AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Hvordan hadde dere reagert hadde dere tilbudt dere å hjelpe kjæresten med å forberede seg til eksamen i et fag eller noe, og han/hun sa nei og vil ikke ha hjelp? Og at hvis du er rundt han blir han bare distrahert? Han har adhd og tar medisiner for det og klarer dermed å konsentrere seg bedre, men han sier hvis jeg begynner å snakke eller bare er i nærheten klarer han ikke konsentrere seg. Vi skal snart flytte sammen og sånn jeg forsto det så kan jeg ikke snakke så mye når han jobber med fag etc. Skal jeg bare sitte der uten å si noe? Hvis jeg er i nærheten blir han distrahert? Jeg har sagt at jeg kan hjelpe han med fag, bachelor oppgave eller hva det måtte være i fremtiden, men han sier han kommer til å stryke hvis jeg sier noe til han mens han jobber med det/hvis jeg prøver å hjelpe han med oppgaver osv, kjenner det stakk å få høre det når jeg tilbyr å hjelpe, føles ut som han indirekte sa jeg er ikke er til noe hjelp. Skal jeg ikke kunne kommunisere med eller være rundt kjæresten min engang når han jobber med oppgaver/eksamensøving? Jeg forstår jo det at han trenger fred når han skal øve eller noe men jeg fikk beskjed å ikke gjøre noe utav meg mens han øver, og jeg ønsker bare å hjelpe, tenkte det kanskje blir lettere når jeg prøver å vise interesse for det han holder på med og dermed tilby hjelp, for jeg har hjulpet han litt før når det kommer til skrivefeil osv. Anonymkode: 322a6...bd8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Han er da ikke et barn med læringsproblemer. Selvsagt lar du en voksen mann være i fred når han skal studere eller jobbe? Du har ingen rolle i hans studier, det å tenke at du skal være med å bidra signaliserer jo egentlig at du ikke har troa på at han klarer selv. Anonymkode: 7b182...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Jeg må studere alene, øve alene og hater når jeg må jobbe med andre. Jeg blir så ukonsentrert og glemmer ting med en gang. Jeg har ikke adhd. Så kan bare forstille meg hvordan den kjære har det. Du mener det godt, men han trenger ikke hjelp. Det må du akseptere. Anonymkode: 3eaaa...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Jeg hadde blitt gal om noen skulle ha hjulpet meg med sånt. Man vil ikke ha folk hengende over skulderen når man prøver å konsentrere seg. Mange foretrekker å lese på egen hånd. Han bør få sitte på et rom for seg selv, og du bør la ham få holde på alene og i fred. Anonymkode: fdd41...6d6 1
Baktusen Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Jeg er helt lik.. og vil gå så langt å påstå at de fleste av oss er slik. Det er altså ikke veldig vanlig å ville ha hjelp til å lese til eksamen. Dette må du ikke ta til deg, og ikke ta det personlig. Det er veldig vanlig. Jeg ville helst ikke ha folk rundt meg, hvis jeg ikke bodde alene dro jeg på biblioteket for å være alene. Det er stress om noen prater til deg eller har på tv og lignende. Det er skikkelig bry.. Men, han kan jo dra på biblioteket hvis du er hjemme når han skal lese eller planlegge der til at du går ut for å treffe venner, jobber, handler, trener.. Hvis du ønsker å hjelpe foreslår jeg at du finner en måte han vil behove hjelp,ikke slik du ønsker å hjelpe. Personlig ville jeg ha satt enormt pris på hjelp i mine eksamensperioden hvis jeg hadde sluppet unna å lage mat en kveld,og samboer tok oppvask. Fritatt fra alle husarbeid en dag feks. Å få den luksusen med å være hjemme alene for å lese, og mulighet til å fokusere på studiene så mye som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Jeg har adhd. Står jeg på kjøkkenet og baker eller lager mat og det kommer en vennlig sjel og tilbyr å hjelpe til blir jeg tatt helt ut av det jeg holder på med og kan surre med ingredienser, få jernteppe på neste steg, og jeg begynner å plages. Den som da fikk et høflig "nei takk" tolker da kaoset og eventuelle stressede sukk de hører som tegn på at jeg burde tatt i mot hjelpen og at jeg bare var vrang og sta som ikke ville slippe dem til, fordi de ikke så at jeg hadde full kontroll så lenge bobla jeg var i var hel og uforstyrret. Så, når han sier han må studere uforstyrret, tro på ham. Støtter forslaget over med å heller hjelpe med å legge til rette for at han kan studere på den måten han trenger - uforstyrret. Anonymkode: dfbb7...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 La han da få studere og jobbe i fred og ro. Hold deg unna. Han ber om hjelp hvis det er ønskelig. Han kan vel sitte på et rom når han jobber? Anonymkode: 5322d...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå