Gå til innhold

Når sluttet dere å gi lommepenger til «ungene» deres? Evt dere som er unge voksne selv; hvor gamle var dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg flyttet hjemmefra og begynte på høyskolen. Så 19 år blir det vel da. Ikke dryppet en krone på meg siden da, sett bort fra noen hundrelapper på bursdag og jul. En ting foreldrene mine skal ha æren for er at vi alle søskenene har blitt selvstendige og hardtarbeidende, og dermed har lykkes i karriere og sosialt 🙂 Kommer nok ikke til å sy puter under armene på egne barn heller, synes det er utrolig viktig at de lærer seg motgang og kunsten å leve litt trått 🙂

Anonymkode: b6241...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lommepenger fra jeg fikk mensen da jeg var elleve, sånn at jeg skulle ha penger til å kjøpe bind, intimsåpe og slikt. Styrte da min egen økonomi og hadde selv ansvaret for å kjøpe alt jeg trengte av klær, skoleutstyr, hobbyting osv. Da jeg var femten begynte jeg å jobbe ved siden av skolen, og da fikk jeg ikke lenger lommepenger. Da jeg var atten fikk jeg ny deltidsjobb og da tjente jeg bedre, så da begynte jeg å betale litt i husleie og kjøpte litt mat innimellom.

Foreldrene mine betalte mobilregningen for meg da de hadde en veldig rimelig familieavtale, og de var så snille at de betalte mobilabonnement for meg helt til jeg var godt oppi 20-årene. Har tenkt at jeg var skikkelig bortskjemt pga. det, og aldri turt å innrømme det til noen. I tillegg har jeg ofte fått litt penger til jul og bursdag selv nå som jeg er voksen.

Anonymkode: 3de2c...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått ukes- eller månedspenger, men foreldrene mine kjøpte det jeg trengte frem til jeg begynte på videregående. På videregående betalte jeg alle utgifter selv, med unntak av dagslinsene mine, samt kost/losji. Mobil har jeg aldri fått dekket, det måtte jeg alltid betale selv. Begynte å betale for andre utgifter, slik som tog/busskort, fra jeg var rundt 15/16 år.

Etter jeg flyttet hjemmefra har mamma fortsatt å betale for dagslinsene mine. I en alder av 34 år gjør hun det fremdeles. Fordi hun vil. Hun nekter å la meg betale, så jeg lar henne ta den kostnaden. ;) Da jeg var student og bodde i en annen by pleide foreldrene mine å besøke meg en-to ganger i året. Da tok de meg med til Coop Obs! eller lignende, hvor jeg fikk fylle en stor handlekurv som de spanderte. I voksen alder er det sjelden jeg blir sponset med penger, men jeg får alltid julestrømpe og påskeegg (evt. penger til det) hver jul og påske. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når jeg flyttet hjemmefra og begynte på høyskolen. Så 19 år blir det vel da. Ikke dryppet en krone på meg siden da, sett bort fra noen hundrelapper på bursdag og jul. En ting foreldrene mine skal ha æren for er at vi alle søskenene har blitt selvstendige og hardtarbeidende, og dermed har lykkes i karriere og sosialt 🙂 Kommer nok ikke til å sy puter under armene på egne barn heller, synes det er utrolig viktig at de lærer seg motgang og kunsten å leve litt trått 🙂

Anonymkode: b6241...919

Det kan man lære uansett!

Anonymkode: 84521...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jeg var ferdig med å studere (da jeg var 27).

Anonymkode: e6e63...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa overfører fortsatt 1000 kr i måneden til meg, jeg er 33 og hatt fast jobb siden jeg var 19 😂

Anonymkode: ceba9...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 90-tallet, så ta med det i beregningen, for pengeverdi har forandret seg litt siden den gang :fnise:

Frem til jeg var 13 fikk jeg 20kr hver uke til lørdagsgodt, mot at jeg tok oppvasken (med veiledning og hjelp til ting som store kjeler og sånn da jeg var mindre) og hjalp til med middag hver dag. Mamma og pappa jobbet mye overtid, så fra jeg var 11 var det stort sett jeg som laget middag, siden jeg hadde interesse for matlaging og de var trygge på at jeg kunne håndtere kniver og komfyr uten konstant tilsyn.

Ellers hadde jeg ansvar for å holde eget rom ryddig og rent, mamma pleide å ha "inspeksjon" på lørdag for å sjekke at jeg hadde gjort det riktig. Dette var mer lek enn alvor, men det var en fin måte for henne å sjekke at det var rent og ryddig uten at det ble mas og kjas, og en mulighet for meg å få råd, veiledning og litt ekstra ros på en leken og positiv måte. Som "lønn" for strøkent soverom fikk jeg dekket idretten jeg drev med og medlemsskap i bokklubb. Denne lønna var jo oppbyggende i seg selv, siden den bidro til fysisk aktivitet og leseglede, og foreldrene mine ville nok gladelig betalt for dette uansett. Men poenget var nok å lære meg at vi må gjøre de nødvendige og litt kjedelige tingene først, også kan vi belønne oss selv etterpå med en spenennde ny bok eller en fotballkamp eller skitur eller hva det nå skulle være barnet er mest opptatt av.

Da jeg var 13 hjalp foreldrene mine meg å få sommerjobb, og passet på at jeg fordelte lønna utover det kommende året. De dekket idretten min frem til jeg ga meg da jeg var 16, og da jeg gikk på vgs fikk jeg dekket busskort, et fast beløp til telefon hver mnd, skoleutstyr, hygieneartikler og klær (innen rimelighetens grenser). Jeg hadde faste plikter i hjemmet frem til jeg flyttet ut, det var ikke noe jeg skulle se på som lønnet arbeid, men som et naturlig bidrag til å være del av en familie og husholdning, og at lønn i form av penger kom fra arbeidsforhold utenfor hjemmet. Klart jeg syntes det var kjedelig og "urettferdig" innimellom, men jeg skjønte jo at pappa ikke fikk ukelønn for å vaske badet heller, så det var en prosess å lære å sette pris på å ha det rent og fint rundt seg, og å bidra til et godt fellesskap istedet for å tenke oppfylle plikt=motta penger. Foreldrene mine var også veldig nøye med å vise at de satte pris på at jeg bidro på andre måter enn å gi penger, så jo mer jeg bidro og viste evne og vilje til å ta ansvar, jo mer "stemmerett" fikk jeg over ting vi gjorde sammen, fra små ting som feks hva vi skulle ha til middag (regelen var at den som lager middag bestemmer retten) til større ting som hvor og hvordan vi skulle tilbringe ferier.

Anonymkode: ea33f...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 300 kr måneden som 16 åring og vi gjorde en avtale der jeg skulle fortsette å få lommepenger som student og beløpet kom til å øke. Nå er jeg 23, fremdeles student, og får 1000 kr i måneden som kommer veldig godt med på studentøkonomien :) 

Anonymkode: a34cc...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 20.58):

Da dere ikke fikk lommepenger hjemme lenger?

med lommepenger mener jeg penger til treningssenter, fritidsaktiviteter, klær o.l. 

Anonymkode: 94293...ac1

Her får de ingen penger, aldri fått heller. De gidder ikke gjøre noe. Min eldste datter fikk seg jobb når hun var 17 år og betaler alt selv. Vi dekker buss og deler av mobilregningen fordi hun fremdeles er skoleelev. Dette stopper til høsten når hun blir student. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...