Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Koffein, faktisk. 😳 Samtlige arbeidsplasser jeg har vært på, har hatt en kaffetrakter eller kaffemaskin, trodde det var helt normalt.

Anonymkode: ef0a4...50d

Alle jeg jobber med er hjernedøde. Ikke rart de ikke nekter meg og snuse i pausen da. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage, og en kollega der snuste. Hen snuste for øvrig hele arbeidsdagen, og ingen sa noe på det - enda hen snuste sammen med barna. Iblant kunne man se den også, da den har i uheldige øyeblikk titta ut fra leppa ved smiling og leeing. 

Men der hadde vi egne røyke- og snusesoner utenfor området. Det samme gjaldt aldershjemmet over gata, de hadde også egne soner. Virker litt rart å gå ut dit for å snuse i pausen.. "Heisann, deilig med pause. Trenger du fyr?" "Nei, jeg er her for å snuse" 🤣 

Anonymkode: d8455...613

Skrevet

Jeg vet ikke. Men jeg forstår frustrasjonen. Er det slik at dem som bruker tyggis også mister jobben? Det er en mye mer sjenerende adferd (tygge med åpen munn, smatting). Snusen bare ligger der - så fremt du ikke kysser noen er det ingen som merker den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jobber i en bedrift med ansatte i tilrettelagt arbeid og har b. La fått et skriv om at det er forbud mot å røyke og å snuse på arbeidsplassen, også i pause. (vi har betalt pause) jeg forstår at det finnes en røykelov, men kan min arbeidsgiver sparke meg for å snuse i arbeidstiden? Selv når de ansatte i tilrettelagt arbeid ikke blir pålagt det samme? Vi har fått skriv om at vi må få 2 skrevne advarsler før vi evt mister jobben om vi blir tatt for å snuse i arbeidstiden, og jeg ble as we speak tatt på "fersken" med å sette en snus i munnen, ba om advarsel men da så sjefen bare skuffende på meg og gikk for dagen.

Har jeg noe å slå i bordet med når det kommer til snusen? Ja, jeg kan slutte men jeg ønsker ikke å slutte å snuse.

Anonymkode: d057d...8c8

Hva mener du med "har b"?

Begynner å bli lei alle som antar at absolutt alle oppkonstruerte forkortelser er allmennkunnskap. 

Anonymkode: ce23e...9fc

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner å bli lei alle som antar at absolutt alle oppkonstruerte forkortelser er allmennkunnskap. 

Har ikke du b ? 😂

7 minutter siden, AnonymBruker said:

har b. La fått

Kanskje b. La egentlig skulle være "nylig"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Jobber i en bedrift med ansatte i tilrettelagt arbeid og har b. La fått .....

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil tippe det er meningen at det skal stå bl.a. (blant annet)
Men ja, det ser veldig merkelig ut

Anonymkode: 1fd7b...2bf

AnonymBruker
Skrevet

Hva er begrunnelsen deres? Den bør de i såfall formulere skriftlig og hvis den ikke er hjemlet i noen lov så har de et ganske tynt grunnlag.

"Liker ikke snus" holder ikke rettslig sett.

Anonymkode: d321d...e59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De har ikke rett til å kreve total snusforbud. Selvfølgelig skjønner man at man ikke skal snuse foran barn og at man skal vise respekt og ikke dra ut en seig brukt snus foran kunder. Men de har ikke lov til å benekte deg å snuse i pause. Snus og røyk er veldig forskjellig. Røyk påvirker folk rundt deg, mens snus påvirker kun deg selv. Skal de benekte deg å snuse på jobb, blir som å benekte deg å drikke cola med sukker, for det er dårlig for helsa. De har ikke grunn, annet enn, at de selv syntes det er ekkelt, og det er ikke grunn nok til å benekte deg det. 

Du kan si det til dem. VIKTIG: Om de fortsetter gi deg advarsler, råder jeg deg til å ikke signere disse før det står i hvilket tidsrom de mener du har snust. Der skal det stå tydelig om du har snust foran evt kunder eller i matpause. Står det ikke, ikke signer den. En advarsel er ikke gyldig før din signatur er på arket. 

Om de fortsetter og vurderer sparke deg, så kommer de til å sette seg inn i lovverket og se at de ikke har grunn for å sparke deg. Om de gjør det like vell, så kontakter du advokat. For de har ikke lov til å sparke deg for snusing. 

Anonymkode: 7d925...590

Det er bare på KG folk tror det med advarsler er et must for å si opp folk, det er det ikke. Arbeidsgiver kan fint si opp folk uten at de har fått en eneste advarsel, eller signert noe som helst. 

TS, du har fått beskjed om at det ikke er tillatt å snuse i arbeidstiden, og har likevel signert en kontrakt med arbeidsgiver og sier dermed at du skal følge reglene på arbeidsplassen. Når du har betalt pause eier arbeidsgiver deg også i denne perioden. Da har du tre valg, du kan slutte å snuse på jobb, du kan be om ubetalt pause så du kan forlate arbeidsplassen for å snuse eller du kan gi komplett faen og risikere oppsigelse. Du har en voldsomt obsternasig og infantil holdning til arbeidsgivers pålegg, det er faktisk ikke slik arbeidslivet fungerer. Å få sparken i disse dager med trangt arbeidsmarked vil si 18 uker i karantene for dagpenger, sannsynligvis ingen brukbare referanse fra nåværende arbeidsgiver og problemer med å få ny jobb. Oppfør deg voksent, gjør det du får beskjed om i arbeidstiden (eller be om ubetalt lunsj) så kan du snuse de resterende timene i døgnet. 

Anonymkode: 3a46e...9f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bare på KG folk tror det med advarsler er et must for å si opp folk, det er det ikke. Arbeidsgiver kan fint si opp folk uten at de har fått en eneste advarsel, eller signert noe som helst. 

TS, du har fått beskjed om at det ikke er tillatt å snuse i arbeidstiden, og har likevel signert en kontrakt med arbeidsgiver og sier dermed at du skal følge reglene på arbeidsplassen. Når du har betalt pause eier arbeidsgiver deg også i denne perioden. Da har du tre valg, du kan slutte å snuse på jobb, du kan be om ubetalt pause så du kan forlate arbeidsplassen for å snuse eller du kan gi komplett faen og risikere oppsigelse. Du har en voldsomt obsternasig og infantil holdning til arbeidsgivers pålegg, det er faktisk ikke slik arbeidslivet fungerer. Å få sparken i disse dager med trangt arbeidsmarked vil si 18 uker i karantene for dagpenger, sannsynligvis ingen brukbare referanse fra nåværende arbeidsgiver og problemer med å få ny jobb. Oppfør deg voksent, gjør det du får beskjed om i arbeidstiden (eller be om ubetalt lunsj) så kan du snuse de resterende timene i døgnet. 

Anonymkode: 3a46e...9f5

Hvis du leser artikkelen som det er henvist til i innlegg #2 så vil du se at arbeidsgiver må ha en saklig grunn til å nekte ansatte å snuse. Det bekreftes av arbeidstilsynet at det er tvilsomt om arbeidsgiverkan nekte TS å snuse i arbeidstiden, spesielt i pausene, selv ved betalt pause. 

Hvor vidt det står i kontrakt eller reglement er uinteressant, så lenge loven ikke sier noe om å snuse i arbeidstiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...