Gå til innhold

Kvinner, hvorfor får dere så få barn?


Gjest ABM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og mannen har fire barn, så passer ikke inn i din beskrivelse. Når det er sagt, mye syting i Norge. Har ikke råd, dårlige(!!!) permisjonsordninger (som ER blant verdens beste!), lite plass osv. Vi bor i et meget privilegert land, så tror mange må senke kravene sine dersom de faktisk ønsker (flere) barn.

Anonymkode: a1419...90e

Hvis du sikter til min kommentar så var det ikke ment som syting, men som et svar på spørsmålet om hvorfor jeg ikke har flere barn. 

Ja, vi har det bedre enn mange (de fleste?) land når det kommer til permisjonsordninger, men det betyr jo ikke at vi skal velge bort en komfortabel livsstil bare for å lage flere barn? Jeg ønsker ikke å gå fra "eid" leilighet med 3 soverom til et mindre alternativ, eller til å leie, kun for å få flere barn. Det gir ikke mening for meg. 

Jeg ønsker heller ikke å gjøre alt for å trosse biologiske faktorer gjennom og etter svangerskap, og i barnets første leveår. 

Så selv om det høres ut som syting for deg, så er det en forklaring på hvorfor jeg (og muligens flere som meg) ikke velger å få fler barn. 

Det er dessuten mulig å være uenig i permisjonsordningen og familiepolitikk, og samtidig sette pris på det som er bra, og være bevisst hvor privilegert vi er. 

Når det er sagt så er det jo kjempeflott at familiepolitikken passer deg og din familie, og stimulerer til å få alle barna du ønsker! Det viser jo at den treffer noen på en god måte. 

Anonymkode: 70303...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har skjedd de siste 10 årene som gjør at fødselstallene plutselig har stupt? Tinder! Det er ikke mye annet som har endret seg på denne tiden.

Kvinner blir mer og mer kresne (på utseende), utvalget og tilgjengeligheten på menn er tilnærmet uendelig. Ingen vil ta til takke med menn som er under gjennomsnittet kjekk, de venter heller på en av de populære. Noen venter forgjeves, og forblir barnløse.

Det er ikke mer komplisert enn som så.

Anonymkode: 1d14f...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har skjedd de siste 10 årene som gjør at fødselstallene plutselig har stupt? Tinder! Det er ikke mye annet som har endret seg på denne tiden.

Kvinner blir mer og mer kresne (på utseende), utvalget og tilgjengeligheten på menn er tilnærmet uendelig. Ingen vil ta til takke med menn som er under gjennomsnittet kjekk, de venter heller på en av de populære. Noen venter forgjeves, og forblir barnløse.

Det er ikke mer komplisert enn som så.

Anonymkode: 1d14f...de1

Stemmer..profilene til gutteklubben "Kjekkas" på Tinder som ingen kvinner noensinne har sett snurten til men som menn kjenner godt til. Nesten som en frimurerlosj den gjengen der!

Anonymkode: 355ee...351

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det å få barn er en ekstrem egoistisk handling og jeg ønsker ikke bringe et nytt menneske inn i det samfunnet vi har har i dag 

Anonymkode: 9c54a...ad3

Det er heller motsatt. Å få barn er ekstremt krevende, og er alt annet en egoistisk. Samfunnet vi lever i nå har aldri vært bedre.

Anonymkode: 91852...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har skjedd de siste 10 årene som gjør at fødselstallene plutselig har stupt? Tinder! Det er ikke mye annet som har endret seg på denne tiden.

Kvinner blir mer og mer kresne (på utseende), utvalget og tilgjengeligheten på menn er tilnærmet uendelig. Ingen vil ta til takke med menn som er under gjennomsnittet kjekk, de venter heller på en av de populære. Noen venter forgjeves, og forblir barnløse.

Det er ikke mer komplisert enn som så.

Anonymkode: 1d14f...de1

Boligprisene har gått til himmels og er fortsatt stigende. Det betyr nok mye mer enn Tinder, selv om det helt klart også påvirker negativt. Så har det blitt langt mer vanlig med vikariater og engasjementer i arbeidslivet, som gjør at mange ikke har den økonomiske tryggheten som skal til. Norge har også falt fra å ha nest høyest kjøpekraft i verden etter Sveits til nå å ligge på 20. plass, langt bak f.eks. alle nordiske land med unntak av Island. Vi faller flere plasser årlig. Nordmenns krav og forventninger synker ikke i takt med kjøpekraften.

Anonymkode: b4622...fbf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 og er veldig fornøyd. Kunne tenkt meg én til men mannen ønsker bare ett, og det må jo respekteres. Vil ikke splitte familien vår heller ‘bare’ for å få flere barn.

grunnen til at han vil bare ha et er pga han vil ha tid til oppfølgning av barnet, tid til seg selv, kostbart med barn, også syntes han det var helt forferdelig å se meg i sterke smerter under fødselen 

Anonymkode: 01c21...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig at norske kvinner skal få barn. Hvis vi trenger barn for å betale fremtidige pensjoner så er det vel bare å invitere noen hundre millioner indiske barnefamilier til å bosette seg i Norge, så er pensjonen sikret. 

Det er nok av barn i verden. 

Anonymkode: 67fc9...be2

Vi har allerede invitert flere utlendinger til Norge for å passe de gamle. Det lønner seg dessverre ikke økonomisk sett å importere mennesker, spesielt ikke på ikkevestlige da de har en helt annen kultur. Indere er kanskje et unntak der. Allikevel er velferdsstaten tuftet på fødselstallet ligger på minst 2.0. De barnløse svikter det norske samfunnet.

Anonymkode: 91852...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det godt egentlig.. skal helst ha god jobb 100%, men det harmonerer slett ikke med å ha (små) barn. Minst én forelder bør jobbe redusert eller være hjemmeværende i flere år.. 

Selv har jeg ett barn, men er ikke lenger sammen med moren. Kunne godt ha flere barn, om jeg fant en dame som har samme syn på familie som meg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (12 timer siden):

Fødselstallene er katastrofalt lave, 1,48 barn pr. kvinne på landsbasis. Har Norske kvinner blitt late skravlekjerringer som tilbringer fritiden på KG og facebook? Der de gjennom engasjerte innlegg legger ut om hvor håpløs mannen er...? Isteden for å lage barn?

1. Det kan jeg ikke uttale meg om, er mest sannsynlig flere grunner. Folk får barn senere enn før, er mer karrierepreget, krever som regel to med god inntekt for å eie hus og ha en viss standard pr i dag. Kommer mer og mer frem at noen kvinner ikke ønsker barn osv. 

2. Ja, jeg kunne skrevet side opp og side ned om de to udugelig og late barnefedrene jeg selv har til mine barn. Noen kvinner er "heldige" og finner noen som er "så glad de har møtt deg" for så å snu rundt om (man oppdager ikke røde flagg fordi man ikke ser de eller har kunnskap om de) og dermed er det gjort. 

3. Har laga de barna jeg kunne, etter å ha begynt å være på forum som 20-åring 😅 har fått 3, men blir ikke flere da jeg ikke har hverken behov eller ressurser for å være alene om omsorgen til flere. Når man ender i forhold etter forhold fordi man ikke trodde at noen kunne være såpass dårlig stilt som foreldre/partnere, fordi man hadde troen på det gode i mennesket. 

4. Levestandarden per dags dato er mer komplisert enn tidligere. Ja, vi har flere maskiner per i dag som hjelper med huset, flere firmaer å overlate ansvaret for ulike ting, vi har barnehager og skoler, kvinner er mer ute i jobb, fedre skal ha mer likestilt foreldrepermisjon. Voksne i dag som har ulike ting fra sin egen barndom kommer mer frem i lyset, er mer fokus på fysisk og psykisk helse. Økonomi og mulighet for abort ved uønskede svangerskap, anmeldelser av voldtekter o.l. 

Anonymkode: 08a1e...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt mer komplekst enn man hva liker å tro: 

1. Å få barn er ikke lenger business as usual.
“Folk har innsett at vi har en fertilitetskrise, men ennå mener mange at krisen utelukkende skyldes livsstil, personlige valg og at vi utsetter å få barn. Jeg sier ikke at de faktorene er uviktige, men jeg sier at kjemikalier spiller en kausal rolle i krisen. Bevismengden nå, fra mekanistiske studier, dyre- og menneskestudier, er tilstrekkelig til å bruke så sterke ord.”

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/professor-fertiliten-stuper

Videre: 

2. Noe er underlig, også i dyreriket
Noen land har allerede slått alarm om fallende fødselstall, og forsøkt å lokke par med skattelette og gunstige ordninger. Fint, ifølge Swan, men krisen går altså dypere. Hun er oppgitt over dem som besvarer krisen med at kloden allerede er overbefolket. For professoren er dette å overse det mørke alvoret. “For å si det enkelt: Vi lever i en tid der dette gir gjenlyd over hele planeten”, sier Swan, og viser til at noe også pågår i dyreriket. 

3. Mannen: Hvor ble den fine sæden av?
Metoden for å måle mengden sædceller, som også WHO benytter, har ikke forandret seg mye siden 1930. WHO har definert konsentrasjoner under 15 millioner per mL som “lavt” - mens en dansk studie antyder at alt under 40 millioner per milliliter kan redusere fertiliteten. 
I Hunan-provinsen i Kina gikk antall godkjente sæddonorer ned fra 56 prosent i 2001 til 18 prosent i 2015. En annen rapport viser at mens 69 prosent av sædgiverne ble godkjent i 2003, var tallet 44 prosent ti år senere, til tross for at sistnevnte gruppe kuttet ned røyk og alkohol, spiste sunt og trente. Konklusjon: Tilgangen til sæd av høy kvalitet faller, mens etterspørselen bare øker.

4. Kvinnen: It Takes Two to Tango
Antall barnefødsler globalt ble halvert mellom 1960 og 2015. I Danmark fra 4.1 barn per kvinne i 1901 til 1.8 barn i dag. Ja, sier Swan, kulturelle trender spiller inn, som at kvinner venter med å få sitt første barn, eller at par ønsker seg færre barn. Men fertiliteten har falt i alle aldersgrupper i samme tidsperiode, og markant blant yngre kvinner.

5. Flytende kjønn: Østenfor mann, vestenfor kvinne 
Når man tenker at Swan må ha brukt opp sprengkraften, går hun inn på potensielle årsaker til økningen i mer flytende kjønnsidentitet. Hormonforstyrrende kjemikalier må med i diskusjonen, i tillegg til kulturelle trender, sier hun, og siterer Robert Hedaya, professor i psykiatri: “It is nothing short of astounding that after hundreds of thousands of years of human history, the fundamental facts of human gender are becoming blurry. There are many reasons for this, but one, which I have not seen discussed as a likely cause, is the influence of endocrine disrupting chemicals (EDCs).”

6. Vinduet for sårbarhet: Timing Is Everything 
Det sies at the dose makes the poison. Jo mer - desto farligere. 
Dette blir for enkelt, mener Swan, hormonhermende kjemikalier kan selv i ørsmå mengder, i fosterstadiet, påvirke utviklingen. Spesielt opptatt er hun av tidspunktet for når fosteret eksponeres. Det viktigste som skjer i en manns liv, med tanke på reproduksjon, kan oppstå allerede i fosterstadiet, skriver Swan. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, EnKoppTe said:

Det viktigste som skjer i en manns liv, med tanke på reproduksjon, kan oppstå allerede i fosterstadiet, skriver Swan. 

Det viktigste i en manns liv med tanke på reproduksjon er å finne ut at han ønsker barn, at han ønsker mange barn, og at han ønsker barn i god tid før han fyller 40 - helst i god tid før han fyller 30.

I min vennekrets er de parene som trengte assistert befruktning UTEN UNNTAK par som da hadde vært sammen i 7+ år men der mannen bare utsatte og utsatte å starte med prøvingen. Sier ikke at alle er slik, men det må være mange av disse parene der ute.

Selv har jeg forøvrig 3 barn og skulle gjerne hatt flere (og ble gravid på første forsøk sist, så tror nok både jeg og mannen har ting på stell), men mannen vil ikke ha flere. 

 

Anonymkode: fc469...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 20 så jeg ikke for meg en framtid uten barn. Ikke fordi jeg hadde så lyst på, men fordi det var noe alle gjorde. Men jeg traff ikke en mann som det passet å få barn med. Enten fordi han ikke ville ha med meg, eller jeg ikke ville ha med ham (noe som kanskje like gjerne var underbevisstheten som fortalte meg at jeg ikke ønsket barn i det hele tatt)

Nå er jeg for gammel for barn, og jeg er veldig glad for at jeg aldri fikk. Av flere årsaker:

Jeg orker ikke ha folk rundt meg hele tiden, ikke egen familie en gang. Jeg er særboer og er med kjæresten bare i helger og ferier.

Jeg liker egentlig ikke barn - og et fåtall mennesker generelt. Hadde sikkert likt mine egne, men tør ikke ta sjansen.

Å være forelder virker på meg å være et uoverkommelig prosjekt. Følge opp aktiviteter, følge opp lekser, hva slags klær skal de ha og når, oppdragelse, trass, hormonelle ungdommer, bekymringer, økonomi.

Verden er overbefolket, og menneskene er mer opptatt av å bedre sin egen levestandard på bekostning av natur og andre arter.

 

Anonymkode: 7af06...03b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det viktigste i en manns liv med tanke på reproduksjon er å finne ut at han ønsker barn, at han ønsker mange barn, og at han ønsker barn i god tid før han fyller 40 - helst i god tid før han fyller 30.

I min vennekrets er de parene som trengte assistert befruktning UTEN UNNTAK par som da hadde vært sammen i 7+ år men der mannen bare utsatte og utsatte å starte med prøvingen. Sier ikke at alle er slik, men det må være mange av disse parene der ute.

Selv har jeg forøvrig 3 barn og skulle gjerne hatt flere (og ble gravid på første forsøk sist, så tror nok både jeg og mannen har ting på stell), men mannen vil ikke ha flere. 

 

Anonymkode: fc469...5be

Jeg opplever nok også at menn er svært lite kritiske med tanke på egen reproduktive evne vs. alder. 

Anonymkode: e3ffd...d99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke råd til flere, dersom vi skal opprettholde den livsstilen vi har nå. Ikke finnes det så mange biler og boliger som passer i riktig prisklasse heller.

Men jeg har født 3, pluss en bonus. Har nok med å følge de opp på det nivået jeg ønsker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snakk om å være kjønnsdiskriminerende! Det finnes faktisk MANGE MENN som vil ha barn!!! 

Anonymkode: a35a9...909

Men er disse mennene klar over og villige til å ta ansvaret som dette medfører, både økonomisk, praktisk og emosjonelt?

 

ABM skrev (12 timer siden):

Ho,ho,ho, dagens svar:):) Kom til meg så blir det nok barn :):) ( men du får oppdra de sjæl da :) )

....og der tror jeg du har et av svarene på spørsmålet ditt i HI. Kvinner flest ønsker nok ikke å være alenemor til x antall barn pluss en ansvarsløs mannebaby som tror det å få barn kun handler om å bidra med sædceller.

Anonymkode: bebcb...825

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (10 timer siden):

Begynner vi ikke å få nok mennesker på kloden, nå?

Kanskje bør du rette den forspørselen til lederne av de land  er overbefolkning som India , China  etc.  😄.    Ein løser ikkje  befolkningsveksten , og miljøproblema  i den tredje verden i Norge.😰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

>Kvinner i Norge føder igjennomsnittleg 1,5 barn.😄    Anten føder de 1 barn eller så føder de 2 barn.   Er vel ikkje muleg å føde 1,5 barn ?😰

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg fikk påvist aggressiv leddgikt 6 måneder etter fødsel, har gått på mye medisiner, og blitt veldig hemmet av sykdommen. 

Anonymkode: 36fc8...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (13 timer siden):

Fødselstallene er katastrofalt lave, 1,48 barn pr. kvinne på landsbasis. Har Norske kvinner blitt late skravlekjerringer som tilbringer fritiden på KG og facebook? Der de gjennom engasjerte innlegg legger ut om hvor håpløs mannen er...? Isteden for å lage barn?

Hvor mange barn har du, og hvorfor får ikke du og norske menn flere på landsbasis? Har det kanskje blitt feite og bitre som sitter på nett (kvinneguiden...,) og klager over damer som ikke vil ha dere? 
 

Anonymkode: 40d31...d01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang er det kvinner som skal skamme seg for å ikke gjøre det andre vil at de skal gjøre. 

Kvinner har selvbestemmelsesrett, og hva den enkelte kvinne bestemmer for seg selv har hverken du, staten eller noensomhelst andre med.

 

Anonymkode: 6cf27...68d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...