Gå til innhold

Hvilke(n) diagnose har Elling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spennende dette😊

Anonymkode: 024f1...ee8

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min Elling var akkurat som i filmene 😍

Anonymkode: 2b90b...66a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er vanskelig å spekulere i diagnoser, men det er mye mer åpenbart i bøkene at han tidvis er svært psykisk syk.  I filmene (med unntak av den siste) blir han fremstilt litt mer som en eksentrisk (men elskelig) hurragutt som det tross alt vil gå ganske bra med.  Det er sikkert vanskelig å skildre på film for eksempel i hvor stor grad han dikter seg inn i andre menneskers liv.  I filmen Elsk meg i morgen blir han vel primært sjalu på "UFO-damens" mange ekser, men i boka har han diktet seg så langt inn i hennes (under)liv at i hans hode er de allerede omtrent i et forhold omtrent fra første møte.  Sluttscenen fra Syden-turen med moren er også betydelig mørkere og mer dramatisk i boka enn i filmen.  I filmen er det mest trist, mens i boka tipper det virkelig over for ham.

Anonymkode: 47d0a...256

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kjenner til folk som kan minne om Elling, og derfor tenker jeg: 

Tvangspreget personlighetsforstyrrelse 

Asperger 

annet ymse. Garantert mer

Anonymkode: dad4c...ec7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hannah80

Det beste i bøkene er hans enorme fascinasjon for Gro Harlem Brundtland.  Og at han onanerer til et fotoshoppet bilde av henne der hun står på et surfebrett ikledd en våtdrakt 🤭🤭🤭

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maleficenta
Hannah80 skrev (1 time siden):

Det beste i bøkene er hans enorme fascinasjon for Gro Harlem Brundtland.  Og at han onanerer til et fotoshoppet bilde av henne der hun står på et surfebrett ikledd en våtdrakt 🤭🤭🤭

huff nei. grøss. vi måtte lese akkurat de på videregående 

Endret av Maleficenta
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

rampeguri
Laraa skrev (På 20.4.2021 den 17.11):

Jeg sendte mail til Ingvar Ambjørnsen for  noen år siden og spurte om Elling har Asperger. Jeg fikk faktisk svar 😊 Ingvar Ambjørnsen skrev at han aldri kommer til å gi noen navngitt diagnose på Elling fordi det tar vekk nysgjerrighet og undring som bygger seg opp hos leseren. Det skal være opp til leseren selv å lage seg et bilde av personligheten og de dypere lagene i personligheten. Dessuten skrev Ingvar Ambjørnsen i mailen til meg at hvis han gir Elling diagnosen må han hele tiden tilpasse seg diagnosen og at det han skriver passer og stemmer overens med Asperger eller andre aktuelle diagnoser, og det stjeler vekk kreativtet og spontanitet. 

Kult at du fikk skikkelig svar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
On 4/22/2021 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

Trenger han å ha en diagnose?

Anonymkode: 9b0af...e02

Han er ufør. 

Anonymkode: 2b137...9d1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...