Gå til innhold

Katt som har skjønt funksjonen til dørhåndtaket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller skjønt og skjønt, han har i hvert fall fått med seg at håndtaket gjør ett eller annet. Katten min på sju måneder har begynt å strekke seg etter håndtaket på dørene når han vil ut av et rom. En gang fant jeg ham sittende oppå håndtaket, og senest i går sto han og pirket borti ett av dørhåndtakene på en dør han ville ut av. Jeg har hatt en del katter, men ingen som har vist noen interesse for håndtaket i det hele tatt, så synes det er veldig artig 😅 Lurer på hvor vanlig dette er. Gjør deres katter dette?

Anonymkode: 19018...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er smarte, dette er ganske vanlig. Andre katter er mer bedagelige og bryr seg ikke fordi de vet mennesket kommer og slipper de ut uansett. Katten vår har pønsket ut skyvedører han, enda så tunge de er, er det en liiiten sprekk klarer han å dra de mer åpne og bruker hodet til å skyve de helt opp med en gang han ser det er plass 🤣

Anonymkode: 9d82c...4cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke så dumme 🙊 vår har ikke skjønt at hu kan gjøre noe med håndtaket, men hu sitter å stirrer på det når hun vil inn på et rom eller ut 😂

Anonymkode: 2f0a2...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke mindre smarte enn hunder. 

Min hund fant nylig ut at dører kan åpnes. Jeg gikk ut for å hente posten, og hunden min, som ikke var særlig glad for å ikke få bli med, hoppe topp på døra- og kom borti håndtaket. Da åpnet døren seg. Etter det må jeg låse ytterdøren selv om jeg bare skal ut i 5 sekunder, for nå vet hun hvordan hun åpner dører 😅

Katten din har muligens kommet borti en dørhåndtak på et tidspunkt. Hunder og katter trenger bare 1 repetisjon på at noe funker om de får mye igjen for det. 

Anonymkode: d57db...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår lærte seg selv å åpne dører da hun var rundt 6 måneder. Hun hopper opp og tar tak i dørhåndtaket og drar det ned. Smart katt 😅

Anonymkode: b9ea1...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to som har skjønt at dørhåndtaket gjør *noe*, men de har heldigvis ikke helt skjønt hvordan de skal gjøre det. I stedet benytter de sjansen til å bryte seg inn på soverommet hvis vi ikke har lukket døren skikkelig. Vi har gammelt hus med gamle dører hvor du må trekke døra inntil en ekstra gang når du lukker den for at den skal gå "i lås", hvis vi ikke har gjort dette, og døra bare er "lukket inntil" i dørkarmen, uten at dørvriderbolten har gått i sporet, så klarer han ene å presse døra opp ved å spenne i fra med bakbeina og dytte med forbeina, mens han andre går for en mer brutal metode og bare trøkker hodet mot dørbladet og bruker sin egen rå vekt (7kg, stor katt) til å dytte døra opp.

Problemet er når de har klart å dytte døra inntil fra innsiden, så kommer de seg ikke ut igjen og står og vræler for å bli sluppet ut igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en gammel katt på 14 år, som har gjort dette hele livet. Vi snudde tidlig de viktigste dørhåndtakene slik er de peker oppover 😄

Anonymkode: 1e4f9...f64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter kan åpne lukkede dører. Om døra vår er åpen, men sprekken er for liten til at pus kommer seg ut, står han der og skriker til jeg «åpner opp».

Han er verdens beste, men det er nok best at han er kastrert ja, så slipper noen å arve IQen hans:fnise: dumme kreket mitt❤️

Anonymkode: 78364...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange katter som kan åpne dører. Har til og med hørt om noen som har klart å vri om låsen, men det er heldigvis uvanlig får en si 😅

Anonymkode: f051d...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt henger seg på dørhåndtaket og åpner alle dører unntatt utgangsdør

Anonymkode: 3664c...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (3 minutter siden):

På FB så jeg en katt hadde lært seg å åpne vinduer🤣

Katten til datteren min gjør det🤣 Kjekt når det gjøres en vinternatt så det er grisekaldt når de står opp... 

Anonymkode: 78526...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine lærte seg åpne soveromsdør for å komme inn. 
En rask løsning var å snu håndtaket så det pekte oppover, da kunne han ikke hoppe opp å få tak i det. (men han prøvde ofte, og lagde ett sabla bråk)
Under oppussing av gang, så byttet jeg soveromsdør til en som går utover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katta her åpner dører. Husker en gang i det gamle huset. Kom hjem fra butikken og fant katta og to hunder løpende i gata. Da hadde mor åpnet døra og tatt med gjengen på tur. 

Når hun vil inn er det ingen forsiktig mjauing ved døra. Hun henger i døra og skriker til vi åpner opp. Heldigvis har hun ikke forstått kodelåsen 😂

på kvelden sørger vi for at alle innedører et åpne før vi legger oss. Hvis ikke blir det et helvetes bråk når hu mor går kveldsrunden sin. Ingen dører kan være lukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene min gjør det på inngangsdøra, så den må holdes låst om katten skal være inne. Hadde også en katt som åpnet takvinduer. Så de måtte sjekkes at de var helt i lås, og ikke noe lufteposisjon for da åpnet han det og gikk ut på taket.

Anonymkode: 7fa81...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt åpner alle dører, inkludert inngangsdøra, med mindre de er låst, så klart 😊 Hun klarer også å lirke opp dører som står så vidt på gløtt, uansett om de vender innover eller utover. 

Anonymkode: 18b04...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En av kattene mine åpner alle dører uten å anstrenge seg, har også en katt som tidlig lærte seg å lukke dører. Hun hopper på døren og spenner fra med beina, måtte sette på dørstopper av skumgummi sånn at de andre kattene ikke kommer i klem. 

Anonymkode: df8f3...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lærte seg det når hun ikke fikk lov til å gå ut pga et sår :fnise: Gjett om jeg skvatt når døra gikk opp og det var katten som åpnet den! 

Anonymkode: 122ca...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt jeg hadde tidligere, åpnet også dører, inklusive inngangsdøra. Vi passet på å låse (ved behov), men det hendte den åpnet døra til naboen og spaserte inn der :P Litt pinlig,men naboen tok det med godt humør heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 20.39):

Eller skjønt og skjønt, han har i hvert fall fått med seg at håndtaket gjør ett eller annet. Katten min på sju måneder har begynt å strekke seg etter håndtaket på dørene når han vil ut av et rom. En gang fant jeg ham sittende oppå håndtaket, og senest i går sto han og pirket borti ett av dørhåndtakene på en dør han ville ut av. Jeg har hatt en del katter, men ingen som har vist noen interesse for håndtaket i det hele tatt, så synes det er veldig artig 😅 Lurer på hvor vanlig dette er. Gjør deres katter dette?

Anonymkode: 19018...b0b

Jeg hadde en katt som gjorde det. Hun hoppet på dørhåndtak slik at de dørene hun ville åpne åpnet seg. Har hatt katter i hele mitt liv, men kun en av dem var i stand til å åpne dører 😂

Anonymkode: e329b...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...