Gå til innhold

Trives ikke i barnehagen

Marris75

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 5 år som har begynt i barnehagen nå i høst. Frem til nå har han vært hos min mor. Tenkte at han ville ha godt av å gå i barnehagen nå siste år før han begynner på skolen. Han er veldig sjenert av seg, og tar ikke kontakt med jevnaldrende selv. Må også nevne at lillebroren hans (2 år) fortsatt er hos min mor. Første uken virket det som om det gikk bra. Da var det mye spennende som skjedde for han. Lagde fine ting, masse nye leker etc. Men nå virker han så trist og lei. Sier at han ikke vil i barnehagen lenger. Barnehagetantene sier at han er veldig blid og grei, men at han kjeder seg. Han sitter stort sett for seg selv, og spør om ikke vi kommer for å hente han snart. Han viser veldig omsorg for de mindre barna. Trøster de som gråter etc. Det virker som om han ikke takler mange barn på en gang. Da trekker han seg heller unna. Han er stille og rolig av seg (selvsagt ikke hjemme :) ), og elsker å tegne etc. Men er ikke veldig aktiv av seg. Nå ser jeg at han har det vondt. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han?? Vil det gå over?? Fælt å se at gutten min ikke har det bra :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan sikkert endre seg med tiden, men det sier seg jo selv at det er vanskeligere å tilpasse seg barnehageliv når man er 5 år og aldri har gått i barnehage før. Gi han litt tid og har nær kontakt med de ansatte om hvordan det går med han osv. Og la minstemann begynne i barnehagen før han er 5 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han enda mer tid, og ikke mas/spør for mye om barnehagen hele tiden. Det vil nok gå bedre etterhvert. Har en datter som begynt når hun var tre og hun var veldig rolig og tilbakeholden men trengte altså veldig god tid til å bli kjent med de voksne og så videre til barna, etter ett år var hun ganske bra innkjørt, hun beg. i ny barnehage nå og stortrives fra første dag. Han må få lov til å være tilbakeholden, de voksne i barnehagen liker han for den han er- noe han må få vite. De fleste andre barna har iallefall gått et par år og blitt godt kjent så selvfølgelig tar det tid.

De om det er noen han trives bedre med enn andre og inviter dem ned hjemm en ettermiddag avogtil- det var effektivt hos oss.

Vil også anbefale at du søker inn 2åringen for begge sin del!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iselina

Pass på at du snakker positivt om barnehagen foran han. La han aldri få høre dine tvil. Jobber selv i barnehage og har foreldre som uffer seg over barnehagen foran barna. Det er de barna som bruker absolutt lengst tid på å inne seg "sin plass".

Hvis din sønn begynte i barnehagen i høst har han jo ikke gått der lenge i det hele tatt. I barnehagen jeg jobber har vi 5 åringer som heller ikke har funnet seg til rette enda. Jeg tror det er utrolig viktig at han går i barnehage. Tenk på hvordan overgangen til skole blir hvis du ikke lar han få dette året i barnehage.

Enig med dem over - ikke la minstemann begynte så seint i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i Barnehage i 8 år,og opplever ofte at når nye barn beg,og det går kj.bra første tida,så kan det gjerne komme en reaksjon etter en tid,m.f.eks gråting.

Men det går over,bare ta tiden til hjelp og ikke fokuser for mye på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. I går satt han og lekte med to gutter når jeg hentet han. Så jeg er nok mer beskymret enn nødvendig. Jeg må nok også slutte å spørre han hele tiden om han trives. Han syns nok at jeg maser. Og så sa barnehagetanten i går at han leker masse med de andre når de er på tur. Så det ordner seg nok! Søker på barnehageplass til yngstemann neste år. Da er han 3 år. Da syntes jeg at han har godt av å gå i bhg. Håper vi får plass da. Dårlig dekning i min kommune. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker på barnehageplass til yngstemann neste år. Da er han 3 år. Da syntes jeg at han har godt av å gå i bhg. Håper vi får plass da. Dårlig dekning i min kommune. :)

Vi får bare satse på at regjeringa holder det den lover, sånn at vi alle sammen får plass til våre små til neste år :-D

Håper den gode utviklinga fortsetter, sånn at du snart ser en 5-åring som blomstrer sammen med de andre barna i barnehagen. Det går seg nok til, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...