Gå til innhold

Charter-Svein var blant demonstrantene som brant munnbindene sine utenfor stortinget i dag.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

J.E skrev (9 timer siden):

Ikke så rart at det ikke ble mer smitte etter BLM i fjor... Vi hadde slått ned smitten til et veldig lavt nivå. Hvordan smittes når det knapt er smitte... Nå derimot sier det seg selv at det er dumt og stå tett i tett. Men de står i friluft i hvert fall og er mest bekymringsfullt er hvordan disse folka er resten av tiden siden  de er sånn i mot tiltakene. Hvis man er imot inngripende tiltak er det relativt korttenkt og bidra aktivt til at tiltakene beholdes. Munnbind må tross alt være noe av de minst inngripende tiltakene vi har. Hvis man må trosse de mest grunnleggende smittevernsregler er det ikke rart at vi har inngripende tiltak i månedsvis. 

Det viser seg at ventilasjon er et av de viktigste tiltakene mot spredning, og hvor er det bedre ventilasjon enn ute? Det er mye vanskeligere å bli smittet ute enn inne fordi konsentrasjonen av virus i luften blir fortynnet med en gang. Og er det ikke nok virus i luften, så blir man ikke smittet. Det må et visst antall virus til for det.

Og under BLM så var det vel også veldig mange som brukte masker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, Gresskari said:

Nå har coronaskeptikere samlet seg utenfor stortinget idag. De har flokket seg sammen og brent munnbinda på bålet. Dette med chartersvein i bresj. De anslår at 150-200 har vært samlet, nå får vel smitten et godt oppsving i Oslo tenker jeg...

https://www.dagbladet.no/nyheter/demonstranter-brente-munnbind/73628126

 

Kanskje de har lest noen vitenskapelige, fagfellevurderte studier som viser at munnbind ikke begrenser smittespredningen.

Halvor Næss, som er overlege ved Haukeland sykehus i Bergen,  har vist til undersøkelser som konkluderer at munnbind ikke hjelper mot spredning av virus.

– Det er gjort en rekke randomiserte studier hvor munnbind er testet under influensaepidemier. Alle er negative. Munnbind hjelper ikke mot spredning av influensa i befolkningen. I fjor vår ble det gjort en randomisert munnbindstudie i Danmark. Det er den eneste av sitt slag under coronaepidemien og den var negativ.

Det finnes altså ingen randomiserte studier (eller metaanalyse) som viser at munnbind hindrer smittespredning av luftveisvirus i den generelle befolkning, sier Halvor Næss.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-bruk-munnbind/72186941

 

Nå kommer det dessuten rapporter som viser at munnbind kan føre til at farlige kjemikalier og mikroplast trekkes ned i lungene.

 

«På kort tid har bruken av munnbind utenfor helsesektoren gått fra å være noe de fleste i Vesten så på med stor skepsis, til en del av hverdagen til svært mange mennesker. Når vi etter hvert har fått et så nært forhold til bruken av munnbind, er det med stor uro at vi nå ser at bruken av disse munnbindene kan ha utilsiktede bivirkninger for både helse og miljø.» Dette skriver seniorforsker Ingun Grimstad Klepp, professor Cecilie Svanes og redaktør Tone Skårdal Tobiasson på nettmagasinet Forskersonen. Professor Michael Braungart, direktør ved Hamburg miljøinstitutt, siteres i Ecotextile News, at brukere av munnbind risikerer å puste inn kreftfremkallende stoffer, allergener og mikroplast. Det er rett og slett skremmende.

 

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-meninger/munnbind-kan-fore-til-at-farlige-kjemikalier-og-mikroplast-trekkes-ned-i-lungene/1840036

Kanskje munnbind ikke var så smart allikevel?

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (7 minutter siden):

Det er vel av samme grunn som motstand av niquab og burka. Det føles feil å skulle pålegges å skjule ansiktet sitt, det ødelegger for kommunikasjon, det er svært plagsomt for tunghørte, og det er veldig ubehagelig.

Munnbind er også ganske ubehagelig. Jeg blir svimmel og uvel etter en stund, men siden jeg ikke må gå med det hele dagen overlever jeg jo det helt fint. 

Formålet med munnbind er ikke å skule ansiktet, men å hindre smitte midt i en global pandemi. Si meg, eier dere vitenskapshatere ikke evne til sans for proporsjoner?

Ja, du blir svimmel og uvel fordi du har bestemt deg for å bli det. Du prøver desperat å finne grunner til å bidra til å drepe folk.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorTh skrev (6 minutter siden):

Kanskje de har lest noen vitenskapelige, fagfellevurderte studier som viser at munnbind ikke begrenser smittespredningen.

Halvor Næss, som er overlege ved Haukeland sykehus i Bergen,  har vist til undersøkelser som konkluderer at munnbind ikke hjelper mot spredning av virus.

– Det er gjort en rekke randomiserte studier hvor munnbind er testet under influensaepidemier. Alle er negative. Munnbind hjelper ikke mot spredning av influensa i befolkningen. I fjor vår ble det gjort en randomisert munnbindstudie i Danmark. Det er den eneste av sitt slag under coronaepidemien og den var negativ.

Det finnes altså ingen randomiserte studier (eller metaanalyse) som viser at munnbind hindrer smittespredning av luftveisvirus i den generelle befolkning, sier Halvor Næss.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-bruk-munnbind/72186941

Nå kommer det dessuten rapporter som viser at munnbind kan føre til at farlige kjemikalier og mikroplast trekkes ned i lungene.

«På kort tid har bruken av munnbind utenfor helsesektoren gått fra å være noe de fleste i Vesten så på med stor skepsis, til en del av hverdagen til svært mange mennesker. Når vi etter hvert har fått et så nært forhold til bruken av munnbind, er det med stor uro at vi nå ser at bruken av disse munnbindene kan ha utilsiktede bivirkninger for både helse og miljø.» Dette skriver seniorforsker Ingun Grimstad Klepp, professor Cecilie Svanes og redaktør Tone Skårdal Tobiasson på nettmagasinet Forskersonen. Professor Michael Braungart, direktør ved Hamburg miljøinstitutt, siteres i Ecotextile News, at brukere av munnbind risikerer å puste inn kreftfremkallende stoffer, allergener og mikroplast. Det er rett og slett skremmende.

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-meninger/munnbind-kan-fore-til-at-farlige-kjemikalier-og-mikroplast-trekkes-ned-i-lungene/1840036

Kanskje munnbind ikke var så smart allikevel?

Dette er den typiske løgnaktigheten fra Covid-motstanderne.

Først Halvor Næss, som omtales som overlege. Men i det han er sitert på så uttaler seg som privatperson. Hvorfor er du så uærlig at du prøver å bruke legetittelen hans når han selv innrømmer at han ikke uttaler seg som overlege?

Næss er dessuten overlege på Nevrologisk avdeling, altså er ikke smittevern hans fagområde.

Hvorfor er du så ekstremt uærlig at du ikke opplyser om at han uttaler seg utenfor eget fagområde?

Dette går igjen hos vitenskapshatere.

Så linker du til en artikkel fra februar 2020... Herregud.

Alt du skriver her er løgnaktig og uærlig.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså.... er man attentionwhore så må man jo være der det skjer, ikke veldig overrasket

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (39 minutter siden):

Det viser seg at ventilasjon er et av de viktigste tiltakene mot spredning, og hvor er det bedre ventilasjon enn ute? Det er mye vanskeligere å bli smittet ute enn inne fordi konsentrasjonen av virus i luften blir fortynnet med en gang. Og er det ikke nok virus i luften, så blir man ikke smittet. Det må et visst antall virus til for det.

Og under BLM så var det vel også veldig mange som brukte masker.

Ja det var det jeg skrev også. Det er ikke mest bekymringsfullt og samles ute. Mest bekymringsfullt er at de som demonstrerer mot tiltak antakelig boikotter tiltak 24/7 og gjør hva de vil. Det blir det smitte av. Hvis alle skulle tillate seg slik oppførsel så hadde vi selvsagt ikke greid oss så bra i Norge. Gruppeklemmene de holdt på med er jo også mot de helt grunnleggende rådene vi har. Når folk bare må klemme, samles tett, droppe munnbind osv så er det ikke rart at vi får inngripende tiltak. Om ALLE hadde fulgt alle regler hadde vi kunnet greid og ha samfunnet mer åpnet og klart oss med tisk og grunnleggende smittevern. Men når folk må motsette seg de mest grunnleggende tingene er det jo selve oppskriften på vedlikehold av inngripende tiltak.

Endret av J.E
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (14 timer siden):

Nei, han er ikke en av demonstrantene. Hør på hva han sier.

Det er helt riktig. Den ansatte på vaksinesenteret stod utenfor og observerte det som foregikk. Han var jo uenig med de som demonstrerte 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (50 minutter siden):

Formålet med munnbind er ikke å skule ansiktet, men å hindre smitte midt i en global pandemi. Si meg, eier dere vitenskapshatere ikke evne til sans for proporsjoner?

Ja, du blir svimmel og uvel fordi du har bestemt deg for å bli det. Du prøver desperat å finne grunner til å bidra til å drepe folk.

Vitenskapsmotstander? 🤣

Slapp helt for, jeg er hverken antivaxer eller munnbind-motstander, jeg forklarte noen grunner til at man kan være negativ til munnbind. At det er negative sider ved noe betyr ikke at det ikke også kan være positive sider, og av og til er de positive sterkere. Jeg er for munnbind på kollektiv-transport og på kjøpesentere og butikker nå, selv om jeg ser en del negative sider, fordi de positive veier opp for de negative. Jeg er i mot treningsforbudene, fordi der veier ikke de positive sidene opp for de negative. Sånne vurderinger gjør man jo hele tiden - vi tilstreber å holde skolene åpne selv om det er smitte der, fordi det positive ved å holde skolene åpne i hovedsak anses som sterkere enn de negative konsekvensene.

Jeg blir ikke svimmel og uvel fordi jeg har bestemt meg for det. Sier du det samme om intensiv-sykepleierene som klager over at de blir svimle og ugne av å gå i smittevernsutstyr??? Ærlig talt.

Jeg bruker munnbind, og viktigere, jeg unngår kollektiv, drar sjeldent på butikker, og omgås omtrent ingen mennesker nå. Har to klemmevenner, pluss et par venninner jeg møter med god avstand. Jeg har overhodet ikke noe behov for å spre smitte, men å kalle det å drepe folk er litt søkt, mtp hvor lav dødeligheten tross alt er - jeg er mye mer bekymret for de samfunnsøkonomiske konsekvensene av smittespredning. Jeg ønsker likevel å få lov å trene, i små kohorter og kontrollerte former, fordi jeg anser helsegevinsten både fysisk og psykisk ved å få trene som viktigere enn den marginale risikoen for å bli smittet under trening. Det betyr ikke at jeg er vitenskapshater, tvert i mot. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorTh skrev (1 time siden):

 

Kanskje de har lest noen vitenskapelige, fagfellevurderte studier som viser at munnbind ikke begrenser smittespredningen.

Halvor Næss, som er overlege ved Haukeland sykehus i Bergen,  har vist til undersøkelser som konkluderer at munnbind ikke hjelper mot spredning av virus.

– Det er gjort en rekke randomiserte studier hvor munnbind er testet under influensaepidemier. Alle er negative. Munnbind hjelper ikke mot spredning av influensa i befolkningen. I fjor vår ble det gjort en randomisert munnbindstudie i Danmark. Det er den eneste av sitt slag under coronaepidemien og den var negativ.

Det finnes altså ingen randomiserte studier (eller metaanalyse) som viser at munnbind hindrer smittespredning av luftveisvirus i den generelle befolkning, sier Halvor Næss.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-bruk-munnbind/72186941

 

Nå kommer det dessuten rapporter som viser at munnbind kan føre til at farlige kjemikalier og mikroplast trekkes ned i lungene.

 

«På kort tid har bruken av munnbind utenfor helsesektoren gått fra å være noe de fleste i Vesten så på med stor skepsis, til en del av hverdagen til svært mange mennesker. Når vi etter hvert har fått et så nært forhold til bruken av munnbind, er det med stor uro at vi nå ser at bruken av disse munnbindene kan ha utilsiktede bivirkninger for både helse og miljø.» Dette skriver seniorforsker Ingun Grimstad Klepp, professor Cecilie Svanes og redaktør Tone Skårdal Tobiasson på nettmagasinet Forskersonen. Professor Michael Braungart, direktør ved Hamburg miljøinstitutt, siteres i Ecotextile News, at brukere av munnbind risikerer å puste inn kreftfremkallende stoffer, allergener og mikroplast. Det er rett og slett skremmende.

 

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-meninger/munnbind-kan-fore-til-at-farlige-kjemikalier-og-mikroplast-trekkes-ned-i-lungene/1840036

Kanskje munnbind ikke var så smart allikevel?

 

 

 

Fikk screenshot av en video på fb fra en norsk side som hevder det er små mark inni munnbindene? Det var bilde av det.. Flere som har sett det? Jeg har ikke fb selv.  Hvis ikke det der en fake news så 😱😱😱 Hvis noen vil se selv kan jeg se etter hva siden het. Har ikke sett video selv som sagt, bare screenshot. Kan noen please avkrefte? 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (15 minutter siden):

Fikk screenshot av en video på fb fra en norsk side som hevder det er små mark inni munnbindene? Det var bilde av det.. Flere som har sett det? Jeg har ikke fb selv.  Hvis ikke det der en fake news så 😱😱😱 Hvis noen vil se selv kan jeg se etter hva siden het. Har ikke sett video selv som sagt, bare screenshot. Kan noen please avkrefte? 😅🙈

Hehe, det kan jo være at noen har vært uheldig i produksjonen. Skjer jo av og til at mark eller annet har kommet inn i brød og sånn også. Så denne ville jeg roet ned.

