Gå til innhold

Realisere babydrømmen 💖


Niny

Anbefalte innlegg

Åh, dette høres ikke noe godt ut. :( Skjønner at det vekker bekymring hos deg når moren din opplevde tidlig fødsel. Håper du får komme inn på en sjekk i morgen, og at det viser seg at det bare er livmoren din som har begynt å øve seg veldig tidlig. ❤️ Håper de roer seg ned, og forsvinner etter hvert. Hadde vært så synd om de skulle være så plagsomme resten av svangerskapet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, veldig spent på hva føden sier! Håper du får kommet inn på en sjekk 🤞 Kanskje du og kan få noe som demper kynnerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sittende på kvinneklinikken i nærmere 2 timer idag. Det meste var venting..

Heldigvis så alt fint ut! 🥰 Ingen forkortning på mormunnen, så kynnerne har ikke hatt effekt, bare vært svært irriterende 😅🙈 Fikk også lytte på hjertelyden som enda var helt fin og ingen urinveisinfeksjon å spotte. Det kunne visst trigge tidlige rier om man gikk lenge med det ubehandlet 🧐 Måtte hvertfall ta kontakt på nytt hvis de ble sterkere så vi kunne sjekke på nytt. Premature rier er aldri ønskelig hvis det kan unngås.. 

 

Fikk timen så raskt idag også at måtte løpe i bilen før jeg fikk i meg frokost 😂 Heldigvis kjente jeg ikke på den typiske kvalmen da, som jeg har pleid å kjenne ved sein frokost. Tenker at det må være lovende for onsdagen når jeg skal drikke det sukkerskvipet på fastende mage 🙈 Slipper å begynne kvalm før jeg drikker det ihvertfall 😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dette ikke er noe bekymringsverdig i alle fall! :klemmer: men kan skjønne at det er irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du har fått sjekket, og at alt ser greit ut. Håper du slipper at det øker i styrke, høres slitsomt ut.. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode nyheter! :) Så fint at det ikke var noen avkortning av livmormunnen, og at alt så bra ut. Nå får vi bare håpe at de plagsomme kynnerne gir deg litt mer fred fremover. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Ei stund siden oppdatering her, men føler ikke lengre at jeg har noe å oppdatere. 

Alt er likt som før, bare litt mer 🙈😂

Er 26+6 idag, så nærmer meg voldsomt tredje trimester som jeg tror begynner neste uke 🤩

Har stått i appene noen uker at man kanskje kan høre hjerteslagene om man legger øret på magen. Dette prøvde vi jo da for noen uker siden, men da hørte samboer bare surklingen fra tarmene mine 😂 Prøvde igjen her hin dagen, og da fant han hjerteslagene! Han hørte de godt også! 😍 Det morsomme var at hver gang han lagde pulslyden høyt så jeg fikk høre, så fikk han et spark i øret 🙈🥰😂 Dette skjedde altså flere ganger 😜 

Lillegutt har også begynt å trives med å vri seg med hodet til venstre på kvelden, for det har vært mange ganger nå der magen blir lett deformert og jeg kjenner hodet inni håndflaten når jeg presser litt imot 💖 Ene dagen kjente jeg et fotbad stakk ut helt nede på venstre under trusen 😳🥰 

Bevegelser og spark kjenner jeg hver dag, men tror han regnes som veldig rolig inni magen, for stort sett sliter alle andre med å kjenne bevegelser. Jeg kjenner de selv også bare svakt men tydelig, så aldri vært noe irritasjon rundt sterke vonde bevegelser 😊

Magen har skutt fart også og jeg ligger i øvre normalnivå på symfysemålinger ❤️ Legger ved bilde tatt i dag tidlig før mat eller drikke 

IMG_20210729_114355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med oppdatering 🥰 Tenk at 3. trimester nærmer seg allerede! Herlig 😁 Så hyggelig med bevegelsene, og at dere har fått høre hjertelyd 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du har kommet så langt, @Niny! Kjempestas❤️ Så fin gravidmage du har også 🌼

Så gøy at mannen din har hørt hjerteslag gjennom magen! Det har vi prøvd også, men uten hell enn så lenge 😂 Måtte dere være veldig tålmodige eller før dere fant? 

Nyt tiden 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (5 minutter siden):

Tenk at du har kommet så langt, @Niny! Kjempestas❤️ Så fin gravidmage du har også 🌼

Så gøy at mannen din har hørt hjerteslag gjennom magen! Det har vi prøvd også, men uten hell enn så lenge 😂 Måtte dere være veldig tålmodige eller før dere fant? 

Nyt tiden 💕

Nei han fant rytmen nesten med én gang, men vet at baby liker å ligge på "bunn" av magen, så han får beskjed om å kun prøve med øret under navlen et sted. Har morkaken bak mot ryggen, så skal ikke være det. Men lille vrir seg mye, så han skled vekk noen ganger, da måtte han prøve å lete litt rundt før han fant igjen. Å ja! Hvis han bare la hodet nedpå så hørte han ikke noe, men hvis jeg hjalp han og presset hodet litt mer type inn i magen, da hørte han de godt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering :klemmer:og fine magen!! Uke 26 har alltid vært min favoritt-svangerskapsuke ❤️ virkelig en fin tid nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du er 27 uker nå! Og for en flott mage 🥰 Tror jammen vi skal lytte etter hjertet når vi kommer noen uker lengre, det hørtes utrolig hyggelig ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

31+0 idag faktisk! 🤩

Så kjekt du spør 🥰 Nei her går dagene sin vante gang. Lite å oppdatere på. Bekkenet er opp og ned. Hatt 2 dager med mindre vondt i bekkenet nå! Men igår bare jeg skulle hjelpe samboer å flytte på spisebordet, altså løfte i ene siden og flytte en halv meter, så skjøt det lyn ut i bekkenet idet jeg løftet og jeg måtte bare sette meg. 

Ellers er det ikke mye jeg får gjort i slengen før kroppen gir beskjed om at jeg må sette meg. En kjøretur på butikken, og halvveis gjennom butikken så begynner kynnerne.. De har blitt vondere og vondere med ukene også, så håper bare de ikke har noen effekt. I uke 28 prøvde jeg en hel dag å ringe fødetelefonen for en ny sjekk av livmorhalsen/premature rier, men kom ikke gjennom på telefon engang 🙄 Fikk snakket med de dagen etter da jeg fikk antistoffvaksine (jeg er RhD ÷), og fikk beskjed at de ikke hadde tid nå men jeg måtte ringe telefonen for å få en sjekk 🤦🏻‍♀️ Kan ikke lengre kjenne livmor tappen, så krysser fingrene for at ikke det er dumt 😅

Min storebror ble født 10 dager før termin og fødselen varte i 3 timer. Med meg har mamma sagt hun var innlagt 8 ganger fra uke 32 pga prematur fødsel som ble stoppet, før jeg kom 7 dager før. Lengden er litt uviss, men hun kom inn på fødestuen med 3 cm åpning...15 min etterpå var jeg ute og pappa hadde akkurat greid å parkere bilen og kom inn til jeg kom ut. 

Med bakgrunn i dette så tror vi begge to at fødsel vil skje i slutten av oktober selv med termin 1 november. Ellers er jeg livredd for at fødselen skal gå så fort at jeg ikke blir tatt på alvor. "Neeeeida, du er førstegangs. Dette tar maaaaange timer enda, så det er aaaaltfor tidlig å sette epidural nå. - - - - Oi her gikk det fort, det er for seint å sette epidural nå, så du får bare greie deg"  

Dette scenariet er jeg livredd for skal skje! Har ca ikke tilstedeværende smerteterskel, så jeg vet allerede at jeg må spørre om epidural 🙈

Ser dette blir et langt innlegg, så låner noen punkter fra @Godis sin siste lange oppdatering for å få dekket det meste 😊

Navn: Vi har et navn på lur til lillegutten, men kjenner at jeg vil kun dele det med familie og venner frem til fødsel. Er et norsk navn vi har valgt på oppkalling. Jeg liker ikke direkte oppkalling, så dette blir indirekte og en navnevariant som ligner på far og farfars navn. Kan røpe at det blir tredje generasjon der navnet begynner på samme 2 bokstaver og slutter på samme. Dette for å hedre barnets farfar som ikke er med oss idag, og som jeg aldri har fått møte. 

Forandringer på kroppen/vektøkning: Pga cravings siste 2 mnd har vektkurven min plutselig gått bratt oppover i forhold til hva den har gjort resten av svangerskapet. Har fortsatt kun gått opp 5-6 kg fra startvekt, men jeg droppet jo ned 3 kg under startvekt en stund også, så vekten går hvertfall oppover. Kroppslig er det helt tydelig at jeg er gravid, men det er også helt tydelig at all vektoppgang er ren babyvekt. Kan ikke se en plass på kroppen som har blitt større enn før, utenom mage og pupper. Jeg har fortsatt god innsving i midjen og synes kroppen ser helt forbanna nydelig ut nå med den trill runde magen 🤩🥰 Magemål ligger litt over gjennomsnittet, som den har vært helt fra første målet. 

Cravings/kosthold: Har som nevnt hatt cravings siste 2 mnd, kanskje enda mer 🙈 Sukkercraving. Alt av søte ting. Kaker, godteri, sjokolade (som jeg første 3-4 mnd fikk fullstendig avsmak for). Er siden da vekten begynte å tikke raskere oppover ihvertfall 😅 Har også begynt å innse at melk er en slags craving. Går helt fint å gå en dag uten melk, men er vi tom for melk i kjøleskapet så er det den aller viktigste tingen å få med oss fra butikken. Drit i middag, kalven skal ha melken sin! 😂 Gjerne aller helst med litt oboy. Kosthold ellers har vært dårlig siste tiden. Mannen har hatt ferie og lite motivasjon til sunn mat. Siste uken derimot har vi spist sunt hver eneste dag til middag og igår gikk jeg på vekten igjen på gøy og jeg var plutselig nesten 1 kg ned fra mandag, selv om jeg hadde hatt fart på magen i helgen og igjen ikke vært på do siden søndag... Kuttet tvert alt av godteri og søtt siden mandag (utenom sandwich is). Håper litt på at vi greier å holde et litt bedre kosthold i ukene fremover, så jeg slipper å føde en sukkerbaby på 4-5 kg. 

Liv i magen: Lille er mye liv i hver dag. Han sparker ikke så mye lengre, da jeg mistenker han går tom for plass. Jeg er kort i overkroppen og har lange bein, så jeg har gått rett utover ganske lenge nå. Bevegelsene jeg kjenner er mer vridninger og ålinger. Og hikking i flere minutter hver dag 😂 En intens tikking laaangt nede. Lillegutt har siste måneden lagt stabilt med hodet nedover. Vrir seg daglig litt opp på siden og hodet stikker ut ved navlen. Siste halvannen uken har han også plassert baken godt opp i ribbeina på høyre siden. Veldig lett å både se og kjenne hvordan han ligger hvertfall. For det buler ut i begge ender når han ligger sånn på skrå og ikke med hodet ned mot bekkenet 😜 Tror jeg innimellom kjenner et kne stikke ut på siden også, for er noe lite og mer skarpt på følelsen enn det mye større og rundere hodet og baken 😅 Forøvrig veldig snille, rolige bevegelser på han, så ingen vonde spark eller klikkebyger som holder meg våken på natten 🥰

Søvn: Dette er et kapittel for seg selv. Endrer seg fra dag til dag. Plutselig går jeg fra å sove fra 01 til 10 sammenhengende og våkner ikke engang av samboers alarm.. Så er jeg den som ikke sovner før 02-03 og våkner etter 3-4 timers søvn uten å få sove igjen. Løper heldigvis ikke å tisser om natten. Kanskje 1 gang i uken jeg tisser ila hele natten, ellers er det nok når jeg legger meg og når jeg står opp en gang rundt 10. Begynt å få mer og mer vondt i ryggen siste tiden, så ligger dårligere i sengen og det er vanskeligere å finne en stilling som ikke gjør vondt i ryggen. Akkurat nå er ryggen verre enn bekkenet i plagsom het.. 🙄

Innkjøp/barnerom: Vi er jo fortsatt så heldige at vi arver sinnsykt mye, og får/kjøper ting av min svigerinne etterhvert som tvillingene ikke bruker det mer. Men nå begynner ting å komme mer på stell. Vogna har vært på plass lenge. Endelig funnet bilstoladapter til vogna som er på vei i posten as we speak (utsolgt over alt, så fant til salgs på Facebook). Har fått barnesenga på plass, men mangler madrass og sengekant på den enda. Her skal vi ta av ene siden og sette senga inntil min de første månedene. Vi har faktisk både klesskap og kommode på barnerommet, men skapet er lagring for div utstyr og klær i for store størrelser står i esker inni der. Kommoden har nå fått str 50 og 56 på plass og sortert. Under trappa i huset, der vogna skal stå, har jeg enda en kommode med alt av luer, votter, tykke labber og annet dill for utendørs, samt dresser og tepper. Skal få vognposen som min mann brukte da han var liten. Tenkte den også skal ligge i kommoden under trappen. På badet er stellebordet på plass og har begynt å sortere alt fra babypakkene i denne nå. Mangler stellematte til å ha på toppen, så er den ca klar. Per nå er det bilstolen jeg stresser med. Når tvillingene flytter ut av stolene, så kjøper vi og overtar den ene, men kjenner det kan ikke skje fort nok nå! 😂

