Gå til innhold

Hva er galt med meg? Tåler minimalt av alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt. Dame 39 år. 3 barn, ikke småbarn. Fra 10 år og oppover. Gift med en veldig flink og hjelpsom mann. 
 

Jeg har fibromyalgi. Ufør. Slankeoperert. Etter dette fikk jeg utmattelse. Kom meg aldri oppå igjen. Føler jeg våkner utmattet. 
Kroppen verker av og til. Men utmattelsen er verst. Alltid like sliten. Er det normalt? For fibromyalgi? Etter slankeoperasjon? 
Før slankeoperasjonen når barna var små og krevende, så hadde jeg faktisk mer energi, selv om jeg var veldig overvektig.
 

Har også hatt en tøff barndom, med svik, som sliter enda. Tror jeg alltid har vært introvert? Elsker alenetid. Litt for godt tror jeg? Trives alt for godt i mitt eget selskap. Kjeder meg aldri. Bare det å sitte hele alene i timesvis. Kan glede meg til kvelden når barna er i seng, og be min mann om alenetid. Føler meg så rar. 

Dessuten tar jeg veldig lett til tårene. Overtenker alt. Blir fort hissig. Kontrollfreak. Men mest av alt bryr jeg meg nok litt for mye om alle. 
 

Når han (ofte) tar med seg barna så jeg kan få koble av, er det faktisk det beste jeg vet. Men føler meg så slem som ikke ønsker eller orker å bruke så mye tid på mann og barn. Og som både ønsker og trenger veldig mye alenetid. 
 

Jeg trives godt med venner også. Fest og. Men blir veldig sliten av for mye folk. Føler også jeg har unormal og rar tankegang, og ikke bryr meg om normale ting som folk (venninner) flest. Feks hus og hjem, matlaging. Jeg lever enkelt. Ting er ikke så nøye. Vil bare ha et avslappet liv uten for mye stress. Føler de fleste jager etter alt. 
 

Er jeg veldig unormal? Kan jeg være bipolar? Personlighetsforstyrrelse? 
 

 

Anonymkode: bfa65...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det mentale høres helt normalt ut, men den utmattelsen høres det verre ut med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn akkurat nå, med diagnosen kronisk utmattelse (og diverse andre ting) Tenker det er sånn akkurat nå, så går det over senere. 

Anonymkode: 7ab7c...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er forresten 9 år siden slankeoperasjonen. Og jeg har ikke blirt bedre, bare verre. 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS. Det er forresten 9 år siden slankeoperasjonen. Og jeg har ikke blirt bedre, bare verre. 

Anonymkode: bfa65...799

Hva sier legen - er utmattelsen relatert til slankeoperasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sannsynligvis har du ikke personlighetsforstyrrelse, du er ikke bipolar, du er ikke for introvert eller unormal. Du beskriver at du fungerte før operasjonen og hadde energi. Reaksjonsmønsteret ditt høres normalt ut.

Det som derimot skjer med deg nå er at du leter etter svar og så kommer tvilen. Og når man er utmattet så er det en del ting som endrer seg. Man er mindre i bevegelse og man får mindre muskelmasse. Når man er mindre i bevegelse frigis det færre hormoner som gir følelse av ro og lykke. En annen ting er at kroppen din er syk og den har gjennomgått en operasjon. Nå ser jeg du skrev at du ikke har kommet deg etter den. 

Du er i en tålmodighetsprøve uten like og du må være snill med deg selv og huske på samfunnet går mye fortere enn det kroppen bruker på å komme seg og din har vært gjennom veldig mye.

Jeghar lyst til å spørre deg om noe. Føler du en ro inni deg, er du i balanse? Ikke psykisk, men i kroppen. Det høres alternativt ut, jeg vet, men jeg lurer.

Spiser du bevisst? Spiser du etter kroppen din?

Gjør du noen form for tøying, strekking, trening, aktivitet, isåfall hva?

Hvor er vondtene?

Alt godt!

Anonymkode: 83c75...33a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (26 minutter siden):

Hva sier legen - er utmattelsen relatert til slankeoperasjonen?

Har ikke snakket med noen om det på mange år. Tok det opp for flere år siden, og ble utredet for ME, etter eget ønske. Men hadde visst ikke det. Kanskje jeg bør nevne det til legen igjen, og bli utredet på nytt? 
Må da uansett være en kronisk utmattelse jeg har? 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke snakket med noen om det på mange år. Tok det opp for flere år siden, og ble utredet for ME, etter eget ønske. Men hadde visst ikke det. Kanskje jeg bør nevne det til legen igjen, og bli utredet på nytt? 
Må da uansett være en kronisk utmattelse jeg har? 

Anonymkode: bfa65...799

Jeg ville bestilt legetime og bedt om utredning og evt henvisning videre. Overskudd og energi har jo så mye å si for livskvaliteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke snakket med noen om det på mange år. Tok det opp for flere år siden, og ble utredet for ME, etter eget ønske. Men hadde visst ikke det. Kanskje jeg bør nevne det til legen igjen, og bli utredet på nytt? 
Må da uansett være en kronisk utmattelse jeg har? 

Anonymkode: bfa65...799

Det er mange med fibromyalgi som lider av sterk utmattelse. Jeg vil anta at din utmattelse skyldes fibromyalgi. Men så er det jo slik at man i dag ikke vet hva utmattelse er. Likevel, utmattelse er normalt ved fibro, og noen er mer alvorligere enn andre.

Anonymkode: 85411...13e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke nok.  Du skal ikke ligge på under 1000 kcal daglig resten av livet. Spiser for ensidig og lite, får ikke i deg nok næringsstoffer. For lavt b12, d-vitamin og jern.