Men det er undersøkelser som viser at munnbind på ingen måte er bra:

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-meninger/munnbind-kan-fore-til-at-farlige-kjemikalier-og-mikroplast-trekkes-ned-i-lungene/1840036

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (3 minutter siden):

Hehe, det kan jo være at noen har vært uheldig i produksjonen. Skjer jo av og til at mark eller annet har kommet inn i brød og sånn også. Så denne ville jeg roet ned.

Men det er undersøkelser som viser at munnbind på ingen måte er bra:

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-meninger/munnbind-kan-fore-til-at-farlige-kjemikalier-og-mikroplast-trekkes-ned-i-lungene/1840036

 

Får jo lyst til å sjekke det selv da. Som jeg forsto var det flere videoer. Kan jo være parasitter eller hva som helst fra hvilket enn land de er produsert i 😅😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnfrakk skrev (12 timer siden):

Forstår ikke den motstanden mot munnbind. Og jeg er kritisk til flere av tiltakene også. Men munnbind? Det er da et så lite enkelt tiltak, putte et lite stykke tøy eller kunststoff over ansiktet. 

det er symbolikken som  teller..munnbind har blitt ett symbol på at våre rettigheter blir tatt fra oss vi skal alle være like og blende inn i flokken med resten av munnbind gjengen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (10 timer siden):

Synes det er tøft av Svein jeg. Han mister sikkert jobber og mye annet men han står for noe han tror på. De var 200 i demonstrasjon mot 15.000 i BLM demonstrasjonen i fjor som var politisk korrekt. Det er mange som ikke har tro på munnbind for avstand betyr mest. Og de med munnbind bryr seg ikke om avstand og munnbindene er skikkelig velbrukte 😅 Hvorfor har ikke smitten gått ned etter man begynte med munnbind? Jeg personlig holder mange meters avstand og ser hvordan de med munnbind står og går i klynger, gjerne med munnbindet på haka eller hengende fra øret 😊

helt enig..munnbind er litt falsk trygghet blitt.  jeg skjønner heller ikke hvorfor vi bruker munnbind...jo noen sier det beskytter mot smitte...men er du smitta så kan du ikke møte noen med munnbind en gang selv med 5 m avstand. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Sitat

"brukere av munnbind risikerer å puste inn kreftfremkallende stoffer, allergener og mikroplast" 

Folk i helsevesenet har jo brukt munnbind til daglig i gud vet hvor mange år. Hvis noe av dette var et problem ville vi sett det for lengst. 

Tenk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (1 minutt siden):

Folk i helsevesenet har jo brukt munnbind til daglig i gud vet hvor mange år. Hvis noe av dette var et problem ville vi sett det for lengst. 

Tenk! 

Vi bruker det normalt i korte intervaller. For eksempel under en operasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guile skrev (2 minutter siden):

Folk i helsevesenet har jo brukt munnbind til daglig i gud vet hvor mange år. Hvis noe av dette var et problem ville vi sett det for lengst. 

Tenk! 

Det fordrer at kvaliteten på munnbindene folk bruker nå er den samme som man har brukt i helsevesenet. 

Det er vel dette som var hovedbekynringen til forskerne, om jeg forstod hun rett på Dagsnytt 18 i forrige uke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot at Charter Svein brant munnbindet. Han er ikke imot alle tiltak han er bare i mot som oss fleste at titakene ikke henger på greip og det er logiske brister i dem og de står ikke i samsvar til smitten. Og det er rett og slett alt for mye. Samfunnet kunne levd godt med mindre tiltak og flere næringer hadde ikke bukket under og barn og ungdom kunne fortsatt holdt på med sitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis munnbind er så veldig bra, hvorfor har det vært full spredning i land i Europa med veldig strenge krav. 

Munnbind er for meg en symbolpolitikk, der en egentlig ikke vet om det fungerer ute i samfunnet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frysja skrev (8 minutter siden):

Hvis munnbind er så veldig bra, hvorfor har det vært full spredning i land i Europa med veldig strenge krav. 

Munnbind er for meg en symbolpolitikk, der en egentlig ikke vet om det fungerer ute i samfunnet. 

Sikkert fordi det er like mange tullinger der som her i Norge som ikke klarer med sin beste vilje å bruke munnbindet RIKTIG. :filer: 
Det viser seg å være svært, svært, svært vanskelig dette. Lite visste man at i flere land at det ville bli en IQ test for ganske mange. Men her er vi altså... tenker nordmenn kan jekke seg ned ganske mange nivå neste gang man vil rette pekefingeren på «dumme» land for her har man overhodet ingenting å skryte av, verken når det kommer til riktig bruk av munnbind eller å utsette vaksinen pga «men altså, påskeferien da!»

Endret av Hatsumomo
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...