Gå til innhold

Er du stolt av ditt etternavn? Hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et vanlig -sen navn og mannens navn. Ikke stolt på noen måte, men liker de! Mannens er sjeldent, og må derfor staves. Det er ekstremt irriterende.. vi burde tatt et annet navn, men fordi mannen er «stolt» av navnet og slektens historie var det ikke akkurat en kamp jeg valgte å ta. Det finnes vel verre ting enn å måtte stave navnet hver gang 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: bafdd...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er oppkalt etter en nydelig slektsgård høyt oppe i en fjellside ved en fjord. Jeg har opplevd en ro der som jeg ikke har opplevd noe annet sted. Den er dessverre ikke i familien lenger, men jeg sjekker Finn av og til for å se om den er til salgs. 

Anonymkode: 6a539...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt stolt. Jeg er stolt fordi det er arven min etter mine forfedre og det er litt sjeldent. Ca 300 o Norge. Jeg kjenner alle i mitt fylke som bærer navnet. Jeg liker også navnet mitt fordi det klinger fint og er fredet. Navnet var i gamledager adelt navn🙂. Ikke at vi er så adle idag, men det var en gang😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt og stolt, jeg er iallefall veldig fornøyd.

Har etternavnet til min eksmann og er den eneste i hele verden som har mitt navn. Min eks likte ikke at jeg beholdt etternavnet siden han ikke ville ha samme navn som meg. Da ba jeg han bytte og det gjorde han 😊

Vi er under 40 med dette etternavnet i Norge.

Anonymkode: 047b8...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sjeldent, kun familien min som har det. Er knyttet til det.

Men jeg legger snart til mannens etternavn også. Selv om jeg er stolt av etternavnet mitt, er det tungvindt å alltid måtte stave det. Mannens er et enkelt norsk navn, så jeg beholder mitt som mellomnavn og tar hans til slutt. Et pent etternavn rett og slett :) 

Anonymkode: ba520...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et helt nøytralt forhold til etternavnet mitt; verken stolt eller flau. Navnet er ikke så sjeldent at det er beskyttet, men heller ikke veldig vanlig. Det er helt greit å stave og uttale. Rett og slett et ganske gjennomsnittlig navn. 

Anonymkode: dddbc...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Jo, jeg er vel det. :) Vil ikke bytte navn (ikke så mange som heter det), men det er vel ikke slik at jeg går rundt i hverdagen og er stolt. 😅

Anonymkode: fa7d4...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun min familie som heter det navnet (stammer fra mormors familie fra et annet skandinavisk land). Får mye komplimenter for det :)

Anonymkode: aac4b...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting « å være stolt av etternavnet» ? Hm. Skjønte ikke helt før jeg tenkte meg om og endel jo er stolt av å tilhøre en slekt med makt eller historie og slikt. 

selv har jeg samme  navn som en stor forfatter fra forrige århundre.  Har bare resultert i en masse : « nei, jeg er ikke i slekt med..» 🤪Så ikke stolthet. Han har jo ikke noe som helst med meg å gjøre.

 

Anonymkode: 43120...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre, det er bare et (to) navn. Det første er det nok del i Norge som har til etternavn. Det er et stedsnavn der farfaren min hans familie er fra. Det andre vet jeg ikke hvor mange som heter i Norge, men det er engelsk så det er antakeligvis tusenvis av andre som heter det utenfor Norge. 

Anonymkode: 05ed3...3ef

Sjekket nå, og det er faktisk 455 som har det første etternavnet mitt og 73 som har det andre (engelske). Overraskende få som har det første og overraskende mange som har det siste 😅

Anonymkode: 05ed3...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andresen. Det er sånn ca det mest A4 navnet du kan ha,  men det er veldig gangbart i både Tyskland ( som jeg har bodd i) og USA, som vi ofte reiser til når det ikke er corona 

Anonymkode: 1df75...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg heter Jakobsen. Det er etter min oldefar Jakob som var en veldig fin mann. Er glad for at jeg har fått hans navn og kan ha med meg litt av ham i mitt liv. Er også veldig glad for at det er så enkelt, lett å huske og lett å bruke i utlandet.
Har en kollega som har et gårdsnavn hvor navnet er hele veibeskrivelsen til gården omtrent, han heter noe sånt som Indresvingbjergvik. Helt umulig å huske og hvertfall umulig å bruke utenlands. Sånne navn må være litt slitsomme, jeg er hvertfall veldig glad for mitt etternavn.

Anonymkode: fdf0f...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Er navnet på familiegården som har vært i familien i flere generasjoner. Søkte nå, og det er 61 i Norge som har det etternavnet, og det er slekta. Nå er det jeg som driver gården også, så synes det er litt fint å ha samme navn. 

Anonymkode: 3ed6d...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er stolt av etternavnet mitt. Vi har eget våpenskjold, og mange av mine forfedre gjorde bemerkelsesverdige ting. 

Anonymkode: 0e5af...ddc

Heter du Poulsson? 

Anonymkode: 45b14...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er jeg. Det er under 10 personer som heter det i Norge og det har en fin og veldig spesiell familiehistorikk bak seg. 

Anonymkode: 69ede...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melise__87

Liker ikke etternavnet fra mors siden, etternavnet fra farsiden er litt mer sjeldent i Norge da det er av tysk opprinnelse og ikke mange i Norge som heter det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er sjeldent, men synes ikke det er noe å være stolt over.

Det finnes masse sjeldne navn som ikke er særlig pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...