AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg kom plutselig til å tenke på dette. Si at monarkiet plutselig en dag blir avviklet; hva vil skje med kongehusets medlemmer da? Vil de bare bli "vanlige borgere" slik som resten av oss? Jeg forsøkte å google litt rundt det, men fant ikke så mye nyttig, egentlig. Har dette egentlig skjedd i noe land i nyere tid? Anonymkode: 6fa4c...b4e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Omtrent det samme som skjedde i Hellas da monarkiet ble avviklet etter militærkuppet i 1967, bortsett fra at den tidligere kongefamilien fortsatt kan bo i landet, forhåpentligvis uten like mye dramatikk: https://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_II_of_Greece Anonymkode: d3154...2aa
jabx Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kom plutselig til å tenke på dette. Si at monarkiet plutselig en dag blir avviklet; hva vil skje med kongehusets medlemmer da? Vil de bare bli "vanlige borgere" slik som resten av oss? Jeg forsøkte å google litt rundt det, men fant ikke så mye nyttig, egentlig. Har dette egentlig skjedd i noe land i nyere tid? Anonymkode: 6fa4c...b4e De vil sannsynligvis leve i luksus uansett. De er kjendiser, har kontakter blant de rike og mektige, og vil nok ha null problemer med å klare seg helt ypperlig. De kan også øke egen formue og berømmelse ved å bli med på bøker, filmer, serier, osv. De blir neppe vanlige arbeidere som må gå på jobb hver dag fra 8-16. Endret 7. april 2021 av jabx
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 jabx skrev (1 minutt siden): De vil sannsynligvis leve i luksus uansett. De er kjendiser, har kontakter blant de rike og mektige, og vil nok ha null problemer med å klare seg helt ypperlig. De kan også øke egen formue og berømmelse ved å bli med på bøker, filmer, serier, osv. De blir neppe vanlige arbeidere som må gå på jobb hver dag fra 8-16. Litt avhengig av når det evt skjer. Hadde det skjedd i dag vil jeg tro at generasjonen som nå er barn/ungdommer hadde tatt vanlig utdannelse og tatt vanlige jobber. Anonymkode: 6ac4c...e86 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Litt avhengig av når det evt skjer. Hadde det skjedd i dag vil jeg tro at generasjonen som nå er barn/ungdommer hadde tatt vanlig utdannelse og tatt vanlige jobber. Anonymkode: 6ac4c...e86 Kongefamilien har jo utdannelse også. Kong Harald gikk på Oxford og Haakon gikk på Berkeley i California. Ingen av de studiestedene er uoppnåelige for noen av oss Anonymkode: 3aa6f...bfd 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 De blir vanlige borgere, men får nok med seg en god slump penger på veien, i tillegg til at de selvsagt også kan tjene store summer lett fordi de er kjendiser. Så blir det opp til hver enkelt om de vil studere og gjøre karriere, men de kan nok fint leve av å være kjendiser. Ikke generasjonene som kommer etter dem, muligens, men de som er kongelige når monarkiet eventuelt avvikles. Anonymkode: 2dcad...cbb
Kath H. Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De blir vanlige borgere, men får nok med seg en god slump penger på veien, i tillegg til at de selvsagt også kan tjene store summer lett fordi de er kjendiser. Så blir det opp til hver enkelt om de vil studere og gjøre karriere, men de kan nok fint leve av å være kjendiser. Ikke generasjonene som kommer etter dem, muligens, men de som er kongelige når monarkiet eventuelt avvikles. Anonymkode: 2dcad...cbb De har allerede så god utdannelse hver eneste av dem (barna er igang) at de kan nok fint ansettes både i diplomatiet og andre litt høytstående stillinger.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 De vil leve videre som vanlige personer. De har jo mange slektninger bare noen ledd ut som lever helt vanlige liv. Anonymkode: 0ba1f...567 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 Jeg regner med at hvis kongehuset blir avviklet, så skjer det ikke på dagen. Hvis f.eks det ble bestemt å avvikle kongehuset nå, så ville det nok skjedd etter Kong Harald var død. Dermed kan han leve ut sitt liv som konge, og Kronprins Haakon må da endre sine planer og finne en "vanlig" jobb. Anonymkode: 83c83...f3b
Tripptrapp1 Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kongefamilien har jo utdannelse også. Kong Harald gikk på Oxford og Haakon gikk på Berkeley i California. Ingen av de studiestedene er uoppnåelige for noen av oss Anonymkode: 3aa6f...bfd Neida. Har du hodet med deg eller er stinn av penger og fra «riktig» familie så er det ikke uoppnåelig. Men for vanlige mennesker vil jeg si at den type eliteuniversiteter er uoppnåelige, jo. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Barna og barnebarna til Kongens søstre lever relativt normale liv, de kommer jo fra velstående familier så de har litt ekstra, men lever ellers normale liv. Det samme gjelder jo i og for seg Märtha (dersom hun ikke selv hadde oppsøkt kjendistilværelsen). Ville nok vært likedan med Haakon Magnus og barna hans dersom monarkiet ble avviklet. Hvis da ikke folket hadde krevd Haakon Magnus som president eller en annen form for diplomatisk representasjonsstilling. Tror nok han er såpass populær blant folket at han ikke ville gått i glemselen dersom monarkiet ble avskaffet mot folkets vilje. Anonymkode: d6ed1...89f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå