Gå til innhold

Tiden før prøvetiden

bittelillebolla

Anbefalte innlegg

bittelillebolla

Hei!

Velkommen til min «snart prøver dagbok»! Her vil jeg skrive om tiden før prøvetiden, og om mine erfaringer og opplevelser rundt det å slutte på hormonell prevensjon, det å føle at kroppen ikke samarbeider og om det å snart skulle bli prøvere for aller første gang. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle lage min egen dagbok her inne, men ettersom tiden har gått har det meldt seg et behov for å skrive ned alle tanken og følelse som har meldt seg. Jeg har jo strødd om meg bekymringer og hurrarop i andre tråder her inne, så hvorfor ikke samle tankene mine i egen liten krok. Jeg håper at det skal bli et minne å se tilbake på, den dagen jeg føler at «det gikk jo bra til slutt». Planen er å begynne prøvingen så fort vi har kjøpt oss hus, og vi håper at det skjer i løpet av sommeren. 

Jeg begynte på p.piller da jeg var ganske ung. Egentlig fordi læreren min synes at jeg blødde så ofte og kontaktet foreldrene mine med bekymring, men saken var den at jeg mislikte å ha gym og judge på meg mensen titt og ofte. Etterhvert som jeg ble seksuelt aktiv noen år senere var det jo veldig kjekt å allerede ha denne resepten og jeg stilte meg helt ukritisk til det. Tenkte aldri noe over dette valget, og følte vel egentlig at det fungerte nogen lunde greit for meg. Nå i ettertid skulle jeg ønske jeg fikk mer informasjon før jeg begynte på de, slik at jeg kunne tatt et valg som kanskje passet bedre for meg. Etter rundt ti år på p.pillene begynte mellomblødningene å komme, og det begynte å bli ganske plagsomt. Til slutt var det slik at jeg bare hadde èn uke i måneden hvor jeg ikke blødde. Jeg ble rådet til å bytte merke, til ett med mer hormoner. Dette føltes ikke riktig for meg og jeg kan egentlig ikke forklare helt hvorfor. Jeg fortsatte å ha disse mellomblødningene i flere år, før det plutselig sa stopp og jeg hadde «mensblødning» fra pillefri uke og til den neste, hele brettet rundt. Rett før dette skjedde hadde jeg tilfeldigvis allerede begynt å snoke litt på forumet her inne fordi kjæresten min og jeg snakket om at vi ønsket å stifte familie om omtrent ett års frem i tid. Fikk faktisk råd her inne om å slutte på p.pillene i god tid før prøvestart allerede før kroppen sluttet å tolerere p.pillene men jeg tenkte at jeg sikkert kom til å snappe raskt tilbake i syklus, i tillegg var kjæresten min skeptisk. Jeg dro til legen da jeg begynte å blø brettet rundt, og fikk beskjed om at jeg enten måtte slutte på piller, eller bytte merke. Valget ble enkelt, da vi allerede hadde tanken om prøvestart i nær fremtiden i bakhode. Så i oktober 2020 tok jeg min siste p.pille.

Så begynte den.. Tiden før prøvetiden.

Jeg bestemte meg for å begynne å kartlegge syklusen min og kjøpte inn et basal termometer og eggløsningstester og hele pakka. Jeg har alltid hatt et stort ønske om å få barn, og jeg ble ganske bitt av basillen for å være ærlig. Slet fremdeles med mellomblødninger sporadisk, men fikk beskjed av legen om å avvente i noen måneder for å kroppen stabilisere seg. Lykken var stor da jeg fikk min første positive eggløsningstest 40 dager etter den siste p.pillen var svelget. Jeg tenke at herfra blir det grei skuring, og nå er kroppen tilbake til der den var for over ti år siden. Selv om vi ikke skulle bruke dette egget til noe, føltes det på en merkelig måte veldig kraftfullt, stort og nesten litt magisk å vite at jeg hadde eggløsning. Jeg synes kvinnekroppen er helt fantastisk! 10 dager etter min første eggløsning begynte jeg å spotte. Jeg ble bekymret for om jeg hadde en for kort lutealfase, og på 12 DPO kom mensen. Jeg var skuffet, men bestemte meg for å la kroppen få tid på seg. Var jo tross alt første eggløsningen på veldig lenge.

Neste syklus tenke jeg at eggløsningen ville komme rundt dag 14, men det gjorde den så visst ikke. Jeg ventet, og ventet, og ventet.. På dag 49 kom endelig den etterlengtede eggløsningen, og denne gangen hadde jeg tatt D-vitaminer for å se om det kunne gjøre en forskjell på lutealfasen min. Jeg fikk fremdeles spotting fra 10 DPO, men mye mindre enn forrige syklus og selve mensen kom ikke før på 14 DPO. Syklusen havnet i alt på 62 dager! Rundt denne tiden begynte jeg å merke en strekkende, murrende smerte ved høyre eggstokk. Mistenkte først at det kunne være betennelse i eggstokken, men prøvene hos legen var normale. Ved en ren tilfeldighet oppdaget jeg også at jeg hadde fått melk i brystene, ikke mye men noen dråper her og der. Jeg ble sjokkert! Tok en graviditetstest for sikkerhetsskyld, men den var negativ. Det var rett og slett kroppen min som var helt i ubalanse etter p.pilleslutt, og produserte hormoner av alle slag på høygir.

Den neste eggløsningen var jeg virkelig ikke forberedt på. Jeg hadde innsett at det nok kom til å ta lang tid før kroppen ble stabil igjen og nesten gitt opp håpet, da jeg plutselig fikk eggløsning på CD 24! Jeg ble så glad, og tenkte at endelig skjer det noe her. Lykken ble kortvarig, for allerede på 2 DPO begynte spottingen og fortsatte frem til mensen kom på 11 DPO. Jeg oppdaget rundt denne tiden to ganske store kuler i hvert bryst, og ble naturligvis bekymret for dette også midt oppi det hele. Nå begynte det virkelig å bli mye for meg, og jeg skrev dette innlegget her. Kjentes ut som om kroppen min sviktet meg, og at nye problemer poppet opp i hytt og pine.

Det var derfor en stor gledelig overraskelse da eggløsningen kom allerede på CD19 denne gangen! Dette er min aller første eggløsning innenfor feltet som læreboka regner som normalt. Kunne ikke vært lykkeligere for det! Jeg kjente også tydelig eggløsningsmerter denne gangen her, og jeg er egentlig ganske fornøyd med det også. Det eneste skåret i gleden er at de kjentes nøyaktig ut som det jeg kjenner i min høyre eggstokk hver eneste dag. Det vil si at jeg er rimelig sikker på at det faktisk er eggstokken som verker, og ikke en muskel slik jeg egentlig hadde håpet. Jeg er nå henvist til gynekolog, med mistanke om en cyste på eggstokken. Jeg er livredd for at jeg har PCOS. Det har vært en ubegrunnet frykt jeg har hatt i flere år, men etter jeg sluttet på p.pillene har flere og flere tegn pekt i den retningen. Jeg håper at gynekologtimen skal avkrefte dette, og at det ikke er noe å bekymre seg for. Jeg gruer meg så forferdelig til den timen, for jeg er så redd for resultatet. Jeg vet at jeg må for jeg er nødt til å få svar. Samtidig som jeg helst ikke vil vite svare, for jeg føler at jeg allerede vet det innerst inne.

Det å slutte på p.piller ble ikke akkurat en dans på roser for meg. Det har fulgt med mange opp og nedturer i disse månedene her, og flere kommer nok fremover. Jeg fester sikkerhetsbeltet, og håper at karusellen lander trygt på bakken snart. Jeg håper så inderlig at kroppen er på rett vei nå! 🤍 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

bittelillebolla
Skrevet (endret)

18. oktober 2020 - 51 dager, EL på CD40, LF 11 dager

8. desember 2020 - 62 dager, EL på CD49, LF 13 dager

8. februar 2021 - 34 dager, EL på CD24, LF 10 dager

14. mars 2021 - 31 dager, EL på CD19, LF 12 dager

14. april 2021 - EL på CD21

Endret av bittelillebolla
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess

Så flott at du har fått dagbok! Gleder meg veldig til å følge med her inne 😁 Fantastisk at du fikk el innenfor normal tid denne gangen da, kanskje kroppen har begynt å finne ut av ting 🤞🤞

Når er det du har gyn-time? Skjønner at du gruer deg til resultatet, men mye lettere å få riktig hjelp med et tydelig svar. Kanskje det er noe som kan fikses med noen medisiner? Eller kanskje alt er i orden og det bare er kroppen som jobber med å finne en rytme? 🤞 

Endret av Atticmess
Autocorrect retting
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Saschi

Velkommen! Så bra at du har bestemt deg for å ha en dagbok hvor du kan skrive ting ned og se tilbake på den 😊 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Så koselig at du har lyst til å følge meg @Atticmess :) Jeg er kjempe fornøyd med EL på dag 19, og nå håper jeg egentlig bare at lutealfasen blir lenger enn sist. Jeg skal til gynekologen om litt over to uker. I hovedsak ble jeg nok henvist pga mistanke om cyste på eggstokken og mellomblødningene som er unormale, men da vil de jo også se om det er noe annet galt. Skummelt, men det er jo nødvendig med tanke på at det er smertefullt. Håper veldig at syklusen er på vei til å stabilisere seg nå, men tør ikke helt å tro på det enda. 😅 

Tusen takk @Saschi :) Tror det blir veldig fint å ha noe å se tilbake på, også er det så mange fine mennesker her inne. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess

Skal krysse fingrene for litt lengre lutealfase 🤞 

Jeg håper du får god hjelp hos gyn, ikke noe særlig med smerter altså.. Mellomblædninger er jo ikke det kuleste i verden heller akkurat 🙈 Men, jeg håper dette ordner seg raskt for deg, enten ved at kroppen ordner opp eller med medisinstøtte 🤞😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Annabel

Velkommen til dagbokverdenen🥰

Så bra at du startet med kartleggingen av syklusen din såpass tidlig i forløpet da, slik at du kan avdekke eventuelle problemer god tid i forveien! Har skjønt det kan være en tøff overgang for mange å gå av hormonell prevensjon, og da er det jo kjempelurt å gjøre det en god stund før man faktisk går i gang med selve prøvingen😊 

Forstår også frykten med å skulle avdekke eventuell PCOS, men det er jo ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt. Og hvis det er det, så er det jo så god hjelp å få❤️ Lykke til videre @bittelillebolla gleder meg til å følge med her fremover!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Tusen takk @Annabel:hjertesmil: Så hyggelig at du vil følge! Ja, jeg er virkelig glad for at jeg begynte kartleggingen såpass tidlig, og veldig takknemlig for tempetråden her inne. Den har vært til stor hjelp for meg :) Jeg prøver å tenke slik at om det er noe galt, så er det jo det selv om jeg ikke vet om det. Håper virkelig at magefølelsen min er feil, og at alt er i orden. Veldig godt å vite at det finnes hjelp, om det skulle vise seg å være noe der. 🌷

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niny

Her vil jeg også følge med deg på veien til ekte prøver 😊

Jeg hadde flere måneder der jeg også hadde smerter enten gjennom hele syklusen, fra mens til neste mens, eller daglig smerte fra EL til mens. Ble pga dette henvist til gynekolog selv. Der viste alt seg å være helt fint. Gyn sa at smertene kunne være en form for PMS, selv om det ikke gav mening i hodet mitt siden det flere ganger var før eggløsning også. Konklusjonen var at det de vil gjøre for å kontrollere smertene er å sette meg på hormon prevensjon for å stoppe syklusen og se om problemene vedvarer eller forsvinner. Men siden jeg var prøver var jo ikke det et alternativ heller. Måtte bare leve med det og heller ta paracet om jeg trengte det 🤷🏻‍♀️

Sier dette fordi det ikke nødvendigvis er en grunn til at du har vondt, selv om du har det 😊 Håper det gir seg snart! 🤞🥰

