Gå til innhold

Du kan, jeg kan! Fra 95 til 75 med Dukan-dietten!


Oopsie

Anbefalte innlegg

5 april-21 og det er mandag. Fin dag å starte opp en livstilsendring på. 

STARTVEKT: 95 kg!       Høyde: 173    DIETT: Dukan (proteindiett)    Veiedag: Fredager (og innimellom)

Til inspirasjon/info: https://marshallbrain.com/dukan-attack og https://www.dukandiet.com/

Litt om meg:

Jeg er en kvinne på 45, som i grunnen har strevd med vekten helt siden tidlige 20 årene. Da ble jeg voldtatt og det ødela fullstendig mitt syn på egen kropp. Den skulle ikke lenger være attraktiv eller ettertraktet. Jeg har gått opp og ned siden den gang. Alt ettersom hvordan jeg har hatt det på innsiden. Mat har vært min trøst, mitt dop, min smertestillende. 

 Laveste vekt, voksen alder, har vært 66 kg og høyeste 99. I dag veier jeg 95 og det kjennes faktisk helt grusomt. Nå er jeg på et sted i livet der jeg ønsker være noenlunde attraktiv igjen, jeg har jobbet mye med meg selv og alt jeg har gjennomgått og nå vil jeg også få orden på kroppen min. 

Det skal sies at jeg har noen tøffe år bak meg nå. Jeg veide lenge 78 og var nokså fornøyd med det, men så kom et samlivsbrudd av en annen verden, og dermed føk jeg opp igjen. Men nå tar jeg tak.

Jeg har flere svangerskap bak meg og det setter sitt preg på kroppen, selvsagt. Jeg har også lavt stoffskifte og bruker daglig medisiner for dette. Det gjør det noe vanskeligere å ned i vekt, men jeg skal klare det. Jeg vil ned 20 kg og med hjelp av Dukandietten, som er delt inn i faser - og forhåpentlig noe trening, så setter jeg i gang. 

Trening vil være i første omgang: gå turer, ute eller tredemølle, noen styrkeøvelser på nett....så får vi se etterhvert. Bilder kommer, syns det er mer inspirerende å lese dagbøker med bilder enn bare tekst. 

DAG 1: Går inn i fase 1, som kalles angrepsfasen /attack. I 5 dager skal jeg nå KUN spise proteiner og drikke vann/lettbrus/kaffe/te/lettsaft. Skal spise 1,5 ss havrekli daglig og drikke minst 1,5 l vann. 

Har og forpliktet meg til 20 minutters daglig gå-tur. Og kanskje hoppe noe tau.

Jeg endrer/fyller inn på dagene ettersom ting skjer/mat/trening etc.

Frokost: 1 egg, 2 skiver kyllingpålegg, 1 skyr med 1,5 ss havrekli. 1 glass lettsaft. Er veldig mett. 

Lunsj: Orket ikke

Middag: Strimlet svinekjøtt og småkuttet løk (tillatt i fase 1)  med litt tatziki. Cola zero

Kvelds: Kyllinglår m/ tatziki (spiste for lite til middag) - og en Yt proteinpudding

Vann: drukket 1 l.  Håpløs på å drikke vann....

Trening: 20 minutters walkathome/youtube, ble svett + hoppet tau 110 hopp (klarte ikke mer, vondt i knær!) 

Første dag med bare proteiner gjennomført. Gått bedre enn fryktet. Hadde trodd søtsuget kom til å være større....men klarte dempe det med en Yt. 

 

 

Endret av Oopsie
oppdateringer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Dette har jeg tro på! Har fulgt en lignende diett selv. 

Husk at man kan bli litt ør i hodet i starten 😉

Jeg følger med. Heia! 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (6 timer siden):

Lykke til! Dette har jeg tro på! Har fulgt en lignende diett selv. 

Husk at man kan bli litt ør i hodet i starten 😉

Jeg følger med. Heia! 💪

Tusen takk :) og takk for råd, regner med det er lett å bli litt smårar i toppen, ja. Gått overraskende bra i dag :) Gøy å høre du har fulgt noe lignende, da, og derav tro på dette. Det var motiverende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2

Vekt: 93,6!!! Ned 1,4 kg siden i går......

