AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #21 Skrevet 6. april 2021 Jeg reagerer mer på at de vil forsøke seg internasjonalt. Det er mange norske bedrifter som har brent seg på det. Svenske, eller det som var svenske, GB forsøkte seg i Norge. De mislykkedes totalt. Noen år senere forsøkte Diplom-is seg i Sverige. Der forsvant mange millioner. Etter det måtte Diplom-Is selge dovrehallen de hadde brukt i mange år, om ikke nesten siden de ble en nasjonal bedrift. Dette er sånn, "vi lykkes så godt i Norge, så da fungerer sikkert samme oppskrift i utlandet"-tankegang. Det gjør sjelden det. De kommer til å brenne seg. Og spørsmålet er om de brenner opp den norske bedriften som er fundamentet deres, i samme slengen. Jeg har ingen god følelse altså. Før noen prater om "massevis av verdier på bok", det sa Diplom-Is også. Det endte likevel nesten i en katastrofe. Anonymkode: e88f4...619 15
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #22 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier fortsatt Statoil 😂 Anonymkode: 7c0fd...70f Samme her. Circle K høres helt idiotisk ut! Anonymkode: 94803...eb2 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #23 Skrevet 6. april 2021 Et navn helt uten beskrivende elementer, og som ikke gir noen andre assosiasjoner enn et helt alminnelig kvinnenavn, høres teit og malplassert ut. Anonymkode: 9b7f5...016 12
Million Skrevet 6. april 2021 #24 Skrevet 6. april 2021 Jeg fikk den eposten, jeg også, og det første jeg tenkte var "Hva slags svindel-epost er dette?" Men jeg bestemte meg for å åpne den og lese, og måtte lese et stykke ned i eposten før jeg fikk klarhet i hvem den egentlig var fra, at den kom fra Kolonial.no! Det kunne de gjort tydeligere. Og...Oda? Jeg forbinder liksom ikke helt det ordet eller navnet med MAT? Men jeg antar det vil bli en vanesak, som alt mulig annet. Man blir vel vant til det etterhvert. Jeg kommer til å fortsette som kunde der. 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #25 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg reagerer mer på at de vil forsøke seg internasjonalt. Det er mange norske bedrifter som har brent seg på det. Svenske, eller det som var svenske, GB forsøkte seg i Norge. De mislykkedes totalt. Noen år senere forsøkte Diplom-is seg i Sverige. Der forsvant mange millioner. Etter det måtte Diplom-Is selge dovrehallen de hadde brukt i mange år, om ikke nesten siden de ble en nasjonal bedrift. Dette er sånn, "vi lykkes så godt i Norge, så da fungerer sikkert samme oppskrift i utlandet"-tankegang. Det gjør sjelden det. De kommer til å brenne seg. Og spørsmålet er om de brenner opp den norske bedriften som er fundamentet deres, i samme slengen. Jeg har ingen god følelse altså. Før noen prater om "massevis av verdier på bok", det sa Diplom-Is også. Det endte likevel nesten i en katastrofe. Anonymkode: e88f4...619 2020 er det første året de faktisk har hatt overskudd og. Litt risky. Anonymkode: 1b545...38e 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #26 Skrevet 6. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: 2020 er det første året de faktisk har hatt overskudd og. Litt risky. Anonymkode: 1b545...38e I tillegg koster det en formue å ekspandere. Foreløpig har vel ikke kolonial klart å ekspandere ut av østlandet. Jeg heier på norske bedrifter som prøver seg i utlandet, men tviler på at de får en lett jobb. Det er dyrt å bygge distribusjonsnettverk, det er nærmest umulig for små firmaer å gå bedre innkjøpsbetingelser enn de etablerte kjedene. De etablerte kjedene har også dypere lommebøker slik at de lettere kan dumpe prisene for å sikre seg markedsandeler. Men ja, jeg heier på Kolonial(eller Oda som de nå heter) Anonymkode: c0b1b...25e 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #27 Skrevet 6. april 2021 Oppkalt etter han her? Gir på sett og vis mening å velge navnet til en krigsherre, om de skal erobre norden. Anonymkode: f34bf...3cb
Klossmajor Skrevet 6. april 2021 #28 Skrevet 6. april 2021 Synes det er litt pussig at de ikke velger fortsette med det innarbeidede Kolonial her i Norge, og eventuelt i Skandinavia ellers, og satser med Oda, eller noe annet rart, utenfor. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #29 Skrevet 6. april 2021 1 hour ago, Klossmajor said: Synes det er litt pussig at de ikke velger fortsette med det innarbeidede Kolonial her i Norge, og eventuelt i Skandinavia ellers, og satser med Oda, eller noe annet rart, utenfor. Ikke alltid lett å forstå dette med navneendringer. Statoi og NSB var jo svært innarbeidede navn i Norge, men de skiftet navn likevel. Den gamle Telenor-logoen var også innarbeidet. Administrerende direktør i kolonial.no sier at han er lei av å starte alle internasjonale presentasjoner med å si at de ikke er kolonister. Så kan jo være at navneendringen handler om å prøve å få flere utenlandske investorer og pengelånere interessert i selskapet. Kolonial trenger mye penger om de skal fortsette å ekspandere i Norge og Skandinavia. Tenker også det er mer plausibelt enn at Kolonial i dag har en realistisk plan for hvordan de skal drive i Italia og Spania... Men dette er selsagt bare spekulasjon fra min side. Anonymkode: c0b1b...25e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #30 Skrevet 6. april 2021 De kan hete mye merkelig for min del så lenge de leverer. det sagt syns jeg Oda er fint. Litt rart ang mat, men greit nok. men syns også det er noe merkelig å utvide om det stemmer de såvidt har begynt å gå i overskudd. ( kilde noen ?) Heier på dem 😊 Anonymkode: 32d40...933
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #31 Skrevet 6. april 2021 Var jo ikke lenge siden de holdt på å gå konk og sleit med underskudd, men flott for dem. Får håpe smi mens jernet er varmt-strategien funker for dem Anonymkode: a13e8...8d3 5
Rosa Sitron Skrevet 6. april 2021 #32 Skrevet 6. april 2021 2 hours ago, Million said: Jeg fikk den eposten, jeg også, og det første jeg tenkte var "Hva slags svindel-epost er dette?" Men jeg bestemte meg for å åpne den og lese, og måtte lese et stykke ned i eposten før jeg fikk klarhet i hvem den egentlig var fra, at den kom fra Kolonial.no! Det kunne de gjort tydeligere. Og...Oda? Jeg forbinder liksom ikke helt det ordet eller navnet med MAT? Men jeg antar det vil bli en vanesak, som alt mulig annet. Man blir vel vant til det etterhvert. Jeg kommer til å fortsette som kunde der. Må bare spørre, har du aldri fått mail fra de tidligere? Det er nesten alltid Munthe-Kaas som står som avsender på mail fra kolonial. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #33 Skrevet 6. april 2021 De skal satse utenfor Norge men leverer ikke i Norges fjerde største by... logisk Anonymkode: 6ba61...659 10
Klossmajor Skrevet 6. april 2021 #34 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Var jo ikke lenge siden de holdt på å gå konk og sleit med underskudd, men flott for dem. Får håpe smi mens jernet er varmt-strategien funker for dem Anonymkode: a13e8...8d3 Det er nettopp det. En av få bransjer med større muligheter for å ekspandere så lenge det er pandemi enn de ville hatt ellers.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #35 Skrevet 6. april 2021 Jaja, synd de har bestemt seg for å gå konk ved å ekspandere utenfor Norge når de omtrent ikke har penger i banken. Jeg har brukt Kolonial og synes de er greie, men at de går konk gjør meg ingenting for jeg foretrekker uansett Meny.no. Anonymkode: b4793...e11 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #36 Skrevet 6. april 2021 Har tenkt på det med kolonial faktisk. Men synes de burde valgt Aud i stedet. Anonymkode: eb6af...b84
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #37 Skrevet 6. april 2021 Kolonial har ikke klart å ekspandere ut fra Oslo, så nå får vi se om de klarer å ekspandere til et annet land! Anonymkode: f1e12...f96 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #38 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De skal satse utenfor Norge men leverer ikke i Norges fjerde største by... logisk Anonymkode: 6ba61...659 De klarer ikke levere i Norges nest største by heller. Klossmajor skrev (1 time siden): Det er nettopp det. En av få bransjer med større muligheter for å ekspandere så lenge det er pandemi enn de ville hatt ellers. Jeg tviler svært sterkt på at Kolonial klarer å ekspandere i utlandet før pandemien er over. De har jo ikke klart å komme ut av østlandet enda. Anonymkode: d4e07...001 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #39 Skrevet 6. april 2021 Det mest interessante med dette er jo at de velger å ekspandere utenlands før de har fått fotfeste i kjernemarkedet sitt. De har aldri vært lønnsomme, foruten så langt i år, i følge artikkelen. Er det sånn at de skal til et land med språk hvor Oda har en fin klang? På engelsk passer det i hvert fall ikke.. så de må vel bytte igjen om noen år når de skal til et engelskspråklig land? 🤷♀️ Anonymkode: 56b78...e06 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #40 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det sånn at de skal til et land med språk hvor Oda har en fin klang? På engelsk passer det i hvert fall ikke.. så de må vel bytte igjen om noen år når de skal til et engelskspråklig land? 🤷♀️ Anonymkode: 56b78...e06 Jeg an godt spise Oda for å si det sånn 🐖 Neida, dette her er vel en strategi. Jeg håper det går bra for dem, men det er risikabelt. Mange som Amazon forsøkte seg på fysisk butikk med ny teknologi og fikk det ikke til. Anonymkode: f1e12...f96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå