Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier i lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Løpegærn
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvorfor får ikke sykepleierne fulle stillinger? 

Fordi NSF har tvunget igjennom at sykepleierne kun skal jobbe hver 3. helg, og 2 stykker i 50% stilling dekker da opp dobbelt så mange helger som en person i 100% stilling. Derfor kan ikke helseforetakene tilby alle som ønsker det fulle stillinger, da de i så fall ikke vil ha nok personal til å dekke opp helgene. 

Anonymkode: 7e6cc...28d

Jeg kjenner ingen sykepleiere på sykehus som etter litt tid på samme sted ikke har fått 100 % stilling, til tross for det du sier der. Behovet er så stort at sykehuset må ha litt mer bemanning enn minimumsbemanning på ukedager, for å dekke opp kveld, natt og helg, og da får de som vil 100 %.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror enkelte sykepleierne ikke blir fornøyde før de har mindre å gjøre og får mer på kontoen.

Anonymkode: 1c8b2...d5e

Fikset litt på innlegget ditt. Jeg er fornøyd med lønnen min.  

Skrevet
HarryDotter skrev (2 timer siden):

Så mye som jeg hører klaging om lønnen til sykepleierne, så skulle man tro de hadde 300.000,- i året. Ble overrasket over at den er såpass høy som den er.

Man kan selvsagt tenke at pga viktigheten av arbeidet, bør de ha 600.000,- men dette er et såkaldt ikke inntjenende arbeid. Kun en utgiftspost for staten og skattebetalerne. Så det er begrenset hvor mye som kan settes av til lønn. Og dette mener jeg folk som utdanner seg til yrket bør ha i bakhodet før de velger den veien. Man bør ikke gå sykepleien om man er ute etter mest mulig lønn. Velg det bort om dere syntes det er dårlig betalt. Ikke velg yrket og klag etterpå.

Om man skal bruke den logikken, hvem skal vaske deg i ræva når du blir syk eller gammel? 

Skrevet

Jeg tror man kunne har spart inn noen milliarder i året om man hadde sett litt på lønningene til administrasjon/ledelse i kommune/stat. Dissen milliardene kunne med god samvittighet ha blitt fordelt mellom sykepleiere/helsefagarbeidere/vaskepersonell (i helsesektoren). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes lønnen burde starte på 500 000. Nå tjener de med 16års ansiennitet rundt 50500. Synes også lønnen burde stige etter 16 år og egentlig helt fra man starter. Det handler jo faktisk om å holde på sykepleierne også. Feks opp 10 000 etter 2år og gradvis stige. Etter siste lønnstrinn på 16år, så synes jeg det skulle steget på 20år, 25år osv. Og gjerne en ordentlig stigning etter 30år. Handler jo om å holde "eldre" sykepleiere i jobb lengre i stedet for å pensjonere seg med en gang. For vi  trenger alle pga. sykepleiemangel. 

Vil også legge til at hvis sykepleierne skulle steget mer, så synes jeg helsefagarbeidere skulle fått den "gamle" lønnstigen til sykepleierne. De gjør også en viktig jobb og har samme krevende turnuser som oss.

Anonymkode: 0d6a4...045

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er de offisielle tallene for hva en gjennomsnittlig sykepleier tjener:

image.png.50d80b23a041002b49a18faad99b540e.png

Jeg er drittlei av at sykepleiere skal bruke grunnlønnen til å synes synd på seg selv. Dere har muligheten til å jobbe overtid og på ugunstige tider. Dette visste dere når dere søkte på sykepleierstudiet, så ikke kom her og klag - gang på gang.

Anonymkode: 28a52...080

Og du slutter ikke å blande deg oppi disse sykepleier-trådene, og skrive PISS!

Mulighet til å jobbe overtid? Overhodet ikke! Får kjeft av enhetsleder hvis jeg jobber overtid. Og du snakker som om det er et gode å jobbe ugunstige tider? Heregud du er dum..

Anonymkode: a0ea5...757

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (4 minutter siden):

Om man skal bruke den logikken, hvem skal vaske deg i ræva når du blir syk eller gammel? 

Helsefagarbeider mest sannsynlig. Ikke sykepleier. Skal disse også tjene 600 000, eller kanskje 500 000? Er mangel på disse også...

Anonymkode: 49312...257

AnonymBruker
Skrevet

Synes forresten det er helt latterlig at folk skal lage egne tråder og uttale seg om hva sykepleiere fortjener i lønn. Hvem tror dere at dere er - som skal ha noen som helst mening om dette? Prøv dere heller i yrket selv!!!!!!!

Anonymkode: a0ea5...757

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes lønnen burde starte på 500 000. Nå tjener de med 16års ansiennitet rundt 50500. Synes også lønnen burde stige etter 16 år og egentlig helt fra man starter. Det handler jo faktisk om å holde på sykepleierne også. Feks opp 10 000 etter 2år og gradvis stige. Etter siste lønnstrinn på 16år, så synes jeg det skulle steget på 20år, 25år osv. Og gjerne en ordentlig stigning etter 30år. Handler jo om å holde "eldre" sykepleiere i jobb lengre i stedet for å pensjonere seg med en gang. For vi  trenger alle pga. sykepleiemangel. 

Vil også legge til at hvis sykepleierne skulle steget mer, så synes jeg helsefagarbeidere skulle fått den "gamle" lønnstigen til sykepleierne. De gjør også en viktig jobb og har samme krevende turnuser som oss.

Ok, og hva med vernepleiere, sosionomer og andre i helsevesenet? Skal disse også stige etter 16 år? Hvis ikke mister vi disse og vi får på nytt forslag. Slike idiotiske forslag hadde ødelagt hele lønnssystemet og vi hadde fått massive mengder yrker i streik. Ingen grunn til at sykepleiere skal ha er vidt forskjellig lønnssystem enn ALLE andre offentlig ansatte!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ab: 757 her igjen. Glemte legge til om tillegg.

Natt burde hatt eget tillegg fra kl 22 og til vaktens slutt. Kveldstillegget burde også økt. Jeg tror kanskje flere unge ville valgt å frivillig ta flere senvakter dersom de merket det mer på lønnen. Så kunne de med barn fått mer dagvakter. Altså basert på at det er frivillig å ville gå mer av en type vakt. Helligdagstilleget er ok, men jeg synes man burde fått 133% tillegg + en ekstra dag fri i turnus per helligdag. Nå kan man jo velge å ta ut 33% og en dag fri. Synes det skal kompenseres ordentlig!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helsefagarbeider mest sannsynlig. Ikke sykepleier. Skal disse også tjene 600 000, eller kanskje 500 000? Er mangel på disse også...

Det er ikke så mange stillinger til helsefagarbeidere på sykehuset, sykepleiere foretrekkes. Helsefagarbeidere har heller ikke samme medisinske kompetanse, eller like inngående sykdomslære i utdannelsen sin. Helsefagarbeider er et fagbrev, sykepleie er en bachelor. 

Gjest HarryDotter
Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

De som velger yrket fordi de brenner for å hjelpe gamle og syke, samtidig som de aksepterer at lønna bare er ok? Sykepleien er ikke alene i den problemstillingen.

Det er ikke min logikk du bør prøve å gå i sømmene, men heller de som mener og tror at sykepleier yrket er noe man skal bli rik av.

Som jeg har argumentert for tidligere, yrket er en ren utgiftspost for staten. Det vil ALDRI bli lukrativt. Deal with it. Om du brenner for å hjelpe syke og du har mye omsorg å gi, velg sykepleien! De er viktige! Kritisk viktige. Jeg prøver ikke å undergrave deres relevanse for samfunnet. Men med tanke på utdannelse og at yrket er et statlig pengesluk, så er faktisk lønnen de får helt grei. Man er ikke fattig i Norge på den lønna.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere gjør dere mindre popelære ved å klage og syte!

Sykepleiere deltar ikke i en popularitestskonkurranse.

600,000 høres ut som en flott lønn for sykepleiere, samt andre viktige yrker.

At sjefen for å drive bompengeinnkreving skal ha 4,9 millioner (og maaange tilsvarende tilfeller) er mer interessant å drøfte. Sykepleierne gjør faktisk en reel, uunverlig jobb! ❤️ 

Anonymkode: 56e20...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så mange stillinger til helsefagarbeidere på sykehuset, sykepleiere foretrekkes. Helsefagarbeidere har heller ikke samme medisinske kompetanse, eller like inngående sykdomslære i utdannelsen sin. Helsefagarbeider er et fagbrev, sykepleie er en bachelor. 

Yes. Og derfor var svaret «mest sannsynlig en helsefagarbeider» svar på «hvem som vil vaske deg i rumpa når du blir gammel»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, HarryDotter said:

De som velger yrket fordi de brenner for å hjelpe gamle og syke, samtidig som de aksepterer at lønna bare er ok? Sykepleien er ikke alene i den problemstillingen.

Ah, de ja. Det er derfor vi har overflod av sykepleier i dag, hvor alle som jobber på sykehjem prater norsk.

Det blir nydelig vet du, når vi sitter og er gamle, så må vi lære oss noen nye språk - og ikke omvendt.

Anonymkode: 56e20...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Bestem dere for et argument for at akkurat sykepleiere skal tjene så mye mer enn alle andre ansatte i helse og det offentlige:

1. Er det pga det er en slitsom/krevende jobb?

2. Er det pga lengde på utdanning?

Det er ganske merkverdig at dere mener sykepleiere skal ha høyere startlønn enn andre offentlig ansatte som har mastergrad! 

• Liker 2
Skrevet
HarryDotter skrev (1 minutt siden):

Det er ikke min logikk du bør prøve å gå i sømmene, men heller de som mener og tror at sykepleier yrket er noe man skal bli rik av.

Som jeg har argumentert for tidligere, yrket er en ren utgiftspost for staten. Det vil ALDRI bli lukrativt. Deal with it. Om du brenner for å hjelpe syke og du har mye omsorg å gi, velg sykepleien! De er viktige! Kritisk viktige. Jeg prøver ikke å undergrave deres relevanse for samfunnet. Men med tanke på utdannelse og at yrket er et statlig pengesluk, så er faktisk lønnen de får helt grei. Man er ikke fattig i Norge på den lønna.

Men problemet for Norge er jo nettopp at flere og flere velger bort helsefaglig utdannelse. Hva skal vi gjøre når folk velger dette bort - fordi det ikke er et yrke man kan leve av, med dagens utgifter? Det hjelper lite å brenne for en ting, hvis man ikke kan leve av det. 

Det er heller ikke snakk om lukrativ lønn, men en lønn det rett og slett er mulig å leve for. Man velger selvfølgelig ikke et yrke, hvis yrket umuliggjør drømmen om feks bolig. Uansett hvor glad man er i mennesker. Det eneste som er lukrativt med dette yrket, er at man er garantert jobb, alltid. 
Jeg tror dessverre at flere og flere vil gå over til privat sektor, eller rett og slett bytte yrke. Da sliter vi når neste pandemi slår inn..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yes. Og derfor var svaret «mest sannsynlig en helsefagarbeider» svar på «hvem som vil vaske deg i rumpa når du blir gammel»

Men hvem skal overta sykepleier-kompetansen?

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Men problemet for Norge er jo nettopp at flere og flere velger bort helsefaglig utdannelse. Hva skal vi gjøre når folk velger dette bort - fordi det ikke er et yrke man kan leve av, med dagens utgifter? Det hjelper lite å brenne for en ting, hvis man ikke kan leve av det. 

Det er heller ikke snakk om lukrativ lønn, men en lønn det rett og slett er mulig å leve for. Man velger selvfølgelig ikke et yrke, hvis yrket umuliggjør drømmen om feks bolig. Uansett hvor glad man er i mennesker. Det eneste som er lukrativt med dette yrket, er at man er garantert jobb, alltid. 
Jeg tror dessverre at flere og flere vil gå over til privat sektor, eller rett og slett bytte yrke. Da sliter vi når neste pandemi slår inn..

Det er ikke sant unge velger vekk dette. Både sykepleie, lege og vernepleie er blant landets aller mest populære studier. De unge velger vekk yrkesfag deriblant helsefagarbeider. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er de offisielle tallene for hva en gjennomsnittlig sykepleier tjener:

image.png.50d80b23a041002b49a18faad99b540e.png

Jeg er drittlei av at sykepleiere skal bruke grunnlønnen til å synes synd på seg selv. Dere har muligheten til å jobbe overtid og på ugunstige tider. Dette visste dere når dere søkte på sykepleierstudiet, så ikke kom her og klag - gang på gang.

Herregud. Er nettopp dette! Hvor mange andre yrkesgrupper hadde giddet det? Vi har også familie og ønsker å tilbringe tid med de på helligdager. Og vi vil ikke jobbe overtid, men vi må. Vi har lyst å være SYKEPLEIERE, ikke slaver som skal tilbringe mer tid på jobb enn med barna. Hvis vi skal få det til må vi jobbe redusert pga sen- og nattevakter. En som jobbet 8-16 har ikke dette problemet. Ikke minst handler det om usikkerhet. Får jeg gå til tiden i dag? Rekker jeg det jeg skal etter jobb? Må jeg sove i stedet for å være sosial fordi jeg er så sliten etter overtid? Vi velger ikke yrket fordi vi elsker å jobbe når andre har fri. Problemet er at folk er syk døgnet rundt. Så vi må jobbe turnus. Det er for så vidt greit, men det burde fantes bedre kompensasjonsordninger, og da mener jeg ikke bare lønn, men feks bedre arbeidsvilkår. Men siden det er vanskelig å få til, så vil et ordentlig lønnstillegg være et lite plaster på "såret", og det er nok lettere å rekruttere de som er opptatt av lønn. Vi kan ikke mangle 30 000 sykepleiere i fremtiden. Hva vil du gjøre da? Skal du pleie alle familiemedlemmene dine selv uten kompetanse?

Lønnen du viser til er inkl tillegg. En som jobber i staten har snittlønn på 615600kr. Og de fleste jobber 8-16 (kanskje flexitid), har fri helger og høytider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...