Gå til innhold

Barnefar farget håret PERMANENT blått på datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter ringte meg i dag fra en venninnes telefon og kunne opplyse meg om at faren hennes hadde farget håret hennes knall blått med PERMANENT hårfarge. Jeg har ikke ord. Han har tydeligvis tenkt at jeg skulle få tidenes sjokk når jeg skulle hente henne på skolen etter påskeferien. 

Jeg sendte ham melding i sted og spurte om han hadde gjort dette og han sa ja og at han så ikke problemet. Barnet vårt er 9 år og har langt hår. Jeg skulle ikke ha sagt noe hadde det var hårbalsam eller noe slikt hvor fargen gikk ut etter vask, men dette er permanent. Jeg ba ham om å ordne frisørtime til henne og fikse opp i dette, men han sa at det kom ikke til å skje. Dette bare føyer seg i rekken over en del dårlige valg han har gjort ovenfor vår datter den siste tiden. 

Overreagerer jeg som synes dette var drøyt av ham? Hvordan hadde dere reagert?

Anonymkode: c76c5...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde klikket. Og barnet kommer til å være så lei seg når fargen falmer og må gro ut. 

Anonymkode: fe46b...640

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde klikket. Og barnet kommer til å være så lei seg når fargen falmer og må gro ut. 

Anonymkode: fe46b...640

Kanskje hun lærer å ikke mase om noe lignende igjen? Tenker det her ikke er verdens undergang. De fargene der blekner veldig fort. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om barnet ønsket det selv, hva i all verden er problemet. Kanskje far faktisk hører på datteren deres og hennes ønsker, og lar henne få de som faktisk ikke er så farlige. Det er din datters kropp, og hennes hår. Hun begynner å bli så stor at hun selv bestemmer omtrent helt over det! 

Om det var imot det din datter ønsket så ser jeg problemet...

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min datter ringte meg i dag fra en venninnes telefon og kunne opplyse meg om at faren hennes hadde farget håret hennes knall blått med PERMANENT hårfarge. Jeg har ikke ord. Han har tydeligvis tenkt at jeg skulle få tidenes sjokk når jeg skulle hente henne på skolen etter påskeferien. 

Jeg sendte ham melding i sted og spurte om han hadde gjort dette og han sa ja og at han så ikke problemet. Barnet vårt er 9 år og har langt hår. Jeg skulle ikke ha sagt noe hadde det var hårbalsam eller noe slikt hvor fargen gikk ut etter vask, men dette er permanent. Jeg ba ham om å ordne frisørtime til henne og fikse opp i dette, men han sa at det kom ikke til å skje. Dette bare føyer seg i rekken over en del dårlige valg han har gjort ovenfor vår datter den siste tiden. 

Overreagerer jeg som synes dette var drøyt av ham? Hvordan hadde dere reagert?

Anonymkode: c76c5...12c

Hun er litt ung.. men når det er sagt, så høres han nå ut som en gøyal pappa da! Ungen ville jo det, blir det stygt så lærer hun i alle fall noe av det.
 

På 90-tallet drev jeg og venninnene på med mye sterk bleking og permanent hjemme på badet selv.. 

Anonymkode: 76229...fe8

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt hvis barnet ikke ville det selv. Men det regner jeg med at barnet ville. Så lenge de har gjort prøve for allergi før de startet er det jo null problem. Barney føler seg superkul, hun får eksperimentere med noe som ikke er permanent (hår gror ut igjen, en tatovering eller piercing derimot er permanent) og når hun er lei lærer hun at hun må leve med valgene hun tar. Dessuten, det går jo an å farge over det blå med en mer naturlig farge om hun ønsker det etterhvert. Jeg ville bare lekt overasket og skrytt av at hun ser kul ut. 

Anonymkode: 305d3...122

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hår, det ordner seg. Hadde vært verre om det var tatovering 

Anonymkode: 39c99...23e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skjønner ikke konsekvensene av slike ønsker. Ei venninne ønsket rødt hår siden Geri fra Spice Girls hadde det.  Faren farget, håret så jævelig ut når det vokste ut og det ble aldri så lyst igjen som hun hadde før. Det er nettopp derfor at vi som foreldre ser fremover og går på kompromiss. Vil du ha blått hår? Supert. Da kjøper vi en fargespray, kritt eller voks til deg. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hår, det ordner seg. Hadde vært verre om det var tatovering 

Anonymkode: 39c99...23e

Men så er det vel ingen seriøse tatovører som ville gått med på å tatovere en unge..

Anonymkode: d60bf...b20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ayy.. Blått falmes fort over til en stygg grønnfarge og er utrolig vanskelig å fjerne.. 

Uansett så skal man ikke farge håret til små barn: Kan få alvorlige allergiske reaksjoner, sliter ut håret, vanskelig å få den naturlige tilbake, må opprettholde fargen ved å ta ettervekst ofte, osv. Barn vet ikke konsekvensene og mye styr det er å farge håret.

Jeg hadde blitt drit sur på barnefar

Hadde tatt en møte med familieteam. Barnefar samarbeider ikke godt nok og tar dårlige avgjørelser. 

Endret av Kenelz
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha🤣 Det er virkelig ingenting å lage sak over

Anonymkode: d326d...32d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du nevner ikke med et eneste ord hvordan din datter føler om dette.

Ønsket hun det? Gjorde han det mot hennes vilje? Hvis sistnevnte er det selvsagt et enormt problem. 

Dersom deres datter er glad og fornøyd, hadde jeg også vært det. La henne være seg selv. Hun vil lære at det er kjedelig når det vokser ut og man må ha stygg ettervekst i lang tid :)

Tror muligens du overreagerer litt..

Anonymkode: 32d67...87f

Min datter spurte for noen uker siden om hun kunne få gå til frisøren og farge det gult i tuppene med en venninne, når hun var hos faren det sa jeg ja til. Det jeg reagerer på er at han har kjøpt en permanent hårfarge og i knall blått. Han vet veldig godt at det ikke var greit.

Jeg ser for meg at han har kjøpt en colorista hårfarge som er vanskelig å få ut. På en annen side er hun kun 9 år og en skal ikke bruke permanent hårfarge på barn. Hun sa han valgte farge og hun likte det "litt".

Det er fullt mulig jeg overreagerer, derfor jeg lufter det her :) 

Anonymkode: c76c5...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er litt ung.. men når det er sagt, så høres han nå ut som en gøyal pappa da! Ungen ville jo det, blir det stygt så lærer hun i alle fall noe av det.
 

På 90-tallet drev jeg og venninnene på med mye sterk bleking og permanent hjemme på badet selv.. 

Anonymkode: 76229...fe8

Det gjorde jeg også, men jeg var ikke 9 år 🙊

TS

Anonymkode: c76c5...12c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, «permanent»? :klo: 

Hår er døde materiale som vokser ut av skalpen på oss mennesker. Det er intet «permanent» med hår. Å si at noen «permanent» farget håret er som å si noen «permanent» farget neglene sine. 
 

Det er bare hår, Ts. Dersom du, sånn helt oppriktig, mener at en hentes hårfarge eller lengde eller konsistens eller det faktum at hun i det hele har hår eller velger å ikke klippe det av seg er av noen form for betydning bør du justere adferd og holdninger. Det er sånt avfall fra gamledager som ikke er greit å innbille et barn. Særlig et jentebarn.

Anonymkode: e612c...48b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hårfarge er permanent, ikke engang din naturlige farge for den forandrer seg den også...

Anonymkode: 20bb2...fb4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahha! Det nå bare hår! Fargen kommer til å gå ut etterhvert. Og skal dere styre med frisør, så vil det slite mer på håret. Bare la det vokse ut til normal farge igjen. Så lenge ungen er fornøyd, så er det vell ikke problem. Er hennes hår

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...