Rosatoast Skrevet 18. april 2021 #21 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En nabo selger med helt åpenbare feil i annonsen. Jeg har ikke lest prospektet,men allerede i annonseteksten fremkommer to feil angående type oppvarming (vannbåren varme) og hvilken TEK bygget er bygget etter. Jeg vet at det er feil, for det er nybygg. Jeg tenker at både selger og megler virker helt "fjerne" når dette kan stå uten at noen av de reagerer på det, og siden selger velger å ikke ta boligselgerforsikring, ser jeg for meg at dette kan bli et stort problem etter salget. Det som opplyses om, er nemlig bedre kvalitet enn det som er realitet. Ville du tatt kontakt med megler, evnt selger, eller bare latt de drive på og ta det som en lærepenge i etterkant. Jeg kjenner ikke selger mer enn av utseende, så det er ikke personer jeg liksom slår av en prat med i det daglige. Litt redd det kan virke som jeg blander meg i noe jeg tross alt ikke har noe med. Anonymkode: 4f5f5...320 Hvordan vet du da at alt dette er feilinformasjon? Det er tross alt nybygg, og du prater ikke med naboen din en gang. 1
fruvanlig Skrevet 18. april 2021 #22 Skrevet 18. april 2021 Hadde sagt ifra til megler. Evt kommet med dokumentasjon eller fitt den oppgaven å finne der. Folk som vurderer å kjlpe må jo få vite det riktige. Vi leier i kjelleren i et hus, 2 etg er ute på markedet og selges med parkering på tomt, den eneste mulige tomteparkeringen er 1 etg sin( de vi leier av) og vi er de som får bruke den. Dette er jo også av betydning foe kjøpere som plutselig må betale for soneparkering på gaten om de kjøper.... Vi skal si ifra om dette hvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #24 Skrevet 18. april 2021 fruvanlig skrev (1 minutt siden): Hadde sagt ifra til megler. Evt kommet med dokumentasjon eller fitt den oppgaven å finne der. Folk som vurderer å kjlpe må jo få vite det riktige. Vi leier i kjelleren i et hus, 2 etg er ute på markedet og selges med parkering på tomt, den eneste mulige tomteparkeringen er 1 etg sin( de vi leier av) og vi er de som får bruke den. Dette er jo også av betydning foe kjøpere som plutselig må betale for soneparkering på gaten om de kjøper.... Vi skal si ifra om dette hvertfall. De selger med parkering på tomt og så må en parkere i gata og betale? Horribelt at de kan finne på noe sånt! Anonymkode: 2b2be...8d7 4
Sensi Skrevet 18. april 2021 #25 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Her er det ikke snakk om å vri på sannheten. Her er det direkte feil, f eks hvilken type varme det er i gulvene (vannbåren, elektrisk, ingen varme - det siste gjelder, det første står). Pluss at bygget er bygget etter TEK 17, mens det er etter TEK 10. Det betyr en god del for kjøper. Ikke kan jeg forstå at selger kan la så åpenbare feil stå heller. De må da vite at de ikke har varme i gulvene (bortsett fra bad)? Anonymkode: 4f5f5...320 Det kan hende megler har brukt en mal som utgangspunkt for annonsen eller skrevet inn det nyeste iom er et nytt bygg? Selger skal jo sjekke. Jeg ville gjort selger en tjeneste og kontaktet han. Evt megler hvis du ikke kjenner selgeren. Hvorfor vil du evt heller kontakte megler. Er det ikke selger som er ansvarlig for å oppgi riktige opplysninger om boligen?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #26 Skrevet 18. april 2021 Vær et godt menneske og ta en telefon til megler 🌸 Anonymkode: ccfc0...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #27 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvilken TEK kommer an på når bygget blir godkjent. Så det er kun det som bygges nå/ferdigstilles nå som er etter TEK 17. Det er noe med overgangsvindu for utbygger. Undersøkte det selv da jeg kjøpte, for jeg ville jo helst hatt etter nyeste og beste TEK. Anonymkode: 4f5f5...320 TEK 10 er vel strengere enn TEK17 da, så i akkurat dette tilfellet er det positivt om det er TEK10. Blant annet krav til størrelse på bod etc. Dette bortfalt ved TEK17 og er nå bare en skjønnsvurdering med "nødvendig bodplass". Anonymkode: 9fa06...734 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #28 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TEK 10 er vel strengere enn TEK17 da, så i akkurat dette tilfellet er det positivt om det er TEK10. Blant annet krav til størrelse på bod etc. Dette bortfalt ved TEK17 og er nå bare en skjønnsvurdering med "nødvendig bodplass". Anonymkode: 9fa06...734 Men det med bod gjelder vel paradoksalt nok kun for mindre leiligheter? Uansett, så er det ikke her feilen ligger i dette tilfellet. Men ja, jeg er enig, i noen tilfeller er TEK 17 et tilbakesteg. Anonymkode: 4f5f5...320
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #29 Skrevet 18. april 2021 Rosatoast skrev (20 minutter siden): Hvordan vet du da at alt dette er feilinformasjon? Det er tross alt nybygg, og du prater ikke med naboen din en gang. Svart på det. Anonymkode: 4f5f5...320
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #30 Skrevet 18. april 2021 Sensi skrev (16 minutter siden): Det kan hende megler har brukt en mal som utgangspunkt for annonsen eller skrevet inn det nyeste iom er et nytt bygg? Selger skal jo sjekke. Jeg ville gjort selger en tjeneste og kontaktet han. Evt megler hvis du ikke kjenner selgeren. Hvorfor vil du evt heller kontakte megler. Er det ikke selger som er ansvarlig for å oppgi riktige opplysninger om boligen? Det føles mindre innblandende å ta det med megler. Da kan han ta det med selger. Anonymkode: 4f5f5...320
Gjest Blondie65 Skrevet 18. april 2021 #31 Skrevet 18. april 2021 Jeg hadde sagt fra til megler. Hvis man bor i samme leilighetskompleks som den boligen som blir solgt kan det bli ubehagelig med en sur nabo som har kjøpt noe annet enn det som er annonsert. Hvis du er på god fot med styret kan du jo varsle dem og si fra. Jeg ble gjort oppmerksom på feil i annonse i nabobygg (parkering - veldig vesentlig, siden det er en rift om dem, og gateparkering kun for gjester, så er det viktig at ikke kjøper tror at de kjøper bolig med parkering) - og sa fra til megler. Dette var for øvrig en av flere feil. Megler var bare glad for å rette opp - selger hadde ikke peiling (DET tror jeg som jeg vil om ... men det var nå det som ble sagt).
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #32 Skrevet 18. april 2021 Du får vel lese prospektet og taksten før du uttaler deg om noe som helst. Anonymkode: 62ac4...31e 1
Rosatoast Skrevet 18. april 2021 #33 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Svart på det. Anonymkode: 4f5f5...320 Nei det har du ikke
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #34 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det føles mindre innblandende å ta det med megler. Da kan han ta det med selger. Anonymkode: 4f5f5...320 Megler/selger tenker jo bare på penger. Derfor ser vi ofte løgn i annonser. Anonymkode: 3e858...846
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #35 Skrevet 18. april 2021 Rosatoast skrev (18 minutter siden): Nei det har du ikke Du må lese hele tråden. Jeg bor i samme bygg,og kjøpte på prosjektstadiet. Ergo vet jeg hvilken TEK som gjelder og hvilket tilvalg som var mulig. Vannbåren gulvvarme var ikke ett av de. Anonymkode: 4f5f5...320 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #36 Skrevet 18. april 2021 Er det vannbåren varme i gulvet på badet da? Kan det hende at de har brukt det innledningsvis for å lokke, og at det står spesifisert senere at det er badet som har vannbåren varme? Anonymkode: cddaf...a73 1
Rosatoast Skrevet 18. april 2021 #37 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du må lese hele tråden. Jeg bor i samme bygg,og kjøpte på prosjektstadiet. Ergo vet jeg hvilken TEK som gjelder og hvilket tilvalg som var mulig. Vannbåren gulvvarme var ikke ett av de. Anonymkode: 4f5f5...320 Har lest hele tråden, du prater bare om forskjellige TEK - ikke konkret hvordan DU VET at tingene er feil. Uansett burde du ringe megleren, og jeg hadde også sagt ifra til naboen. Mulig naboen ikke er den smarteste kniven i skuffen, og rett og slett er litt lat og har lagt absolutt all tillit til megler - så h*n rett og slett ikke vet hva megler har skrevet.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #38 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det vannbåren varme i gulvet på badet da? Kan det hende at de har brukt det innledningsvis for å lokke, og at det står spesifisert senere at det er badet som har vannbåren varme? Anonymkode: cddaf...a73 Nei. Det er vannbåren varme i radiatoren. Men ellers bare elektrisk Anonymkode: 4f5f5...320
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #39 Skrevet 18. april 2021 Rosatoast skrev (1 time siden): Har lest hele tråden, du prater bare om forskjellige TEK - ikke konkret hvordan DU VET at tingene er feil. Uansett burde du ringe megleren, og jeg hadde også sagt ifra til naboen. Mulig naboen ikke er den smarteste kniven i skuffen, og rett og slett er litt lat og har lagt absolutt all tillit til megler - så h*n rett og slett ikke vet hva megler har skrevet. Å opplyse feil TEK er en mangel. Utover det har jeg jo spesifikt nevnt dette med varmen i gulvene, som altså ikke eksisterer. Og det vet jeg, som jeg har sagt, fordi det ikke var tilvalg og de flyttet inn etter at bygget sto ferdig. Tviler på at utbygger la inn vannbåren varme i gulvene i kun denne leiligheten. Anonymkode: 4f5f5...320
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #40 Skrevet 18. april 2021 Si fra til megler! Helt ubrukelig om salget går igjennom der det blir et helvete for alle 3 parter etterpå, bare fordi folk toer sine hender fremfor å si fra om åpenbare feil. Anonymkode: dac22...d1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå