Gå til innhold

Barnefar farget håret PERMANENT blått på datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt sint ut i fra det jeg leser, dette var jo ikke datterens store ønske. Hadde datteren ønsket blått hår, og far bare vært ettergivende og kjøpt en blåfarge uten å sette seg inn i dette, så hadde jeg bare vært veldig oppgitt (både mtp at man ikke bruker hårfarge på små barn og at blått virkelig er en farge som ikke ser pen ut etterhvert).

Men når datteren ikke ønsker seg blått hår og får bevisst går inn for å være vanskelig,  uten å tenke over at det er datteren som tar konsekvensene,  da hadde jeg blitt sint ja. Noe slikt vil jo ikke skade meg i det hele tatt. Men jeg hadde blitt sint da jeg antar at dette er noe som på sikt kommer til å plage datteren min når fargen går over til å bli mindre pen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faria skrev (17 timer siden):

Om barnet ønsket det selv, hva i all verden er problemet. Kanskje far faktisk hører på datteren deres og hennes ønsker, og lar henne få de som faktisk ikke er så farlige. Det er din datters kropp, og hennes hår. Hun begynner å bli så stor at hun selv bestemmer omtrent helt over det! 

Om det var imot det din datter ønsket så ser jeg problemet...

 

Du lar ditt barn gjøre akkurat som han/hun vil med sitt utseende? Dersom 9-åringen din ville hatt piercing og tatovering, så hadde han/hun fått det? Sminke? Høye hæler? Miniskjørt og utfordrende klær? Lite gjennomtenkt svar. 

9-åringer er absolutt ikke store nok til å ta sånne avgjørelser selv, etter min mening. Mine unger hadde aldri fått lov til å farge håret blått, uansett hvor mye de ville det selv. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (7 timer siden):

 

Du lar ditt barn gjøre akkurat som han/hun vil med sitt utseende? Dersom 9-åringen din ville hatt piercing og tatovering, så hadde han/hun fått det? Sminke? Høye hæler? Miniskjørt og utfordrende klær? Lite gjennomtenkt svar. 

9-åringer er absolutt ikke store nok til å ta sånne avgjørelser selv, etter min mening. Mine unger hadde aldri fått lov til å farge håret blått, uansett hvor mye de ville det selv. 

Så lenge det ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Jeg eier ikke mitt barns kropp. Jeg skal veilede barnet til å unngå de mest farlige/skadelige tingene, men alt annet mener jeg et menneske bør ha råderett over selv, uansett alder. 

Derfor veileder jeg på kosthold, tannstell, ulike klær til ulikt vær og slike ting som er viktig for barnets helse. Vi unngår også så mye vi klarer av daglig bruk av parfymerte produkter med kjip innholdsliste. Men om ungen vil farge håret, sminke seg av og til eller ta piercing/tatovering når den blir gammel nok til det, så er det ikke min kropp å bestemme over. Om hun klipper seg selv eller gjør andre krumspring så er det helt ok for meg. 

Anonymkode: 8cca1...93a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt dritsur. Det ser dumt ut med blått hår, og jeg ville syntes det var pinlig å gå ved siden av min 9 år gamle datter med blått hår... Ville kjøpt renseshampo for håret (frisørsalong) og i verste fall farget med en mild farge over. 

Anonymkode: 5e343...4f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge det ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Jeg eier ikke mitt barns kropp. Jeg skal veilede barnet til å unngå de mest farlige/skadelige tingene, men alt annet mener jeg et menneske bør ha råderett over selv, uansett alder. 

Derfor veileder jeg på kosthold, tannstell, ulike klær til ulikt vær og slike ting som er viktig for barnets helse. Vi unngår også så mye vi klarer av daglig bruk av parfymerte produkter med kjip innholdsliste. Men om ungen vil farge håret, sminke seg av og til eller ta piercing/tatovering når den blir gammel nok til det, så er det ikke min kropp å bestemme over. Om hun klipper seg selv eller gjør andre krumspring så er det helt ok for meg. 

Anonymkode: 8cca1...93a

Og der ligger den viktige presiseringen - "når den blir gammel nok". Nettopp. Og en 9-åring er ikke gammel nok til hverken permanent farga hår, piercing, sminke etc. Barn har ikke full råderett over seg selv, å gi dem det er misforstått.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent, ts, hvordan «reagerte de på skolen»? Telefon hjem, eller? Er du innkalt til rektor? Avinvitert til neste mamma-treff? Jenta utsatt for mobbing? 

