Gå til innhold

Hvordan kan man forklare universets begynnelse som ateist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 “There cannot be an infinite series of past causes.”
Is the series of past causes infinite? Can the universe have an infinite past? The answer is that it cannot. First, there are philosophical reasons to think the past cannot be infinite. Second, there are scientific reasons which support this view.
 

??? Hvordan kan man forklare dette som en ateist? 
(Jeg er ikke religiøs)

Anonymkode: 6e16f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 “There cannot be an infinite series of past causes.”
Is the series of past causes infinite? Can the universe have an infinite past? The answer is that it cannot. First, there are philosophical reasons to think the past cannot be infinite. Second, there are scientific reasons which support this view.
 

??? Hvordan kan man forklare dette som en ateist? 
(Jeg er ikke religiøs)

Anonymkode: 6e16f...3fc

Jeg ser ikke helt hvor du har bevist eller gjort forsøk på å bevise påstanden din, altså premisset for spørsmålet?

En annen ting er at du ender opp med det samme problemet om du skal blande inn "Gud" også, h*n må jo ha kommet fra et sted?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som aner hvordan alt henger sammen. Hverken ateister eller religiøse.

Vi aner ikke hva som trigget big bang etc. Eventuelt hvor gud kom fra om man er religiøs.

Anonymkode: cbab8...a20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien er vel ar de rette kjemikaliene som trengtes for å lage encellet liv kræsjet på jorda med en meteor eller noe, iallefall mer sannsynlig en overtro.

Anonymkode: 26c75...5f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

 “There cannot be an infinite series of past causes.”
Is the series of past causes infinite? Can the universe have an infinite past? The answer is that it cannot. First, there are philosophical reasons to think the past cannot be infinite. Second, there are scientific reasons which support this view.
 

??? Hvordan kan man forklare dette som en ateist? 
(Jeg er ikke religiøs)

Anonymkode: 6e16f...3fc

Som ateist du strengt tatt ikke sitte på en forklaring på hvor universet kom fra, "vet ikke" er et helt legitimt svar. En ateist er ganske enkelt ikke overbevist om at en gud finnes - det er kun et ståsted for en bestemt påstand.

Med det sagt, så er big-bang kosmologi ikke mitt felt overhodet, men jeg kan dyppe tåa litt:
Siden 1925 har vi visst at universet ekspanderer utover. Så har man kalkulert denne ekspansjonen bakover i tid, og kommet til ett spesifikt punkt hvor dette sannsynligvis kommer fra og at det skjedde for ca 13.8 milliarder år siden. Såvidt jeg har forstått, så defineres "big bang" som starten av tid og rom - fysikere vil mene at det er absurd å snakke om "før" the big bang.

Hvis dette er et tema som fenger kan jeg anbefale "A Universe from Nothing" av fysiker Lawrence Krauss.

 

2 hours ago, likestilling said:

En annen ting er at du ender opp med det samme problemet om du skal blande inn "Gud" også, h*n må jo ha kommet fra et sted?

+1! Evig regressjon blir ikke løst av å si "magic did it"

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

proghodet skrev (3 minutter siden):

... Såvidt jeg har forstått, så defineres "big bang" som starten av tid og rom - fysikere vil mene at det er absurd å snakke om "før" the big bang. ...

Dette er et meget viktig poeng. Man ser på the big bang som en stor reset av universitetet, og at det ikke gir mening å snakke om hva som skjedde før det.

Personlig er jeg jævlig nysgjerrig på hva som skjedde før smellet... 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (42 minutter siden):

Som ateist du strengt tatt ikke sitte på en forklaring på hvor universet kom fra, "vet ikke" er et helt legitimt svar. En ateist er ganske enkelt ikke overbevist om at en gud finnes - det er kun et ståsted for en bestemt påstand.

Med det sagt, så er big-bang kosmologi ikke mitt felt overhodet, men jeg kan dyppe tåa litt:
Siden 1925 har vi visst at universet ekspanderer utover. Så har man kalkulert denne ekspansjonen bakover i tid, og kommet til ett spesifikt punkt hvor dette sannsynligvis kommer fra og at det skjedde for ca 13.8 milliarder år siden. Såvidt jeg har forstått, så defineres "big bang" som starten av tid og rom - fysikere vil mene at det er absurd å snakke om "før" the big bang.

Hvis dette er et tema som fenger kan jeg anbefale "A Universe from Nothing" av fysiker Lawrence Krauss.

