Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SoWhat?
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.. hva er feil med det? Ungen elsker det  og jubler når hun får det. 

Ikke sant! 

Matboksen legges rett i kjøleskapet i bhg når vi kommer, så det er ikke noe problem. 

Hun er ikke 3 år enda, så hun smører ikke selv. Hvorfor er det viktigere at de lager selv enn at de  får god og næringsrik mat? Jeg synes næringsrik mat er veldig viktig for en kropp og hjerne som er it utvikling. 
2,5 åringen deltar ved at jeg spør hva hun vil ha i matboksen i dag. Da svarer hun som regle paprika, gulrot eller jordbær. 

Anonymkode: ca7f3...999

Nei, jeg tenker bare at barn alltid lærer mer ved å delta. Å putte oppi det som er sunt, og hva som er lurt å spise liksom. Istedenfor å være få det servert uten at det blir sagt noe særlig om det. Nå er jeg egentlig litt lei av at alt skal være så ekstremt pedagogisk da men  😄 så gikk litt i min egen felle her. Det skjønte jeg allerede i går etter å ha brydd meg.. når sant skal sies. Men når det gjelder mat 😄

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine er heldigvis oppvokst med to brødskiver og en frukt 😅 På fredager og turdager kan jeg putte oppi noe mer fancy som kjeks, fylte horm, pizza, yoghurt etc 

Anonymkode: 613e0...ed2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg smørte matpakke selv helt fra jeg gikk i første klasse. Det gikk fint. Jeg smørte bare det jeg ville ha. Hvor gamle er barna deres når de begynner å smøre selv?   Er det ikke viktig at barn i skolealder blir selvstendige og ordner slikt selv? 

Anonymkode: 24f35...2ef

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg smørte matpakke selv helt fra jeg gikk i første klasse. Det gikk fint. Jeg smørte bare det jeg ville ha. Hvor gamle er barna deres når de begynner å smøre selv?   Er det ikke viktig at barn i skolealder blir selvstendige og ordner slikt selv? 

Anonymkode: 24f35...2ef

Begynte å "prøve seg selv" på både bakst, matlaging, og matpakker, fra 3-4 års alder. I begynnelsen var det mest søl. Men man er der som støtte hele veien, da jeg vil at de skal lære mer enn "smøre en skive". 

Er slik jeg vokste opp. Det gikk aldri fra full service, til "klar deg selv". Jeg fikk henge på, og lære, og prøve meg selv. Da jeg flyttet hjemmefra som 19 åring var det ikke mye av bakst, matlaging, rørleggerarbeid, sparing i fond (!), jeg ikke kunne. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 8.57):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

I Norge er det "brødskive-helvete" som har dominert i altfor mange år. Brødskiver, brødskiver og enda flere brødskiver. 

Og med en gang man lager noe annet enn de ford.... brødskivene, kalles det "fancy". 

Den norske matpakka er veldig særnorsk. Man driver ikke med sånt så mange andre steder i verden (om noen). 

I mange andre land er det faktisk helt vanlig at barna får servert et fullverdig, varmt måltid på skolen i løpet av dagen. Gjerne også flere retter. Fancy? 

Anonymkode: b711c...7ed

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...