Gå til innhold

Kjæreste med ugler i mosen? Kredittsjekk ga avslag!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal jeg gjette så kan det være så enkelt som at banken ser på inntekten man har som permittert som "ikke varig inntekt" på lik linje med aap og derfor avviser. Er man på aap så får man ikke en krone i lån noe sted.

For øvrig, som et svar til ab 49a57...0ca    over her, og alle andre som snakker nedlatende om folk på aap og lignende ytelser (sier ikke at du gjør det ab 0ca, men du fremstår litt klagete så derfor jeg vil bruke eksempelet) jeg håper denne pandemien har vist at dårlig økonomi kan ramme alle. Om det så er fordi man blir syk eller det er pga permittering. Håper folk skjønner at "skattepenga "jeg" betaler" ikke er så jævlig mye å leve av når permitteringen slår inn eller man fortsatt er syk etter et år på sykmelding. Utgiftene blir ikke mindre, det er bare inntekten som blir det. I tillegg blir man satt i et slags limbo, man får ikke lån, man har usikker inntekt og folk ser ned på deg i tillegg.

Anonymkode: 79278...dd1

Jeg er klagete. Situasjonen min suger for tiden. Det betyr ikke at det ikke er mennesker rundt meg som har det verre. Det kommer det alltid til å være. 
Når det er sagt har jeg alltid hatt stor respekt og medfølelse til de som har det verre enn meg. Jeg delte av overskuddet mitt da jeg hadde mulighet til det, og jeg har alltid forsvart "mindre heldige" mot den overfor og ned holdningen som mange har. 

Har lest gjennom innlegget mitt flere ganger og ser ikke helt hvor jeg snakket nedlatende om folk på aap? Utdyp gjerne det. 

Anonymkode: 49a57...0ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå vet jeg ikke med deg, men det kan virke som om du er såpass heldig at du ikke har vært permittert i over et år? 
Tenker jeg skal svare deg slik at du kanskje får litt perspektiv på ting, det har seg slik at jeg nå nemlig har vært permittert nå i over et år, og jeg hadde nå hatt problemer med å hoste opp 30k nå. Det er fordi jeg gikk fra å ha en årslønn på rundt 500.000 til plutselig å ha 263.000 i året, over natten. Bokstavelig talt. Og de faste utgiftene mine er de samme som de var som et år siden. Jeg levde jo etter den inntekten jeg hadde. Lånet mitt skal betales, forsikringen, strøm, borettslagutgiftene, hunden har jeg hatt enorme utgifter med. 

Ikke meg du siterte. Men jeg skrev også at det er en varselslampe. Men at situasjonen er forståelig om han har hatt veldig lav lønn over lang tid. Har han vært godt betalt flere år før sier det noe om økonomisk sans.

Hadde lik lønn som deg jeg. Havnet brått på AAP. Med en årslønn på 500 000 kan man legge mye av på sparing. De som ikke gjør det, tror de aldri at man kan miste jobben, bli syk, havne i en ulykke? Skjønner det om man er i 20 årene. Da tenker man annerledes. 

At du levde etter den inntekten du hadde er jo problemet.  Da kan du ikke klage nå! Det er ingen unnskyldning å ikke ha en god buffer med så god årslønn som vi hadde. Grunnen til at så mange får store problemer når livssituasjonen brått endrer seg er jo den tankegangen! Og ja, jeg har 11 000 i utgifter bare på boliglån og husleie. Studielån, høy bilforsikring og medisinske utgifter som ikke dekkes. Men jeg klager ikke fordi både du og jeg hadde alle forutsetninger for å bygge opp buffer på den lønnen. 

Anonymkode: 828d7...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For lav inntekt, for lav inntekt og for mye gjeld, han kan være sperret for kredittsjekk (men det pleier man å vite selv), hikke i systemet, betalingsanmerkninger, mulighetene er mange. 🤷‍♀️

Anonymkode: cd774...231

Hyppig flytting kan være en grunn. 

Anonymkode: 5548e...8d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor kan han ikke bruke det depositiumet han fikk utbetalt da han flyttet fra forrige sted? Depositiumet kommer ikke bare brasende på uforutsett så her hadde jeg spurt og gravd. Han har ingen søsken eller foreldre han kan låne penger av?

Du skjønner at folk flest flytter rett fra en bolig til en annen, sant? At de ikke bor på hotell og betaler lager i noen uker mellom boliger for å kunne vente på depositum fra bolig nummer 1 før de skriver kontrakt på bolig nummer 2? For å kaste bort penger på det ville jeg synes var et stort rødt flagg... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame? Klarer ikke å hoste opp 30 tusen engang. De fleste tjener det på noen dager. Begriper ikke at det er jeg som jobber hardt og har alt på stell som fortsatt er singel. 

Anonymkode: 434b6...dfe

På noen dager??? 

Anonymkode: 31dba...e31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du skjønner at folk flest flytter rett fra en bolig til en annen, sant? At de ikke bor på hotell og betaler lager i noen uker mellom boliger for å kunne vente på depositum fra bolig nummer 1 før de skriver kontrakt på bolig nummer 2? For å kaste bort penger på det ville jeg synes var et stort rødt flagg... 

Yes, har vært leietaker før jeg eide. Jeg fikk til en avtale med utleier om å betale dep med en gang jeg fikk det utbetalt fra forrige utleier. Han dobbeltsjekket dette med utleier og det gikk bra. Ikke alle utleiere er så greie, men det er verdt et forsøk.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterte. Men jeg skrev også at det er en varselslampe. Men at situasjonen er forståelig om han har hatt veldig lav lønn over lang tid. Har han vært godt betalt flere år før sier det noe om økonomisk sans.

Hadde lik lønn som deg jeg. Havnet brått på AAP. Med en årslønn på 500 000 kan man legge mye av på sparing. De som ikke gjør det, tror de aldri at man kan miste jobben, bli syk, havne i en ulykke? Skjønner det om man er i 20 årene. Da tenker man annerledes. 

At du levde etter den inntekten du hadde er jo problemet.  Da kan du ikke klage nå! Det er ingen unnskyldning å ikke ha en god buffer med så god årslønn som vi hadde. Grunnen til at så mange får store problemer når livssituasjonen brått endrer seg er jo den tankegangen! Og ja, jeg har 11 000 i utgifter bare på boliglån og husleie. Studielån, høy bilforsikring og medisinske utgifter som ikke dekkes. Men jeg klager ikke fordi både du og jeg hadde alle forutsetninger for å bygge opp buffer på den lønnen. 

Nå er det kun de siste årene jeg har hatt 500.000 i årslønn. Før det så lå jeg på 350-390k. Og bare boliglånet mitt betalte jeg 10k på i måneden, pluss borretslagsutgifter. Altså nesten 13k med en årslønn på 350k. 
Jeg er forresten i 20 årene og har ikke vært så lenge på arbeidsmarkedet. 
Og jeg hadde en grei buffer før jeg ble permittert, men jeg har prioritert å betale ned f.eks bolig. Og jeg har hatt store uforutsigbare utgifter i fjor, i tillegg til at jeg ble permittert. Og hvem er du som skal fortelle meg at jeg ikke har "rett" til å klage? Jeg må jo ha lov til å syns at situasjonen min er kjip selv om folk har det verre enn meg. Det anerkjenner jeg jo. 

Det er lett å sitte på sin høye hest og vifte med fingeren nå og fortelle meg nå at jeg burde prioritert annerledes, tror du ikke jeg vet det? Tror du ikke om jeg hadde visst at jeg kom til å bli permittert fra min "trygge" jobb og at hunden kom til å bli syk at jeg hadde spart mer i buffer? Og ja, jeg kunne blitt syk, men det er jeg godt forsikret mot. 

Men jeg er også takknemlig. Takknemlig for at jeg lever i et land der jeg får støtte. Takknemlig for lærepengen jeg har fått ang min privatøkonomi dette året. Takknemlig for at min situasjon mest sannsynlig er forbigående og ikke kronisk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar. Jeg antar han har betalingsanmerkninger og gjeld. Han har også innimellom tatt ut kontanter, noe som jeg ikke anser som normalt i dag. Sammenhengen ser jeg nå først i ettertid.

Husker han klikket fullstendig når jeg på fleip sa jeg fant en inkassovarsel til han. Tenkte ikke noe mer på det, fordi jeg tenker det er ganske normalt å ha dårligere råd når en er permittert. Ikke vet jeg hva han tjener, men vil tippe rundt omring kr 450.000 når han er i jobb, ut i fra hva han har sagt tidligere. Så det blir en del mindre når han er permittert. Han har for øvrig vært permittert under hele koronaperioden. 

Jeg selv har god økonomi, eier bolig osv, penger på bok, men vil ikke oppfordre til å låne eller spandere mer en hva som er normalt. Han krever aldri noe av meg heller. Heller raus.

Anonymkode: 07c2e...634

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er klagete. Situasjonen min suger for tiden. Det betyr ikke at det ikke er mennesker rundt meg som har det verre. Det kommer det alltid til å være. 
Når det er sagt har jeg alltid hatt stor respekt og medfølelse til de som har det verre enn meg. Jeg delte av overskuddet mitt da jeg hadde mulighet til det, og jeg har alltid forsvart "mindre heldige" mot den overfor og ned holdningen som mange har. 

Har lest gjennom innlegget mitt flere ganger og ser ikke helt hvor jeg snakket nedlatende om folk på aap? Utdyp gjerne det. 

Jeg mente ikke at du skrev negativt om de på aap. Men svaret min var til deg, (komma, delsetning,) "og alle de som snakker negativt om de på aap". Litt klønete formulert fra min side, men innlegget var egentlig ment litt mer generelt og ikke til svar til deg den delen om aap. Det er bare ofte så mange som er negative til de med aap og mener de snylter osv. Denne pandemien har kanskje fått folk til å forstå at man ikke alltid kan kontrollere hvilken situasjon man havner i. Det være seg pga sykdom eller pandemi eller andre ting. 

Har full forståelse for at det å være permittert ikke er noen dans på roser heller. Håper det ordner seg for deg 😊

Anonymkode: 79278...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
wandagirl skrev (På 12.4.2021 den 17.02):

Er jo en grunn til at man får avslag på noe som ellers kastes etter deg? Eller?🤷‍♀️
Hvor lenge har dere vært sammen? Kjenner dere hverandre godt og har snakket om økonomi?

TS her. Godt poeng! Vi har vært sammen i ett år. Har spurt han tidligere om han har kredittgjeld og han svarte nei. Usikker på om det er sant. Han faktisk aldri tatt han i å lyve før. Han er heller for ærlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 17.35):

Det at han prøver å ta opp kredittlån er en rød varselslampe mer enn at han fikk avslag. Er det deltids eller fulltidsjobb han er permittert fra? Ok lønn? Lønn god nok til at han burde ha klart å legge av penger til depositiumet god tid i forveien? Skjønner situasjonen bedre om han er veldig lavtlønnet og ikke har kunnet legge av. Det er det første jeg ville ha sjekket. 

Hvorfor kan han ikke bruke det depositiumet han fikk utbetalt da han flyttet fra forrige sted? Depositiumet kommer ikke bare brasende på uforutsett så her hadde jeg spurt og gravd. Han har ingen søsken eller foreldre han kan låne penger av?

Han bor på samme sted og har fått en form for garantiavtales som varte i 3 år tidligere, når den gikk ut måtte leien fornyes.  Vil ikke si så mye mer om det, men dette her er ille. Trodde virkelig det ikke var så dårlig stilt. Vil anta at dette ikke føles bra ut for han, og det går utover vårt forhold -  siden jeg har god råd.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 18.38):

Du får spørre han om han kan logge innpå Bisnode (bisnode.no) for å vise deg om han snakker sant.

Enig med AB over. At han må ta opp kredittlån for å få betalt depositum er en større varselslampe enn det å få avslag.

Anonymkode: f68ad...0e5

TS her.

Tusen takk for tips!  Ble jeg som gikk inn. Spør ikke han. Jeg må tenke litt på dette. Ikke bra dette her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 20.31):

Helt enig med deg. Jeg tjener 60.000 på en dag, og jeg tjener virkelig ikke mye. Å ikke kunne spa opp 30.000 er bekymringsverdig. Da er det noe veldig galt på ferde.

Anonymkode: 107e8...f00

60 000 på en dag og det er ikke mye? 230 arbeidsdager i et år - det blir en årslønn på 13,8 mill kr. Eller jobber du bare en dag i blant?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når han bruker opp pengene på ugler og mose, er det ikke rart han ikke har penger til depositum

Anonymkode: 4db3b...54e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 20.31):

Helt enig med deg. Jeg tjener 60.000 på en dag, og jeg tjener virkelig ikke mye. Å ikke kunne spa opp 30.000 er bekymringsverdig. Da er det noe veldig galt på ferde.

Anonymkode: 107e8...f00

Haha, særlig. 😂

Anonymkode: 87708...544

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...