Anonymkode: e9eab...d84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil så gjerne disse små. En erfaring rikere..!

pappa puttet krøller i håret på meg, slike varmeruller, og etter den erfaringen har jeg aldri krøllet håret noe særlig i ettertid.😂 Mamma på sin side kjøpte permanent brun hårfarge til meg hvor jeg endte opp som rødtopp, da og fant jeg ut at jeg aldri mer skulle farge håret brunt.  
mamma tuppet også håret mitt til «afro» en gang til Halloween. Skal si det det var vondere å gre ut enn skammen av å ha rødt hår.

er sånn vi lærer både hva vi liker og ikke liker - men også hvordan vi kan se tilbake og le oss fordervet av «lure» påfunn.

Anonymkode: dd077...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hår, det vokser ut igjen.

Noen ungdommer gjør sånt en måned før konfirmasjonen. Det kommer ikke datteren din til å gjøre. 

Nå virker det som det er andre ting her som jeg kanskje ville reagert på, annet enn selve hårfargen. Pass på så du ikke setter datteren din i en skvis!

Min syvåring ønsker seg blått hår for tiden. Mørkeblå tupper og gradvis lysere hele veien opp.

Anonymkode: 13575...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 18.57):

Min datter ringte meg i dag fra en venninnes telefon og kunne opplyse meg om at faren hennes hadde farget håret hennes knall blått med PERMANENT hårfarge. Jeg har ikke ord. Han har tydeligvis tenkt at jeg skulle få tidenes sjokk når jeg skulle hente henne på skolen etter påskeferien. 

Jeg sendte ham melding i sted og spurte om han hadde gjort dette og han sa ja og at han så ikke problemet. Barnet vårt er 9 år og har langt hår. Jeg skulle ikke ha sagt noe hadde det var hårbalsam eller noe slikt hvor fargen gikk ut etter vask, men dette er permanent. Jeg ba ham om å ordne frisørtime til henne og fikse opp i dette, men han sa at det kom ikke til å skje. Dette bare føyer seg i rekken over en del dårlige valg han har gjort ovenfor vår datter den siste tiden. 

Overreagerer jeg som synes dette var drøyt av ham? Hvordan hadde dere reagert?

Anonymkode: c76c5...12c

Dette ordner seg 🙂

Ex-en din høres ut som en morsom far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør.. om du hadde villet klippe håret til datteren din, hadde du spurt far om det er greit for han? 
men far skal også få ta bestemmelser. Regner med barnet ikke ble tvunget. 
 

Anonymkode: 741f7...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt så sur. Hater slike hårfarger på barn. 
 

 

Anonymkode: 395f1...73c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk gjort av barnefar ! Typisk bare for å irritere mor 🙄 . Man FARGER ikke håret til småunger på den måten. ! Ville tatt en tlf til frisørsalongen også . Helt bak mål ! 

Anonymkode: 0d113...d90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge det ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Jeg eier ikke mitt barns kropp. Jeg skal veilede barnet til å unngå de mest farlige/skadelige tingene, men alt annet mener jeg et menneske bør ha råderett over selv, uansett alder. 

Derfor veileder jeg på kosthold, tannstell, ulike klær til ulikt vær og slike ting som er viktig for barnets helse. Vi unngår også så mye vi klarer av daglig bruk av parfymerte produkter med kjip innholdsliste. Men om ungen vil farge håret, sminke seg av og til eller ta piercing/tatovering når den blir gammel nok til det, så er det ikke min kropp å bestemme over. Om hun klipper seg selv eller gjør andre krumspring så er det helt ok for meg. 

Anonymkode: 8cca1...93a

Du høres ut som en skikkelig god mamma. 

Anonymkode: 2266c...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (19 timer siden):

 

Du lar ditt barn gjøre akkurat som han/hun vil med sitt utseende? Dersom 9-åringen din ville hatt piercing og tatovering, så hadde han/hun fått det? Sminke? Høye hæler? Miniskjørt og utfordrende klær? Lite gjennomtenkt svar. 

9-åringer er absolutt ikke store nok til å ta sånne avgjørelser selv, etter min mening. Mine unger hadde aldri fått lov til å farge håret blått, uansett hvor mye de ville det selv. 

Ser at du ikke helt greide å lese hva jeg skrev. Skriver det igjen jeg. 

Hun begynner å bli så stor at hun selv bestemmer omtrent helt over det! 

Det betyr ikke at piercinger og tatovering er greit før ungen er eldre 😉 Som en forelder er faktisk din jobb å veilede barnet ditt til å ta best mulig avgjørelser når det er stort. Den jobben må du starte tidlig med. Det er også ekstremt viktig at du lærer barnet fra det er lite at kroppen til barnet er nettopp barnet sin kropp. Og det er barnet som bestemmer over den. 

Vi prater veldig mye med barnet vårt, konsekvenser av ting den vil og sånn. Og som oftest så ender barnet på å gjøre hva vi mener er best med kroppen sin, uten at vi presser på, og på den måten lærer barnet at det faktisk er dens kropp, ikke noe vi bare sier. Går det ikke som vi mener. Ønsker noe klær som ikke passer årstiden uansett, ja greit det. Ta på det, gå ut å prøv. Kommer raskt inn igjen. Mer permanente ting kommer det jo an på, nå er det faktisk aldergrenser på både piercing og tatovering. Men når barnet ønsker piercing i øra, som er nettopp det hull i øra er, piercing, så er det faktisk opp til henne. Andre ting har andre aldergrenser. Når de kommer til hår så har det blitt klipt på en måte vi ikke har vært enige i, men barnet ønsket. Gjett hva, det grodde ut igjen, og barnet lærte at det ikke var noe den ønsket heller. 

Nå er det tydeligvis ikke det som er problemet i denne tråden, selv om det kunne virke sånn til å begynne med

Endret av Faria
La til en setning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på oppdatering🤞🏼

Anonymkode: 35ce6...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 18.57):

Min datter ringte meg i dag fra en venninnes telefon og kunne opplyse meg om at faren hennes hadde farget håret hennes knall blått med PERMANENT hårfarge. Jeg har ikke ord. Han har tydeligvis tenkt at jeg skulle få tidenes sjokk når jeg skulle hente henne på skolen etter påskeferien. 

Jeg sendte ham melding i sted og spurte om han hadde gjort dette og han sa ja og at han så ikke problemet. Barnet vårt er 9 år og har langt hår. Jeg skulle ikke ha sagt noe hadde det var hårbalsam eller noe slikt hvor fargen gikk ut etter vask, men dette er permanent. Jeg ba ham om å ordne frisørtime til henne og fikse opp i dette, men han sa at det kom ikke til å skje. Dette bare føyer seg i rekken over en del dårlige valg han har gjort ovenfor vår datter den siste tiden. 

Overreagerer jeg som synes dette var drøyt av ham? Hvordan hadde dere reagert?

Anonymkode: c76c5...12c

Få laget et proft fake bilde av at dere er hos frisøren og jenta smiler med nybarbert hode

Anonymkode: 8a0e4...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har faren til min datter gjort også, null stress. Det er jo når man er ung man kan ha det gøy med å leke med hårfarger, når man blir voksen er det mange jobber det ikke er ok å møte opp til med blått hår. Det vokser ut igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Idiotisk gjort av barnefar ! Typisk bare for å irritere mor 🙄 . Man FARGER ikke håret til småunger på den måten. ! Ville tatt en tlf til frisørsalongen også . Helt bak mål ! 

Anonymkode: 0d113...d90

Hahahaha! Ringe frisøren og si hva? At frisøren alltid må ringe MOR og be om tillatelse fordi far ikke er god nok? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (På 5.4.2021 den 19.09):

Ayy.. Blått falmes fort over til en stygg grønnfarge og er utrolig vanskelig å fjerne.. 

Uansett så skal man ikke farge håret til små barn: Kan få alvorlige allergiske reaksjoner, sliter ut håret, vanskelig å få den naturlige tilbake, må opprettholde fargen ved å ta ettervekst ofte, osv. Barn vet ikke konsekvensene og mye styr det er å farge håret.

Jeg hadde blitt drit sur på barnefar

Hadde tatt en møte med familieteam. Barnefar samarbeider ikke godt nok og tar dårlige avgjørelser. 

Hvordan påvirker det å farge håret den naturlige fargen som vokser ut igjen? Ser flere av dere skriver dette? 

Anonymkode: af4dc...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 19.02):

Du nevner ikke med et eneste ord hvordan din datter føler om dette.

Ønsket hun det? Gjorde han det mot hennes vilje? Hvis sistnevnte er det selvsagt et enormt problem. 

Dersom deres datter er glad og fornøyd, hadde jeg også vært det. La henne være seg selv. Hun vil lære at det er kjedelig når det vokser ut og man må ha stygg ettervekst i lang tid :)

Tror muligens du overreagerer litt..

Anonymkode: 32d67...87f

Permanent farge på 12-åring?

Altså.....

Jeg tror tråden er troll, MEN - jeg ville ha turkist hår når jeg var 14 (var i en slags grungeperiode). Det fikk jeg heldigvis ikke lov til 😂 Kunne få litt lyse striper når jeg var 16. 

Men hårfarge inneholder MYE kjemikalier. 

Den blå fargen hadde jeg ikke brydd meg om, men kjemikaliene.....det finnes midlertidig farge 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...