Gå til innhold

Allergier i familie/slekt

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

La oss si at du har veldig lyst på en hund eller katt, men et barn i familien (ikke en som bor hos dere) som pleier å være på besøk hos deg en gang i blant er allergisk. Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anskaffer katten så får vi møtes andre steder!

Jeg kan ikke sett livet på hold for å ta hensyn til andre mennesker. Noe annet var det selvsagt om barnet mitt var allergisk, da ville det ikke komme på tale!

Jeg røyket aldri inne om jeg hadde besøk av barn eller allergikerer den tiden jeg var røyker, men det blir annerledes, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et barn som ikke frekventerer hjemmet mitt ofte kjøper jeg hunden/katten. Så kan vi, som Brunhilde sier, møtes andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg ville anskaffet meg dyr, også ville jeg møtt familien andre steder enn hjemme. De fleste allergikere kan også komme på besøk dersom man lufter ut på forhånd og holder dyra unna mens de er der, så dersom allergikeren var villig til å prøve det hadde jeg selvsagt tilbudt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Oki, det høres jo bra ut.

Men hva hvis det var svigerfamilien og de lagde et stort nummer ut av det? De bor rett borte i gaten og kan i prinsippet komme når som helst, men gjør det sjeldent. Dine barn og den som er allergisk er fetter/kusine. Og hva når jeg sier at det barnet som er allergisk har aldri blitt testet, men foreldrene mener at barnet er det, eller som de selv sier: så godt som allergisk! Du har kjempelyst på hund/katt, men så lager svigers rabalder når de hører om ideen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Bare for ordens skyld, det er min søster som er i knipa. De hadde avtalt å hente en katt i går men da svigerfamilien fikk høre det ble de rasende. Jeg syns så synd på min søster. Det er jo ikke en lett situasjon heller. Hun har kjempelyst på katt, har hatt katt hele livet. Mannen sa at katt var greit selv om han visste om "allergien" til nevøen. Så fant de en de ville ha, og det kunne hente den i går. Men for et par dager siden fortalte et av barna til min søster det til "allergikeren" og det ble bråk. Hele svigers var på krigsstien. Det endte med at mannen ombestemte seg fordi det ble ingen katt og min søster er kjempe lei seg. Hun vil fortsatt ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med de andre her, anskaff katt!!

Og i tillegg vil jeg si, at hvis detvar meg som var allergikeren, så ville jeg følt det ganske ille hvis andre ikke anskaffet seg noe de hadde lyst på bare på grunn av meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt skaffet meg katt. Og så hadde jeg bedt mannen ta seg en prat med familien sin. Går jo ikke an å være så trangsynt, vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld, det er min søster som er i knipa. De hadde avtalt å hente en katt i går men da svigerfamilien fikk høre det ble de rasende. Jeg syns så synd på min søster. Det er jo ikke en lett situasjon heller. Hun har kjempelyst på katt, har hatt katt hele livet. Mannen sa at katt var greit selv om han visste om "allergien" til nevøen. Så fant de en de ville ha, og det kunne hente den i går. Men for et par dager siden fortalte et av barna til min søster det til "allergikeren" og det ble bråk. Hele svigers var på krigsstien. Det endte med at mannen ombestemte seg fordi det ble ingen katt og min søster er kjempe lei seg. Hun vil fortsatt ha.

Vet du hva, det er faktisk ingen andre enn din søster som bestemmer dette selv.

Det går faktisk an å møtes andre steder.

Jeg hadde hentet katten uansett.

Jeg elsker katter og kommer mest sannsynlig til å skaffe meg katt senere i livet. Selv om det hadde vært allergi i familien ja. Mine foreldre har hatt katter hele mitt liv, så jeg har vokst opp med katter og kan ikke tenke livet mitt uten å ha en katt.

Og så snart jeg får sjansen, så skaffer jeg meg en katt eller to.

Greit, svigers kan bli oppgitt ovenfor din søster, men å nekte henne og bli sint på henen har ingen hensikt.

Man kan møtes andre steder enn hjemme hos din søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Kjøp katt. Der kan eventuelt ha et rom i huset som katten ikke får være i som barnet kan leke i når det er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har en venn som ikke kan være hos meg pga katteallergi. Syns det er kjempetrasig og trist, men det har aldri falt meg inn å avstå fra å ha katt pga dette. (men jeg skjønner allergikere som syns det er trist når venner og familie anskaffer dyr - de blir jo dermed ekskludert fra mye..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva hvis det var svigerfamilien og de lagde et stort nummer ut av det? De bor rett borte i gaten og kan i prinsippet komme når som helst, men gjør det sjeldent. Dine barn og den som er allergisk er fetter/kusine. Og hva når jeg sier at det barnet som er allergisk har aldri blitt testet, men foreldrene mener at barnet er det, eller som de selv sier: så godt som allergisk! Du har kjempelyst på hund/katt, men så lager svigers rabalder når de hører om ideen din.

Jeg ville ha bedt svigers passe sine egne saker, dette har de da ingenting med.

At foreldrene sier at barnet er "så godt som allergisk" synes jeg er latterlig. Enten er man det, eller så er man det ikke og det bør de ta barnet med til lege for å finne ut av.

Er det slik at barnet er allergisk mot pelsdyr så går det an å lufte og støvsuge litt ekstra før barnet kommer eller at de to små møtes ute eller hjemme hos det andre barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt av foreldrene å påstå at barnet deres er allergisk når de ikke har tatt barnet sitt til legen engang.

Greit, kanskje barnet er allergisk, men da får de ta ungen til legen for å få det bekreftet eller ikke da og ikke påstå at barnet er allergisk bare fordi de sier det.

Jeg hadde gitt blanke f i svigers samme hva. De har ingen rett til å bestemme om du har lov til å ha katt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Ja jeg ville ha driti i svigers selv, men problemet er at de nå har truet med å nekte å la min søsters barn komme på besøk til dem hvis de får seg katt. Barna er gode venner og går i klasse sammen. Dårlig at de trekker inn barna i dette. De vil jo leke sammen, men svigers vil nekte det hvis de får seg den katten da.. urk. At det går ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg ville anskaffet meg dyr, også ville jeg møtt familien andre steder enn hjemme. De fleste allergikere kan også komme på besøk dersom man lufter ut på forhånd og holder dyra unna mens de er der, så dersom allergikeren var villig til å prøve det hadde jeg selvsagt tilbudt det.

Om du har besøk av en hardt rammet allergiker, så hjelper det ike med utlufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Ja, men det er ikke en hardt rammet så vidt jeg vet. Han har aldri vært hos legen, men moren mener han er allergisk, eller så godt som allergisk som hun sier selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha anskaffet den katten umiddelbart!!!

En gammel venninne av meg er allergisk mot pelsdyr, men ikke sånn hyperallergisk. Hun tar medisiner og overlever fint å ha hund hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...