Endret av Niny
Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Åh! Den var en stor lettelse å lese @Niny:hug: Ikke bra at du også har vondt selvfølgelig, men at det faktisk ikke trenger å være noe galt selv om det kan være smertefullt. Fikk inntrykk av at det var nesten helt sikkert at det var en cyste der, men det kan jo være at det ikke er tilfelle likevel. Litt mer håpefull nå! 😊🤞 Kjenner det bare i et område på høyre side, men ganske ofte i løpet av dagen, hver dag. Krysser fingrene for at det ikke er noe der. Kan leve med smerten, for det er redselen for at det er noe galt som er verst synes jeg. Kjempe koselig at du vil følge! ❤️ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Amatariel

Jeg har jo fulgt med deg ute på forumet generelt hittil, og vil selvfølgelig følge deg videre mer privat her inne! :hug: Du har vært utrolig støttende og en fin person å ha. Og jeg syns det er utrolig spennende og interessant å følge din før-prøver-vei. Åh som jeg skulle ØNSKE at jeg var som deg før første gang jeg skulle bli prøver. Du kommer virkelig ikke til å angre at du gjør dette.

Skjønner at du gruer deg til gyn.timen, men jeg tror det blir veldig fint for deg å få tatt en sjekk, å få noen svar. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er uvitenhet det verste... Om du så skulle ha PCOS så finnes det jo god behandling. Jeg hadde aldri hørt om det første gang jeg fikk høre at jeg hadde en grad av dette. Da var jeg så takknemlig for at noen skjønte hva som skjedde og jeg fikk medisin som kunne hjelpe - for da hadde jeg gått mange måneder med mye hormontull, og vært utrolig frustrert. Virkelig vært en aktiv prøver og håpet hver måned at jeg skulle være gravid. Så at du kartlegger dette nå før du offisielt er prøver vil være gull verdt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Tusen takk for kjempe koselig kommentar @Amatariel ❤️ Har lært masse av deg, og er så takknemlig for alle gode råd du har gitt meg. Hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg nok ikke begynt å tempe i det hele tatt. Det er kjempe nyttig, og ikke minst utrolig spennende. Som utålmodig snart-prøver er det veldig moro å drive med dette som forberedelser. 

Godt å vite at det finnes god hjelp for de med PCOS, om jeg skulle være så uheldig å ha det. :) Og det er en fin trøst i at mange med PCOS har båret frem flere barn! Burde nok kanskje være glad for at jeg eventuelt finner det ut nå, og ikke etter ett år med prøving slik du og mange andre har måtte oppleve. Det er helt sant! Da kan jeg eventuelt få hjelp mye tidligere, og det er jeg glad for. Selv om jeg håper så inderlig at alt er som det skal. 🌷

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lakrisen

Høres ut som du har hatt en litt røff start, håper det snart løser seg for deg ❤️ Ønsker deg all lykke til, gleder meg til å følge deg på ferden!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

bittelillebolla
Skrevet (endret)

Syklus 4 - CD24 - 5DPO

Dagens temp droppet voldsomt, nesten under coverline. Jeg håper jo så veldig at lutealfasen skal bli lenger denne gangen, og kjente først jeg fikk en klump i magen da jeg så dette. Men jeg tror jo egentlig at det bare er en østrogenøkning. Så da håper jeg bare at progesteronet overtar styringen i morgen og at tempen spretter opp igjen og forhåpentligvis forblir høy litt til. 🤞

IMG_7108.thumb.jpg.b9ed6ecd62fe0b70cf0b205e6fab6f9a.jpg

Jeg har jo opplevd dette en gang før, på den aller første charter min. Den gang var selve eggløsningen på en lavere temp, da så det liksom ikke like voldsomt ut, men jeg ser at den var omtrent like stor. Forrige gang kom dippen på 7 DPO, og lutealfasen havnet da faktisk på 13 dager. Så jeg håper at dette kanskje er et godt tegn på at denne gangen blir lutealfasen like lang? Om spottingen også drøyer litt lenger enn 10 DPO denne gangen, så skal jeg være så glad. 🙌

IMG_7109.thumb.jpg.d8125345cb6af747b016b7fb55b71339.jpg

Fortsatt ekstremt glad for eggløsning på dag 19! Ser jo enda tydligere forskjellen her! :nori:

Endret av bittelillebolla
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Amatariel

Skjønner du ikke syns det er gøy at tempen dropper sånn nei. Men den er over CL fortsatt da! Og kroppen din har tydeligvis denne tendensen til å gjøre det - lignet veldig på dpo-land fra desember ja. Så blir interessant å se fremover. Vil uansett klappe for en utrolig fin og jevn temp sånn ellers 👏

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Jeg håper det er et godt tegn @Amatariel! Veldig spennende å se om det er en sammenheng med dippene og lengden på lutealfasen. Kjempe glad for at charten er jevnere. Stor forbedring fra den første! 🙌 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Annabel

Jeg synes også at tempene dine ser veldig jevne og fine ut! Jeg pleier nesten alltid også å ha en dip i den perioden etter EL, sammen med en "slow rise" i starten. I den forbindelse har jeg også lest noe om at kroppen ofte har en østrogen "surge" nr. 2 i lutealfasen, og at det er helt normalt :)  Kanskje det faktisk også har en sammenheng med lengden på lutealfasen, som du nevner? Det blir spennende å se, krysser fingrene for at du får en 13 dagers LF 😄 Det er så interessant og lærerikt med temping altså. Gleder meg til å følge med videre!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Ja, det har jeg lest om også @Annabel :) Kjempe spennende! Den kom jo litt tidligere nå enn sist gang her, så jeg håper bare ikke det betyr at mensen også kommer tidligere denne gangen. Har det variert for deg, hvilken dag dippen har kommet på? Betryggende å høre at du også har "slow rise" samtidig som du pleier å ha normal lengde på lutealfasen. Trodde kanskje det var problematisk, men da er det kanskje ikke det likevel. 👏 Enig i at dette er veldig lærerikt, og så spennende! Hvorfor lærer vi ikke slikt på skolen? Tenk så mange kvinner som kunne hatt nytte av å vite om dette her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Annabel
bittelillebolla skrev (10 minutter siden):

Ja, det har jeg lest om også @Annabel :) Kjempe spennende! Den kom jo litt tidligere nå enn sist gang her, så jeg håper bare ikke det betyr at mensen også kommer tidligere denne gangen. Har det variert for deg, hvilken dag dippen har kommet på? Betryggende å høre at du også har "slow rise" samtidig som du pleier å ha normal lengde på lutealfasen. Trodde kanskje det var problematisk, men da er det kanskje ikke det likevel. 👏 Enig i at dette er veldig lærerikt, og så spennende! Hvorfor lærer vi ikke slikt på skolen? Tenk så mange kvinner som kunne hatt nytte av å vite om dette her. 

Hmm, så igjennom grafene mine nå, og ser det har skjedd alt i fra dpo 2 til 5, noen ganger flere dips senere, så det har absolutt variert veldig! Ser også det varier hvor stor denne dippen er, fra en bitteliten en og helt ned til CL. Jeg har ikke hatt inntrykk av at det trenger å være negativt med slow rise, men at det faktisk er veldig vanlig! :) Noen får økning med en gang etter EL, men virker som det er like vanlig at kroppen trenger litt tid på seg til å produsere progesteron også! Så ville ikke bekymret meg for dette, så lenge tempen generelt sett holder seg over CL etter EL. 

Ja, jeg er helt enig! For et utrolig nyttig verktøy for å bli kjent med kroppen sin, virkelig. Føler det er så få som kjenner til temping? Har opplevd mye skepsis når jeg har snakket om det blant venninner, som om det er noe tullete humbug... Temping kan jo, i tillegg til å fungere som prevensjon og øke muligheten for graviditet, bidra til å avdekke eventuelle hormonelle problemer som man kanskje ikke hadde oppdaget uten. Ser kun positive sider ved temping altså :) Samtidig er p-piller og annen hormell prevensjon SÅ akseptert, når det både kan klusse med syklusen i lang tid, påvirke kroppen negtivt, bidra til økt sjanse for blodpropp og gjøre deg deprimert. Det gir ingen mening🙃

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...