg, jo mer vitaminer er det i dem.

Dessuten: En gul paprika har mye mer C-vitaminer enn en appelsin i seg.

;) 

Også prøver jeg å drikke et glass vann med sitron før alle måltid, ikke kun på morgenen.

Hilsen meg som skrev lengre oppe i tråden her.

Anonymkode: 9576d...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...