Gå til innhold

Kan noen fortelle om forløpet til Alzheimer/Demens som dere oppdaget hos feks familiemedlem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har eldre foreldre, dvs de er i 70 årene. 

Leser tråden og er interessert i temaet. Håper det er ok at jeg har et par spørsmål her?

Er det noen som vet om demens kan ramme overalt, eller er det gjerne noe som går i familier, er arvelig? Dvs kan man regne med å bli dement selv om en av foreldrene ble det? Eller er det tilfeldig hvem sykdommen rammer?

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (3 minutter siden):

Jeg har eldre foreldre, dvs de er i 70 årene. 

Leser tråden og er interessert i temaet. Håper det er ok at jeg har et par spørsmål her?

Er det noen som vet om demens kan ramme overalt, eller er det gjerne noe som går i familier, er arvelig? Dvs kan man regne med å bli dement selv om en av foreldrene ble det? Eller er det tilfeldig hvem sykdommen rammer?

 

Vanskelig spørsmål det der. De sier jo at det "går igjen" i enkelte familier. Litt usikker på om det er tidlig demens eller all demens. De er jo dessverre langt fra å finne årsaken til demens, så hvordan det da skulle gå an å si noe sikkert om arvelighet forstår jeg egentlig ikke. Er det arvelig ligger ihvertfall jeg tynt an.

Anonymkode: 4d668...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 minutter siden):

Jeg har eldre foreldre, dvs de er i 70 årene. 

Leser tråden og er interessert i temaet. Håper det er ok at jeg har et par spørsmål her?

Er det noen som vet om demens kan ramme overalt, eller er det gjerne noe som går i familier, er arvelig? Dvs kan man regne med å bli dement selv om en av foreldrene ble det? Eller er det tilfeldig hvem sykdommen rammer?

 

Ingen foreldre var demente, heller ingen besteforeldre, men min søster er blitt dement. Så det er nok tilfeldig, iallfall i vår familie. 

Anonymkode: c1465...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ingen av besteforeldrene mine på morssiden rakk å bli gamle nok til å utvikle aldersdemens, de døde da de var i hhv 40 årene og 60 årene. Men demens kan jo oppstå tidlig også, i noen tilfeller.

På farssiden døde min bestefar da han var rundt 50 av en ulykke, også tidlig. Min bestemor døde imidlertid som 86 åring, og på slutten var hun "rørete" sa faren min, men ikke dement, tror jeg. Bare sånn rørete som alle eldre blir.

Jeg håper jeg blir forskånet fra demens når jeg blir gammel. Det må være en enorm sorg for de pårørende. Håper jeg slipper å se det hos mine foreldre, selv om det har vært to-tre hendelser som uroer meg litt ang. faren min de siste par årene...

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk igjen for svar dere.

Nå er dette som sagt en person på 65 år. Disse vrangforestillingene, kan jeg spørre om de kan gi en indikasjon på hvor langt i forløpet vedkommende er?

 

 

Anonymkode: be875...232

Egentlig ikke.

Vi opplevde som sagt noen vrangforestillinger i begynnelsen av forløpet, men da var det helst at hun ikke skjønte at det var hun selv som rotet/glemte.  Hun måtte ha noen andre å skylde på, for hun "visste" at det ikke kunne være henne.

Etter at hun ble verre, og aksepterte at hun rotet og glemte, har hun ikke slike episoder lenger.

Men andre igjen har vrangforestillinger som en del av sykdomsbildet, og blir verre etterhvert som sykdommen forverres. 

Det er akkurat dette som er så forvirrende med denne typen sykdom.  Den har ikke et typisk forløp.

 

 

Anonymkode: bc7f6...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har kommunen et demensteam? Mange kommuner har det, med stor kompetanse, og kursing av pårørende, blant annet om sykdommens stadier, hvilke hjelpeordninger som fins osv. Anbefaler å sjekke det. Man trenger all hjelp og støtte man kan få.

Ut fra det du beskriver høres det ut som det er mer enn bare begynnende demens. Syns det høres rart ut at det er forenlig med full jobb. Kollegene vet nok om det men tar kanskje ekstra hensyn? Da min slektning var på det stadiet var hjemmetjenesten inne i bildet, kom et par ganger om dagen. Varmet middag jeg hadde kjøpt. Dusjehjelp en gang i uka. Historier gikk om og om igjen som du sier. Snudde døgnet. Sov på sofaen, ikke i senga. Ringte meg 5 ganger om dagen en ganske lang periode. Dette er nå 5 år siden. Det er mye god hjelp å få av fastlegen og kommunen, anbefaler det.

Anonymkode: 4d668...a00

Jeg hadde en kollega i 60-årene med demens som var i jobb lenge. Hun brukte enormt mye energi på å skjule at noe var galt. Hun rotet med vakter og kom til feil tid, husket ikke hvilke arbeidsoppgaver hun hadde ansvar for (vi byttet på) til enhver tid, og til slutt skjelte hun ofte ut kolleger som forsøkte å hjelpe henne. Selv innså hun ikke at hun hadde noe problem før det hadde gått svært langt. Hun fikk demensdiagnosen rett før hun gikk av med pensjon. 

Anonymkode: d589b...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Egentlig ikke.

Vi opplevde som sagt noen vrangforestillinger i begynnelsen av forløpet, men da var det helst at hun ikke skjønte at det var hun selv som rotet/glemte.  Hun måtte ha noen andre å skylde på, for hun "visste" at det ikke kunne være henne.

Etter at hun ble verre, og aksepterte at hun rotet og glemte, har hun ikke slike episoder lenger.

Men andre igjen har vrangforestillinger som en del av sykdomsbildet, og blir verre etterhvert som sykdommen forverres. 

Det er akkurat dette som er så forvirrende med denne typen sykdom.  Den har ikke et typisk forløp.

 

 

Anonymkode: bc7f6...436

Tusen takk🙏🏻 Samtalen gikk veldig bra, men full fornektelse. Kom frem flere syke ting. Selv da man satt og forklarte hva man mistenker klarte hun å si: «skjønner det ser helt absurd ut, at jeg høres gal ut, men altså de forhekser meg disse folka! De prøver å forhekse meg!»

Vi måtte da spørre: «de? Er det flere nå?»

«ja det er en mann og en dame!»

De flytter på ting for å tulle med hodet mitt, forhekse meg prøver de. De har lagt igjen det og det der, og de ødelegger prosjektene mine»

For å lage et uekte eksempel:

»de stjeler puslespillbrikkene mine så jeg ikke skal bli ferdig, og plutselig legger de dem tilbake!»

Altså det satt vi og fortalte spesifikt om hva som viiirkelig gjør at vi bekymrer oss, så svarer hun med at jada det forstår jeg, men hør på DETTE da» og kom med enda sykere ting som «har skjedd», for å virkelig motbevise oss at dette er fantasi. 

Det er faktisk helt hårreisende! Sjokkert over at det er mulig jeg! Og vi ble IKKE mindre bekymret for å si det sånn.

Det som er litt ekkelt i denne situasjonen er at hun jobber på en institusjon og har nattevakt alene.. pågår både medisineringer der og direkte omsorgsarbeid. Det bekymrer meg veldig!

Hun lo litt av at vi ville hun skulle gå til lege, men var litt sånn lattermild da hun sa: «hehe jaja om det gjør dere roligere så, ikke at det har noe for seg, for det har det ikke - men jaja bla bla»

Vi kontakter legen hennes igjen etter denne samtalen, oppdaterer legen, og tenker at en av oss bør følge henne til legetimen som er satt opp. Vi kan nemlig se for oss at hun vil gjøre alt i sin makt for å bagatellisere dette for legen. Håper viiiirkelig hun har en lege som ikke bare gir f.

Hva gjør man da liksom!

Anonymkode: be875...232

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde en kollega i 60-årene med demens som var i jobb lenge. Hun brukte enormt mye energi på å skjule at noe var galt. Hun rotet med vakter og kom til feil tid, husket ikke hvilke arbeidsoppgaver hun hadde ansvar for (vi byttet på) til enhver tid, og til slutt skjelte hun ofte ut kolleger som forsøkte å hjelpe henne. Selv innså hun ikke at hun hadde noe problem før det hadde gått svært langt. Hun fikk demensdiagnosen rett før hun gikk av med pensjon. 

Anonymkode: d589b...9cc

Dette bekymrer oss veldig også. Vi aner jo ikke hva som foregår på jobben hennes. Skrev litt om det i forrige innlegg over her.

Bør man ta kontakt med jobben? Eller vente til hun evt er utredet? Jeg tenker hun burde sykemeldes til dette er gjort rede for, mtp jobben hun har.

Jeg hadde ikke likt det om et familiemedlem av meg sin omsorgsarbeider, var nærmest psykotisk eller hadde disse vrangforestillingene. Tenk med medisinering osv osv. drit skummelt jo!

Anonymkode: be875...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette bekymrer oss veldig også. Vi aner jo ikke hva som foregår på jobben hennes. Skrev litt om det i forrige innlegg over her.

Bør man ta kontakt med jobben? Eller vente til hun evt er utredet? Jeg tenker hun burde sykemeldes til dette er gjort rede for, mtp jobben hun har.

Jeg hadde ikke likt det om et familiemedlem av meg sin omsorgsarbeider, var nærmest psykotisk eller hadde disse vrangforestillingene. Tenk med medisinering osv osv. drit skummelt jo!

Anonymkode: be875...232

Det går ikke an å ta kontakt med en nær kollega el? Å bare si litt enkelt at dere har merket at hun har endret seg i det siste, og spør kollegaen om vedkommende har merket noe?

Da blir det ikke så formelt, og dere får evt mer bekreftelse før dere snakker med ledelse osv. 

Kanskje kollegaen synes det er godt at dere spør, fordi hun har stusset på småting selv? 

Anonymkode: 64a3b...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke an å ta kontakt med en nær kollega el? Å bare si litt enkelt at dere har merket at hun har endret seg i det siste, og spør kollegaen om vedkommende har merket noe?

Da blir det ikke så formelt, og dere får evt mer bekreftelse før dere snakker med ledelse osv. 

Kanskje kollegaen synes det er godt at dere spør, fordi hun har stusset på småting selv? 

Anonymkode: 64a3b...50d

Kjenner ingen av kollegaene hennes, og tenker at en ledelse har taushetsplikt om ikke annet. Sier man det til feil kollega, kan det også skape trøbbel 😕

Anonymkode: be875...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk🙏🏻 Samtalen gikk veldig bra, men full fornektelse. Kom frem flere syke ting. Selv da man satt og forklarte hva man mistenker klarte hun å si: «skjønner det ser helt absurd ut, at jeg høres gal ut, men altså de forhekser meg disse folka! De prøver å forhekse meg!»

Vi måtte da spørre: «de? Er det flere nå?»

«ja det er en mann og en dame!»

De flytter på ting for å tulle med hodet mitt, forhekse meg prøver de. De har lagt igjen det og det der, og de ødelegger prosjektene mine»

For å lage et uekte eksempel:

»de stjeler puslespillbrikkene mine så jeg ikke skal bli ferdig, og plutselig legger de dem tilbake!»

Altså det satt vi og fortalte spesifikt om hva som viiirkelig gjør at vi bekymrer oss, så svarer hun med at jada det forstår jeg, men hør på DETTE da» og kom med enda sykere ting som «har skjedd», for å virkelig motbevise oss at dette er fantasi. 

Det er faktisk helt hårreisende! Sjokkert over at det er mulig jeg! Og vi ble IKKE mindre bekymret for å si det sånn.

Det som er litt ekkelt i denne situasjonen er at hun jobber på en institusjon og har nattevakt alene.. pågår både medisineringer der og direkte omsorgsarbeid. Det bekymrer meg veldig!

Hun lo litt av at vi ville hun skulle gå til lege, men var litt sånn lattermild da hun sa: «hehe jaja om det gjør dere roligere så, ikke at det har noe for seg, for det har det ikke - men jaja bla bla»

Vi kontakter legen hennes igjen etter denne samtalen, oppdaterer legen, og tenker at en av oss bør følge henne til legetimen som er satt opp. Vi kan nemlig se for oss at hun vil gjøre alt i sin makt for å bagatellisere dette for legen. Håper viiiirkelig hun har en lege som ikke bare gir f.

Hva gjør man da liksom!

Anonymkode: be875...232

Så bra at hun gikk med å gå til legen, og jeg tror dere gjør lurt i å oppdatere på forhånd, før legetimen, slik at han er forberedt.

Det er mange demente som er mestere i skjule symptomene til alle andre enn de aller nærmeste, og at man må være sammen med dem over litt tid for å se hva som foregår.

Når det er sagt, du beskriver at din mor befinner seg i en psykose, og dere må være forberedt på at dette skyldes andre ting enn demenssykdom.  De symptomene du beskriver kan skyldes en demenssykdom, men er i like stor grad en del av sykdomsbildet ved annen sykdom innen psykiatrien.

Lykke til videre

Million skrev (13 timer siden):

Jeg har eldre foreldre, dvs de er i 70 årene. 

Leser tråden og er interessert i temaet. Håper det er ok at jeg har et par spørsmål her?

Er det noen som vet om demens kan ramme overalt, eller er det gjerne noe som går i familier, er arvelig? Dvs kan man regne med å bli dement selv om en av foreldrene ble det? Eller er det tilfeldig hvem sykdommen rammer?

 

Som noen allerede har sagt, er dette et vanskelig spørsmål.

