Gå til innhold

Flott enebolig med utsikt eller billig rekkehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke finne en enebolig med utleiedel da? Eller mulighet til å lage det? Da vi bygget hus laget vi to mindre hybler i sokkel med leieinntekter på over 20000 i mnd. skattefritt. Vipps var ikke husdrømmen så langt unna likevel. Vi la penger i god lydisolering og slikt, så vi merker omtrent ikke at leieboerne er der.

Anonymkode: 8f960...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingenting av det du beskriver gjelder her, så dere må være veldig uheldig med deres rekkehus. Vi har bad i begge etasjer, store soverom, ingen trange ganger, og vi har trampoline i hagen. Ingen klagende naboer heller, de har bråkete barn selv. 😄

Anonymkode: f29e8...357

Vi hadde d sånn i vårt rekkehus .. så kan ikke være så unikt

Anonymkode: b35b5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 21.22):

Det der kommer jo veldig an på rekkehus? Vi bor i rekkehus, har tre soverom på 9kvm og ett på 14kvm, do i hver etasje, ingen trange ganger og mye lagringsplass. Og alle hager har trampoliner 😂

Anonymkode: 4a779...209

Vi hadde også denne følelsen da vi bodde i rekkehus. 

Og med tanke på at det hvertfall i Oslo koster svært mye - selv for rekkehus- var dette en løsning vi ikke orket i lengden.. 

alltid så d skittent og rotete ut, alltid var det for liten plass, masse etasjer , 

bor i enebolig nå og opplever det som mye mindre jobb å holde rent, faktisk mindre arbeid i det hele tatt .. samtidig som trivselen er mye bedre

så ja, så lenge vi har barn som bor hjemme så kommer vi til å bo i enebolig

ellers er jeg faktisk et leilighetsmenneske ;) så kommer til å flytte tilbake i leilighet når barna er flyttet ut☀️

 

Anonymkode: b35b5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde også denne følelsen da vi bodde i rekkehus. 

Og med tanke på at det hvertfall i Oslo koster svært mye - selv for rekkehus- var dette en løsning vi ikke orket i lengden.. 

alltid så d skittent og rotete ut, alltid var det for liten plass, masse etasjer , 

bor i enebolig nå og opplever det som mye mindre jobb å holde rent, faktisk mindre arbeid i det hele tatt .. samtidig som trivselen er mye bedre

så ja, så lenge vi har barn som bor hjemme så kommer vi til å bo i enebolig

ellers er jeg faktisk et leilighetsmenneske ;) så kommer til å flytte tilbake i leilighet når barna er flyttet ut☀️

 

Anonymkode: b35b5...6f4

godt det ikke er bare meg, føler også at uansett hvor mye man rydder, ser det alltid rotete ut. Det er jo fordi rommene mindre, det er mange etasjer. 

Men jeg er ingen leilighetsperson selv. Har ca motsatt plan faktisk, flytter til et større hus med utsikt lengre vekk, når barna flytter ut. 

Anonymkode: 5b738...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2021 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Asker, gamle Asker

I følge meglere er Asker selvsagt bare 20 min med tog fra Oslo S, men vi vet jo alle at pendling tar mer tid enn som så. 

Anonymkode: 5b738...de4

Flytte retning lillestrøm osv da. Begge med IT-jobber her og kjøpte enebolig litt utenfor Lillestrøm. Rett under 4 mill. 

Anonymkode: 7b452...031

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flytte retning lillestrøm osv da. Begge med IT-jobber her og kjøpte enebolig litt utenfor Lillestrøm. Rett under 4 mill. 

Anonymkode: 7b452...031

Enebolig til under 4 mill? Når kjøpte du bolig? For når går vel det billigste for det dobbelte. 

Anonymkode: 8f960...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Flytte retning lillestrøm osv da. Begge med IT-jobber her og kjøpte enebolig litt utenfor Lillestrøm. Rett under 4 mill. 

Anonymkode: 7b452...031

Vi bor også ved Lillestrøm, veldig praktisk, faktisk. Bor på den siden hvor man kommer seg kjapt ut på E6 og liker at det er lett å komme seg til flyplassen. Er raskt inne i Oslo via ekspressbuss eller tog også. 

Vi så på Asker, men det ble for langt og upraktisk for oss. 

Anonymkode: 4a779...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid enebolig, jeg hadde lett valgt en rønne av enebolig fremfor rekkehus eller leilighet i blokk.

Anonymkode: 5cfd2...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke denne motstanden mot rekkehus? Man er ofte ganske tett på andre i enebolig også, og planløsningen trenger ikke være så forskjellig. Jeg er oppvokst i rekkehus, riktignok koster de ca 10 mill nå, så er vel av det dyrere slaget, men der var det så rent som bare det.


 

 
 

Anonymkode: 54f90...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke denne motstanden mot rekkehus? Man er ofte ganske tett på andre i enebolig også, og planløsningen trenger ikke være så forskjellig. Jeg er oppvokst i rekkehus, riktignok koster de ca 10 mill nå, så er vel av det dyrere slaget, men der var det så rent som bare det.


 

 
 

Anonymkode: 54f90...4f8

For min del handler ikke motstanden mot rekkehus selve boligen eller naboene, men at jeg har dårlig erfaring med sameier og borettslag. 

Jeg foretrekker selveier.

Anonymkode: e905e...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at nyere rekkehus ofte har små soverom, minimalt med lagring og generelt er veldig upraktiske. For ikke å nevne at de bygges tettere enn før.

 Vi bor i rekkehus fra 70-tallet, og har tre soverom på 11kvm, bad på 10kvm, vaskerom med toalett i førsteetasje, stor kjellerstue og masse bodplass. Vi har et skogholt og delvis fjordutsikt på baksiden og er stort tun uten biltrafikk på framsiden. Ulempene her er liten hage og for liten yttergang.

Vi skulle gjerne bodd i enebolig for å få større yttergang, mere hage, et ekstra soverom til kontor og egen garasje med plass til mange sykler - men enn så lenge er fordelene størst ved å bo her vi bor nå: vi har veldig god økonomi, vi slipper å bruke mye tid på vedlikehold, og det er flust med lekekamerater til barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Flytte retning lillestrøm osv da. Begge med IT-jobber her og kjøpte enebolig litt utenfor Lillestrøm. Rett under 4 mill. 

Anonymkode: 7b452...031

Kunne ikke det, har familie som bor Vestover. Om vi flyttet østover til Oslo, måtte de gjennom bomringen for å komme på besøk, pluss en time ekstra kjøring 😂 Løsningen er ikke for alle, å bare flytte Østover..

Anonymkode: 5b738...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at større barn tar større plass, tiltross for at de mest sitter forran en skjerm. Kompiser tar plass, klærne tar mer plass, trenger mer hylleplass til sko. 

De tar bare rett og slett større plass, de er våken lenger, nå er klokka kvart i ti, og mine har nettopp gått opp. Det er tidlig for ungdomsskole elever. 

Du skal kanskje ikke bare bo der når barna er små? Juniorjenter er ikke store, men 140 senger tar plass. Sofa og TV blr de ha tilgang på, 3 stykk fjortenåringer på et rom med enkeltseng, er trangt.

Selvsagt går det fint, men plass er fint når ungene blir større.

Anonymkode: 491bc...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 21.22):

Det der kommer jo veldig an på rekkehus? Vi bor i rekkehus, har tre soverom på 9kvm og ett på 14kvm, do i hver etasje, ingen trange ganger og mye lagringsplass. Og alle hager har trampoliner 😂

Anonymkode: 4a779...209

Skjønner ikke hvorfor du ler??? 

Anonymkode: b9bb5...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor du ler??? 

Anonymkode: b9bb5...81b

Oi, jeg skjønner ikke hvordan du er så sint? Hvorfor får jeg ikke lov å le? Jeg ler både av det at vi har helt total ulik opplevelse av rekkehus, og at trampoliner er veldig typisk rekkehushageinventar da det bor mye barnefamilier der. Ler litt til jeg, det er gøy å være glad 😂 

Anonymkode: 4a779...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, 4x10 meter rekkehus over tre etasjer, eller 6x10 rekkehus over to etasjer - er helt vanlige, standarte rekkehus i Norge som det er uendelig mange av. Rekkehus på 150-160 kvadrat derimot, med store barnerom osv, det tror jeg ikke er så mange av, derimot. 

Vi har plass til trampoline. Men inne er det trangt. 

Anonymkode: 5b738...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse nye rekkehusene som er supersmale og høye og har null hage er jeg enig i at er trange og kjipe, de er elendig planlagt. Vi så på flere slike før vi skulle kjøpe, men valgte de bort. Mange eneboliger har også dumme løsninger, vi så på mange eneboliger som feks hadde mye skråtak i andre etasje som gjorde soverommene veldig upraktiske og små, og siden det ihvertfall her i området er bygget veldig tett i eneboligstrøk er hagene små med mye innsyn. 

Vi har vanlig, typisk 70talls 6x10+m rekkehus over to etasjer, ca 130 kvm, men opplever ikke det som spesielt trangt med to voksne, to barn og katt. Mye ligger jo også i hva slags løsninger man har inne også. Uteboder og garasje i tillegg til to boder inne, pluss hage på begge sider gir også mye plass til alt mulig. Og så hjelper det vi startet i en liten ettroms på løkka, etter det føles alt ganske digert ut i forhold. 

Anonymkode: 4a779...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte et rimelig rekkehus i et sentralt, barnevennlig område. Utvendig er det ingen perle akkurat, men siden det var rimelig var det rom i budsjettet til å pusse opp og få det fint innvendig. Personlig er jeg ikke superfornøyd med boformen, vokste opp på landet uten naboer i tett innpå og får litt noia av å ha folk rundt meg hele tiden, så hadde det vært mitt valg alene hadde jeg nok gått for enebolig. Ser jo fordelene for familien vår, barna stortrives med venner på alle kanter. Praktisk er det også, nærsenter med tilbud som fyller de fleste behovene i det daglige samt skole og barnehage i gangavstand og kort reisevei til jobb for oss voksne. 

Anonymkode: e8029...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanken på hvordan du stiller spørsmålet virker det som om du vet hva du selv vil😊 begge deler har flotte ting å tilby. Være herre i sitt eget hjem eller økonomisk frihet. Beste er jo å prøve å finne en balanse mellom dette. Når jeg og mannen min var på husjakt så vi på alle katogorier å når drømme hjemmet dukket opp visste vi begge to at det var det riktige. Lykke til på jakten 🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...