Frokost: Skyr med 1,5 ss havrekli

Lunsj: 1 egg, 4 skiver kyllingpålegg, en liten tomat og tatziki

Middag: 2 kyllinglår, tatziki

Mellom: Yt proteinpudding

Ny dag over. Går overraskende bra, dette. Ikke klart trening i dag pga fullt program hele dagen. Man skal egentlig forplikte seg til 20 minutters gåtur daglig, men ikke alltid det går. Merker en god ting - jeg er ikke sulten, og jeg går ikke er sugen på søtt heller. DET er en merkelig ting, jeg er alltid søtsugen....! 

I morgen skal jeg klare treningsmålet :) Og forhåpentlig kan jeg øke på gradvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortvil om du ikke klarer treningsmålet hver dag, det viktigste er at du får det til i hvert fall 5 ganger pr uke :hoppe:

Syns du er veldig flink med maten. Jeg spiser også lite karbo, men ikke sånn som deg. Har byttet ut brød med knekkebrød og spiser havregryn til frokost. Ellers går det mye i proteiner og grønnsaker. Har byttet ut pasta med strimlet gulrot som er varmet til den er søt og myk i stekepanne. Smaker fantastisk godt til hjemmelaget pastasaus (med bare masse grønnsaker) og noen kyllingboller.

Når du spiser så pass lite, merker du at det går ut over energien? Jeg føler at jeg av og til sliter litt med energi når jeg skal trene hvis jeg har spist for lite. Da tappes kroppen fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (8 timer siden):

Ikke fortvil om du ikke klarer treningsmålet hver dag, det viktigste er at du får det til i hvert fall 5 ganger pr uke :hoppe:

Syns du er veldig flink med maten. Jeg spiser også lite karbo, men ikke sånn som deg. Har byttet ut brød med knekkebrød og spiser havregryn til frokost. Ellers går det mye i proteiner og grønnsaker. Har byttet ut pasta med strimlet gulrot som er varmet til den er søt og myk i stekepanne. Smaker fantastisk godt til hjemmelaget pastasaus (med bare masse grønnsaker) og noen kyllingboller.

Når du spiser så pass lite, merker du at det går ut over energien? Jeg føler at jeg av og til sliter litt med energi når jeg skal trene hvis jeg har spist for lite. Da tappes kroppen fortere.

Takk for oppmuntring! Ja, det viktigste er absolutt kosten, men jeg blir ofte så mye gladere av å trene, så det er vinn-vinn egentlig ;) men klarte det ikke i dag heller, altfor travle dager! Men det betyr ikke at jeg sitter på rumpa altså...

Og takk, jeg gjør så godt jeg kan. De første dagene er de tøffeste her....så går jeg over til mer keto...Du er på nokså streng lavkarbo, da...? teller du karber eller følger du noe spesielt opplegg? Pasta av strimlet gulrot har jeg faktisk aldri prøvd, det hørtes kjempegodt ut...og den blir jo så søt når den stekes! Takk for tips :) 

Jeg merker ikke så mye til at jeg spiser lite, for jeg blir så mett av mye proteiner...så trenger ikke så mye. Har nok merket noe nedgang i energi nå i starten, men vet av erfaring at det tar seg opp når jeg er godt i gang med ketose...

Må lese litt i dagboken din og etterhvert :) Gøy at vi har noenlunde likt opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 3

Vekt: 93 kg, ned 0,6 siden i går!!  Totalt ned på 2 dager : 2 kg.  2 dager til i angreps-fasen...

Frokost: Orket ikke....

Lunsj: Skyr med havrekli, 4 kyllingskiver, litt tomat, tatziki og 1 egg

Middag: Strimlet svinekjøtt med løk og lett-creme fraiche, krydret godt ...nam!

Mellom: Kyllingpålegg og en YT 

Går bra fortsatt, imponert over vekten som renner av, men vet jo det er mest vann i starten. Har tidligere spist keto i noen år og gikk ned 17 kg på 3 mndr den gang. Har et håp om å klare en del kg før sommeren....skal ned 20...og det er mye...men nå er det "bare" 18 igjen, hehe...!

Endret av Oopsie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (11 timer siden):

Takk for oppmuntring! Ja, det viktigste er absolutt kosten, men jeg blir ofte så mye gladere av å trene, så det er vinn-vinn egentlig ;) men klarte det ikke i dag heller, altfor travle dager! Men det betyr ikke at jeg sitter på rumpa altså...

Og takk, jeg gjør så godt jeg kan. De første dagene er de tøffeste her....så går jeg over til mer keto...Du er på nokså streng lavkarbo, da...? teller du karber eller følger du noe spesielt opplegg? Pasta av strimlet gulrot har jeg faktisk aldri prøvd, det hørtes kjempegodt ut...og den blir jo så søt når den stekes! Takk for tips :) 

Jeg merker ikke så mye til at jeg spiser lite, for jeg blir så mett av mye proteiner...så trenger ikke så mye. Har nok merket noe nedgang i energi nå i starten, men vet av erfaring at det tar seg opp når jeg er godt i gang med ketose...

Må lese litt i dagboken din og etterhvert :) Gøy at vi har noenlunde likt opplegg!

Hei og takk for hilsen i dagboka mi 😊 Har svart deg der også.

Jeg teller ikke karber, men er bevisst på å spise lite av dette. Særlig siden jeg også har litt høyt blodsukker. Må derfor prøve å unngå å gå i "brød-fella" som jeg nok har gjort tidligere. Jeg kan jo egentlig spise mye mer mat hvis jeg faktisk prøver å unngå karbohydratene. Og jeg er mett hele tiden 😊

I går fikk jeg faktisk med hele familien (inkl. datter på snart 18) på en tur ute i åsen her vi bor. Ca 1,5 time på stier rundt her med flere kraftige stigninger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (4 timer siden):

Hei og takk for hilsen i dagboka mi 😊 Har svart deg der også.

Jeg teller ikke karber, men er bevisst på å spise lite av dette. Særlig siden jeg også har litt høyt blodsukker. Må derfor prøve å unngå å gå i "brød-fella" som jeg nok har gjort tidligere. Jeg kan jo egentlig spise mye mer mat hvis jeg faktisk prøver å unngå karbohydratene. Og jeg er mett hele tiden 😊

I går fikk jeg faktisk med hele familien (inkl. datter på snart 18) på en tur ute i åsen her vi bor. Ca 1,5 time på stier rundt her med flere kraftige stigninger 😊

Jupp og jeg svarte tilbake :) Brødfella er det lett å gå i, særlig hvis man er spesielt glad i bakst....men du er bevisst på det, og det er bra. Unngå mest mulig karbohydrater, det funker bra. God plan! Og flott at du fikk med gjengen ut!! Fortsett sånn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4

Vekt: Jeg begynner på min 4 dag i dag....og vekten er 92,4. Det er 0,6 ned siden i går.

Nedgang totalt siden start: 2,6 på tre hele dager! 

Frokost/lunsj: 4 skiver kyllingpålegg, 2 tomater, dressing og 1 egg. 

Middag: 2 kyllinglår m/ tomater og dressing

Mellom/kvelds: Ikke klart mer enn 2 måltider i dag, hatt skikkelig vondt i magen....

Kosten er noe ensidig merker jeg....varierer middagen mest, men jommen ikke så mye å finne på når man kan spise kun proteiner og minimalt med karber og fett...er lov med kalorifattig rømme/creme fraiche og ost, men minst mulig. Mest proteiner.....

Gleder meg litt til fase 2 som jeg begynner i på lørdag, det er da min 6 dag, og jeg kan tilføre grønnsaker. Fase 2 består av annenhver dag proteindag (som nå) og annenhver dag protein/grønnsaksdag (keto med fokus på proteiner og mye mindre fett enn "vanlig" keto). Tror jeg skal klare det greit...Er veldig motivert, hjelper med en kickstart der kiloene går relativt fort av. 

Er heller ikke søtsugen, det er veldig rart. Tidligere spiste jeg sjokolade HVER dag! Nå kan jeg unne meg sukkefri gele og det hjelper godt med Yt puddingene, da føler jeg at jeg spiser sjokoladepudding. Har ikke satt meg inn i alt jeg kan tilføre i fase 2, men kanskje det er noen positive overraskelser. En dag om gangen :) Nå skal jeg trene! 

 

 

 

 

Endret av Oopsie
oppdatering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5

Vekt: 91,8   ned 0,6 siden i går

Total nedgang: 3,2 kg 😁

Mat: 2 Egg og skinke og tomat til frokost

Yt pudding og skyr til lunsj

Middag : biff og lett-saus og freste asparges (klarte ikke la være å ha saus og litt grønnsaker selvom det er en dag for tidlig...)

 

Sovet dårlig, våknet og var sulten. Kan ikke huske sist det har skjedd. Tok litt egg og skinke  i natt. Vekten har i dag morges likevel gått ned 0,6 siden i går. Jeg er helt himmelfallen over hvor fort det har gått nedover. I dag er min 5 dag,så på 4 dager har jeg altså mistet 3,2 kg. I morgen er siste dag med ren proteindag, og jeg går da over i fase 2. Ser frem til grønnsaker!  

Også spent på total nedgang etter fase 1 som er 5 dager - og på full vektnedgang på en uke. Nå er det helg og det kan være utfordrende tenker jeg....

Endret av Oopsie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes helger var verst de første 3-4 ukene. Nå er det greit på en måte. I tillegg syns jeg det er enklere å få til enda lengre turer i skogen i helgene, så da er det bare en bonus 😊

Dette går jo nedover så det suser, så du har all grunn til å være stolt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (5 timer siden):

Jeg syntes helger var verst de første 3-4 ukene. Nå er det greit på en måte. I tillegg syns jeg det er enklere å få til enda lengre turer i skogen i helgene, så da er det bare en bonus 😊

Dette går jo nedover så det suser, så du har all grunn til å være stolt 👍

Takk! Og godt å høre du klarer se helg som bonus nå. Håper jeg og klarer det etterhvert. Syns det er skikkelig kjipt å ikke kunne spise sjokolade imorgen... 
God helg til deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 6

Vekt: 91,3 kg

Total nedgang: 3,7 kg

Frokost/lunsj: Yoplait 0,1% m 1,5 ss havrekli 

Middag: kyllingfileter med brokkolisalat

Mellom/kvelds: fullstendig ute og kjøre....fikk en boks Jacobs sjokoladetrøfler...og jeg har spist 8!!!! Det raserer jo hele karboinntaket og vil antakelig binde vann så det holder....Søren og, men det var litt digg da. Regner med oppgang i morgen tidlig.... :( 

..............

Våkner opp og veier. Enda 0,5 ned siden i går. Og jeg som spiste biff og bernaise og alt.. Fatter det ikke! 3,7 kg kan ikke bare være vann og heller ikke bare muskler siden jeg spiser så mye protein... Ikke trent så mye heller....

Største mat-prøvelsen blir i dag! (I blew it! se "mellom/kvelds")

Men begynner få håp om å se 89tallet til uken!! 🤩

Endret av Oopsie
oppdaterer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7

Vekt: 91,6 kg  (opp 0,3 siden i går) 

Total nedgang: 3,4 kg

Visste det....klarte jo ikke styre unna trøffelboksen i går og pælmet innpå 8 av dem...det i seg selv er 400 kalorier...og en hel masse karber og fett jeg ikke skal ha...og det viste seg som 0.3 kg opp på vekten i dag. Pytt sann, det går fint. Etter en uke på denne dietten er jeg altså da nede 3,4  kg og er fornøyd med det. 

De neste dagene får jeg ikke loggført pga kurs med jobb og reiser bort. blir en prøvelse med hotell og greier, men skal gjøre så godt jeg kan . Godt jeg går inn i fase to, så jeg kan spise grønnsaker også. 

Oppdaterer om noen dager....så får vi se om jeg har klart få av de 300 grammene igjen....Håper det. Typisk meg å tulle det til og bli så fristet som bare det....sukk...

Hvis noen som leser har tips om hvordan overvinne fristelser som sjokolade og snacks, så vil jeg gjerne ha tips... :)

 

Endret av Oopsie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, må være sykt motiverende å ha gått ned så mye så fort!

Kan jeg spørre om dine grunner for å velge Dukan? Kjenner du noen som har lyktes på det elns? Og hvorfor du valgte det fremfor f.eks. keto som er mer utbredt? (synes sånn er interessant å høre om 😊)

Angående å overvinne fristelser og søtsug så er det bare å stå imot lenge nok så går det over av seg selv, også burde man prøver å ikke småspise så mye, heller spise store regelmessige måltider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

helloAdele skrev (På 11.4.2021 den 20.09):

Wow, må være sykt motiverende å ha gått ned så mye så fort!

Kan jeg spørre om dine grunner for å velge Dukan? Kjenner du noen som har lyktes på det elns? Og hvorfor du valgte det fremfor f.eks. keto som er mer utbredt? (synes sånn er interessant å høre om 😊)

Angående å overvinne fristelser og søtsug så er det bare å stå imot lenge nok så går det over av seg selv, også burde man prøver å ikke småspise så mye, heller spise store regelmessige måltider. :)

Hei :) Ja det er motiverende å gå ned raskt, men om det er så veldig sunt for kroppen er jeg litt usikker på. Samtidig, så har jeg mye å ta av, og dermed ingen krise tror jeg. Har ikke følt meg spes slapp og sliten heller. 