Det finnes en arvelig/genetisk form for Alzheimer, men den er svært sjelden.
Det man oftere ser er at man kan ha en viss økt risiko for Alzheimers hvis nære slektninger har det, men at det ikke er påvist arvelighet i seg selv.
Det man langt oftere arver er risikofaktorer for Alzheimer eller vaskulær demens, som er de to mest vanlige typene.  Dette er de samme risikofaktorene som man finner hos de med hjerte/kar-problematikk.  (Høyt kolesterol, fedme, høyt blodtrykk, diabetes)
 

 

Anonymkode: bc7f6...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra at hun gikk med å gå til legen, og jeg tror dere gjør lurt i å oppdatere på forhånd, før legetimen, slik at han er forberedt.

Det er mange demente som er mestere i skjule symptomene til alle andre enn de aller nærmeste, og at man må være sammen med dem over litt tid for å se hva som foregår.

Når det er sagt, du beskriver at din mor befinner seg i en psykose, og dere må være forberedt på at dette skyldes andre ting enn demenssykdom.  De symptomene du beskriver kan skyldes en demenssykdom, men er i like stor grad en del av sykdomsbildet ved annen sykdom innen psykiatrien.

 

Hei igjen, takk for svar!🙏🏻
Takk for det, legen blir oppdatert og vi vurderer å spørre henne om vi kan bli med henne på legetimen, vi tenker det kan være smart. Redd hun skal juge eller skjule ting.

Ja tanken har slått meg, dette med psykose. Om det er psykose, hvilken andre ting kan det da evt være? Altså sykdommer?

Hun sier også at «tyvene» har tatt støvsugeren hennes, men at de satte den på plass igjen. De driver med et spill mener hun. Det er de mest surrealistiske ting hun mener de tar! Altså det er heeeelt åpenbart at noe er riv ruskende galt her! Er bare et spørsmål: hva er galt!

Er livredd for at dette ikke gjøres noe med, da hun «tilsynelatende» fungerer så bra.

Virkelig livredd, for dette mennesket er sykt. Det finnes ikke en prosent tvil i kroppen min om det.

 

 

Anonymkode: be875...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen, takk for svar!🙏🏻
Takk for det, legen blir oppdatert og vi vurderer å spørre henne om vi kan bli med henne på legetimen, vi tenker det kan være smart. Redd hun skal juge eller skjule ting.

Ja tanken har slått meg, dette med psykose. Om det er psykose, hvilken andre ting kan det da evt være? Altså sykdommer?

 

 

Anonymkode: be875...232

Det er bra.

Nå beveger jeg meg på veldig tynn is, for psykiatri har jeg veldig lite kunnskap om, men det er nærliggende å tenke på schitzofreni, depresjon, bipolaritet, men det kan også være hjerneinfarkt, hjernesvulst, eller også demens. 

Det som ikke passer med demens er at det virker på deg som om dette kom relativt brått, mens demens veldig ofte kommer snikende.

Det kan ligge mange årsaker bak psykose, og det er veldig viktig å få dette utredet så raskt som mulig.

Anonymkode: bc7f6...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bra.

Nå beveger jeg meg på veldig tynn is, for psykiatri har jeg veldig lite kunnskap om, men det er nærliggende å tenke på schitzofreni, depresjon, bipolaritet, men det kan også være hjerneinfarkt, hjernesvulst, eller også demens. 

Det som ikke passer med demens er at det virker på deg som om dette kom relativt brått, mens demens veldig ofte kommer snikende.

Det kan ligge mange årsaker bak psykose, og det er veldig viktig å få dette utredet så raskt som mulig.

Anonymkode: bc7f6...436

Okei takk. Det har pågått i 3 år, men bare blitt verre og verre og verre. Første anklagelse om tyveri skjedde i 2018.

Anonymkode: be875...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Okei takk. Det har pågått i 3 år, men bare blitt verre og verre og verre. Første anklagelse om tyveri skjedde i 2018.

Anonymkode: be875...232

Da har det ikke kommet så brått som jeg fikk inntrykk av.

Dette må være veldig vanskelig for dere pårørende.   Jeg håper at dere klarer å være en god støtte for hverandre. 

Anonymkode: bc7f6...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har det ikke kommet så brått som jeg fikk inntrykk av.

Dette må være veldig vanskelig for dere pårørende.   Jeg håper at dere klarer å være en god støtte for hverandre. 

Anonymkode: bc7f6...436

Ja huff. Tusen takk❤️

Anonymkode: be875...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 13.36):

Vi må konfrontere mamma med dette og gruer oss veldig da hun på ingen måte selv aner at hun antagelig har det.

