Gå til innhold

Kvinner, hvorfor får dere så få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

剩女 - Sheng Nu diaries:

Women in their teens: "Yay feminism"

Women in their 20's: "I'm a strong, independent woman. I don't need a man"

Women in their 30's: "Where have all the good men gone?"

Women in their 40's: Single, lonely and surrounded by 10 cats

Anonymkode: 5b6be...6c9

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ett barn. Jeg har ikke råd eller plass til flere. Får ikke høyere boliglån og vi bor allerede i en for liten leilighet (45 kvm, ett soverom). Dessuten vet jeg faktisk ikke om jeg ville bundet meg til 18 år til i Norge nesten hele året. Jeg vil kunne reise, oppleve andre kulturer når jeg selv har lyst, men med barn i skolealder er man låst fast da vi ikke har lov til å ta barn ut av skolen på grunn av ferie. Dette er nok sikkert ikke viktig for mange, men frihet til å ta slike valg er viktig for meg. Hadde større bolig og bedre økonomi vært på plass, det var større frihet til å leve slik man ønsker, ja da kunne jeg helt sikkert fått en til. 

Anonymkode: 7a204...558

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trolltunge

Det er så sinnsykt mye jobb. De fleste av oss er i full jobb i tillegg, og oppfølging av aktiviteter og lekser er betydelig mer enn da jeg vokste opp. Min mor så en eneste kamp da jeg vokste opp. Nå er det til og med forventet å stå på sidelinja ved trening. Mine foreldre valgte å være med på en cup, som en ferie. Jeg har vært med på alle alle mine barn har vært med på, bortsett fra en,fordi jeg var syk. Jeg tror ikke mine foreldre bakte annet enn til et par skoleavslutninger. Jeg måtte bake og stå i kiosk stadig. Mine foreldre var aldri på ungdomsklubben. Jeg hadde vakt der på rullering. Dobbelt, siden jeg hadde tvillinger. 

Det kreves enormt av å være foreldre nå.

Jeg har bidratt mitt med tre, men forstår ikke hvordan noen orker stort flere. Hadde nøyet meg med to om det ikke ble tvillingersiste gangen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om å være kjønnsdiskriminerende! Det finnes faktisk MANGE MENN som vil ha barn!!! 

Anonymkode: a35a9...909

De aller fleste kvinner treffer INGEN som vil ha barn med dem, eller det vil si: de får kanskje et horribelt tilbud fra en mann som er 15 år eldre og så stygg og ekkel at han skremmer fanden på flat mark. Som om noen ønsker noe sånt for sitt barn.

Det er og nesten vittig hvordan menn anklager kvinner de har ons med osv for å "påtvinge dem barn" om de blir gravid. Det har aldri vært de kvinnene som er verstinger sånn sett. Det er kvinner i "stabile forhold" som driver med sånt over en lav sko og som regel flere ganger mot samme mann. Absolutt alle kvinner greier beskytte seg mot graviditet om de virkelig ønsker det. 

Anonymkode: 355ee...351

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trolltunge
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste kvinner treffer INGEN som vil ha barn med dem, eller det vil si: de får kanskje et horribelt tilbud fra en mann som er 15 år eldre og så stygg og ekkel at han skremmer fanden på flat mark. Som om noen ønsker noe sånt for sitt barn.

Det er og nesten vittig hvordan menn anklager kvinner de har ons med osv for å "påtvinge dem barn" om de blir gravid. Det har aldri vært de kvinnene som er verstinger sånn sett. Det er kvinner i "stabile forhold" som driver med sånt over en lav sko og som regel flere ganger mot samme mann. Absolutt alle kvinner greier beskytte seg mot graviditet om de virkelig ønsker det. 

Jeg har ett barn laget på piller, og to laget med hormonspiral. 

Det er ikke alltid enkelt å beskytte seg mot graviditet nei,men handlet ikke tråden om at vi får for få barn?

De fleste menn i min omgangskrets ønsket barn. Til og med de to menn som ble overraskende pappa da prevensjon sviktet var begeistret, og gledet seg. Jeg var kanskje mer skeptisk enn dem. Mer i sjokk og mer satt ut av at det skjedde så uten å være planen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Perleugla
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo flere rettigheter og ressurser kvinner får, desto færre barn får de. Det ser vi i alle land verden over. Fordi de da kan være selektive når det kommer til partner. De 10% mest attraktive mennene får mange barnekull. Men det tar tid å hoppe fra kvinne til kvinne. Og kvinnene venter heller på sin tur med alfa-hannen enn å ta til takke med en tapermann. Og kvinnen får i snitt 5 år med alfa-hannen før han går videre til en annen kvinne som har ventet på tur. Og da gjelder det å lage så mange barn som mulig. Men det er begrenset hvor mye man rekker på 5 år.

Anonymkode: 559bf...7f4

For noe sludder. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ABM skrev (2 timer siden):

Fødselstallene er katastrofalt lave, 1,48 barn pr. kvinne på landsbasis. Har Norske kvinner blitt late skravlekjerringer som tilbringer fritiden på KG og facebook? Der de gjennom engasjerte innlegg legger ut om hvor håpløs mannen er...? Isteden for å lage barn?

Hvilket land er du fra?

Anonymkode: f669a...0b6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig at norske kvinner skal få barn. Hvis vi trenger barn for å betale fremtidige pensjoner så er det vel bare å invitere noen hundre millioner indiske barnefamilier til å bosette seg i Norge, så er pensjonen sikret. 

Det er nok av barn i verden. 

Anonymkode: 67fc9...be2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fordi jeg slet i mange år både med det å bli gravid og det å beholde. Jeg lyktes endelig å få barn i en alder av 36, men har prøvd siden jeg var 25..

Det er ikke sikkert det blir flere barn på meg pga alderen, samt det at jeg har slitt sånn. Mulig vi prøver på en til når barnet vårt blir nærmere 1,5 år, men jeg føder ikke barn etter jeg blir 40 har jeg bestemt. 

Ideelt sett ønsket jeg 3 barn, men vi har kun økonomi til 2, samt at alderen min spiller inn. 

...

Anonymkode: 6a000...97d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rucula

Har 2 stk og fornøyd med det selvom det er fryktelig trist å ikke skulle ha baby igjen :( 

Barn krever mye energi, tid og penger og jeg har ikke lyst å bite over for høyt. Ønsker å ha nok tid/energi osv til de to jeg allerede har. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En ting er sikkert, om det ikke kommer en dramatisk endring vil velferdsstaten være helt borte om 30-40 år.

Anonymkode: b4622...fbf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Boblerone

Fordi jeg har to friske barn og er takknemlig for de. Hadde jeg fått et sykt barn hadde det gått utover min tid med de andre barna og meg selv.

Jeg synes det er tidkrevende nok å følge opp de to jeg har og kan ikke fatte hvordan jeg skulle hatt timer nok i døgnet til å følge opp enda et barn, meg selv, venner, familie og samboer.

Og, det er dyrt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Boblerone
Rucula skrev (4 minutter siden):

Har 2 stk og fornøyd med det selvom det er fryktelig trist å ikke skulle ha baby igjen :( 

Barn krever mye energi, tid og penger og jeg har ikke lyst å bite over for høyt. Ønsker å ha nok tid/energi osv til de to jeg allerede har. 

Akkurat dette er jeg så enig i. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trolltunge skrev (12 minutter siden):

Jeg har ett barn laget på piller, og to laget med hormonspiral. 

Det er ikke alltid enkelt å beskytte seg mot graviditet nei,men handlet ikke tråden om at vi får for få barn?

De fleste menn i min omgangskrets ønsket barn. Til og med de to menn som ble overraskende pappa da prevensjon sviktet var begeistret, og gledet seg. Jeg var kanskje mer skeptisk enn dem. Mer i sjokk og mer satt ut av at det skjedde så uten å være planen. 

Du visste at du ble veldig lett gravid etter det første barnet du fikk på pillen. Om det var viktig for deg å forhindre graviditet hadde du brukt dobbel prevensjon i det videre. En kvinne som IKKE ønsker barn ville tatt abort og siden flere forbehold. Du var komfortabel med at det ble flere barn på deg. Så de graviditetene der kan ikke kalles uplanlagt selv om de ikke var detaljplanlagt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Menn får mindre penis og lavere spermtall av all forurensingen på denne planeten vår.
Noen blir også født med testiklene på feil plass.
Menn klager over at kvinner får for mange barn, ofte i land der de ikke har noe valg.

Men Norske kvinner må da ha lyst å ødelegge kroppen på enda an graviditet vel!?

Anonymkode: 2e2d9...c97

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slike argumenter som dette må jeg si jeg stusser over. I u-land får de jo masse barn, det gjorde man før i tida i Norge og. Med ingen helsehjelp. Så det kan da umulig være dette som gjør at fødselstallene stuper?

Samme med argumenter om lite økonomisk støtte fra staten, det er vel ingen gravide eller barnefamilier i menneskehetens hstorie som får så mye som man får i Norge i dag.

Tidsklemma kan jeg forstå er et argument, da dette er unikt for det moderne liv her til lands.