Anonymkode: d9323...fbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen. Om du alltid føler deg utmattet, er det ikke rart at alt annet også blir tungt. Det er heller ikke uvanlig å trives med alenetid, men dette må jo selvfølgelig være i en viss balanse med tanke på mann og ikke minst barns behov og ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste med revmatisk sykdom opplever utmattelse (fatigue), det kommer noen ganger i bølger, korte eller lange perioder. I noen tilfeller for alltid, dessverre. Da du allerede har fibromyalgi kommer du mest sannsynlig aldri til bli diagnostisert med ME, for symptomene er så like. Og like lite å gjøre noe med.. Vil absolutt anbefale å be om henvisning til ergoterapeut, de kan gi deg gode verktøy til å håndtere både smerter og utmattelse. Kjenner ei som gikk og beit tenna sammen i flere år, og etter et par måneder med hjelp til kartlegging og personlig tilrettelegging fra ergoterapeut fikk hun mye bedre livskvalitet. Hun har dog ikke barn, men verdt å prøve iallfall?

Anonymkode: 3e2da...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er nok mer skjøre enn andre. Men jeg tror mye handlernom tankesett. Man klarer imidlertid sjelden å ta deg sammen nok til å klare å skifte personlighet. Søsteren min er overlege, trener masse, er slank og vakker og generelt svært vellykket. Hun har en robust tankegang om at det man ikke får gjort noe med må man bare la være med å tenke på. Hun fokuserer på det som er positivt og hva hun klarer. Jeg derimot, er mer lik moren min og bekymrer meg altfor mye. Jeg har en hang til det negative; jeg leser om seriemordere på internett, følger SoMe-personligheter med uhelbredelig kreft, jeg kan fantasere om egen begravelse mens jeg kjører til og fra jobb og så videre... Jeg har lagt på meg ti kilo etter at vi fikk barn nr 3. Jeg klarer rett og slett ikke å ta meg sammen. Men jeg er ikke syk. Jeg er negativ og lat.

Anonymkode: 28635...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plutselig nå i 40-årene begynt å gråte lett. Det gjorde jeg ikke før. Det kan selvfølgelig være hormonforandringer. Men det kan og skyldes at jeg har holdt meg sammen så lenge at nå er det blitt nok. Jeg opplevde et dødsfall i nærmeste familie for under et halvt år siden. Jeg gråt ikke under begravelsen, jeg tok meg av barna mine og passet på å forklare det som skjedde til dem og hva de skulle gjøre. Men jeg gråter masse av andre ting når jeg er alene.

Er det mulig at du har holdt ut i mange år og nå holder du på å revne?

Anonymkode: 29022...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje PMS også forsterker alt dette med fortid og kronisk sykdom nå? 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 19.08):

Kort fortalt. Dame 39 år. 3 barn, ikke småbarn. Fra 10 år og oppover. Gift med en veldig flink og hjelpsom mann. 
 

Jeg har fibromyalgi. Ufør. Slankeoperert. Etter dette fikk jeg utmattelse. Kom meg aldri oppå igjen. Føler jeg våkner utmattet. 
Kroppen verker av og til. Men utmattelsen er verst. Alltid like sliten. Er det normalt? For fibromyalgi? Etter slankeoperasjon? 
Før slankeoperasjonen når barna var små og krevende, så hadde jeg faktisk mer energi, selv om jeg var veldig overvektig.
 

Har også hatt en tøff barndom, med svik, som sliter enda. Tror jeg alltid har vært introvert? Elsker alenetid. Litt for godt tror jeg? Trives alt for godt i mitt eget selskap. Kjeder meg aldri. Bare det å sitte hele alene i timesvis. Kan glede meg til kvelden når barna er i seng, og be min mann om alenetid. Føler meg så rar. 

Dessuten tar jeg veldig lett til tårene. Overtenker alt. Blir fort hissig. Kontrollfreak. Men mest av alt bryr jeg meg nok litt for mye om alle. 
 

Når han (ofte) tar med seg barna så jeg kan få koble av, er det faktisk det beste jeg vet. Men føler meg så slem som ikke ønsker eller orker å bruke så mye tid på mann og barn. Og som både ønsker og trenger veldig mye alenetid. 
 

Jeg trives godt med venner også. Fest og. Men blir veldig sliten av for mye folk. Føler også jeg har unormal og rar tankegang, og ikke bryr meg om normale ting som folk (venninner) flest. Feks hus og hjem, matlaging. Jeg lever enkelt. Ting er ikke så nøye. Vil bare ha et avslappet liv uten for mye stress. Føler de fleste jager etter alt. 
 

Er jeg veldig unormal? Kan jeg være bipolar? Personlighetsforstyrrelse? 
 

 

Anonymkode: bfa65...799

Du har Fibromyalgi, er ufør og har tre barn. Det er ikke rart du har lite energi, du er jo syk det er derfor du ikke kan jobbe.

Vi er mange som ønsker å leve et liv uten stress. Jeg sover for lite og har kroniske smerter. Jeg kjenner meg godt igjen i det å bare ønske å være alene etter jobb. Det tror jeg er helt vanlig følelse når man er veldig sliten.

Anonymkode: c431d...aa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (På 2.4.2021 den 19.11):

Alt det mentale høres helt normalt ut, men den utmattelsen høres det verre ut med.

Helt enig. Kanskje du burde ta en tur til legen ts? Tar du b12- sprøyta etter slankeoperasjonen? Veldig mange slankeopererte som sliter med vitaminmangel.

Kanskje du har fatique pga fibromyalgien? Snakk med legen!

Endret av got2go
La til siste avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...