Gå til innhold

Kvinner, hvorfor får dere så få barn?


Gjest ABM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jo flere rettigheter og ressurser kvinner får, desto færre barn får de. Det ser vi i alle land verden over. Fordi de da kan være selektive når det kommer til partner. De 10% mest attraktive mennene får mange barnekull. Men det tar tid å hoppe fra kvinne til kvinne. Og kvinnene venter heller på sin tur med alfa-hannen enn å ta til takke med en tapermann. Og kvinnen får i snitt 5 år med alfa-hannen før han går videre til en annen kvinne som har ventet på tur. Og da gjelder det å lage så mange barn som mulig. Men det er begrenset hvor mye man rekker på 5 år.

Anonymkode: 559bf...7f4

Dette er sikkert sannhet i, men jeg ler litt på tanken på en bekjent jeg har. Røyker som en svamp, har knapt nok tenner igjen, lukter bilolje 24/7, dum som et brød og ser generelt ikke ut. Allikevel har har ganske mange barn med mange ulike kvinner(ingen pene og oppegående, men det sier vel litt seg selv)

Anonymkode: 7d6da...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har foreløpig aldri hatt lyst på egne barn. Fordi: Det er egoistisk, jeg ønsker ikke å bringe et barn inn i det samfunnet vi har i dag, verden er allerede overbefolket så jeg behøver ikke bidra ytterligere, jeg har ikke lyst til å gå gravid, jeg liker friheten, jeg liker jobben min og karrieremulighetene.

Men når det er sagt, så har jeg ikke noe i mot barn. Hvis jeg på et punkt skulle ønske å få barn, så kunne jeg heller tenkt meg å adoptere, enn å få egne.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere menn vil ikke ha barn, så? Kanskje rett spørsmålet til det andre kjønnet og? Veldig få av de jeg har vært interessert ønsker genuint å ha barn og jeg får ikke barn med en for morros skyld. K27

Anonymkode: f4894...c0d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg og mannen har fire barn, så passer ikke inn i din beskrivelse. Når det er sagt, mye syting i Norge. Har ikke råd, dårlige(!!!) permisjonsordninger (som ER blant verdens beste!), lite plass osv. Vi bor i et meget privilegert land, så tror mange må senke kravene sine dersom de faktisk ønsker (flere) barn.

Anonymkode: a1419...90e

Gratulerer !   Dere burde fått eit gavekort fra Erna og Co.    Det er Norges framtid det handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnet har bare 24 timer og barn har blitt alt for mye jobb. Det er helt umulig å ha mer enn 2 barn og samtidig gi dem den oppfølgingen som kreves.

Anonymkode: 3adb2...82e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn nr. 2 har spesielle behov og det skremte meg fra å få flere barn. Det er en tung sorgprosess. I tillegg er jeg separert og jobber 100% dag- og kveldsturnus som sykepleier. Jobben endret livet mitt og er helt fantastisk å ha. Jeg er ikke bare mamma, jeg jobber 100% i tillegg og det fyller livet med energi og glede. Det samme gjør de to barna jeg har, men aldri i verden om jeg ville hatt tre barn. 

Anonymkode: 4afdc...0cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Etter tre IVF orka jeg ikke mer. Det var ikke ment for meg. Nå, 15 år etter tenker jeg at det var nok til det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi for det første er det dyrt å ha barn!  Mat og det å leve koster mer enn for 20 år siden, men lønningene har ikke gått så veldig opp. 
 

Barnehage er dyrt og sfo er dyrt, noe som vi må ha fordi vi må jobbe begge to. 
 

Jeg er ikke interessert i å få et barn, for så å gå tilbake til arbeid etter 7 mnd, amme permisjon er fint det, men jeg er ikke mentalt klar etter 7 mnd. 
 

To holder i masse vis for oss.

Anonymkode: 37070...ecf

Barnehage er faktisk billigere nå enn for 20 år siden. For 20 år siden hadde vi ikke makspris på barnehage.

Synes for min del ikke det er noe verre å ha barn nå enn det var for 20 eller 30 år siden.

Det virker bare som om stadig flere ønsker et bedagelig liv uten ekstra ansvar og da passer det dårlig med barn og i hvert fall mer enn ett eller to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har 3. Prøvde på nr 4, men da var nok toget gått for min del. Føler jeg har gjort mitt for å bidra til befolkningsveksten😆😆😆

Anonymkode: 0307f...ef7

Du har gjordt din borgerplikt, og kan lene deg tilbake.   3 er passe ettersom de fleste biler er registrert for 5.    Blir straks en utfordring med nr. 4, og nr 5.     

Kanskje burde myndigjhetene kome på bana med en gullerot til de som velger å få flere en 3 barn.   Tilsvarende vilkår til kjøp av bil som næringsdrivende  ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at samfunnet er lagt opp som det er. 

Jeg ble syk i slutten av ungdomstiden, så måtte slutte på skolen. Gikk deretter rett ut i jobb etter at jeg ble frisk. Jeg ble syk igjen i midten av 20-årene, og skjønte at jeg måtte omskolerer meg, da jeg ikke fikk ny jobb jeg kunne stå i. 

Mtp at jeg da måtte fullføre vgs og minst en bachelor (helst master) for å i det hele tatt ha sjans til å få en deltidsjobb, så er jeg langt oppi 30-årene før jeg er ferdig. Så barn vil egentlig bare bli en ulempe for meg. 

Men vi ønsker et barn. Men det er maks. 

Anonymkode: cd009...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (6 minutter siden):

Barnehage er faktisk billigere nå enn for 20 år siden. For 20 år siden hadde vi ikke makspris på barnehage.

Synes for min del ikke det er noe verre å ha barn nå enn det var for 20 eller 30 år siden.

Det virker bare som om stadig flere ønsker et bedagelig liv uten ekstra ansvar og da passer det dårlig med barn og i hvert fall mer enn ett eller to.

Er det ikkje søskenmoderasjon i barnehagene. ?    Første barnet er største kostnaden, og største utfordringen.   😄

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (2 minutter siden):

Du har gjordt din borgerplikt, og kan lene deg tilbake.   3 er passe ettersom de fleste biler er registrert for 5.    Blir straks en utfordring med nr. 4, og nr 5.     

Kanskje burde myndigjhetene kome på bana med en gullerot til de som velger å få flere en 3 barn.   Tilsvarende vilkår til kjøp av bil som næringsdrivende  ?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å få så mange barn, født inn i en usikker fremtid. Jeg tviler på arbeidskraft blir et problem, hvis tanken er at de skal jobbe innen helse og omsorg. Vi har gått gjennom en enorm effektivisering i alle deler av samfunnet, samt en automatisering som så vidt har begynt. Jeg kan ikke se for meg at det blir stor mangel på arbeidskraft slik som Erna snakker om, da vi vet at "bullshit-jobber" allerede er et fenomen. Vi arbeidstakere har blitt mange ganger så produktive, men jobber like mye som før. Det går liksom ikke opp...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke barn, først og fremst fordi jeg ikke vil ha barn. Også en hel del andre grunner i tillegg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Skybe said:

Er det ikkje søskenmoderasjon i barnehagene.    Første barnet er største kostnaden, og største utfordringen.   

Det stemmer. På sikt vil sikkert barnehage bli gratis og obligatorisk slik retninga går nå. Det er ikkje lenger innafor å ha dagmamma eller væra heima med barn "så lenge man har lyst". Barnehagen er og under kunnskapsdepartementet. Barnevern og helsestasjon pålegger også folk å bruka barnehage. Det er ein forventning om at barn går i barnehage. Barnehage er dyrt for mange, det spørst kor mykje folk tjener.

Anonymkode: a6871...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skybe skrev (2 minutter siden):

Er det ikkje søskenmoderasjon i barnehagene. ?    Første barnet er største kostnaden, og største utfordringen.   😄

Skjønner ikke helt kommentaren. Barnehage er da fortsatt billigere nå enn før selv om det var søskenmoderasjon både da og nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å få så mange barn, født inn i en usikker fremtid. Jeg tviler på arbeidskraft blir et problem, hvis tanken er at de skal jobbe innen helse og omsorg. Vi har gått gjennom en enorm effektivisering i alle deler av samfunnet, samt en automatisering som så vidt har begynt. Jeg  arbeidskraft slik som Erna snakker om, da vi vet at "bullshit-jobber" allerede er et fenomen. Vi arbeidstakere har blitt mange ganger så produktive, men jobber like mye som før. Det går liksom ikke opp...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86EPV2/saa-avhengig-er-norge-av-arbeidsinnvandrere

Kan ikkje se for deg at det er mangel på arbeidskraft. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tre. I’m done.

Anonymkode: c0a75...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86EPV2/saa-avhengig-er-norge-av-arbeidsinnvandrere

Kan ikkje se for deg at det er mangel på arbeidskraft. ?

Men Norge har alle forutsetninger for å gjøre disse jobbene selv, det er bare ikke jobber som mange av oss vil ta hvis vi kan slippe. Så å føde flere nordmenn som ikke vil ha disse jobbene hjelper da ikke? :) Ser poenget ditt altså, men det som trengs er nok heller å gi yrkesfagene et løft. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...