Gå til innhold

AmminG / får melk i feil rør ..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei har en unge på 3 måneder. Men siden fra 3 uker så har babyen begynt og sette melk i halsen , uansett hva stilling jeg prøver på .. 

Første 2 gangene fikk jeg panikk og trodde babyen  ville dø , ringte legevakten for sjekk og fikk time , alt var bra med babyen .

Jeg har pumpet først også ta pauser som er normalt,

 

!!Men skal si dette skjer jo mer når babyen vil ha mat når babyen halv sover .. Pga jeg ikke vil vekke babyen og noen ganger så går det greit andre ganger ikke ... 

Jeg har lært at jeg må snu babyen  og dunke babyen på ryggen , det går grei det klare jeg uten og få panikk,  men det som gir meg panikk er at jeg vet ikke om babyen puster eller ikke også blir babyen så stiv i kroppen ingen bevegelse .. noen ganger er babyen slapp i kroppen og ingen reaksjon,  men det skremmer meg ikke så mye pga jeg tro jeg vet årsaken for slapphet..men er det med stivheten og at babyen ikke oppføre seg normalt i det sekundet..  noen andre så opplever det òg vet hva jeg skal gjøre og hvor lang tid stivheten vare til babyen blir normal ?? . Er så fryktelig redd for at babyen skal bli kvelt,  pga jeg ikke får frie luftveier  på babyen.. 

Anonymkode: bae9f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sagt ifra til lege/helsestasjon at babyen blir stiv? Mener du stiv som en pinne (at muskler og ledd "låser" seg)?

Hvis babyen virker slapp så må du også ringe lege. 

Anonymkode: 2615e...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei har en unge på 3 måneder. Men siden fra 3 uker så har babyen begynt og sette melk i halsen , uansett hva stilling jeg prøver på .. 

Første 2 gangene fikk jeg panikk og trodde babyen  ville dø , ringte legevakten for sjekk og fikk time , alt var bra med babyen .

Jeg har pumpet først også ta pauser som er normalt,

 

!!Men skal si dette skjer jo mer når babyen vil ha mat når babyen halv sover .. Pga jeg ikke vil vekke babyen og noen ganger så går det greit andre ganger ikke ... 

Jeg har lært at jeg må snu babyen  og dunke babyen på ryggen , det går grei det klare jeg uten og få panikk,  men det som gir meg panikk er at jeg vet ikke om babyen puster eller ikke også blir babyen så stiv i kroppen ingen bevegelse .. noen ganger er babyen slapp i kroppen og ingen reaksjon,  men det skremmer meg ikke så mye pga jeg tro jeg vet årsaken for slapphet..men er det med stivheten og at babyen ikke oppføre seg normalt i det sekundet..  noen andre så opplever det òg vet hva jeg skal gjøre og hvor lang tid stivheten vare til babyen blir normal ?? . Er så fryktelig redd for at babyen skal bli kvelt,  pga jeg ikke får frie luftveier  på babyen.. 

Anonymkode: bae9f...ace

Ikke gi babyen mat i halvsøvne. Der du har svaret ditt. 

Anonymkode: 4bd53...cb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei har en unge på 3 måneder. Men siden fra 3 uker så har babyen begynt og sette melk i halsen , uansett hva stilling jeg prøver på .. 

Første 2 gangene fikk jeg panikk og trodde babyen  ville dø , ringte legevakten for sjekk og fikk time , alt var bra med babyen .

Jeg har pumpet først også ta pauser som er normalt,

 

!!Men skal si dette skjer jo mer når babyen vil ha mat når babyen halv sover .. Pga jeg ikke vil vekke babyen og noen ganger så går det greit andre ganger ikke ... 

Jeg har lært at jeg må snu babyen  og dunke babyen på ryggen , det går grei det klare jeg uten og få panikk,  men det som gir meg panikk er at jeg vet ikke om babyen puster eller ikke også blir babyen så stiv i kroppen ingen bevegelse .. noen ganger er babyen slapp i kroppen og ingen reaksjon,  men det skremmer meg ikke så mye pga jeg tro jeg vet årsaken for slapphet..men er det med stivheten og at babyen ikke oppføre seg normalt i det sekundet..  noen andre så opplever det òg vet hva jeg skal gjøre og hvor lang tid stivheten vare til babyen blir normal ?? . Er så fryktelig redd for at babyen skal bli kvelt,  pga jeg ikke får frie luftveier  på babyen.. 

Anonymkode: bae9f...ace

Dette må du ta opp med helsestasjon eller lege!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramt tungebånd? Min hadde det, og satte melk i halsen støtt og stadig. 

Anonymkode: 336ac...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at baby blir kvelt av morsmelk. Ja de kan sette i feil rør, noe som er litt ubehagelig i et par sekunder, men de kan ordne opp i det selv. det skal ikke være nødvendig å snu baby pg slå på ryggen - det er kun om fast føde har satt seg fast, altså at barnet ikke får hoste og ev blir blå! Om de hoster/harker skal de få ordne opp selv. Må du gi mat i søve? Legger barnet dårlig på seg? Kan være greit å ta opp bekymringene dine med helsestasjonen eller lege ja..

Anonymkode: 60a5e...6ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med tungebåndet har jeg ikke tenkt på eller snakket med legen om , det skal jeg gjøre neste gang .. nei unngår og gi babyen mat i søvne , men babyen sovner under fôring og griner om babyen ikke får mat ( men ja beste er at babyen er våken ! Men når babyen velger å gjør det på den måten blir jeg tvunget til og gi babyen mat,  men tar oftere pause og prøver og vekke babyen opp sånn at det ikke skjer .  ) . 

Har fått hørt av legen at jeg må ta babyen på ryggen for og få den melken som kom feil ut igjen . 

Anonymkode: bae9f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det med tungebåndet har jeg ikke tenkt på eller snakket med legen om , det skal jeg gjøre neste gang .. nei unngår og gi babyen mat i søvne , men babyen sovner under fôring og griner om babyen ikke får mat ( men ja beste er at babyen er våken ! Men når babyen velger å gjør det på den måten blir jeg tvunget til og gi babyen mat,  men tar oftere pause og prøver og vekke babyen opp sånn at det ikke skjer .  ) . 

Har fått hørt av legen at jeg må ta babyen på ryggen for og få den melken som kom feil ut igjen . 

Anonymkode: bae9f...ace

Nei babyen legger godt på seg :)

Anonymkode: bae9f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres bare veldig rart ut? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal måtte mate en baby som legger normalt på seg mens den sover eller halvsover? Og det er ikke normalt å måtte snu baby på ryggen etter mating. Hva sier de på helsestasjonen da? 

 

Anonymkode: 21012...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumper du mye i tillegg til ammingen? Kan det være at du har overproduksjon av morsmelk og sterk utdrivning pga det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overproduksjon eller stramt tungebånd, eller begge deler. 

Hvorfor pumper du først? 

Anonymkode: 06c61...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste feilsvelget ofte når jeg ammet, det kom for fort og for mye😅 Nr 2 feilsvelget pga dysfagi, stramt tungebånd og refluks. Med nr 2 har vi hatt mange runder med sykebil. Hun ble også stiv i kroppen før hun ble blå. Måtte snu henne på hodet selvom hun bare fikk morsmelkerstatning. 

Anonymkode: 06308...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...