AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Pcen min har gått ad undas. Så ut som at kjærestens pc har cd rom, men får d ikke opp. Ingen knapper, går ikke an å dytte litt så d åpnes heller. Googlet og så at d bare ser ut som cdrom på Lenovo ideapad. Brenner ikke cder kjempeofte, men synes det er kjekt å høre i bilen. Tips om cdbrennere? De til ca 300kr er vel bra nok? Pleier fysiske butikker å ha de, eller hvilken nettbutikk har raskest frakt? Anonymkode: c8b8d...088
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Dvd brenner funker som cd brenner? Anonymkode: c8b8d...088
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dvd brenner funker som cd brenner? Anonymkode: c8b8d...088 DVD brennere kan fint brenne vanlig CD'er. Det er sikkert kjekt med en enkel brenner som denne, den har USB så den er lett og bruke på andre maskiner. https://www.komplett.no/product/818268/datautstyr/lagring/dvdblu-ray/dvd/asus-dvd-writer-sdrw-08d2s-u-lite# Jeg har ikke brent plater på over 10 år, den gangen så var det for å ha musikk i bilen men etter at jeg kjøpte bilradio med Bluetooth så har det blitt helt slutt med CD'er. Nå har jeg all musikken min på telefonen som har plass til mange tusen sanger i forhold til en CD plate, fordelen med Bluetooth er at det også fungerer som handsfree over stereoanlegget. Anonymkode: 04c0f...15a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Oi. Tilbake til 90-tallet? 😅 Anonymkode: fd88c...5eb 1
Havtorn Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Kjøpte en på Kjell og Company til sånn 500 kr, den funker veldig fint. Kjøpte også en på Clas til en tusenlapp for en tid tilbake og den var helt håpløs. Trooor den fra Kjell var fra Asus.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: DVD brennere kan fint brenne vanlig CD'er. Det er sikkert kjekt med en enkel brenner som denne, den har USB så den er lett og bruke på andre maskiner. https://www.komplett.no/product/818268/datautstyr/lagring/dvdblu-ray/dvd/asus-dvd-writer-sdrw-08d2s-u-lite# Jeg har ikke brent plater på over 10 år, den gangen så var det for å ha musikk i bilen men etter at jeg kjøpte bilradio med Bluetooth så har det blitt helt slutt med CD'er. Nå har jeg all musikken min på telefonen som har plass til mange tusen sanger i forhold til en CD plate, fordelen med Bluetooth er at det også fungerer som handsfree over stereoanlegget. Anonymkode: 04c0f...15a Dette er helt grei Kjøp plater som har 100-120år garanti (koster ikke noe ekstra). Til back har jeg dog oppgradert til Bluray-brenner, koster noen kroner mer, men har ufattelig mye mer lagringsplass. Det her er en god måte å ha backup på, en backup du selv eier, konta hva som sender til skyen (begge deler anbefales selvsagt, viktige ting kan ikke sikkerhetskopieres ofte nok). Anonymkode: d3e83...6a9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 51 minutter siden, AnonymBruker said: Oi. Tilbake til 90-tallet? 😅 Anonymkode: fd88c...5eb Mer "velkommen inn i en verden med fysisk backup" 😄 Brenne planter gir LANGT bedre sikkerhet enn for eksempel å ha eksterne harddisker liggende, eller enda verre, USB-minnepinner. Anonymkode: d3e83...6a9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Brenne planter Det tipset her hadde jeg ikke hørt på, men å brenne plater er nok bedre. Anonymkode: d3e83...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Forresten TS, overså dette med frakt. Den som ble linket på komplett er helt fin, her jeg bor leverer de med porterboddy samme kveld hvis du bestiller litt tidlig på dagen. Husk på å få med riktige plater Anonymkode: d3e83...6a9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Mer "velkommen inn i en verden med fysisk backup" 😄 Brenne planter gir LANGT bedre sikkerhet enn for eksempel å ha eksterne harddisker liggende, eller enda verre, USB-minnepinner. Anonymkode: d3e83...6a9 Fortell det til dem som sikkerhetskopierer til på plater, legger dem fra seg og glemmer dem, noen år senere finner en perm med plater som de ikke har bruk for og gir dette bort til nærmeste loppemarked, og kjøperen får tilgang til private nakenbilder ... Anonymkode: d39fa...4ad
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Fortell det til dem som sikkerhetskopierer til på plater, legger dem fra seg og glemmer dem, noen år senere finner en perm med plater som de ikke har bruk for og gir dette bort til nærmeste loppemarked, og kjøperen får tilgang til private nakenbilder ... Anonymkode: d39fa...4ad Fortell det til dem som sikkerhetskopierer ting på plater, skulle det stå. Og med tanke på sikkerhetskopier; hvis man har 2-3 kopier av ting liggende på en ekstern harddisk - i alle fall minst 2 - skal det veldig mye til for at begge to går tapt. Fordelen med bruk av harddisker er at det går så mye raskere å kopiere store mengder data fremfor å brenne; jeg var en av dem som holdt på med brenning selv i en tid der laptopene hadde 10 GB og en harddisk på 80 GB kostet tusenlappen - og som følge av dette har jeg en haug med CD-er og DVD-er som jeg må trippelsjekke for å passe på at jeg ikke ved et uhell kaster noe med sensitiv informasjon. Anonymkode: d39fa...4ad
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi. Tilbake til 90-tallet? 😅 Anonymkode: fd88c...5eb Jeg bruker fortsatt optisk medium (CD, DVD og BR) for å lagre backup av viktige data🙂 Husk at en kraftig elektrisk ladning vil tilintetgjøre alle dataene du har på HDD eller SSD 🙃 Optiske lagringsmedier kan overleve EMP. I en ny storkrig vil EMP-angrep være veldig sannsynlige. Anonymkode: 51885...cbe
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 14.21): Dette er helt grei Kjøp plater som har 100-120år garanti (koster ikke noe ekstra). Til back har jeg dog oppgradert til Bluray-brenner, koster noen kroner mer, men har ufattelig mye mer lagringsplass. Det her er en god måte å ha backup på, en backup du selv eier, konta hva som sender til skyen (begge deler anbefales selvsagt, viktige ting kan ikke sikkerhetskopieres ofte nok). Anonymkode: d3e83...6a9 Lagringsplass? Tenker bare å brenne musikkcder til bilen. Har ikke noe musikk på mobilen (hvordan får dere musikk på den? Spotify?) Får man kjøpt brennere på elkjøp, power osv? Glemte denne tråden helt, men skulle hatt brenner snart😂 Anonymkode: c8b8d...088
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lagringsplass? Tenker bare å brenne musikkcder til bilen. Har ikke noe musikk på mobilen (hvordan får dere musikk på den? Spotify?) Får man kjøpt brennere på elkjøp, power osv? Glemte denne tråden helt, men skulle hatt brenner snart😂 Anonymkode: c8b8d...088 Jeg har digitalisert alle musikk cd'ene mine, kjøper fremdeles musikk på cd men ripper de og overfører musikken på telefonen. På telefonen har jeg nå 8200 sanger og jeg slipper å ha ørtogførti cd liggende i bilen. Kan selvfølgelig bruke tjenester som Spotify og Amazon Music. Elkjøp har brennere men anbefaler musikk på mobilen hvis du har Bluetooth i bilen. https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/dvdblu-ray-drev/291006/usb-3-0-ekstern-dvd-rw-cd-brenner Anonymkode: 04c0f...15a 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har digitalisert alle musikk cd'ene mine, kjøper fremdeles musikk på cd men ripper de og overfører musikken på telefonen. På telefonen har jeg nå 8200 sanger og jeg slipper å ha ørtogførti cd liggende i bilen. Kan selvfølgelig bruke tjenester som Spotify og Amazon Music. Elkjøp har brennere men anbefaler musikk på mobilen hvis du har Bluetooth i bilen. https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/dvdblu-ray-drev/291006/usb-3-0-ekstern-dvd-rw-cd-brenner Anonymkode: 04c0f...15a Ripper og overfører til tlf. Hvordan gjør du det? Vet ikke om bilen har bluetooth. Takk for link! Anonymkode: c8b8d...088
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/cddvdogblu-ray/intern/asus-drw-24d5mt/236686.11096/?gclid=EAIaIQobChMI1dzM8pCB8AIVbgWiAx0MugVGEAQYAyABEgIVHPD_BwE Får man kobla denne til pc? Anonymkode: c8b8d...088
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/cddvdogblu-ray/intern/asus-drw-24d5mt/236686.11096/?gclid=EAIaIQobChMI1dzM8pCB8AIVbgWiAx0MugVGEAQYAyABEgIVHPD_BwE Får man kobla denne til pc? Anonymkode: c8b8d...088 Den monteres inne i et pc kabinett, hvis du har laptop så kan den ikke brukes. Anonymkode: 04c0f...15a
spinner Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 15.04): Optiske lagringsmedier kan overleve EMP. I en ny storkrig vil EMP-angrep være veldig sannsynlige. Anonymkode: 51885...cbe Når storkrigen kommer er jeg redd for andre ting enn gamle feriebilder.
Minya Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 Denne er helt grei. Ekstern så du kan bruke den med laptop og desktop som ikke har plass til intern stasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå