Gå til innhold

Jeg sliter med at jeg synes andre er så dumme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du bør forsøke å eie det, ikke kjempe imot slik at det bare blir noe vanskelig. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men å være veldig reflektert og smart gir høyere risiko for psykiske vansker, derfor blir førstnevnte viktig.

Hva med å ta en doktorgrad eller skrive en bok? Gi full gass, liksom, eie det fullt ut uavhengig av omgivelsene. Det kan fort skje noe spennende på veien, srlv om du kanskje ikke tror det nå

Anonymkode: 803e4...c54

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alterego666
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 12.51):

Jeg er ganske dum og kunnskapsrik på områder som ikke interesserer meg, jeg bare blir så frustrert over folk sin manglende forståelse for samfunn, for sosiale grupper, for sosiale regler, for hvordan mennesker fungerer. 

Alt det der blir bedre med alder. Folk rundt blir mer reflekterte, og du blir mer tolerant både overfor deg selv og andre. Jeg har vært deg (bare uten kun Aer), men det blir heldigvis slipt vekk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 12.51):

Jeg har nok sosial innsikt til å forstå hvordan dette vil fremstå hovent, arrogant og innsiktsløst. Derfor vil jeg prøve å skrive det så ærlig som mulig for å få frem at dette virkelig er et problem for meg og ikke noe som jeg egentlig tenker at handler om at andre er "komplett udugelige idioter". 

Menneskene rundt meg er varme, rause, reflekterte, kunnskapsrike. Jeg kan beundre egenskaper i andre som jeg selv ikke innehar: ro, mot, omgjengelighet! Likevel føler jeg så ofte at "Årgh, fy, folk er så dumme". Jeg studerer noe som har veldig mye pensum, og et høyt snitt for å komme inn. Folk leser, forstår og reproduserer informasjon, de kan til og med få A-er, men jeg opplever dem likevel som ganske dumme. Selv har jeg bare fått A-er, og noen ganger uten at jeg har gjort så veldig innsats. Det blir "for lett". På IQ-tester på nett har jeg fått max-score, og anbefalt å ta en ekte Mensa-test for å finne ut riktig score. 

Jeg er så utrolig lei av å gå rundt å frustreres av å ikke utfordres i dagliglivet. Jeg utfordres jo sosialt, øver meg på å ha mer ro, på å være mer omgjengelig, småprate. Men i hver eneste forelesning blir jeg frustrert over andres nivå, ikke fordi de egentlig er dumme. Dette er mennesker som selv er godt over snittet, de kommer til å gjøre mye bra for samfunnet og mennesker. Men de kunne gjort det så mye bedre med å trekke noen linjer mellom de ulike tingene de leser, med å tenke utenfor boksen, med å ha litt livserfaring. Med å erkjenne vitenskaplig metode, og logiske feilslutninger. Folk sier så ufattelig mye dumt. Jeg opplever det samme på arbeidsplassen. Stereotypier, fordommer, holdninger basert på utdatert tankegods og ikke-generaliserbare egenerfaringer. 

Jeg er ganske dum og kunnskapsrik på områder som ikke interesserer meg, jeg bare blir så frustrert over folk sin manglende forståelse for samfunn, for sosiale grupper, for sosiale regler, for hvordan mennesker fungerer. 

Jeg gir meg der jeg. Jeg trenger hjelp til å takle denne situasjonen, jeg kan jo ikke gå rundt å føle på at folk er dumme hele tiden! Noen med lignende erfaringer, eller tilsvarende, f.eks med en annen egenskap enn akkurat dette? 

Anonymkode: 21608...f4c

Synes du høres fin og reflektert ut jeg. Vet ikke hvor gammel du er, men etter hvert vil du møte flere likesinnede. 

Jeg er 40 og føler det litt på samme måte som deg fremdeles. 

Anonymkode: a8ba3...3b0

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...