Gå til innhold

Flott enebolig med utsikt eller billig rekkehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva hadde du valgt; flott stor enebolig med utsikt, men dårlig økonomisk frihet, eller rimelig og stygt rekkehus men med råd til omtrent det du vil når du vil?

Anonymkode: 894b9...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rekkehus. Trenger ikke noe stort å fancy. Beliggenhet er viktigst.

Anonymkode: efac1...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme område? Plass til det jeg trenger i rekkehuset? Må noe pusses opp? Hvor mange naboer rundt rekkehuset? Stor tomt? Blir økonomien bedre i nær framtid? Finnes det virkelig ikke en mellomting?

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte rekkehus og god råd.

Veldig fornøyd med rekkehus mpt at vi har små barn. Vi så på flere eneboliger som vi kunne hatt råd til, men de var mer upraktiske i forhold til nærhet til bhg, lekeplasser, butikk osv, samt ofte en million dyrere uten å ha noe særlig mer kvm, men bare fordi det er enebolig. Rekkehuset vi bor i er supertilrettelagt for barn med masse lekeplasser og bilfrie veier, samt gangvei til barnehage, skole og butikk. Kortere vei til kollektiv er det også. Dessuten er planløsningen veldig praktisk her og vi har god plass. Det er også en trygghet i at rekkehuset tilhører et borettslag som ordner alt utvendig. Er ikke så handy av oss. Litt ekstra nærhet til naboen tåler vi, men her vi bor er det ikke noe støy gjennom veggen. 

Jeg er glad I fin utsikt og det var drømmen i utgangspunktet. Jeg ville se fjell og sjø! Men man har jo egentlig ikke tid til å nyte det i det daglige. Her ser vi bare ut på hagen vår, ellers veldig lite innsyn (høye hekker og ingen rekkehus rett foran/bak vårt), så da er det jo bare å holde hagen fin så har man en fin utsikt. Med litt bedre råd blir det litt flere turer på hytta, hvor utsikten uansett er upåklagelig. 👌

Anonymkode: 4a779...209

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig fornøyd med rekkehus mpt at vi har små barn. Vi så på flere eneboliger som vi kunne hatt råd til, men de var mer upraktiske i forhold til nærhet til bhg, lekeplasser, butikk osv, samt ofte en million dyrere uten å ha noe særlig mer kvm, men bare fordi det er enebolig. Rekkehuset vi bor i er supertilrettelagt for barn med masse lekeplasser og bilfrie veier, samt gangvei til barnehage, skole og butikk. Kortere vei til kollektiv er det også. Dessuten er planløsningen veldig praktisk her og vi har god plass. Det er også en trygghet i at rekkehuset tilhører et borettslag som ordner alt utvendig. Er ikke så handy av oss. Litt ekstra nærhet til naboen tåler vi, men her vi bor er det ikke noe støy gjennom veggen. 

Vi valgte det samme. Elsker å bo her. Barna løper mellom husene og det er så godt miljø. God planløsning, praktisk, ikke for mye å vaske. Ingen kjøring mellom/til/fra venner, og god råd slik at vi kan reise en del (utenom korona).

Anonymkode: f29e8...357

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Vi valgte rekkehus og god råd.

Veldig fornøyd med rekkehus mpt at vi har små barn. Vi så på flere eneboliger som vi kunne hatt råd til, men de var mer upraktiske i forhold til nærhet til bhg, lekeplasser, butikk osv, samt ofte en million dyrere uten å ha noe særlig mer kvm, men bare fordi det er enebolig. Rekkehuset vi bor i er supertilrettelagt for barn med masse lekeplasser og bilfrie veier, samt gangvei til barnehage, skole og butikk. Kortere vei til kollektiv er det også. Dessuten er planløsningen veldig praktisk her og vi har god plass. Det er også en trygghet i at rekkehuset tilhører et borettslag som ordner alt utvendig. Er ikke så handy av oss. Litt ekstra nærhet til naboen tåler vi, men her vi bor er det ikke noe støy gjennom veggen. 

