Gå til innhold

Hvordan si ifra om fri fra skolen osv.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når deres barn skal ha fri fra skolen, f.eks for å gå til legen, hvordan informerer dere da om dette? Skriver dere det i en meldingsbok eller sier dere det direkte til klassestyrer? Og får dere da tilbakemelding?

Jeg har en sønn som har begynt i 1.klasse og synes det er litt ratt at jeg ikke får noen tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annic73

Skriver alle beskjeder i meldeboka... og ber sønnen min om å levere den til læreren :) det fungerer kjempe greit... læreren kvitterer på å ha sett den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver alle beskjeder i meldeboka... og ber sønnen min om å levere den til læreren :) det fungerer kjempe greit... læreren kvitterer på å ha sett den  :)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi fikk meldebok fra skolen...

Trodde det var sånn at alle skoler ga ut meldebøker til elevene, men du kan jo etterlyse det til læreren? Eller du kjøper en selv...?

Fungerer veldig fint ihverfall med meldebok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnet ikke har meldebok sender du med en lapp i beskjed-permen/sekken. Si til barnet at det har med en beskjed (det kan jo hende han/hun husker det). Det er da vanlig at læreren kvitterer og sender lappen med hjem igjen. Men kan du ikke bare ta en telefon for å høre hva som er praksis på skolen der sønnen din går.

Jeg er selv lærer og kvitterer som regel alltid på meldingene jeg får om fravær. Skriver ok og navnet mitt (eller litt mer hvis jeg føler for det akkurat den dagen). Det er forresten vanlig med meldingsbok/kontaktbok, men sønnen min som begynte på skolen nå i august har ikke fått det enda (bestilt, men ikke kommet til skolen). Det er vanskeligere å holde oversikten over løsark! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ikke har meldebok sender du med en lapp i beskjed-permen/sekken. Si til barnet at det har med en beskjed (det kan jo hende han/hun husker det). Det er da vanlig at læreren kvitterer og sender lappen med hjem igjen. Men kan du ikke bare ta en telefon for å høre hva som er praksis på skolen der sønnen din går.

Jeg er selv lærer og kvitterer som regel alltid på meldingene jeg får om fravær. Skriver ok og navnet mitt (eller litt mer hvis jeg føler for det akkurat den dagen). Det er forresten vanlig med meldingsbok/kontaktbok, men sønnen min som begynte på skolen nå i august har ikke fått det enda (bestilt, men ikke kommet til skolen). Det er vanskeligere å holde oversikten over løsark! ;)

Ja, det stemmer at sønnen min har fått en meldingsbok/kontaktbok, men dette er bare en mappe, og det er bare kontaktbok, og ingen meldingsbok.

Det kan nok være at min sønn ikke er særlig flink til å si ifra ennå, så jeg får vel kanskje si ifra selv. Det er jo også ganske tidlig på semesteret, så det er jo ikke sikkert de har innarbeidet alle rutiner ennå. Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive i kontaktboka, da? I så fall fungerer det vel som en medlingsbok?

Jo, det har jeg gjort. Men jeg tror ikke min sønn har vist den, selv om jeg sa klart ifra at han skulle gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg gjort. Men jeg tror ikke min sønn har vist den, selv om jeg sa klart ifra at han skulle gjøre det :)

Jeg synes faktisk det er litt sløvt av læreren om denne ikke sjekker kontaktboka for meldinger. Jeg har det som rutine i hele 1. klasse. Alle må ta opp boka og sjekke om de har noen meldinger. Etterhvert spør jeg bare om noen har meldinger og gradvis husker de selv å levere meldingene. Man kan ikke forvente at 6-åringen alltid husker.

Samme uregistrerte lærer som over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skriver beskjed i meldingsboka, og hvis eleven husker å levere den til læreren, så setter gjerne læreren sin initialer e.l. ved siden av meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk det er litt sløvt av læreren om denne ikke sjekker kontaktboka for meldinger. Jeg har det som rutine i hele 1. klasse. Alle må ta opp boka og sjekke om de har noen meldinger. Etterhvert spør jeg bare om noen har meldinger og gradvis husker de selv å levere meldingene. Man kan ikke forvente at 6-åringen alltid husker.

Samme uregistrerte lærer som over!

Sjekker dere post hver dag på 1. trinn? Det hadde jeg aldri rukket!! Mine nærmere 30 6-åringer bruker rundt 20 minutter på å hente sekken, finne frem om de har post og falle til ro. Hos oss sjekket vi ikke post hver dag. (De aller fleste klarte faktisk å huske selv om de hadde post når vi spurte "er det noen som har post til oss i dag?")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Sjekker dere post hver dag på 1. trinn? Det hadde jeg aldri rukket!! Mine nærmere 30 6-åringer bruker rundt 20 minutter på å hente sekken, finne frem om de har post og falle til ro. Hos oss sjekket vi ikke post hver dag. (De aller fleste klarte faktisk å huske selv om de hadde post når vi spurte "er det noen som har post til oss i dag?")

På skolen til mine barn sjekkes posten hver dag av assistent. Det er vår jobb å sjekke samme postmappe hver dag hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen til mine barn sjekkes posten hver dag av assistent. Det er vår jobb å sjekke samme postmappe hver dag hjemme.

Er kanskje lettere hvis man har en assistent inne! ;) Foreldre bes sjekke postmappe daglig, men det er lettere å holde styr på en-to postmapper enn 30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og meninger. Dette løser seg nok, ville bare vite hvordan andre gjorde det. Skoleåret har jo nettopp startet og det er mye å sette seg inn i for både lærere og elever OG foreldre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...