Gå til innhold

Barnefar farget håret PERMANENT blått på datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så lenge det ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Jeg eier ikke mitt barns kropp. Jeg skal veilede barnet til å unngå de mest farlige/skadelige tingene, men alt annet mener jeg et menneske bør ha råderett over selv, uansett alder. 

Derfor veileder jeg på kosthold, tannstell, ulike klær til ulikt vær og slike ting som er viktig for barnets helse. Vi unngår også så mye vi klarer av daglig bruk av parfymerte produkter med kjip innholdsliste. Men om ungen vil farge håret, sminke seg av og til eller ta piercing/tatovering når den blir gammel nok til det, så er det ikke min kropp å bestemme over. Om hun klipper seg selv eller gjør andre krumspring så er det helt ok for meg. 

Anonymkode: 8cca1...93a

Men hårfarge ER skadelig.

Også såkalt naturlig. Hårfarge har noen av de mest allergifremkallende stoffene som finnes, så ille at allergikere faktisk kan dø av det (og det har skjedd). 

Jeg er voksen og farger håret nå, men er jo klar over risikoen. 

Selv kommer jeg ikke til å styre klesvalg eller en eventuell piercing - men hårfarge og andre sterke kjemikaler på barn? Jo. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er faktisk litt overrasket over hvor mange som mener TS overreagerer i denne situasjonen. Det er en voksen part i denne saken som tok valget om å farge håret til et lite barn BLÅTT. Å vedkommende ser ikke problemet med dette, for det var noe barnet selv ønsket. Hele denne situasjonen lyser jo av umodenhet og dårlige valg. Stakkars jente som nå må stå opp for seg selv når andre barn begynner å peke. Som må se seg i speilet i måneder fremover når håret har ulike nyanser av grønt. 

Jeg ville innkalt til en time hos familievernkontoret. For å la noen andre prøve å forklare litt til far, og for at dette skal noteres i saken deres. 

Anonymkode: 6c9f9...e52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er faktisk litt overrasket over hvor mange som mener TS overreagerer i denne situasjonen. Det er en voksen part i denne saken som tok valget om å farge håret til et lite barn BLÅTT. Å vedkommende ser ikke problemet med dette, for det var noe barnet selv ønsket. Hele denne situasjonen lyser jo av umodenhet og dårlige valg. Stakkars jente som nå må stå opp for seg selv når andre barn begynner å peke. Som må se seg i speilet i måneder fremover når håret har ulike nyanser av grønt. 

Jeg ville innkalt til en time hos familievernkontoret. For å la noen andre prøve å forklare litt til far, og for at dette skal noteres i saken deres. 

Anonymkode: 6c9f9...e52

Hadde du gjort det om det var partneren din som hadde gjort det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan påvirker det å farge håret den naturlige fargen som vokser ut igjen? Ser flere av dere skriver dette? 

Anonymkode: af4dc...b42

Om dattera skulle ha tilbake sin naturlige hårfarge i den samme lengden så blir det vanskelig. Hun kan jo så klart barbere bort hele driten og la det vokse ut igjen, men tviler det er noe som dattera vil like. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 21.47):

Hahaha! Den er den altså ikke.

Anonymkode: 469e6...86a

 

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 21.56):

Hvordan kan blå være den varmeste fargen når blå er en kald farge?

Anonymkode: 8618e...b21

Tok dere ikke referansen? 

AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 6.51):

Vår frisør sa at det er ikke anbefalt å farge håret før en er 16 år pga kreft fremkallende kjemikalier i fargen.

Så ja jeg hadde blitt forbanna!

Anonymkode: 5fbd0...86d

Dette! Jeg hadde også blitt forbanna og ungen min er noen år eldre enn ni. Helfarget hår på unger i den alderen? Det ser ikke bra ut, det er langt fra classy, og pinlig for mor og ikke like gøy for ungen etter en måneds tid. 

Anonymkode: a2bf8...f70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lipyros skrev (På 5.4.2021 den 19.07):

Barn skjønner ikke konsekvensene av slike ønsker. Ei venninne ønsket rødt hår siden Geri fra Spice Girls hadde det.  Faren farget, håret så jævelig ut når det vokste ut og det ble aldri så lyst igjen som hun hadde før. Det er nettopp derfor at vi som foreldre ser fremover og går på kompromiss. Vil du ha blått hår? Supert. Da kjøper vi en fargespray, kritt eller voks til deg. 

Håret som vokser ut forandrer jo ikke farge selv om man har farget håret da.

Anonymkode: 7cb07...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan påvirker det å farge håret den naturlige fargen som vokser ut igjen? Ser flere av dere skriver dette? 

Anonymkode: af4dc...b42

Det påvirker ikke håret som vokser ut. Men permanent hårfarge kan ikke vaskes bort, og har man langt hår så tar det lang tid før håret som er farget blir helt borte. Det må jo klippes av etterhvert som det vokser, og i mellomtiden blir det en stygg ettervekst som blir lengre og lengre hvis man ikke skal fortsette fargingen. 

