Gå til innhold

Charter-Svein var blant demonstrantene som brant munnbindene sine utenfor stortinget i dag.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Grønnfrakk skrev (2 timer siden):

Forstår ikke den motstanden mot munnbind. Og jeg er kritisk til flere av tiltakene også. Men munnbind? Det er da et så lite enkelt tiltak, putte et lite stykke tøy eller kunststoff over ansiktet. 

Greia med munnbind er at det er veldig fysisk og hverdagslig. Alle må bruke det nå (dvs. jeg bor i Oslo hvor demonstrasjonen fant sted, vet ikke hvordan det er i resten av landet for jeg reiser jo ikke og har nok med å henge med på de lokale reglene).

Det er VELDIG synlig å ikke bruke munnbind, derfor er det også en veldig god måte å markere seg på.

Men det er bare så... hensynsløst. La oss si at jeg ikke tror på at munnbind har effekt. Jeg ville likevel brukt det. Fordi det koster meg 0% tid og energi, og fordi jeg vet at DE RUNDT MEG tror på det. Så når jeg går på butikken, så bruker jeg munnbind jeg ikke tror på, for å ikke skape redsel og ubehag for de 100 andre menneskene på butikken. Selv om man ikke tror på effekten selv, så gjør man det for å ikke skape unødvendig frykt og ubehag for sine medmennesker. Og munmbind er et sånt 0-stress-opplegg.

(må understreke at jeg tror munnbind har en viss effekt og jeg er ikke skeptiker til noe)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

venus24 skrev (8 minutter siden):

Nå skal det sies at flertallet i BLM-demoen hadde på munnbind. I tillegg sto man spredt og i kohorter, og det ble delt ut antibac til alle som ville ha. Antivaxerne går derimot aktivt inn for å drite i smittevern, blant annet ved å gruppeklemme.

Hvorfor er det relevant at BLM-demoen var "politisk korrekt"? Der brukte folk munnbind og sto i kohorter. I dagens anti-vitenskap-demo arrangerte de gruppeklemmer i tillegg til å nekte å bruke maske, så teorien din om at de som bruker munnbind "står i klynger" mens de som ikke bruker munnbind holder avstand faller jo på sin egen urimelighet. Charter-Svein "står for noe han tror på" på en måte som potensielt vil gå utover uskyldige mennesker bare fordi han synes det er litt slitsomt å bruke munnbind på butikken. Patetisk. Jeg vil mye heller være "politisk korrekt" enn å være en egoistisk drittsekk, men hver sin lyst.

Se på bildene fra de 15000 fra BLM og se hvor få som brukte munnbind og hvor tett de sto. Alle de tusener var nok ikke i samme kohort nei 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (9 minutter siden):

Se på bildene fra de 15000 fra BLM og se hvor få som brukte munnbind og hvor tett de sto. Alle de tusener var nok ikke i samme kohort nei 😊

Men dette var også før munnbind ble innført i Oslo og mens de fortsatt var nesten var umulig og få tak og i hvis man fikk tak i det kostet det en formue for en eske. Selvfølgelig hadde det blitt brukt munnbind hvis det var nå dette ble arrangert. Sent på våren  2020 var smitten slått ned og heldigvis førte ikke dette da til økt smitte. Men man kunne jo prøve nå og samle 15000 folk tett i tett uten munnbind...Heldigvis er det ikke 15000 patetiske folk som samles i kampen mot munnbind...Men 200 folk som driter seg ut offentlig mens sykehusene i Oslo har fulle intensivavdeler og noen bare må markere behovet for og få lov og spre smitte fritt midt i en pandemi. 

Endret av J.E
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (6 minutter siden):

Se på bildene fra de 15000 fra BLM og se hvor få som brukte munnbind og hvor tett de sto. Alle de tusener var nok ikke i samme kohort nei 😊

Jeg var på BLM-demoen selv. Nei, alle 15.000 var ikke i samme kohort, men folk sto i kohorter sammen med dem de kjente, i tillegg til at man brukte HELE plassen foran stortinget og sto spredt fra Stortinget og nesten helt ned til Nationaltheatret. Der jeg sto var det minst én meter mellom hver kohort. På antivax/anti-vitenskap-demoen i dag sto folk med vilje helt inntil hverandre, ga hverandre klemmer og gjorde alt de kunne for å bryte smittevernreglene. Du ser kanskje forskjellen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (13 minutter siden):

Men dette var også før munnbind ble innført i Oslo og mens de fortsatt var nesten var umulig og få tak og i hvis man fikk tak i det kostet det en formue for en eske. Selvfølgelig hadde det blitt brukt munnbind hvis det var nå dette ble arrangert. Sent på våren  2020 var smitten slått ned og heldigvis førte ikke dette da til økt smitte. Men man kunne jo prøve nå og samle 15000 folk tett i tett uten munnbind...Heldigvis er det ikke 15000 patetiske folk som samles i kampen mot munnbind...Men 200 folk som driter seg ut offentlig mens sykehusene i Oslo har fulle intensivavdeler og noen bare må markere behovet for og få lov og spre smitte fritt midt i en pandemi. 

I juni var det enkelt å få tak i munnbind. Og det var innført bruk på offentlig transport og store møteplasser etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (2 minutter siden):

I juni var det enkelt å få tak i munnbind. Og det var innført bruk på offentlig transport og store møteplasser etc. 

Nei det ble innført tidlig på høsten. Jeg bor i Oslo. Kan garantere knapt en eneste person brukte på kollektiv i sommer, før det ble sterkt anbefalt av Raymond Johansen tidlig på høsten etter at importsmitten kom. Fhi og Nakstad åpnet gradvis opp for munnbindbruk i takt med smitteøkingen.

Endret av J.E
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.E skrev (51 minutter siden):

Nei det ble innført tidlig på høsten. Jeg bor i Oslo. Kan garantere knapt en eneste person brukte på kollektiv i sommer, før det ble sterkt anbefalt av Raymond Johansen tidlig på høsten etter at importsmitten kom. Fhi og Nakstad åpnet gradvis opp for munnbindbruk i takt med smitteøkingen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/06/06/195682459/fhi-ingen-grunn-til-a-bruke-munnbind-hele-tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (40 minutter siden):

Leste du din egen link? Det eneste som står der er at WHO anbefaler munnbind, ikke at det var anbefalt spesielt her til lands. Påbudet i Oslo kom på høsten: https://www.nrk.no/osloogviken/byradet-i-oslo-innforer-munnbind-pabud-pa-kollektivtransport-1.15178601

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (5 timer siden):

Jeg var på BLM-demoen selv. Nei, alle 15.000 var ikke i samme kohort, men folk sto i kohorter sammen med dem de kjente, i tillegg til at man brukte HELE plassen foran stortinget og sto spredt fra Stortinget og nesten helt ned til Nationaltheatret. Der jeg sto var det minst én meter mellom hver kohort. På antivax/anti-vitenskap-demoen i dag sto folk med vilje helt inntil hverandre, ga hverandre klemmer og gjorde alt de kunne for å bryte smittevernreglene. Du ser kanskje forskjellen?

Idiotisk var det likevel. Demo med 15 000 personer midt i en pandemi, og hva demonstrerte man egentlig mot? At en svart kriminell døde da han ble pågrepet i en fremmed stat 🙄

Disse folka demonstrerer ihvertfall mot noe som angår oss nordmenn. Det er jo litt mer IQ bare der...

 

 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (37 minutter siden):

Hehe, jeg skulle til å kommentere det samme. Så morsomt når folk som prøver å rakke ned på andre bruker uttrykk fullstendig feil. Så for meg at denne gjengen foran Stortinget var koronahåndteringens svar på Stray Spetalen😂 Da hadde det åpnet fort hvertfall. 

Men brukeren innrømmet ihvertfall tabben. DET og å innrømme feil samt be om unnskyldning er ikke akkurat vanlig på KG. For å si det mildt 🙂

uff.... 🙂

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (1 time siden):

Idiotisk var det likevel. Demo med 15 000 personer midt i en pandemi, og hva demonstrerte man egentlig mot? At en svart kriminell døde da han ble pågrepet i en fremmed stat 🙄

Disse folka demonstrerer ihvertfall mot noe som angår oss nordmenn. Det er jo litt mer IQ bare der...

 

 

Deg om det. Personlig tenker jeg at en demonstrasjon mot rasisme som blir gjennomført med smittevernstiltak er å foretrekke fremfor en demonstrasjon mot vitenskap og for flere døde av korona som gjennomføres med smittevernsbrudd på trass, men ok.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 time siden):

Hehe, jeg skulle til å kommentere det samme. Så morsomt når folk som prøver å rakke ned på andre bruker uttrykk fullstendig feil. Så for meg at denne gjengen foran Stortinget var koronahåndteringens svar på Stray Spetalen😂 Da hadde det åpnet fort hvertfall. 

Absolutt, jeg tar full korreks! Fikk en fortjent en på kjeften der 😂

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venus24 skrev (2 minutter siden):

Deg om det. Personlig tenker jeg at en demonstrasjon mot rasisme som blir gjennomført med smittevernstiltak er å foretrekke fremfor en demonstrasjon mot vitenskap og for flere døde av korona som gjennomføres med smittevernsbrudd på trass, men ok.

Men vi kan vel uansett enes om at det er verre med 15 000 enn et par hundre?

Etnosentrisme vil forøvrig aldri bli borte. Til og med afrikanere vurderer hverandre opp og ned etter etnisitet. Sudan (vet at landet nå er delt opp) er jo prima eksempel: Hvite arabere i etnisk konflikt med sorte Sudanere. 

Å tro at menneskesinnet kan bli helt fargeløst er ren fantasi, dessverre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (8 minutter siden):

Deg om det. Personlig tenker jeg at en demonstrasjon mot rasisme som blir gjennomført med smittevernstiltak er å foretrekke fremfor en demonstrasjon mot vitenskap og for flere døde av korona som gjennomføres med smittevernsbrudd på trass, men ok.

Faren er allikevel mye større i en så stor demonstrasjon. 

Tror man likevel skal være veldig forsiktige med å klassifisere hva som er riktige og gale demonstrasjoner. Det er en del av demokratiet, og da er det egentlig ganske likegyldig hva meningen bak demonstrasjonen er.

Det som i alle fall er sikkert er at smitteverntiltak svekker demokratiet. Det er det liten tvil om. Så kan man si at det er noe vi får leve med i denne perioden, men vi må kunne konstatere det faktum. Det er litt alvorlig siden vi skal ha valg til høsten.

Demonstrasjoner er en måte for mange å få utløp for sinne og aggresjon. Så kan man spekulere i hvor dette får utløp nå som man nærmest ikke har dette, og hvilke konsekvenser dette får på sikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, venus24 said:

Jeg var på BLM-demoen selv. Nei, alle 15.000 var ikke i samme kohort, men folk sto i kohorter sammen med dem de kjente, i tillegg til at man brukte HELE plassen foran stortinget og sto spredt fra Stortinget og nesten helt ned til Nationaltheatret. Der jeg sto var det minst én meter mellom hver kohort. På antivax/anti-vitenskap-demoen i dag sto folk med vilje helt inntil hverandre, ga hverandre klemmer og gjorde alt de kunne for å bryte smittevernreglene. Du ser kanskje forskjellen?

https://media.shootitlive.com/09EzMx5KPUn1a2NqN1JgPKhlMW6/1200.jpg?project_id=dagbladet/727

https://media.shootitlive.com/BOkncpdzeJQ7QuWrvjIokEo7Zqu/1200.jpg?project_id=dagbladet/727

To bilder fra Dagbladet. Å skjønnmale smittevernstiltakene til BLM-demonstrasjonen med rundt 15.000 personer og samtidig klage på gårsdagens markering med rundt 200 personer er hykleri. Gårsdagens demonstrasjon var dessuten godkjent av politiet.

Å ha stor grad av frihet for å gjennomføre ikke-voldelige demonstrasjoner og markeringer bør være et grunnprinsipp i et demokratisk samfunn. Å kun akseptere demonstrasjoner som er i tråd med egen eller flertallets overbevisning ser jeg på som langt farligere enn en bålpanne med munnbind.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gresskari skrev (10 timer siden):

Nå har coronaskeptikere samlet seg utenfor stortinget idag. De har flokket seg sammen og brent munnbinda på bålet. Dette med chartersvein i bresj. De anslår at 150-200 har vært samlet, nå får vel smitten et godt oppsving i Oslo tenker jeg...

https://www.dagbladet.no/nyheter/demonstranter-brente-munnbind/73628126

"vi må stå sammen om å verne om kjærlighet og empati og vakkerhet og godhet, i ei tid hvor det er veldig mye som jeg får en veldig dårlig fornemmelse for"

Hva er det han snakker om? Covid-motstandere er hatefulle og løgnaktige, og særdeles aggressive i sin kamp mot fakta og virkelighet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (10 timer siden):

Skal vi liksom fly i flint? 

Charter-Svein er og blir Charter-Svein. Liker at han gjør litt leven ut av seg. At folk faktisk står litt opp for noe er forfriskende i en tid hvor altfor mange opptrer som bjellesauer.

Bjellesauene her er de kunnskapsløse, lettlurte fjolsene som lar seg lure av feilinformasjonen rundt Covid som de som driver med slike demonstrasjoner står for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnfrakk skrev (10 timer siden):

Forstår ikke den motstanden mot munnbind. Og jeg er kritisk til flere av tiltakene også. Men munnbind? Det er da et så lite enkelt tiltak, putte et lite stykke tøy eller kunststoff over ansiktet. 

Det er vel av samme grunn som motstand av niquab og burka. Det føles feil å skulle pålegges å skjule ansiktet sitt, det ødelegger for kommunikasjon, det er svært plagsomt for tunghørte, og det er veldig ubehagelig.

Munnbind er også ganske ubehagelig. Jeg blir svimmel og uvel etter en stund, men siden jeg ikke må gå med det hele dagen overlever jeg jo det helt fint. 

Møkkalei skrev (8 timer siden):

De kunne jo prøvd å ha et lungesykt barn som må leve i isolasjon pga Corona. Spørs om de hadde brent munnbind da, hvis de forsto at Corona kan ta livet av dette barnet. 

Må ikke dette barnet i så fall leve i isolasjon i frykt for influensa, RS-virus etc også, uansett? 

Akkurat som barn med lave leucocytter under kreftbehandling som må holdes i isolat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (10 timer siden):

Det fordrer jo at ledersauen faktisk ikke leder oss alle utfor stupet... Fåreskalle-mentalitet er jo svært sårbar på den måten. Får dessuten litt ekle assosiasjoner til fascisme av denne "gå i rekke" tankegangen.

Det som leder utfor stupet er å benekte alvorligheten av Covid og insistere på å myrde andre ved å ikke utføre de nødvendige tiltakene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...