Jeg er glad I fin utsikt og det var drømmen i utgangspunktet. Jeg ville se fjell og sjø! Men man har jo egentlig ikke tid til å nyte det i det daglige. Her ser vi bare ut på hagen vår, ellers veldig lite innsyn (høye hekker og ingen rekkehus rett foran/bak vårt), så da er det jo bare å holde hagen fin så har man en fin utsikt. Med litt bedre råd blir det litt flere turer på hytta, hvor utsikten uansett er upåklagelig. 👌

Anonymkode: 4a779...209

 

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva hadde du valgt; flott stor enebolig med utsikt, men dårlig økonomisk frihet, eller rimelig og stygt rekkehus men med råd til omtrent det du vil når du vil?

Anonymkode: 894b9...bba

Kan jo bae legge til at vårt rekkehus er i utgangspunktet absolutt stygt ja. 😂 Skulle mye heller bodd i et fin klassisk sørlandshus enn den kjipe boksen vi bor i nå. Men man kan pynte grisen - inne er det fint og ute har vi mange fine planter. Og nå er det malt i en relativt moderne farge også, det hjalp litt. 

Anonymkode: 4a779...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkehus så klart! Vil ha penger til å spise god mat, reise når pandemien er over, osv.

Anonymkode: 609ed...423

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt enebolig 🙈 Vi bor selv i et rekkehus, i et veldig fint område hvor vi trives veldig godt. Men det er trangt, rett og slett. Jeg føler jeg må rydde hele tiden, det er ikke plass til noen ting. Også soverommene til barna er veldig små, 6 kvm og 8 kvm, det er knapt plass til noe der. 

Enebolig her vi bor, koster derimot 11 mil, mens rekkehus koster 5, så vi har null håp om å kunne flytte i oversiktlig fremtid.

Anonymkode: 5b738...de4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart enebolig. Helst med utleiemulighet. 

Jeg liker ikke å bo tett med masse naboer. 

Anonymkode: 9c83d...f1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å droppe ut av rotteracet og kjøpte enebolig med strandlinje og båthus, et stykke utenfor byen. Nedbetalt etter fem år, nå jobber vi begge deltid og er på sjøen eller på fjellet en god del, mye tid med og for barna. Ble spesielt fint å bo her under pandemien, da vi likevel var hjemme, men i ordinær virkelighet er vi det naturlige helgemålet for byvennene våre. Har tre gjestesoverom inkl. kjellerstue. Til orientering så solgte vi en 30 kvm leilighet i byen til 60% av prisen vi betalte her for 200+ kvm for ti år siden. Kan vel si at dette er alternativ C i spørsmålet ditt "A eller B?", noe som er enda lettere å få til nå når folk er på hjemmekontor. Økonomisk frihet, armslag - ja, takk, begge deler.

Anonymkode: 024f9...c94

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkehus. Lokasjon og planløsning er viktigst. Dessuten er jeg husredd 😆

Anonymkode: d2f57...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil enebolig. Har bodd mye i rekkehus aldri likt det. Kan dere finne billigere enebolig i området da?

Anonymkode: 95f91...265

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok sterkt vurdert eneboligen. Jeg liker å bo fint. Ofte er det jo også sånn at man stiger litt lønn etterhvert, husprisene stiger osv. og at det som engang føltes dyrt ikke er det etterhvert. 

Er det muligheter å lage en utleiedel i eneboligen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker rekkehuset vi bor i. Vi flyttet hit fordi det var billig og over tid har vi pusset opp og bygd ut litt ettersom det har vært behov for det. Barna løper mellom husene ut og inn hos hverandre. Sommeren er magisk. Alle møtes vi på lekeplassen som ligger i "sentrum" av alle husene og har det kjempe koselig med naboene våre. 

Dog hender det at jeg lengter til et litt større hus, med større uteplass og flere muligheter mtp å forme huset selv. Men jeg kommer aldri til å flytte herfra så lenge barna er små. De elsker seg her, det gjør vi også og vi har muligheter til å gjøre annet gøy utenom pga økonomien. 

Anonymkode: 1dd2f...03e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler, og for vår del er livskvaliteten såpass mye bedre i enebolig med utsikt at vi har valgt å legge ekstra penger i dette. 
 

Vi har kjøpt nybygd enebolig på endetomt, med utleiedel, panorama utsikt og stor tomt. Stortrives! Magisk å se båter på sjøen i stedet for inn i naboen sin stue. 
 

Boligen var dyr, men pga utleiedelen bor vi ikke dyrere enn vi ville gjort i rekkehus. Og vi har 300 kvm i stedet for 130 kvm. Hjemmegym, hjemmekontor, og alltid plass til venner og gjester. Utrolig deilig! Det har også vist seg at jeg elsker hagearbeid, så det spiller jo inn. Ren meditasjon, og kjekt å se hagen ta form. 
 

Et stygt rekkehus krever jo også mye i oppussingskostnader, det må jo regnes inn.
 

For vår del er det altså såpass forskjell i livskvalitet at vi prioriterer å bo dyrt og fint. Men klart, vi har jo råd, uten å miste nattesøvnen. Står vi uten leieinntekt noen mnd er det ikke krise. Har fremdeles penger til å gå ut og spise, og reise. Hadde vi ikke hatt råd, så måtte vi prioritert økonomisk trygghet ved rekkehuset ser jeg for meg. 

Anonymkode: 98a72...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen problemer med å forstå hva TS vil frem til, men jeg synes det ble litt komisk når "flott" og "billig" blir satt opp mot hverandre.

For meg hadde det vært mer naturlig om "dyr enebolig" og "billig rekkehus" hadde blitt satt opp i mot hverandre, eller også "flott enebolig" mot "nøkternt rekkehus".

Av de to alternativene TS har listet opp ville jeg motstrebende valgt det billige rekkehuset på grunn av økonomien, men jeg ville ikke trivdes med å bo slik.

Men heldigvis finnes det en mellomting.  En nøktern enebolig med utsikt er her jeg bor på samme prisnivå som et påkostet, flott, og moderne rekkehus.
Vi har valgt det første alternativet, og ville gjort det samme igjen.

 

Anonymkode: e905e...f61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor vi i en stor enebolig med stor tomt, og jeg forstår egentlig ikke at folk ønsker det. Det høres så bra ut med god boltreplass og godt med lagringsplass, men det er mye å vedlikeholde, varme opp, vaske og rydde og hele sommeren går jo med på å klippe plenen føler jeg. 

Nå finnes det selvfølgelig alternativer som robotstøvsuger, robotgressklipper og vaskehjelp. Men når man da sitter i en posisjon som ts, der det ser ut som at flytting til enebolig vil gjøre økonomien stram så er vel ikke det akkurat på prioriteringslisten kanskje. 

Den dagen vi flytter så skal vi absolutt flytte til et mindre hus og kan gjerne flytte til et rekkehus. Jeg bodde i et borettslag da jeg var liten og det var jo unger over alt, jeg elsket det. 

Men for oss som kom på boligmarkedet for flere år siden da boligprisene ikke var så sinnsykt høye, så sitter vi jo med en del mindre lån på den store eneboligen enn vi vil gjøre da vi flytter til et rekkehus, så for oss er det ikke økonomien som spiller en rolle på å flytte til noe mindre. 

Anonymkode: ffc28...c92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del ble det enebolig... 

Rekkehuset var bygget i høyden.. slitsomt å gjøre rent.. mye bråk rundt.. innsyn.. man blir virkelig så veldig prisgitt naboene... 

 

Hvertfall de årene vi har hjemmeboende barn blir det enebolig på Oss gitt:) 

Anonymkode: b35b5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv akkurat kjøpt rekkehus med en av de beste utsiktene vi får i byen. Penger til overs til oppussing også, så ble det bra 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...