Anonymkode: 7cb07...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over hvor mange som mener at en 9-åring er i stand til å forstå konsekvensene av valgene/ønskene sine. Det er en grunn til at man ikke er myndig før man er 18 år..hjernen er heller ikke ferdig utviklet før man er 25 år..

Foreslår at man tar tilbake foreldrerollen, og tør å ta upopulære valg - fordi det er til barnets beste. 
 

Verste svarene i denne tråden må være «Han høres ut som en gøyal far» Eller «Hun er 9 år, hun bestemmer selv over håret og kroppen sin». En 9-åring forstår ikke konsekvensen av handlingene sine! Det er derfor hun er prisgitt et foreldrepar som kan forklare henne hvorfor noen handlinger ikke er særlig lure. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 6.4.2021 den 21.40):

Og der ligger den viktige presiseringen - "når den blir gammel nok". Nettopp. Og en 9-åring er ikke gammel nok til hverken permanent farga hår, piercing, sminke etc. Barn har ikke full råderett over seg selv, å gi dem det er misforstått.

Piercing -  det har aldersgrense. 

Sminke - ingen aldersgrense. 

Farge håret - ingen aldersgrense. 

Så hvem er du til å bestemme hva som er gammelt nok? 

Barn har ikke full råderett over seg selv i de sakene hvor det er skadelig eller farlig at de bestemmer selv. Å farge håret helblått er verken farlig eller skadelig på lang sikt. 

Anonymkode: 8cca1...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

 

Tok dere ikke referansen? 

Dette! Jeg hadde også blitt forbanna og ungen min er noen år eldre enn ni. Helfarget hår på unger i den alderen? Det ser ikke bra ut, det er langt fra classy, og pinlig for mor og ikke like gøy for ungen etter en måneds tid

Anonymkode: a2bf8...f70

Nei nettopp. For en livserfaring da. En gavepakke til foreldrene i videre oppdragelse. "Lite classy og pinlig for mor" er flaue, selvsentrerte og svært overfladiske argumenter. 

Skal ikke barn få lov til å gå på noen smeller? Feie, feie, feie bort alle vanskeligheter. Fordi mor kan bli flau. 

Anonymkode: 8cca1...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hår og en flott mulighet for ungen til å lære seg om autonomi. Håper hun digger det nye håret sitt 😄 

Anonymkode: 278d0...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (12 timer siden):

Jeg er mest overrasket over hvor mange som mener at en 9-åring er i stand til å forstå konsekvensene av valgene/ønskene sine. 

 

Ja, hva er de langvarige og alvorlige konsekvensene av å farge håret sitt blått? 

Jeg lar ikke barna mine sykle uten hjelm, kjøre uten bilbelte, spise bare dårlig mat og lignende fordi det gir langvarige og potensielt alvorlige konsekvenser. Men jeg ønsker at de skal få lov til å utvikle konsekvenstenkingen sin, og det gjør de ikke ved at jeg går inn og bestemmer i selv de ufarlige sakene. 

Så mine barn får lov til å farge håret blått hvis de vil det. Fortrinnsvis ikke permanent hårfarge riktignok, men om de insisterer så får de ta konsekvensene av valget sitt. Om det da er å se rar ut på håret i lang tid så må de leve med det. Livserfaring. 

Anonymkode: 8cca1...93a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus

Vær litt forsiktig er ikke alle som tåler hårfarge . Har selv hatt det og man spøker ikke med det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Piercing -  det har aldersgrense. 

Sminke - ingen aldersgrense. 

Farge håret - ingen aldersgrense. 

Så hvem er du til å bestemme hva som er gammelt nok? 

Barn har ikke full råderett over seg selv i de sakene hvor det er skadelig eller farlig at de bestemmer selv. Å farge håret helblått er verken farlig eller skadelig på lang sikt. 

Anonymkode: 8cca1...93a

Piercing - Ikke nødvendigvis, kan ta piercing under 18/16 med tillatelse fra foreldrene. 

Sminke - Ingen aldergrense, men når et BARN bruker sminke så vil folk reagere da det er så mye kjemikaler som kan irritere/ødelegge huden. Kom på barneskolen en gang med sminke på, de ringte foreldrene mine som ikke visste at jeg hadde sminket meg. Sminken ble fjernet på skolen. 

Farge håret - Kan helfarge det hos frisør om man er under 16, men mange frisører som nekter: 

Quote

I både Norge og EU er det 16 års aldersgrense for bruk av hårfarge. - Har man først utviklet allergi for et fargestoff forblir man allergisk resten av livet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (13 timer siden):

Jeg er mest overrasket over hvor mange som mener at en 9-åring er i stand til å forstå konsekvensene av valgene/ønskene sine. Det er en grunn til at man ikke er myndig før man er 18 år..hjernen er heller ikke ferdig utviklet før man er 25 år..

Foreslår at man tar tilbake foreldrerollen, og tør å ta upopulære valg - fordi det er til barnets beste. 
 

Verste svarene i denne tråden må være «Han høres ut som en gøyal far» Eller «Hun er 9 år, hun bestemmer selv over håret og kroppen sin». En 9-åring forstår ikke konsekvensen av handlingene sine! Det er derfor hun er prisgitt et foreldrepar som kan forklare henne hvorfor noen handlinger ikke er særlig lure. 

Men hvis da barna aldri skal oppleve konsekvenser av sine valg - som i følge deg er uaktuelt selv i slike ufarlige situasjoner - hvordan skal de da lære og erfare hva som er lurt eller mindre lurt? Det er ikke 18 års aldersgrense på hårfarge.. det kunne like gjerne vært en eldre søster som gjorde dette på henne.

Barn som ikke får bestemme noen ting selv i oppveksten eller prøve og feile, kan ende opp som meget usikre, uselvstendige og tafatte voksne. 

Problemet i denne saken er foreldrenes mangel på samarbeid og kommunikasjon. Fargingen av håret i seg selv ser jeg på som en bagatell.

 

Anonymkode: 76229...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, hva er de langvarige og alvorlige konsekvensene av å farge håret sitt blått? 

Jeg lar ikke barna mine sykle uten hjelm, kjøre uten bilbelte, spise bare dårlig mat og lignende fordi det gir langvarige og potensielt alvorlige konsekvenser. Men jeg ønsker at de skal få lov til å utvikle konsekvenstenkingen sin, og det gjør de ikke ved at jeg går inn og bestemmer i selv de ufarlige sakene. 

Så mine barn får lov til å farge håret blått hvis de vil det. Fortrinnsvis ikke permanent hårfarge riktignok, men om de insisterer så får de ta konsekvensene av valget sitt. Om det da er å se rar ut på håret i lang tid så må de leve med det. Livserfaring. 

Anonymkode: 8cca1...93a

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvis da barna aldri skal oppleve konsekvenser av sine valg - som i følge deg er uaktuelt selv i slike ufarlige situasjoner - hvordan skal de da lære og erfare hva som er lurt eller mindre lurt? Det er ikke 18 års aldersgrense på hårfarge.. det kunne like gjerne vært en eldre søster som gjorde dette på henne.

Barn som ikke får bestemme noen ting selv i oppveksten eller prøve og feile, kan ende opp som meget usikre, uselvstendige og tafatte voksne. 

Problemet i denne saken er foreldrenes mangel på samarbeid og kommunikasjon. Fargingen av håret i seg selv ser jeg på som en bagatell.

 

Anonymkode: 76229...fe8

https://www.nrk.no/livsstil/eu-advarer-unge-mot-a-farge-haret-1.7218994
 

https://www.forbrukerradet.no/pressemelding/harfargetest-nedslaende-resultater/

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/XrL9E/kan-gi-alvorlig-allergi

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/5rowE/svensk-lege-vil-ha-aldersgrense-for-haarfarging
 

🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️
 

Flott at dere vil at barnet skal få utvikle seg osv, men kanskje velge bort aktiviteter som er hormonforstyrrende og potensielt gjør dem til kroniske allergikere? 

Endret av Vera
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Piercing -  det har aldersgrense. 

Sminke - ingen aldersgrense. 

Farge håret - ingen aldersgrense. 

Så hvem er du til å bestemme hva som er gammelt nok? 

Barn har ikke full råderett over seg selv i de sakene hvor det er skadelig eller farlig at de bestemmer selv. Å farge håret helblått er verken farlig eller skadelig på lang sikt. 

Anonymkode: 8cca1...93a

Nei, hvem er foreldre til å bestemme over barna sine? :ironi:

Det er forresten ikke aldersgrense på piercing overalt, frisører o.l. tar hull i ørene på babyer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (23 timer siden):

Jeg er mest overrasket over hvor mange som mener at en 9-åring er i stand til å forstå konsekvensene av valgene/ønskene sine. Det er en grunn til at man ikke er myndig før man er 18 år..hjernen er heller ikke ferdig utviklet før man er 25 år..

Foreslår at man tar tilbake foreldrerollen, og tør å ta upopulære valg - fordi det er til barnets beste. 
 

Verste svarene i denne tråden må være «Han høres ut som en gøyal far» Eller «Hun er 9 år, hun bestemmer selv over håret og kroppen sin». En 9-åring forstår ikke konsekvensen av handlingene sine! Det er derfor hun er prisgitt et foreldrepar som kan forklare henne hvorfor noen handlinger ikke er særlig lure. 

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke liker det, men forstår ikke hvorfor far ikke skal få ta avgjørelser han også dersom dere har felles foreldreansvar🤔 Om han har "dårlig" dømmekraft i forhold til sikkerhet er det jo noe dere må ta opp på familievernkontoret. At hun liker det "litt" får meg til å tenke at det er stor sannsynlighet for at hun kan komme til å angre, å da har jo far ett problem når han må "fikse" opp i det, så da får han seg en lærepenge samtidig som hun lærer at "oi, kanskje dette ikke var så lurt likevel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo bare morsomt. :) ingebn som tar skade av blå hårfarge.. La dem herdes litt, ikke å oppdra unger til å bli curlingbarn. Må kunne kødde litt med de små og mødrene i blant, hehe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...