Gå til innhold

Jentenavn som slutter på -dis. Hvilket er finest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg søker navn som har norrøn opprinnelse, og som slutter på -dis. Har etterhvert snevret inn lista til de under, da navn som Oldis (!!) og Bergdis blir veldig fremmedartede. Kan dere hjelpe meg å rangere?

Tordis

Undis

Herdis

Vigdis

Haldis

Eidis

Frøydis

Hjørdis

Øydis

Anonymkode: d81d3...ec0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøydis er favoritten min. Men det er nok fordi jeg kjenner en hyggelig dame med det navnet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke valgt noen av de. Får assosiasjoner til gamle kjerringer fra vest og nordvest.
Men om du selv syns et av de klinger fint sammen med etternavnet deres, får dere jo bare velge det om dere ønsker det.

Anonymkode: 05240...a32

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tenkte på dette da lillesøster var i magen og vi gjerne ville ha et navn som sluttet på -dis, og Eidis var favoritten (det endte med et navn uten dis-ending, men hvis vi noen gang skulle få en jente nr. tre, hadde det kanskje blitt Eidis). 

Ellers liker jeg Øydis, , Frøydis, Undis og Tordis best, klarer ikke helt å rangere dem. 

Anonymkode: 9ebff...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lyst til å kalle opp etter oldemor, Halldis, men usikker på om jeg tør! Et annet -dis navn hadde også vært aktuelt!

Anonymkode: 33357...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eidis, Fridis/Frøydis eller Vigdis 😊
Undis assosierer jeg med undertøy, hvert fall her jeg bor bruker vi undis som forkortelse for undertøy 🙈😅

Anonymkode: 61997...595

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har lyst til å kalle opp etter oldemor, Halldis, men usikker på om jeg tør! Et annet -dis navn hadde også vært aktuelt!

Anonymkode: 33357...130

Jeg syns det er fint det også, og koselig med oppkalling :) 

Anonymkode: 9ebff...a66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mest positive assosiasjoner til navnet Hjørdis, siden en eldre slektning het det. Samtidig tenker jeg at Frøydis kanskje er det mest "normale" navnet her. 

Ser at Eidis er nevnt, men jeg kjente faktisk en koselig gammel dame ved navn Eldis en gang i tiden. Ser det blir litt utenfor det du spør om siden det er et nylaget navn, men tenkte bare å nevne det. 

Anonymkode: 24530...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her: tusen takk for tilbakemeldingene! Godt at det ikke har kommet mange "Blæh, så mange kjerringnavn"-kommentarer. 😄

Mine egne favoritter er Frøydis, Vigdis og Eidis (eller kanskje Eydis). Det ser jo ut som om jeg er ganske på linje med flere av dere på den måten. Det jeg kanskje er mest overrasket over er at så mange av dere har nevnt Haldis/Halldis. Jeg liker det navnet veldig godt selv også, men trodde kanskje at det ble for gammeldags. 

Anonymkode: d81d3...ec0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker norrøne navn😍 Synes ofte de er så sterke og klinger så godt. Veldig fine navn på lista di! Jeg liker Halldis aller best. Det er et nydelig navn, og en av våre største kvinnelige poeter het jo det (H. Moren Vesaas). Liker også Frøydis og Herdis veldig godt. Lykke til med valget - spennende hva du lander på.

Anonymkode: 511f1...591

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Haldis og Eidis var mine favoritter, aldri hørt før! Må noteres ned på min egen liste, hehe...

Anonymkode: 6bd02...ee3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...