Gå til innhold

Fjernet føflekk, var Kreft i den, ekstra utsatt da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nær slektning. Jeg er veldig bekymret, men vil ikke uroe personen og spørre om dette. Noen som vet? 
Legen sa at Føflekken heldigvis ble fjernet tidlig. Vil det da si at kreft ikke har spredd seg til kroppen? Personen skal inn på sykehuset snart og fjerne mer hud rundt/under der føflekken var. Er dette for å være på sikre siden? Bør personen ikke ta blodprøver eller MR for å se om kreften har spredd seg? 
 

Jeg er så redd og bekymret. Er det slik at h*n må være veldig på vakt for alle føflekkene og hvis det kommer nye? Stor fare for kreft igjen? 

Anonymkode: 381ee...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel ikke så mye og si hva andre har opplevd, enkelttilfeller, men jeg kan jo trøste deg med at det tilfellet jeg kjenner til med samme sykdom, gikk bra.

Jeg har en onkel i 70-årene. Han hadde et yrke som gjorde at han reiste mye til solrike strøk, og der utviklet han føflekk-hudkreft. 

Tilbake i Norge ble dette oppdaget, og han gikk gjennom behandling. Han ble helt friskmeldt, og har levd i et par-tre tiår etter det nå, uten tilbakefall. Ikke kreftspredning til andre steder i kroppen heller.

Så det er håp om fullstendig tilfriskning uten tilbakefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har funnet føflekk med kreft så vil personen bli fulgt opp med kontroller hver 3.måned fremover de første åra. Og de følger godt med på om det skulle bli endringer på noen av de andre føflekkene. 

Det skal taes ut en god sikkerhetsmargin rundt føflekken, denne testes igjen for å avgjøre videre behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også fjernet den «tilhørende» lymfeknuten under samme operasjon for å sjekke den for kreftspredning, i mitt tilfelle i armhulen.

Man fjerner området rundt føflekken for å være sikker ja, og sjekker det samtidig for spredning. Jeg har et 10cm langt arr etter å ha fjernet en føflekk på 3 mm. Men den gikk dypt.

Man blir i etterkant sjekket ofte for spredning eller nye tilfeller på kontroller, og om man merker endringer selv sier man i fra og får det sjekket.

Anonymkode: 97542...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har fjernet to slike fra ryggen. Da var han 13. Han er nå 34 og har fortsatt ingen andre former for kreft. Så lenge de blir tatt tidlig går det som regel bra.

Anonymkode: 8059b...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å ta CT og undersøke en lymfeknute i nærheten av føflekken, som vil vise eventuell spredning. Dette pleier å bli gjort rett før man skal inn på sykehuset for å fjerne mer vev rundt der føflekken er, og det er først da man får svar på om det er spredning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg er forsatt bekymret for denne personen som står meg veldig nær.
Personen var nylig på sykehus for å fjerne/skrape mer hud rundt der føflekken var.

De sender vel inn for å sjekke evnt hbor mye kreft? 

Legen sa føflekken viste forstadige på kreft. Er personen ikke så utsatt da, for kreft i kroppen? Spredning? 
 

Men ekstra utsatt for alle føflekker? 

Anonymkode: 381ee...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Veldig rart at legen ikke informerte om dette..

Anonymkode: 460a2...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 6.56):

Min mann har fjernet to slike fra ryggen. Da var han 13. Han er nå 34 og har fortsatt ingen andre former for kreft. Så lenge de blir tatt tidlig går det som regel bra.

Anonymkode: 8059b...59b

Og du er sikker på at du ikke prater om vanlig hudkreft (basacellekreft), nå? For det er jo så å si ufarlig og veldig vanlig. Føflekkreft er derimot er ingenting å spøke med.

Anonymkode: 3af4b...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er forsatt bekymret for denne personen som står meg veldig nær.
Personen var nylig på sykehus for å fjerne/skrape mer hud rundt der føflekken var.

De sender vel inn for å sjekke evnt hbor mye kreft? 

Legen sa føflekken viste forstadige på kreft. Er personen ikke så utsatt da, for kreft i kroppen? Spredning? 
 

Men ekstra utsatt for alle føflekker? 

Anonymkode: 381ee...e40

Når han uttrykker seg på den måten, som at det er et forstadium til føflekkreft, så virker det som at han har den minst alvorligste tilstanden av føflekkreft. Enn så lenge. Når det kan tas såpass tidlig er nok prognosene veldig gode. Men dette vet jo selvsagt legen best, så du får heller fritte ut slektningen din for info.

Anonymkode: 3af4b...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er forsatt bekymret for denne personen som står meg veldig nær.
Personen var nylig på sykehus for å fjerne/skrape mer hud rundt der føflekken var.

De sender vel inn for å sjekke evnt hbor mye kreft? 

Legen sa føflekken viste forstadige på kreft. Er personen ikke så utsatt da, for kreft i kroppen? Spredning? 
 

Men ekstra utsatt for alle føflekker? 

Anonymkode: 381ee...e40

Det høres da ut som det er i et helt tidlig stadium, og da vil det vanligvis ikke være spredt til lymfer. Fjernmetastaser er ekstremt sjeldent. De sjekker om det er klar linje mot tumor ved første fjerning. F.eks fjernet jeg føflekk og var deretter inne til at de fjernet enda mer. Men det viste seg at det uansett var fjernet nok første gang. Høres altså ut som han er godt ivaretatt 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hjalp å høre. H*n fikk beskjed av legen at det heldigvis kun var forstadiget på kreft i føflekken. Så mest sannsynlig ikke spredning i det vevet som ble fjernet etter føflekken. Men jeg er bekymret for at h*n er ekstra utsatt for mer føflekker med kreft i, eller kreft andre steder. Noen som vet? 

Anonymkode: 381ee...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...