Gå til innhold

Diane i 15 år, bør jeg slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går du til behandling hos hudpleier for å tømme hudormer/ kviser?

Har du vært hos hudlege for å få alternative medisiner?

Anonymkode: dacc0...0ae

Ja, jeg går til hudpleier og har tidligere prøvd mye forskjellig. Har heller ikke mye tro på det når årsaken er hormonell. 
 

ts

Anonymkode: 0f924...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P-piller påvirker hormonene dine, så når du slutter får du en ubalanse som gjør at du får kviser og fet hud. 

Mat påvirket også hormonene dine (samt stress, hud og hårprodukter, parfyme etc) Ved blant annet et sunt kosthold vil dette stabilisere hormonene dine uten negative bivirkninger, kun veldig positive. 

Selv har jeg redusert stressnivået mitt, driver med yoga, styrketrening og meditasjon. Jeg lager egne hud og hårprodukter samt parfyme med naturlige ingredienser. Jeg har også lagt om kostholdet til ren plantebasert - grønt, frukt, nøtter og frø. Jeg har i tillegg sluttet med p-piller da det har en negativ effekt som ofte går såpass langsomt at man ikke merker store endringer før man er klar over dette. 

Blant veldig mange positive endringer ved livsstilsendringene, har huden blitt fantastisk. Jeg hadde masse kviser, hudormer og fet hud. Nå er jeg fri fra både fet hud, kviser og hudormer. 

Anonymkode: 3ef5b...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mitt gode tips er faktisk å lære seg å like analsex, så man har flere muligheter :) 

Anonymkode: 6e8ae...df1

 

giphy.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (10 timer siden):

 

giphy.gif

Ok..? :) Hva er sammenhengen her?

Anonymkode: 6e8ae...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har holdt opp halvannen måned nå, men huden er helt forferdelig. Derfor lurer jeg på om jeg skal tørre og begynne med de igjen. 
 

ts

Anonymkode: 0f924...180

Å stoppe og starte frarådes, du burde entell ta de eller slutt heilt. At pauser er bra er myte. 

Anonymkode: 3bbaa...f06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ta en stund før hormonene dine stabiliserer seg etter å ha sluttet. Selv gikk jeg på Diane i flere år, deretter Yasmin og til slutt Yasminelle. Da jeg sluttet helt etter 11 år, fikk jeg veldig fet hud og hodebunn, litt kviser og mistet mye hår. Selv om jeg fikk mensen stabilt nesten med en gang etter stopp, tok det ca 1.5år før hormonene mine faktisk hadde stabilisert seg. Nå er det vel 3 år siden, og huden er helt ok + mye hår har vokst ut igjen. Hvis du innerst ønsker å slutte, må du nesten bare holde ut.. overgangen kan være fæl, men dine naturlige hormoner er ikke de samme som for 15 år siden. Du blir ikke tenåring igjen! (Med forbehold om at du ikke har en diagnostisert hormonforstyrrelse).

Positive ting med å slutte: jeg er ikke kronisk forstoppet lenger (visste ikke engang at dette var pga pillene), jeg har bedre selvtillit uten å måtte jobbe for det, jeg er gladere, kjenner mer på naturlige hormonsvingninger (særlig de positive rundt eggløsning!), og det er akkurat som om jeg har fått min gode gamle personlighet tilbake - det er vanvittig hvor mye hormoner har å si for hvordan vi tenker, føler og oppfører oss, og det er ekstremt urovekkende at det ikke forskes mer på hvordan kunstige hormoner endrer oss som mennesker! 

Som en annen over skriver: alle endringer skjer så gradvis og umerkelig at det er nesten umulig å faktisk spore til pillen/stav/hormonspiral. Kjempeskummelt! Det er jammen på tide med en revolusjon på prevensjonsområdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å stoppe og starte frarådes, du burde entell ta de eller slutt heilt. At pauser er bra er myte. 

Anonymkode: 3bbaa...f06

Jeg tar ikke pauser. Jeg hadde bestemt meg for å slutte, men siden huden ble så ille så vet jeg ikke om jeg klarer å slutte.

 

ts

Anonymkode: 0f924...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har gått på det i mange år uten problemer, er det bare å fortsette. Å slutte og begynne igjen mange ganger er veldig dumt, da det hovedsakelig er i starten av behandlinga det er risiko for blodpropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Diane før, men byttet over til Yasmin. Har også PCOS og sliter voldsomt med kviser. Nå i vinter måtte jeg ta en liten uønsket pause fordi apotekene ikke fikk inn Yasmin, og da begynte kvisene å poppe frem etter ca 6 uker. Jeg gikk også litt opp i vekt, noe jeg absolutt ikke trenger da jeg allerede er overvektig. De fikk heldigvis inn Yasmin igjen like etter det, så da begynte jeg igjen. Var litt nervøs mtp blodpropprisiko, men det har gått fint. Og kvisene forsvant igjen :) Men jeg skulle ønske det var noe annet som fungerte, har prøvd alt som kan prøves føler jeg. Kun p-piller som tar kvisene. 

Anonymkode: 4a20f...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacuzzi skrev (På 22.4.2021 den 12.23):

Som en annen over skriver: alle endringer skjer så gradvis og umerkelig at det er nesten umulig å faktisk spore til pillen/stav/hormonspiral. Kjempeskummelt! Det er jammen på tide med en revolusjon på prevensjonsområdet.

Helt enig. Det forventes at vi kvinner skal bruke p-piller med blodproppfare 8-14 pr 10.000 brukere. Men at 7 av 7 millioner får blodpropp av vaksine er fullstendig krise (noe jeg forsåvidt er enig i), men det setter kvinnehelse i et lys hvor man virkelig ser hvor uviktig det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (52 minutter siden):

Helt enig. Det forventes at vi kvinner skal bruke p-piller med blodproppfare 8-14 pr 10.000 brukere. Men at 7 av 7 millioner får blodpropp av vaksine er fullstendig krise (noe jeg forsåvidt er enig i), men det setter kvinnehelse i et lys hvor man virkelig ser hvor uviktig det er..

☝️👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...