Gå til innhold

Hundresonen.no gjør meg usikker som hundeeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har min første hund, han er snart halvannet, og da jeg fikk ham søkte jeg meg inn på Hundesonen.no, og jeg går alltid ut derfra med en følelse av å være verdens dårligste hundeeier. Jeg har inntrykk av at alle der har hund som hovedgeskeftigelse, og i stedet for å forstå at noen er nybegynnere er det bare mas om ørten timer tur om dagen og masse hodebry etc. Hunden min får mer enn nok av begge deler, men har dessverre blitt en ekstremt stressa fyr og holder på med utfall mot andre hunder. Løsningen de kommer med er lengre turer etc., samtidig som andre får råd om at lik mengde tur (samme eller lignende rase) er helt perfekt. 
 

Jeg må holde meg unna den sida, og vet selvfølgelig de ikke er fagpersoner etc., men er det andre som har lignende følelse eller opplevelser? 

Anonymkode: a3fd2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe særlig aktivitet der nå? Det er ganske lenge siden mange forsvant derfra. Men ja, mye flinke folk med mye hundeerfaring der tidligere. Og jo, ganske mange der var faktisk fagpersoner. 

Du har hund i verste rampealderen. de har ofte godt av å trene hodet samt å drive ro-trening. En kan lage overstimulert hund også. 
Kroppen full av hormoner, hodet fullt av bomull... Det er uansett viktig at de dårlige vanene ikke får satt seg. Trenger du hjelp, kan en god hundeskole være et tips. Men mye kan gå over når bikkja blir to (eller tre). 
 

Forum er mye forskjellig, en kan plukke litt av hvert og så velger en det som kan passe for seg. Kanskje lærer en noe underveis også. 

Anonymkode: 93121...a76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk valp, fant jeg ut hvor sinnsykt splittede meninger det er. Det noen mener er den eneste løsningen, mener andre er dyreplageri. Jeg blir helt utslitt. Jeg prøver å holde meg unna slike forum, men jeg er i noen grupper på Facebook som gjør meg usikker. Vi har labrador, og mange i labradorgruppene mener at man MÅ bruke strupehalsbånd på labradoren fra den er åtte uker gammel, ellers lærer den aldri å gå fint i bånd. Jeg er ikke så glad i strupehalsbånd og foretrekker sele, og vi har gjort ekstremt store fremskritt, men jeg tør ikke be om råd i gruppene, for man får alltid beskjed om at "en labrador lærer aldri noe som helst uten strupehalsbånd".

Anonymkode: 9fd16...246

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som baby- og barneforum -alle er eksperter og «mammapolitiet»/«hundepolitiet» er temmelig bastante til tider.

Prøv å filtrere svarene litt som du sikker gjør på dette forumet her under andre kategorier, og ta til deg det du tenker kan fungere for deg. Det andre ser du glatt bort ifra. Det meste som skjer med unghunder skjer i perioder -akkurat slik som med barn.

Prøv å finne din egen trygghet ❤️

Anonymkode: 16652...207

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det blir litt som baby- og barneforum -alle er eksperter og «mammapolitiet»/«hundepolitiet» er temmelig bastante til tider.

Prøv å filtrere svarene litt som du sikker gjør på dette forumet her under andre kategorier, og ta til deg det du tenker kan fungere for deg. Det andre ser du glatt bort ifra. Det meste som skjer med unghunder skjer i perioder -akkurat slik som med barn.

Prøv å finne din egen trygghet ❤️

Anonymkode: 16652...207

Det svaret det gjorde mer for meg enn du aner. Jeg blir så utrygg på hva som er riktig for min fyr. Skal gjøre det jeg kan for å finne min egen trygghet❤️

Anonymkode: a3fd2...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da vi fikk valp, fant jeg ut hvor sinnsykt splittede meninger det er. Det noen mener er den eneste løsningen, mener andre er dyreplageri. Jeg blir helt utslitt. Jeg prøver å holde meg unna slike forum, men jeg er i noen grupper på Facebook som gjør meg usikker. Vi har labrador, og mange i labradorgruppene mener at man MÅ bruke strupehalsbånd på labradoren fra den er åtte uker gammel, ellers lærer den aldri å gå fint i bånd. Jeg er ikke så glad i strupehalsbånd og foretrekker sele, og vi har gjort ekstremt store fremskritt, men jeg tør ikke be om råd i gruppene, for man får alltid beskjed om at "en labrador lærer aldri noe som helst uten strupehalsbånd".

Anonymkode: 9fd16...246

Det er akkurat det, splittede meninger. Strup på valp kan jeg aldri forestille meg er noe særlig! Men noen i nabolaget her har fulgt det tipset, og nå på tur, rykket de til i halsbåndet da vi passerte, så da strupet det seg og valpen kunne ikke gjøre noe annet enn å følge. Som ja, er behagelig, men kun for eier. 

Anonymkode: a3fd2...0e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier, det er masse delte meninger om hundetrening og hundehold. 

Om du ikke er spesielt interessert (hvor hundetrening etc er fokuset i livet ditt), men bare vil være en vanlig, ansvarlig hundeeier, så råder jeg deg til å stole litt på deg selv og intuisjonen din.

Hundetrening og hundehold forklart enkelt: belønn oppførsel du vil se mer av, og ignorer/avled oppførsel du ikke vil se mer av.

Personlig er jeg imot strupebånd og andre metoder som gir hunden ubehag. Jeg går for belønningsbasert trening, og jeg leter etter tips og råd for litt mer spesifikke problemer på 'Mccann dog training' og 'It's me or the dog' på YouTube.

Klubben 'trygg hund' er også fantastisk.

Stol på magefølelsen når det kommer til råd du får/leser på forum 🙂 Vil du ikke påføre hunden din ubehag med strupebånd, så gjør du ikke det, men finner en måte å trene passeringer på som passer deg 🙂

Anonymkode: caa7e...290

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre sier, det er masse delte meninger om hundetrening og hundehold. 

Om du ikke er spesielt interessert (hvor hundetrening etc er fokuset i livet ditt), men bare vil være en vanlig, ansvarlig hundeeier, så råder jeg deg til å stole litt på deg selv og intuisjonen din.

Hundetrening og hundehold forklart enkelt: belønn oppførsel du vil se mer av, og ignorer/avled oppførsel du ikke vil se mer av.

Personlig er jeg imot strupebånd og andre metoder som gir hunden ubehag. Jeg går for belønningsbasert trening, og jeg leter etter tips og råd for litt mer spesifikke problemer på 'Mccann dog training' og 'It's me or the dog' på YouTube.

Klubben 'trygg hund' er også fantastisk.

Stol på magefølelsen når det kommer til råd du får/leser på forum 🙂 Vil du ikke påføre hunden din ubehag med strupebånd, så gjør du ikke det, men finner en måte å trene passeringer på som passer deg 🙂

Anonymkode: caa7e...290

Jeg er også veldig imot alt som kan føre til ubehag for hunden, men noen folk i visse grupper er veldig for dette og veldig høylytte, og da får man ikke diskutert andre muligheter engang. Det var veldig vanskelig i begynnelsen, for før jeg fikk hund, hadde jeg bare sett noen serier (som it's me or the dog) og lest noen bøker og gledet meg masse til å prøve ut alt jeg trodde jeg kunne, men med en gang jeg trengte svar på mer spesifikke problemer og ble med i grupper og forum, møtte jeg plutselig på alle disse ekstreme og splittede meningene.

Nå har vi endelig funnet et nettkurs vi er veldig glad i og som utelukkende fokuserer på belønning og positivitet. Det heter AbsoluteDogs. Det tok en liten stund, men vi har bare bestemt oss for å ignorere alt det negative i grupper og forum. 

Anonymkode: 9fd16...246

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner følelsen! Har flere ganger følt meg som dårlig hundeeier fordi noen er så raske til å konkludere med at du har gjort alt feil, ikke har noe kunnskap, ikke gjør noenting osv. Det har skjedd her inne også det. Hvor jeg må skrive at det ikke er sånn og sånn, når jeg har et helt konkret spørsmål om noe.

Det er lurt å finne et godt hundekurs å gå på, da har du i alle fall noen der å spørre om hjelp, og som også kjenner hunden din. Og så må du stole på deg selv. Vær snill, bestemt, konsekvent og tydelig mot hunden din.

Og så er den jo i en helt umulig alder! Og i denne alderen er hunder ganske forskjellige, det har ikke alltid med oppdragelsen å gjøre. Bare fortsett med treningen du gjør, selv om det ser ut til at hunden ikke lærer noe, for plutselig en dag er det lært når hodet faller til ro. Også hundetrenere og oppdrettere har hunder innimellom som gir dem hodebry. Men de fleste hunder roer seg når de blir ca 2 år, så hold ut og hold på tålmodigheten. 

Retrieverne er helt tullete som valper og ungdommer, men de fleste blir rolige og fine som voksne hunder - selv om de beholder barnet i seg lenge, spesielt gjelder dette kanskje flatten. Men også labradoren kan være barnslig lenge. Det er jo noe av sjarmen med disse hunderasene og derfor vi ønsker denne type hund. Så forsøk å se på dette med humor og kjærlighet, selv om det går unna innimellom!

Lykke til med hundeholdet og oppdragelsen av din beste venn! 

 

Anonymkode: 29fde...035

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste jeg lærte av min første hund var 'slapp av og ikke ta ting så seriøst'. 

Da jeg fikk henne, var jeg fast bestemt på at jeg skulle gjøre alt rett, at jeg skulle legge inn tid og energi og gjøre henne til en perfekt hund. Siden dette var en av verdens mest krevende hunderasene å trene, så la jeg lista høyt. Jeg hadde alt for høye forventninger til både meg selv og henne, og ble derfor svært fortvilet med en gang hun ikke hørte eller gjorde ting som jeg ikke ville hun skulle gjøre. Det var ikke rettferdig mot henne å forvente så mye. Så, jeg måtte lære meg å slippe taket og slappe av mer. Hva så om hun ikke gikk perfekt i bånd hele tiden? Så lenge jeg fortsatte med treningen i godt humør, og så bort fra de små fartsdumpene, så kom hun til å være behagelig å gå med når hun ble eldre. Hva så om hun bet litt lengre enn andre valper? Så lenge jeg var konsekvent med treningen, så kom det til å gi seg på ett eller annet tidspunkt.

Hunder skal jo gjennom flere faser de to første årene. Det er fryktperioder, det er perioder hvor de 'glemmer' alt de har lært. Det er perioder hvor de er fulle av hormoner og er lettere distrahert og har dårligere impulskontroll. Så lenge man er konsekvent, belønner god oppførsel, har det gøy med trening og legger opp gode rutiner, så vil de ende opp som fine hunder.

Også må man lære å sette pris på rarhetene, og kanskje le (bak hånda) når de er rampete

Anonymkode: caa7e...290

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det desverre, på slike forum. Man kan lære ufattelig mye, men en skal ta ting med en klype salt. De fleste som er veldig interessert i noe, har som regel veldig bastante meninger.

Feks noe så enkelt som kloklipp. Jeg også følte meg som verdens verste eier en stund, fordi jeg ikke får klørne så korte at det ikke klikker i gulvet, når hunden går. Klipper jeg mer enn jeg gjør, blør hunden. 

Og her er meningene veldig delt. Noen mente at man da var for dårlig til å klippe, hadde klipt for lite, og måtte klippe lite og ofte, så nerva trakk seg tilbake. 

Andre mente at hunder er forskjellige, og at noen hunder bare har klobeinet og nerven (som ligger på utsiden av klobeinet) langt ute, og at man selvsagt ikke kan klippe ofte og lite for å få klobein og nerve til å bli kortere. Ergo, de mente at det er en myte. Beinet inni kloen vil ikke bli kortere, uansett hva du gjør. 

Så sitter en annen i midten, og føler seg ræva, uansett hva en gjør. Jeg får meg ikke til å klippe hunden til blods en gang i uka, men da klikker klørne, og da føler jeg meg jævlig da og. 

Så jeg måtte rett og slett bare slutte å lese sånt, og stole på at veterinæren hadde sagt noe, om noe var som det ikke skulle. 

 

Anonymkode: fc5e0...b77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om fryktaggressjon. Kanskje hunden din sliter med det? 

Min gjør det. Føler vi henger laaaangt bakpå. Men går ut på å trene kontakt og få kontakt med hunden på den avstanden hunden trenger. 

Ellers er der lurt å gå  tur med andre med hund så hunden blir vant til andre hunder.

Anonymkode: ff084...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker på dyresiden på nettby, der var det farlig å gå inn. Angrep for den minste ting! Alt som ble sagt ble vridd om til angrep. Folk er helt sjuke på et forum, forde de ser seg selv som eksperter og elsker å hakke på andre. Ville nesten investere i fysiske kurs, hundetrener, nyere bøker osv. Styr unna hundefolk på nett. 

Anonymkode: 7d363...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som andre sier, det er masse delte meninger om hundetrening og hundehold. 

Om du ikke er spesielt interessert (hvor hundetrening etc er fokuset i livet ditt), men bare vil være en vanlig, ansvarlig hundeeier, så råder jeg deg til å stole litt på deg selv og intuisjonen din.

Hundetrening og hundehold forklart enkelt: belønn oppførsel du vil se mer av, og ignorer/avled oppførsel du ikke vil se mer av.

Personlig er jeg imot strupebånd og andre metoder som gir hunden ubehag. Jeg går for belønningsbasert trening, og jeg leter etter tips og råd for litt mer spesifikke problemer på 'Mccann dog training' og 'It's me or the dog' på YouTube.

Klubben 'trygg hund' er også fantastisk.

Stol på magefølelsen når det kommer til råd du får/leser på forum 🙂 Vil du ikke påføre hunden din ubehag med strupebånd, så gjør du ikke det, men finner en måte å trene passeringer på som passer deg 🙂

Anonymkode: caa7e...290

Tusen takk for tipset om Trygg Hund! Meldt meg inn der og ser foredrag til den store gullmedalje nå!

Anonymkode: a3fd2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Les om fryktaggressjon. Kanskje hunden din sliter med det? 

Min gjør det. Føler vi henger laaaangt bakpå. Men går ut på å trene kontakt og få kontakt med hunden på den avstanden hunden trenger. 

Ellers er der lurt å gå  tur med andre med hund så hunden blir vant til andre hunder.

Anonymkode: ff084...1eb

Absolutt fryktaggresjon han har, og vi jobber intenst med det. Det irriterende er at det er nabohunden som satte det i ham, og jeg kjenner jeg bærer en god del nag for det. Før den skremte ham var alt fint. 

Anonymkode: a3fd2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundresonen... Er du ikke så glad i fart ts? 😅😂

Anonymkode: 3265e...df2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hundresonen... Er du ikke så glad i fart ts? 😅😂

Anonymkode: 3265e...df2

Hahaha, det så jeg først nå! Gikk visst litt, ironisk nok, for fort i svingene!

Anonymkode: a3fd2...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tusen takk for tipset om Trygg Hund! Meldt meg inn der og ser foredrag til den store gullmedalje nå!

Anonymkode: a3fd2...0e9

Så bra! Liker virkelig hundetrenerens fokus på selvtillit og hvordan man bygger selvtilliten til en hund. Mye adferdsproblemer er jo nettopp knyttet til usikkerhet, og jobber man med selvtilliten til hunder, så blir det også veldig mye enklere å jobbe med spesifikke problemer (passering), samtidig som man gjør hunden bedre rustet til å takle nye situasjoner. 

Så er det også flott med den Facebook gruppa man får tilgang til som medlem. Der har ALLE noe ved hundene de prøver å fikse/forbedre, så man blir møtt med forståelse istedenfor fordommer. Der kan man legge ut oppdatering om hvordan treningen går, gleder og sorger, og man får sett at andre har mange av de samme problemene og da vil man ikke føle seg så alene.

Anonymkode: caa7e...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva 90% skal belære deg om. Det gjorde at hundeholdet mitt gikk fra et mareritt til en fryd.

Etter hva jeg vet juger de fleste så det renner når de forteller hvor mye de går tur eller aktiviteter hunden sin. Noen ganger høres det ut som hunden er en fulltidsjobb, og regnestykket går ikke opp. De fleste forteller deg bare hva de i en ideell situasjon ville gjort, ikke hva de i realiteten faktisk gjør.
 

Jeg har sagt et stort fuck you til hundepolitiet der ute. Jeg går ikke engang tur med hunden lengre, og jeg dropper det inntil videre. Bruker mye heller 15-20 min på målrettede øvelser vi storkoser oss med hvor hunden sovner som en stein momentant etterpå. 
 

Jeg fôrer ikke hunden til faste tider, jeg angrer som en hund på at vi pinet oss gjennom det sosialiseringsskjemaet (gjorde mer skade enn nytte), jeg driter i om vi bruker halsbånd en gang i ny og ne. Og veit du hva? Hunden er mye lykkeligere, vi har et mye sterkere bånd enn noensinne og jeg er mer lykkelig som hundeeier. 
 

Noen råd der ute er selvfølgelig gode, og alle er velmente, men når man skal følge  «alt som er korrekt» slik jeg gjorde så ødelegger det all glede ved å ha hund. Dette skal være en utvikling sammen med hunden, og det blir ikke perfeksjon fra første år.

 

Anonymkode: 02dc2...0a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånn er det desverre, på slike forum. Man kan lære ufattelig mye, men en skal ta ting med en klype salt. De fleste som er veldig interessert i noe, har som regel veldig bastante meninger.

Feks noe så enkelt som kloklipp. Jeg også følte meg som verdens verste eier en stund, fordi jeg ikke får klørne så korte at det ikke klikker i gulvet, når hunden går. Klipper jeg mer enn jeg gjør, blør hunden. 

Og her er meningene veldig delt. Noen mente at man da var for dårlig til å klippe, hadde klipt for lite, og måtte klippe lite og ofte, så nerva trakk seg tilbake. 

Andre mente at hunder er forskjellige, og at noen hunder bare har klobeinet og nerven (som ligger på utsiden av klobeinet) langt ute, og at man selvsagt ikke kan klippe ofte og lite for å få klobein og nerve til å bli kortere. Ergo, de mente at det er en myte. Beinet inni kloen vil ikke bli kortere, uansett hva du gjør. 

Så sitter en annen i midten, og føler seg ræva, uansett hva en gjør. Jeg får meg ikke til å klippe hunden til blods en gang i uka, men da klikker klørne, og da føler jeg meg jævlig da og. 

Så jeg måtte rett og slett bare slutte å lese sånt, og stole på at veterinæren hadde sagt noe, om noe var som det ikke skulle. 

 

Anonymkode: fc5e0...b77

Jeg var i samme båt, hadde dårlig samvittighet i flere år over at jeg ikke fikk klørne korte nok til at jeg kunne skryte og rådgi folk på FB.. 

Jeg tror dette bare er en myte egentlig. Spurte en hundefysio om dette, da jeg var bekymret. Spørsmålet ble bare avblåst tvert, til tross for at det klikker som bare det. 

Anonymkode: 02dc2...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...