 

+1! Evig regressjon blir ikke løst av å si "magic did it"

Jeg vet ikke om TS faktisk er interessert i "svaret" eller om det er et slags "jeg er ateist men...", det har i ikke vært så mye oppfølgning fra TS.

Det er selvfølgelig riktig at det ikke er slik at man må ha en forklaring på hvor ting kom fra dersom man er ateist, og at "ateisme" spesifikt bare betyr "uten gud", men det er jo et vanskelig/umulig spørsmål og "big bang" forklarer det ikke. Det er heller ikke noe som tas stilling til i teorien, da "Big Bang" starter fra det øyeblikket da singulariteten eksploderte og ble til dagens univers.

"Big Bang" er bare starten på tid og rom i dette universet, men det kan godt ha vært "sykluser" før det og på et eller annet tidspunkt må det ha skjedd noe som skapte energi/materie, eller så har det alltid eksistert. Man kommer ikke utenom det.

En enkel forklaring på hvorfor man snakker om "Big Bang" som starten på tid og rom er at all materie i det vi i dag kjenner som "universet" var samlet i en singularitet med uendelig tetthet. Med høy nok gravitasjon (som i et sort hull) vil tiden strekkes og bli uendelig, eller sagt på en annen måte; stå stille. Når både tiden står stille og det ikke finnes romlige dimensjoner å bevege seg i blir det meningsløst å snakke om tid og rom, men det som senere ble "alt" eksisterte likevel.

Som du sier er det absurd å snakke om "før big bang" i en normal kontekst, men det var noe som eksisterte, og hvor det kom fra tror jeg vi bare må akseptere at vi aldri finner svar på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Stephen Hawkings "A briefe history of time"!!! Lettlest og forklart på en måte som gjør det mulig for dødelige å henge med

Anonymkode: 43814...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke universet ha en uendelig fortid? Hverken Big Bang eller Gud er til hinder for et uendelig univers. Både i tid og rom. 

Så det er både filosofiske(religiøse) og vitenskapelige grunnner til at universet, eller det som er årsaken til universet er uendelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 16.4.2021 den 23.05):

Hvorfor kan ikke universet ha en uendelig fortid? Hverken Big Bang eller Gud er til hinder for et uendelig univers. Både i tid og rom. 

Så det er både filosofiske(religiøse) og vitenskapelige grunnner til at universet, eller det som er årsaken til universet er uendelig. 

Jepp. Mange av de siste store gode teoriene tillater en verden før BB. Blant annet Stringtheory. 

Anonymkode: 43814...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blant annet Stringtheory

Lawrence Krauss is not amused!

🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (7 minutter siden):

Lawrence Krauss is not amused!

🤭

Hvorfor ikke?! 

Anonymkode: 43814...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke?! 

Anonymkode: 43814...1fb

Han er en kritisk røst i forbindelse med teorien (skriver om det i "Hiding in the Mirror" fra 2005, og igjen i "a universe from nothing"). Men han er jo bare én stemme. Brian Greene heller jo andre veien. Men alt dette er langt over min forstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha vært mange ulike Big Bang i den fjerne fortiden, men bare en av dem førte til slutt til dannelsen av jorden. Tilfeldig. Eller prøve-og-feile. Vi skal også forgå. Så kommer et nytt Big Bang en gang. 

Anonymkode: 0e20f...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 5.52):

Det kan ha vært mange ulike Big Bang i den fjerne fortiden, men bare en av dem førte til slutt til dannelsen av jorden. Tilfeldig. Eller prøve-og-feile. Vi skal også forgå. Så kommer et nytt Big Bang en gang. 

Anonymkode: 0e20f...e6e

Det er vel delte meninger om dette her. Den mest vanlige teorien om universets endelikt nå er at det fortsetter å ekspandere og kjølne.

Anonymkode: 02f8c...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 19.48):

Teorien er vel ar de rette kjemikaliene som trengtes for å lage encellet liv kræsjet på jorda med en meteor eller noe, iallefall mer sannsynlig en overtro.

Anonymkode: 26c75...5f8

Men det forklarer ikke hva som fantes før Big Bang.

Anonymkode: 948e9...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet som vi nå vet hvorfor er sånn, men som man tidligere kun hadde religiøse forklaringer på så finnes det en forklaring. Vi har bare ikke funnet forklaringen på hva som var før The Big Bang enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...