Gå til innhold

Innkjøp som forlover


Nysgjerrigper1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vært så heldig å få lov til å være forlover for en venninne. Jeg har aldri vært det før, og heller aldri deltatt i et bryllup. Lurer derfor på om noen har gode råd for hva jeg bør kjøpe inn og tips til sikre sider å handle fra.

Det jeg har tenkte er:

- 2 Champagneglass med inngravert navn (tips til sider fra Norge? vil unngå toll).

- Blikkbokser, samt fine bånd til bil.

- Morgenkåpe til bruden med "bride" eller lignende bak.

 

Setter pris på alt dere kan gi meg av råd og informasjon. Kvalitet og pris er også relevant. 

Endret av Nysgjerrigper1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med bruden om hva hun har lyst til. Jeg ville ikke ha noe særlig av sånne ting, mens andre synes det er fint. Det er derfor fint om dere har ca de samme forventningene. Når det gjelder pynting av bil, kan det være lurt å alliere seg med brudgommens forlover, for det er gjerne han som står for den biten. Jeg anbefaler egentlig å ikke styre med så mye på bryllupsdagen, for der har ofte brudeparet mange ønsker selv. Fokuser heller på utdrikningslaget :)

Anonymkode: 2a25e...b8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden fungerer bra til morgenkåpe der du selv kan velge tekst og farge. https://www.nameon.no/search/?q=morgenkåpe  Jeg har god erfaring med de, som kunde.

 

Jeg har ikke erfaring ang inngravering, men bare forviss deg om først at bruden faktisk drikker champagne. Ikke alle gjør det.

Anonymkode: 37d7a...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sette deg ned med bruden (og gommen, kanskje) og snakke om helt konkret hva hun ønsker du skal gjøre som forlover. Skal du renne etter henne hele bryllupsdagen og fikse på kjolen hver gang noen vil ta bilder? Skal du arrangere utdrikningslag? Skal du fikse champagnefrokost? Osv. Kanskje hun ikke har forestilt seg du skal ha noen praktiske oppgaver. Det er bare en måte å finne ut av det på: Snakk med henne. 

Her er et eksempel på en bridezilla som trodde forloveren var tankeleser:

 

Anonymkode: f25eb...e51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Snakk med bruden om hva hun har lyst til. Jeg ville ikke ha noe særlig av sånne ting, mens andre synes det er fint. Det er derfor fint om dere har ca de samme forventningene. Når det gjelder pynting av bil, kan det være lurt å alliere seg med brudgommens forlover, for det er gjerne han som står for den biten. Jeg anbefaler egentlig å ikke styre med så mye på bryllupsdagen, for der har ofte brudeparet mange ønsker selv. Fokuser heller på utdrikningslaget :)

Anonymkode: 2a25e...b8b

Takk for svar :) Jeg tror jeg i mitt hodet har hatt en forestilling om at alt skal være så hemmeligholdt slik at brudeparet blir overasket på bryllupsdagen, men alt blir jo super mye enklere hvis jeg kan ha dialog med de. Det siste jeg vil er jo å ødelegge dagen deres med opplegg som de slett ikke ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal sette deg ned med bruden (og gommen, kanskje) og snakke om helt konkret hva hun ønsker du skal gjøre som forlover. Skal du renne etter henne hele bryllupsdagen og fikse på kjolen hver gang noen vil ta bilder? Skal du arrangere utdrikningslag? Skal du fikse champagnefrokost? Osv. Kanskje hun ikke har forestilt seg du skal ha noen praktiske oppgaver. Det er bare en måte å finne ut av det på: Snakk med henne. 

Her er et eksempel på en bridezilla som trodde forloveren var tankeleser:

 

Anonymkode: f25eb...e51

Takk for svar :)  Jeg blir veldig glad når dere er flere som skriver at jeg bør snakke med bruden i forkant. Det gjør min oppgave mye enklere, og kjenner at jeg blir litt mindre nervøs for å gjøre noe de ikke vil like.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne siden fungerer bra til morgenkåpe der du selv kan velge tekst og farge. https://www.nameon.no/search/?q=morgenkåpe  Jeg har god erfaring med de, som kunde.

 

Jeg har ikke erfaring ang inngravering, men bare forviss deg om først at bruden faktisk drikker champagne. Ikke alle gjør det.

Anonymkode: 37d7a...5ae

Takk for tips til morgenkåpe :) Veldig greit å kjøpe en morgenkåpe med litt kvalitet så hun kan bruke den flere ganger. Vet av erfaring at hun både drikker og liker champagne, og det gjør han også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigper1 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar :) Jeg tror jeg i mitt hodet har hatt en forestilling om at alt skal være så hemmeligholdt slik at brudeparet blir overasket på bryllupsdagen, men alt blir jo super mye enklere hvis jeg kan ha dialog med de. Det siste jeg vil er jo å ødelegge dagen deres med opplegg som de slett ikke ønsker. 

I de bryllupene jeg har vært i, så har ikke forlover stått for så mye på selve bryllupsdagen. De har verken bestilt ting eller «overrasket» med noe, for den dagen har jo paret planlagt selv i stor grad. 

Forloverens oppgaver i forkant har handlet om:

- planlegging og gjennomføring av utdrikningslag. (Også her er det fint å snakke litt med brud om hva hun ser for seg, så man ikke bommer fullstendig.)

- være med på brudekjoleprøving, hvis ønskelig.

- være en sparringspartner i planleggingen, hvis ønskelig.

- kanskje hjelpe til i festlokalet dagen før, hvis behov.

På selve dagen har det handlet mer om å bidra praktisk der og da:

- være med når bruden ordner seg om morgenen, hvis ønskelig.

- være med brud til kirken. Bidra til at kjolen ligger pent, at hår er på plass etc. før hun går inn. Stå oppe i kirken som vanlig, holde bukett ved behov, gi papirserviett ved behov (tårer) etc. 

- være med under fotografering. Holde ting, rette på kjole etc. 

- under festen: hjelpe bruden på toalettet ved behov (holde kjole/slør), holde tale i middagen (om ønskelig), bidra til god stemning.

- i etterkant av dagen: kanskje hjelpe til med rydding av lokale, ved behov.

Jeg tenker det er store forskjeller fra bryllup til bryllup, både hva bruden ønsker og hvilke behov som melder seg. Men det er ikke meningen at du skal planlegge masse hemmelige greier på selve bryllupsdagen. Men snakk med bruden, og hør hva hun ønsker og ser for seg. Så blir det helt sikkert bra. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (2 minutter siden):

I de bryllupene jeg har vært i, så har ikke forlover stått for så mye på selve bryllupsdagen. De har verken bestilt ting eller «overrasket» med noe, for den dagen har jo paret planlagt selv i stor grad. 

Forloverens oppgaver i forkant har handlet om:

- planlegging og gjennomføring av utdrikningslag. (Også her er det fint å snakke litt med brud om hva hun ser for seg, så man ikke bommer fullstendig.)

- være med på brudekjoleprøving, hvis ønskelig.

- være en sparringspartner i planleggingen, hvis ønskelig.

- kanskje hjelpe til i festlokalet dagen før, hvis behov.

På selve dagen har det handlet mer om å bidra praktisk der og da:

- være med når bruden ordner seg om morgenen, hvis ønskelig.

- være med brud til kirken. Bidra til at kjolen ligger pent, at hår er på plass etc. før hun går inn. Stå oppe i kirken som vanlig, holde bukett ved behov, gi papirserviett ved behov (tårer) etc. 

- være med under fotografering. Holde ting, rette på kjole etc. 

- under festen: hjelpe bruden på toalettet ved behov (holde kjole/slør), holde tale i middagen (om ønskelig), bidra til god stemning.

- i etterkant av dagen: kanskje hjelpe til med rydding av lokale, ved behov.

Jeg tenker det er store forskjeller fra bryllup til bryllup, både hva bruden ønsker og hvilke behov som melder seg. Men det er ikke meningen at du skal planlegge masse hemmelige greier på selve bryllupsdagen. Men snakk med bruden, og hør hva hun ønsker og ser for seg. Så blir det helt sikkert bra. 😊

Takk for utfyllende svar :) Her lærte jeg mye. Også kom jeg til å tenke på lek, er det vanlig å arrangere en eller annen form for lek, der brudeparet f.eks svarer på spørsmål om hverandre eller rekker en sko i været for hvem ulike påstander passer best til? Hvem arrangerer isåfall dette? Jeg kan tenke meg at det er greit å spørre de om de ønsker seg en slik form for underholdning, men skal jeg isåfall også fortelle de konkret hvilken lek som er tenkt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigper1 skrev (28 minutter siden):

Takk for utfyllende svar :) Her lærte jeg mye. Også kom jeg til å tenke på lek, er det vanlig å arrangere en eller annen form for lek, der brudeparet f.eks svarer på spørsmål om hverandre eller rekker en sko i været for hvem ulike påstander passer best til? Hvem arrangerer isåfall dette? Jeg kan tenke meg at det er greit å spørre de om de ønsker seg en slik form for underholdning, men skal jeg isåfall også fortelle de konkret hvilken lek som er tenkt? 

Dette har jeg aldri sett i noen av bryllupene jeg har vært i. Men jeg har sett noen klipp fra bryllup i andre land hvor dette gjøres. Her ville jeg også spurt brudeparet. Ønsker de seg noe slikt? I så fall kan du sikkert tilby deg å arrangere, men jeg ville ikke planlagt dette uten å ha snakket med dem først.

Alt i alt: ikke overtenk denne oppgaven som forlover. Hvis du har god dialog med bruden, og får gode avklaringer på hennes ønsker og forventninger så er mye gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (Akkurat nå):

Dette har jeg aldri sett i noen av bryllupene jeg har vært i. Men jeg har sett noen klipp fra bryllup i andre land hvor dette gjøres. Her ville jeg også spurt brudeparet. Ønsker de seg noe slikt? I så fall kan du sikkert tilby deg å arrangere, men jeg ville ikke planlagt dette uten å ha snakket med dem først.

Alt i alt: ikke overtenk denne oppgaven som forlover. Hvis du har god dialog med bruden, og får gode avklaringer på hennes ønsker og forventninger så er mye gjort.

Igjen, takk for svar :) Da tror jeg at jeg har fått svar på alt jeg har lurt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nysgjerrigper1 said:

Takk for utfyllende svar :) Her lærte jeg mye. Også kom jeg til å tenke på lek, er det vanlig å arrangere en eller annen form for lek, der brudeparet f.eks svarer på spørsmål om hverandre eller rekker en sko i været for hvem ulike påstander passer best til? Hvem arrangerer isåfall dette? Jeg kan tenke meg at det er greit å spørre de om de ønsker seg en slik form for underholdning, men skal jeg isåfall også fortelle de konkret hvilken lek som er tenkt? 

Tror det er vanlig at toastmasteren tar seg av slikt.

Anonymkode: 23d0a...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er vanlig at toastmasteren tar seg av slikt.

Anonymkode: 23d0a...0d2

Takk for svar, det er greit å vite :)  Skal få avklart hva de forventer av meg, brudgommens forlover og toastmaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Nysgjerrigper1 said:

Hei.

 

Jeg har vært så heldig å få lov til å være forlover for en venninne. Jeg har aldri vært det før, og heller aldri deltatt i et bryllup. Lurer derfor på om noen har gode råd for hva jeg bør kjøpe inn og tips til sikre sider å handle fra.

Det jeg har tenkte er:

- 2 Champagneglass med inngravert navn (tips til sider fra Norge? vil unngå toll).

- Blikkbokser, samt fine bånd til bil.

- Morgenkåpe til bruden med "bride" eller lignende bak.

 

Setter pris på alt dere kan gi meg av råd og informasjon. Kvalitet og pris er også relevant. 

Om du hadde kjøpt blikkboks og bånd til mitt bryllup hadde det blitt bom. Sjåføren ordnet bånd, og han ville ikke ha blikk blikkbokser i frykt for å ødelegge bilen. Ikke skjønner jeg når forloveren skulle hatt mulighet til å få pyntet bilen heller. All tiden bilen var i samme by som henne var jo hun med meg ;)

Anonymkode: 8d33a...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Nysgjerrigper1 said:

Takk for utfyllende svar :) Her lærte jeg mye. Også kom jeg til å tenke på lek, er det vanlig å arrangere en eller annen form for lek, der brudeparet f.eks svarer på spørsmål om hverandre eller rekker en sko i været for hvem ulike påstander passer best til? Hvem arrangerer isåfall dette? Jeg kan tenke meg at det er greit å spørre de om de ønsker seg en slik form for underholdning, men skal jeg isåfall også fortelle de konkret hvilken lek som er tenkt? 

Min forlover overasket oss med den leken 

Anonymkode: 8d33a...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til brudekjole prøving husk hva liker bruden og hva kler bruden det er ikke så viktig hva du liker/ville hatt det er bruden som skal føle seg bra! Lykke til! Tror dette kommer til å gå kjempe bra!

Anonymkode: 57bb2...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...