Vi har snakket med fastlegen hennes, men han sa at det beste er at vi snakker med henne selv først. Hun har fått legetime, så nå må vi snakke med mamma og forklare våre mistanker.

Hun er jo ikke utredet, men viser alle tegn.

Glemmer ting.

-alt fra at hun handlet i går for så å handle alt det samme i dag igjen.

-hun mener det kommer og går tyver hjemme som stjeler ting, for så å legge det tilbake. Bare småtteri ingen tyver ville tatt. Alt fra kaffe til pyntegjenstander.

-hun vasker ikke så bra lengre og har bare mer og mer rot.

-hun engster ser for «tjuvene»

-forteller samme historie mange ganger

Alt i alt så har vi gode grunner.

Hadde vært fint å høre deres historier.

Tusen takk

Anonymkode: be875...232

Jeg har hørt at altzheimers kommer av 100% kvikksølvforgiftning. De på funksjonell medisin i Oslo eller Trondheim har hjulpet andre med altzheimers å bli friske. De ligger 20 år foran helsenorge, så ville tatt en telefon dit og hørt. Jeg kjenner de og de er veldig hjelpsomme og hyggelige, men husk på at det er privat så det koster penger. 

Anonymkode: 0e84f...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demens/Alzheimer kommer snikende. Den begynner i det små, mens personen klarer å skjule det for de fleste. Masse krefter og energi brukes til å skjule utviklingen og lete etter fysiske plager i stedet. Ikke uvanlig at de som ender opp med demens har en historie med utbrenthet og ulike undersøkelser for slag, kreft i hjernen, høyt/lavt blodtrykk, mangelsykdommer, søvnmangel osv. Fornektelse er en del av bildet.

Så begynner det å bli vanskelig å skjule, og omgivelsene begynner å lure. Ofte  nærmeste familie men også noen ganger kollegaer, naboer og venner. 

Noen sliter med språket og glemmer ord. Noen er generell hukommelse. Noen endrer personlight ved å bli sinte. 

Det er ikke uvanlig å "se" personer i huset sitt, ikke gjenkjenne seg selv i speilet, glemme navn og ansikter.

Etterhvert som sykdommen utvikler seg går det ganske fort hos en del, og symptomene blir tydeligere. Da blir det gjerne et spørsmål om hvor lenge han/hun kan bo i egen bolig. Hvis den syke begynner å stå opp og gå ut midt på natten, gå seg bort i nabolaget, ringe på om og om igjen til naboer etc, så er det å flytte på hjem beste løsning. Det vil ofte den syke ikke, men da må nok de pårørende ta ansvar. 

Det er en grusom sykdom, både for den syke og for pårørende.

 

Anonymkode: 717a1...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Demens/Alzheimer kommer snikende. Den begynner i det små, mens personen klarer å skjule det for de fleste. Masse krefter og energi brukes til å skjule utviklingen og lete etter fysiske plager i stedet. Ikke uvanlig at de som ender opp med demens har en historie med utbrenthet og ulike undersøkelser for slag, kreft i hjernen, høyt/lavt blodtrykk, mangelsykdommer, søvnmangel osv. Fornektelse er en del av bildet.

Så begynner det å bli vanskelig å skjule, og omgivelsene begynner å lure. Ofte  nærmeste familie men også noen ganger kollegaer, naboer og venner. 

Noen sliter med språket og glemmer ord. Noen er generell hukommelse. Noen endrer personlight ved å bli sinte. 

Det er ikke uvanlig å "se" personer i huset sitt, ikke gjenkjenne seg selv i speilet, glemme navn og ansikter.

Etterhvert som sykdommen utvikler seg går det ganske fort hos en del, og symptomene blir tydeligere. Da blir det gjerne et spørsmål om hvor lenge han/hun kan bo i egen bolig. Hvis den syke begynner å stå opp og gå ut midt på natten, gå seg bort i nabolaget, ringe på om og om igjen til naboer etc, så er det å flytte på hjem beste løsning. Det vil ofte den syke ikke, men da må nok de pårørende ta ansvar. 

Det er en grusom sykdom, både for den syke og for pårørende.

 

Anonymkode: 717a1...10e

Tusen takk for veldig bra innlegg🙏🏻❤️

Anonymkode: be875...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henvisning til mr. Demes vises der ❣️ de yngre har dessverre dårligere prognoser enn de eldre med demensdiagnose. Sjekk ut mms test (det ligger på nett) og prøv å få tatt en slik på henne. Legen kommer til å gjøre det i utredningen men du kan sjekke ut for å få en pekepinn imens du venter på legetimen. Lykke til ❣️

Anonymkode: e1991...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...