Vet det er lurt å spise gode solide måltider, og er vel stort sett det jeg prøver, men jeg orker ikke så mye. Blir stort sett middag som er det største måltidet...Merker at proteiner gjør meg veldig mett. 

Du spør om hvorfor jeg valgte Dukan...Vel, det ligger jo nokså tett opptil Keto, iallefall i fase to (ikke fase en) bortsett fra at keto er høy-fett. Det jeg driver med er høyprotein, lavkarbo, lavfett. Har tidligere holdt meg til keto, så det å gå over til dukan var null stress. Kroppen var nok allerede godt innkjørt. Men jeg valgte gjøre det etter en samtale med en venn som sa det var viktig å spise det som føltes naturlig for meg, slik at jeg ikke fikk for mange sprekker eller det føltes strengt. Det tok jeg til meg, og for meg har det ikke vært helt naturlig å spise så mye fett. Er derimot gla i grønt og elsker kjøtt, fugl, fisk osv....så da begynte jeg surfe litt rundt og fant dukan. Leste meg opp lenge og fant flere artikler om mennesker som klarte nå målet på den måten. 

Foreløpig syns jeg det går bra, men jeg må ha en dag der jeg skeier noe ut. Men jeg får ikke behov for noe søtt hver eneste dag. På keto lagde jeg så og si daglig desserter, snacks osv...

Håper det var svar på det du lurte på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 13

Vekt: 90,6 kg  ( - ned 1 kg siden dag 7)

Total nedgang: 4,4 kg

Sånn, da fikk jeg endelig oppdatert litt. På dag 8-9-10 hadde jeg en hel del utskeielser, men spiste ikke søtt, bare helt vanlig mat (prøvde holde karboene nede, men klarte ikke spise etter Dukan...)

Gikk likevel nedover - så sammenlagt nå har jeg gått ned 4,4 kg på 13 dager. Det er jeg veldig godt fornøyd med. 

Nå håper jeg på 89-tallet neste uke, da :)  Har forresten også bestemt meg for at jeg må ha litt "sløkk" i helgene, dvs en av dagene må jeg få spise helt vanlig, som feks å kose meg med taco sammen med barna eller spise litt is eller sjokolade til kvelden. Har gjort det siden sist, og likevel gått ned. Går litt opp i vannvekt dagen derpå, men det går fort av igjen :) 

Fortsatt motivert. 

Endret av Oopsie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er lik deg i høyde og vekt og ønsker også å gå ned til rundt 75 kg.

Kunne du skrevet litt detaljert om hva du spiser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sjokolade skrev (På 18.4.2021 den 17.05):

Hei.

Jeg er lik deg i høyde og vekt og ønsker også å gå ned til rundt 75 kg.

Kunne du skrevet litt detaljert om hva du spiser? 

Hei! jeg og "elsker sjokolade" ;) hehe...! 

Jo....jeg spiser kun proteiner i fase en - dvs kylling, egg, svinekjøtt, fisk, skyr youghurt, yoplait 0,1%, havrekli....pluss det er tillatt med lett dressing, lett youghurt, lettost og lett rømme/creme fraiche og lett fløte.

I fase to skal man alternere mellom ren protein dag (slik som beskrevet og protein/grønnsaksdag)....

Ble du noe klokere?

Jeg har skrevet eksakt hva jeg spiser de første dagene i dagboken :) da får du litt innblikk. 

 

.........................................

Jeg har stadige sprekker, gått på en solid en i dag, så derfor kommer jeg meg liksom ikke ut av fase en.

I dag har jeg hatt en utrolig tøff dag, og hva gjør jeg da...? Jo spiser junk. Sjokolade blant annet, og is og pizza.....henger bare ikke på greip, men typisk meg å regulere følelser på den måten. Idiotisk, men et mønster som jeg skal prøve jobbe meg ut av. Vet at i morgen er det opp sikkert 2 kg, men veier ikke før fredag i håp om å komme meg ned til 90,6 hvertfall....der jeg var før smellen. 

 

Er det noen her som meg, som bruker mat som "dop" eller følelses-regulering? og har du klart å gjøre noe med det? Hvordan? vil gjerne ha tips. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...