Gå til innhold

Hva er galt med meg? Tåler minimalt av alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kat-e skrev (3 timer siden):

Kan du ha stoff-skifte problemer?

Jeg tenkte akkurat det samme.

Dra til legen og sjekk stoffskiftet ditt, TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må komme deg til legen og få en full sjekk av vitamin- og mineralnivået i kroppen din.

Jeg tenker spesielt på B12.

Quote

Hvis du har hatt en tarm- eller mageoperasjon (for eksempel slankeoperasjon), må du ta vitamin B12 tilskudd. Det kan også være nødvendig med regelmessige blodprøver for å sjekke vitamin B12-nivået.

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/vitamin-b12-mangel

Jeg har også Fibromyalgi, og som en bivirkning har jeg gått opp mange kilo, og kan nå få slankeoperasjon, hvis Overvektspoliklinikken mener jeg er en kandidat. Vektmessig er jeg absolutt innen gruppen som kan få det.

Men jeg er livredd for langtidsbivirkninger. Jeg skal leve i mange år til (håper jeg). Etter å ha lest slikt som dette, får jeg enda mindre lyst til å ha en slik operasjon. https://www.nrk.no/nordland/far-alvorlige-helseproblemer-etter-fedmeoperasjoner_-_-ville-heller-gatt-i-fengsel-med-kjevelas-1.14744984

Uansett er det tydelig at du må gå oftere til legen, og få tatt blodprøver mye oftere enn du gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi OG en engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. På dps sa de at det var en ganske vanlig kombinasjon diagnoser og at man ofte fikk de fysiske symptomene først og de psykiske senere. Iallefall er det ekstremt utmattende å ha disse to. Det finnes også andre årsaker til at man blir så utmattet (har flere andre fysiske diagnoser som i perioder krever sitt) så du bør absolutt be om hjelp til å finne ut om det er noe du kan gjøre med det eller bare leve med. Leve med er enklere når man vet hva man forholder seg til.

Anonymkode: d9a24...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 12.43):

Jeg har fibromyalgi OG en engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. På dps sa de at det var en ganske vanlig kombinasjon diagnoser og at man ofte fikk de fysiske symptomene først og de psykiske senere. Iallefall er det ekstremt utmattende å ha disse to. Det finnes også andre årsaker til at man blir så utmattet (har flere andre fysiske diagnoser som i perioder krever sitt) så du bør absolutt be om hjelp til å finne ut om det er noe du kan gjøre med det eller bare leve med. Leve med er enklere når man vet hva man forholder seg til.

Anonymkode: d9a24...11e

Hva er symptomene på dette da? 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS. Ganske sikker på at jeg er introvert og høysensetiv også. Og med fibro i tillegg og ting fra barndommen som har satt sine spor. Føler meg så unormal. 
Normalt å føle det slik? 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ts..... kosthold har alt å si! Mitt råd: Finn ut hva du ikke tåler av mat eventuelt. Og spis ren mat uten tilsetningsstoffer. Altså E-stoffer o.l.  Sitronsyre er i hvertfall ikke bra. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har hatt slankeoperasjon, og han må til legen en gang i mnd for å få sterke doser med blant annet B12, jern og vitamin D. Han blir totalt utkjørt når verdiene er lave (etter operasjonen tar han ikke opp næringsstoffer sånn som før. Ville sjekket både det og stoffskiftet.

Lykke til 🌼

Anonymkode: 849a5...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 2.31):

TS. Ganske sikker på at jeg er introvert og høysensetiv også. Og med fibro i tillegg og ting fra barndommen som har satt sine spor. Føler meg så unormal. 
Normalt å føle det slik? 

Anonymkode: bfa65...799

Ja, Det er helt normalt for de som har det som deg.

Anonymkode: ebcd0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker det at mange som slankeopererer seg får mangel på diverse vitaminer. Så sjekk ut dette! Og så er det også en vanlig del av kronisk sykdom med smerter at man blir heeelt utmattet. Det tærer jo på både kropp og sjel. Og er du ufør i tillegg vil jeg tror livet blir både ensformig og litt trist.

Jeg har kroniske smerter og er ufør. Jeg har også trøblete oppvekst og er høysensitiv. Ikke fibro, men legen trodde lenge det var det. Og jeg er et persilleblad når det kommer til stress av alle slag og er utmattet mye. Viktig å holde blodsukkeret jevnt, hvis ikke begynner jeg å skjelve og er helt ute.

Krenkede barn blir syke voksne, verdt å tenkte på. Det kan hjelpe deg å rydde litt i hodet og bearbeide litt. Om det ikke fjerner sykdommen kan det hjelpe på totalbelastningen å ikke bære på all dritten.❤️

Anonymkode: 003ab...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd🙏🏻 
Jeg er sjekket for stoffskifte, og tar jevnlig blodprøver for å sjekke alt av vitaminer og slik. Tar også B12 sprøyter, men merker ingen bedring av de, merkelig nok. Tar de uansett. 
 

Jeg tenker også veldig mye og bekymrer meg ofte. Kastastrofe tanker. Kontrollfreak. Og med det andre jeg nevnte, som slankeoperert, tette svangerskap, tøff barndom (svik), introvert, fibromyalgi, smerter og utmattelse. Så er det nok bare slik jeg er/har blitt? Blir nok dessverre ikke bedre? 
 

Føler meg så unormal, rar og svak. Gråter veldig lett. Humøret svinger veldig. Har nok kraftig PMS også. 
Har snakket med psykolog ang barndommen min. Men kanskje lurt å gjøre det igjen. Mange år siden. 

Anonymkode: bfa65...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 10.26):

Jeg har plutselig nå i 40-årene begynt å gråte lett. Det gjorde jeg ikke før. Det kan selvfølgelig være hormonforandringer. Men det kan og skyldes at jeg har holdt meg sammen så lenge at nå er det blitt nok. Jeg opplevde et dødsfall i nærmeste familie for under et halvt år siden. Jeg gråt ikke under begravelsen, jeg tok meg av barna mine og passet på å forklare det som skjedde til dem og hva de skulle gjøre. Men jeg gråter masse av andre ting når jeg er alene.

Er det mulig at du har holdt ut i mange år og nå holder du på å revne?

Anonymkode: 29022...efe

Jeg gråter også lett og ofte alene når alle har lagt seg. Alt dritt, alt vondt fra år bakover kommer opp. Det kom etter at jeg møtte veggen sist og ble sykemeldt fra jobb (har ikke klart jobb siden). Er også i 40 årene og kjente på ett punkt at det ble nok.

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 12.20):

Du har Fibromyalgi, er ufør og har tre barn. Det er ikke rart du har lite energi, du er jo syk det er derfor du ikke kan jobbe.

Vi er mange som ønsker å leve et liv uten stress. Jeg sover for lite og har kroniske smerter. Jeg kjenner meg godt igjen i det å bare ønske å være alene etter jobb. Det tror jeg er helt vanlig følelse når man er veldig sliten.

Anonymkode: c431d...aa5

Helt sant. Alenetid er gull.

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 0.13):

Hva er symptomene på dette da? 

Anonymkode: bfa65...799

Engstelig unnvikende pf, det er lurest å lese om det via nettsider som feks https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/unnvikende-personlighetsforstyrrelser-en-bortglemt-pasientgruppe

https://forskning.no/psykiske-lidelser-samfunn/stille-mennesker-kan-lide-uten-at-vi-ser-det/1780961

(Men ikke alle er stille i sosiale settinger, noen av oss prater og angrer etterpå)

Finnes også gode videoer på YouTube 

Jeg blir veldig sliten når unnvikelsen ruller og urolig når det engstelige kommer over meg (øker i fht min normale). Sammen med fibromyalgi og div andre hudsykdommer og isjias...bare å pakke sammen og forsøke å gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: d9a24...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...