Men kjernen tror jeg likevel er velferdsstaten. Damer trenger ikke en mann, staten tar seg av alle. Dette innebærer og at alle kan være så kresne de bare vil på menn, og en del velger å ikke få familie fremfor å senke krav.

Anonymkode: 1d14f...de1

Mange venter nok dessverre til det er for sent. Svært få menn vil gifte seg eller få barn før de er i midten av 30-årene, og kvinners fertilitet synker ganske kraftig fra midten av 30-årene. Nå forventes det også at kvinner skal jobbe like mye som menn, og da blir det svært liten tid til å ta seg av eventuelle barn.

Anonymkode: 26360...9fd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 hours ago, ABM said:

Fødselstallene er katastrofalt lave, 1,48 barn pr. kvinne på landsbasis. Har Norske kvinner blitt late skravlekjerringer som tilbringer fritiden på KG og facebook? Der de gjennom engasjerte innlegg legger ut om hvor håpløs mannen er...? Isteden for å lage barn?

For å svare deg så kan vi ta min omgangskrets. Tar ikkje berre med kvinner, håper det er greitt. Mesteparten er født 1980 + og ingen har barn.

Kvinne32: Evig singel, evig under utdanning og har valgt å realisera seg sjølv. Ingen barn, det blir nok ikkje barn med mindre denna personen legger egg på frys.
Kvinne35: Finner ikkje ein mann pga mekanismer som støter bort menn. Ønskjer barn eigentlig. Også fattig, dvs tjener ca 200.000kr i året (ikkje trygda). Forlbir nok barnlaus.
Mann37: Støter vekk kvinner, sliter psykisk og vanskelig å date. Forblir nok barnlaus.
Kvinne37: Finner ikkje ein mann som er klar til å få barn.
Mann40: Fant seg eldre kvinne som allereie har barn, han forblir nok barnlaus når det kjem til biologiske barn.
Mann 36: Er ikkje sosial blant kvinner som er single, skjer lite. Får kanskje barn ein dag.
Mann49: Fleire forhold bak seg, men ingen førte til barn.
Mann34: Driver med noko kunst-greier, har sagt han ikkje "veit kva man gjer med barn". Dvs fokuset er ikkje der, men aldri sei aldri.
Kvinne37: Har sterilisert seg pga asperger syndrom, meiner ho ikkje bør ha barn. Oppfører seg som eit barn.
Mann32: Spiller data i kjellaren til mamma, antatt sosial angst.
Mann35: Har ingen seksuell legning (hevder han), er "gift" med jobben.
Mann34: Synest kvinner er kjedelige, antatt homofil utan å gjera noko med det.

Kvifor fekk mange barn rundt 1980? Kva var det med den generasjonen? Eller var det mange då også som ikkje fekk barn? Var det "incels" rundt 1980? Var det lettare å skaffa seg ein partner då?

Anonymkode: a6871...4d5

Lenke til innlegg
Del på andre sider
K.A.

Begynner vi ikke å få nok mennesker på kloden, nå?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slike argumenter som dette må jeg si jeg stusser over. I u-land får de jo masse barn, det gjorde man før i tida i Norge og. Med ingen helsehjelp. Så det kan da umulig være dette som gjør at fødselstallene stuper?

Samme med argumenter om lite økonomisk støtte fra staten, det er vel ingen gravide eller barnefamilier i menneskehetens hstorie som får så mye som man får i Norge i dag.

Tidsklemma kan jeg forstå er et argument, da dette er unikt for det moderne liv her til lands.

Men kjernen tror jeg likevel er velferdsstaten. Damer trenger ikke en mann, staten tar seg av alle. Dette innebærer og at alle kan være så kresne de bare vil på menn, og en del velger å ikke få familie fremfor å senke krav.

Anonymkode: 1d14f...de1

Det handler om hvor informert vi er idag kontra før, og i Norge kontra Afrika. 

Anonymkode: 2fc37...f29

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skybe
Lass4r skrev (11 minutter siden):

Men Norge har alle forutsetninger for å gjøre disse jobbene selv, det er bare ikke jobber som mange av oss vil ta hvis vi kan slippe. Så å føde flere nordmenn som ikke vil ha disse jobbene hjelper da ikke? :) Ser poenget ditt altså, men det som trengs er nok heller å gi yrkesfagene et løft. 

Det vil heilt sikkert  kome ein dabatt i kjølevannet etter pandemien  der det m.a. vil  bli reist   noen sentrale spørsmål om  hva Norge skal leve i framtida, og hvem som skal gjøre jobbene den dagen  alle de utenlanske reiser hjem.   

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...