Gå til innhold

Er du stolt av ditt etternavn? Hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nish! Jensen er ikke et navn jeg er stolt over å ha! Ikke stolt over familien heller, det er nok også litt medvirkende til min holdning til etternavnet mitt. Ja, bytter plutselig. Må snart ha nytt bankkort, tenker å bytte i den forbindelsen.

Anonymkode: fa1ca...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Er ikke mange som har mitt etternavn, og vi kommer egentlig fra stor gård og veldig mye eiendom og rikdom. Men det har bare vært alkoholisme, vold, misbruk og drap nedover i slekten. Så de har drukket vekk det meste av rikdom og eiendommer. Og min far utsatte meg for misbruk, vold både fysisk og psykisk og var alkoholiker.

Anonymkode: 0c177...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fordi jeg har etternavnet som er ett stedsnavn og jeg hadde en for jævlig oppvekst på det stedet, har tenkt lenge på om jeg skulle kvitte meg med navnet og ta mamma sitt etternavn, jeg har ikke gjort det enda fordi jeg vet at pappa hadde blitt såra av det.

Anonymkode: d4872...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etternavnet mitt er dusinvare. Etternavnet stammer også fra en gren av slekta jeg ikke har noe veldig nært forhold til. Vurderer å bytte det ut med et mer sjeldent etternavn som finnes i en annen gren av slekta.

Anonymkode: 44fee...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter Hansen, så kan ikke si at jeg er stolt over etternavnet mitt egentlig. Ungene mine heter også det, så sånn sett har det jo en betydning da. Binder oss sammen liksom. 

Anonymkode: 36c98...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ekstremt vanlig. Heter Hagen. 

Anonymkode: 29b72...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er et ganske vanlig etternavn fra min fars familie, som jeg ikke har noe spesielt godt forhold til. Skulle heller hatt min mors etternavn. 

Anonymkode: f82df...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat stolt, men liker navnet. Det er kort og enkelt, og alle husker hva jeg heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Veldig sjeldent er det da det er bare søsken, søskenbarn, foreldre og onkler/tanter som bærer det i hele norge men, stolt nei jeg er vel ikke stolt av det i sånn forstand.

Anonymkode: f180e...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat stolt, men er veldig fornøyd med etternavnet mitt nå. Det er rett over 300 som har etternavnet. Jeg valgte å bytte fra et vanlig -sen navn til mannen min sitt etternavn da vi giftet oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er stolt av navnet jeg tok da jeg gifta meg med mannen min. Ser det er rundt 15 i Norge som heter det. Men jeg må også stave det hver gang jeg sier det, litt lei av det 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har et vanlig -sen-navn, og hater det. Alltid misunt de med gårdsnavn. Håper jeg blir gift med noen med et bedre navn, sånn at jeg har en unnskyldning til å fjerne det.

Anonymkode: 5021a...405

Jeg har også et -sen navn og tenkte som du da jeg var yngre. På tidspunktet jeg giftet meg (med en mann med et stedsnavn som etternavn) så føltes det rart å skulle skifte etternavn, så det ble aldri til det. Nå har faren min dødd og jeg er sjeleglad for at jeg aldri endret etternavn. Den linken til han som etternavnet mitt er, kommer jeg til å ha til jeg ligger i graven selv.

Jeg vil ikke si at jeg er stolt av navnet men det er dyrebart av helt personlige grunner.

Anonymkode: 9ff10...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et relativt vanlig etternavn. Har ikke noe nær forbindelse til det, det er bare navnet mitt. Kunne tatt mors etternavn som langt under 100 heter, men familien på den siden er klin sprø, og jeg har ikke noe forhold til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Stolt og stolt, jeg er iallefall veldig fornøyd.

Har etternavnet til min eksmann og er den eneste i hele verden som har mitt navn. Min eks likte ikke at jeg beholdt etternavnet siden han ikke ville ha samme navn som meg. Da ba jeg han bytte og det gjorde han 😊

Vi er under 40 med dette etternavnet i Norge.

Anonymkode: 047b8...b2f

Syns du kunne latt exen din få beholde familienavnet sitt, for ham er det røtter og historie, for deg blir det bare noe å pynte seg med, lånte fjær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt og stolt. Stolt er kanskje ikke rette ordet, men jeg liker det. Det er sjeldent og ingen andre har kombinasjonen mitt fornavn og etternavn. Har et veldig vanlig fornavn da. 

Endret av jukkapalme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg hater det. 
Det er kun mellom 40 og 50 stk som heter det i Norge, og jeg er den eneste med mitt fornavn og etternavn. 
Hadde likt å være litt mer anonym og gli mer inn i mengden.

Ville mye heller hatt et navn som Kari Olsen f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...