 

 

Endret av Niny
Stod tidligere at jeg ble født 3 dager over termin, men korrigert termin sier jeg ble født 7 dager før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oppdatering..!! 😊 Spennende å høre hvordan det går med deg. 31 uker er jo helt sjokk! Syns ikke det var så lenge siden vi prøvde og tolket tempecharter sammen.

Håper virkelig du blir tatt på alvor når det gjelder mulig tidlig/rask fødsel. Nå har du jo moren din sin erfaring, men det er slettes ikke uvanlig å føde tidlig/raskt med nr.1. Jeg gjorde det selv. Bare tre dager før termin da, men fødselen var utrolig raskt. Kjente ingenting på kroppen før jeg var i full fødsel. Dro øyeblikkelig på sykehuset og ble konstatert 10 cm åpning. Så smertelindring var selvsagt helt uaktuelt - var bare å få ut babyen.

Masse masse lykke til med innspurtsukene! :klemmer: Håper høsten blir mye kos, og at bekkenet ikke skrangler alt for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så hyggelig med oppdatering 🥰

Kjipt at det har vært vanskelig å komme igjennom til føden når du har slitt med kynnere. Ser at det ville vært betryggende med sjekk, og kanskje jevnlige sjekker mtp familiehistorikken. Vet du noe om hvordan det har vært for andre i familien, har det vært flere styrtfødsler og for tidlig fødsler? Håper uansett de tar deg på alvor når du kommer, høres virkelig ut som han kan ønske å komme før termin 🙈

Dere er heldige som arver såpass mye 🥰 Men skjønner du venter litt på bilstolen 🙈 Får satse på at lillegutt ikke har altfor dårlig tid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+0 og jeg stepper idag ut av de unge mødres rekker! 😅 Jeg har bursdag og blir 25 😬🥳

Vil fortsatt se på meg selv som en ung mor, når man ser snittalderen på førstegangsfødende idag, samt barnefar fyller 37 senere i vinter 😜 Men tenker at når du er yngre enn 25 så skal du ikke ta glukosebelastningstest, du skal ikke ta celleprøver osv. Med andre ord er det nå jeg blir regnet som voksen? 😂

Har sett litt i mamma sine helsekort med meg og min bror. Han, som er eldre enn meg, var født 10 dager før termin. Jeg ble født 7 dager før termin, men hadde sånn hastverk at allerede fra nå (uke 32) ble mamma innlagt første gang med begynnende fødsel. Lungemodningsprøyter og riehemmende drypp ble det da og fødselen ble avverget. Hun har likevel sagt at hun var innlagt 8 ganger med meg med begynnende fødsel, før jeg da faktisk kom 😳 Begge fødslene var også styrtfødsler der den som varte lengst var 3 timer 😅

Kjenner jo litt på det selv da. Vet at det ikke er noen garanti for at jeg ligner på mamma i det hele tatt. Plutselig går jeg på overtid, blir igangsatt og er i aktiv fødsel i 48 timer 😵 Men på den annen side så vet jeg at det kan være genetisk. Vi har derfor mentalt forberedt oss for fødsel i oktober når terminen er 1 november, men jeg stresser litt over muligheten for at ting går for fort for smertelindring. Lystgass finnes ikke på mitt sykehus, så epidural er sterkt ønsket med min lave smerteterskel 🙈

Blir spennende å se hva som skjer fremover 😊 Ikke mange ukene igjen nå, uansett utfall 😍 Plutselig har jeg lilleklumpen min i armene og gråter over hvor nydelig det lille nurket jeg har laget er 🥰💖😭

Endret av Niny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen 😍🎂🎉

Så gøy at du har fått se på din mors helsekort! Har hun disse på papir, eller ligger det på helsenorge? Ble litt nysgjerrig, og skal høre om min mor også har noe skriftlig oversikt over sine svangerskap 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med dagen din!! Jeg var også gravid på min 25-årsdag 😊 husker den veldig godt! Håper du har en kjempefin dag og blir godt oppvartet. Og 32 uker - woow! Ikke lenge igjen nå 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...