kosekrinje Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Hallo! I den nye podcasten til Hennings Verden kan du lære utrolig mye om hvordan dyrene i Norge har det i en samtale med Norun Haugen. Norun kom i 2019 ut med dokumentaren "Griseindustriens hemmeligheter" som ble vist på NRK. Hun gikk fem år undercover for å undersøke industrien. Nå er hun med på denne podcasten og gir en oppdatering på tema rundt dyrevelferd. Podcasten er både litt trist da man lærer mye om hvordan dyrene har det, men også oppløftende da hun kommer med løsninger... Det hjelper faktisk utrolig mye å spise mindre kjøtt, og mer økologisk. Visste du f.eks at vi slakter omtrent 70 millioner kyllinger i året i Norge? eller at noen av våre skattepenger går til å holde prisen på kjøtt nede? det er så mye i denne industrien folk ikke vet. Den kan høres på YouTube: https://youtu.be/VJ_WnooYk7Y eller spotify/Itunes: https://kite.link/norunhaugen hva tenker dere om tema? har dere begynt å spise mindre kjøtt de siste årene? 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Jeg spiser kjøtt hver dag, og er veldig opptatt av dyrevelferd. Kjøper ikke kjøtt eller egg fra konvensjonelt landbruk selv (men spiser det jeg får servert så lenge det er sunn mat og ikke junk), men jakter, og kjøper fra venner som har småbruk, og fra lokale småskala-produsenter med fokus på god dyrevelferd der dyrene får minst mulig kraftfor, og får bevege seg fritt ute. Etiske meieriprodukter er dessverre vanskeligere å få tak i , men dyrevelferden for kyr og sauer er generelt ekstemt mye bedre enn for gris og fjærfe. Har kjøpt noe meieriprodukter fra rekoringen, men savner et alternativ til typ vellagret emmentalertype ost (jarlsberg, sveitser), og skikkelig tjukk yoghurt som ikke er fettredusert... Siden økologisk melk stort sett betyr at kyr e har spist økologisk soya, og ikke at de har spist gress, så ser jeg ikke helt poenget. Anonymkode: d9ee9...749 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Jeg prøvde bli veganer men pga stress i den perioden av livet mitt endte jeg opp med IBS. Det ble da vanskelig å kutte ut kjøtt. Men jeg tok med meg videre noen av de plantebaserte produktene videre i kosten, har sluttet helt med å drikke ku melk! 😊 Nå smaker ku melk bare rart. Prøvde en periode å ha egne høner, men det ble for mye styr og jeg ga opp, men jeg lærte mye om høner og hva de trenger og har krav på! Så jeg har blitt mer bevist ang dette ved kjøp av egg Jeg foretrekker spise lam, for jeg har en tro på at de har bedre liv enn kuer og gris. Jeg vet ikke om dette er sant, det er bare en konklusjon jeg har kommet frem til selv, og setter stor pris på om noen kan bekrefte eller avbekrefte min antagelse her! 😅 Jeg spiser betydelig mer grønsaker og frukt nå enn det jeg gjorde før, og det er også etter mye research ila vegetar perioden min. Jeg lærte rett og slett at det var bedre for min kropp, og jeg føler meg bedre fysisk. Jeg ble interessert i temaet av helse messig opplysninger, men etter mye lesing har jeg blitt også interessert i dyr velferd. Ikke så rart når man faktisk får vite hvordan dyrene lever vs reklamene på tven Anonymkode: 2eb24...bf6
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 kosekrinje skrev (2 timer siden): Hallo! I den nye podcasten til Hennings Verden kan du lære utrolig mye om hvordan dyrene i Norge har det i en samtale med Norun Haugen. Norun kom i 2019 ut med dokumentaren "Griseindustriens hemmeligheter" som ble vist på NRK. Hun gikk fem år undercover for å undersøke industrien. Nå er hun med på denne podcasten og gir en oppdatering på tema rundt dyrevelferd. Podcasten er både litt trist da man lærer mye om hvordan dyrene har det, men også oppløftende da hun kommer med løsninger... Det hjelper faktisk utrolig mye å spise mindre kjøtt, og mer økologisk. Visste du f.eks at vi slakter omtrent 70 millioner kyllinger i året i Norge? eller at noen av våre skattepenger går til å holde prisen på kjøtt nede? det er så mye i denne industrien folk ikke vet. Den kan høres på YouTube: https://youtu.be/VJ_WnooYk7Y eller spotify/Itunes: https://kite.link/norunhaugen hva tenker dere om tema? har dere begynt å spise mindre kjøtt de siste årene? Bedre at skattepengene går til produksjon av grønt? For det gjør den om en ikke spiser kjøtt. Jeg spiser kjøtt,men kun Norsk produsert. Vi må ha et levende landbruk. De aller fleste dyr har det bra i Norge, å de som ikke gjør det blir luket bort.
kosekrinje Skrevet 2. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2021 3 minutter siden, Smeltemann said: De aller fleste dyr har det bra i Norge, å de som ikke gjør det blir luket bort. Det er helt feil. Du bør høre episoden. Frittgående dyr, og økologisk mat - er fra dyr som har det bedre. Alt annet er løgn. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Smeltemann skrev (3 minutter siden): Bedre at skattepengene går til produksjon av grønt? For det gjør den om en ikke spiser kjøtt. Jeg spiser kjøtt,men kun Norsk produsert. Vi må ha et levende landbruk. De aller fleste dyr har det bra i Norge, å de som ikke gjør det blir luket bort. De pengene som går til produksjon av grønt er for det meste bare mat til dyrene uansett. Ikke til mennesker så med mindre produksjon av dyr, jo mer areale kan bli brukt til menneske mat Men de fleste dyr i produksjonen har det ikke bra i Norge 😕 Anonymkode: 2eb24...bf6 2
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 kosekrinje skrev (2 minutter siden): Det er helt feil. Du bør høre episoden. Frittgående dyr, og økologisk mat - er fra dyr som har det bedre. Alt annet er løgn. Har du kunnskap om husdyrhold bortsett fra det du hører fra denne gale frøkenen? Skjønner at de som driver økologisk må ha flere kvm pr dyr. Men er ikke så sikker på at det er gunstig med å ikke bruke kunstgjødsel. Dessuten vil ikke folk betale det det koster å produsere økologisk mat.
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De pengene som går til produksjon av grønt er for det meste bare mat til dyrene uansett. Ikke til mennesker så med mindre produksjon av dyr, jo mer areale kan bli brukt til menneske mat Men de fleste dyr i produksjonen har det ikke bra i Norge 😕 Anonymkode: 2eb24...bf6 Hvilken grønnsaker skal dem produsere lengst nord i landet da? Hvilken gjødsel skal vi bruke for å få noe til å gro?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Smeltemann skrev (8 minutter siden): Har du kunnskap om husdyrhold bortsett fra det du hører fra denne gale frøkenen? Skjønner at de som driver økologisk må ha flere kvm pr dyr. Men er ikke så sikker på at det er gunstig med å ikke bruke kunstgjødsel. Dessuten vil ikke folk betale det det koster å produsere økologisk mat. Om folk ikke ville betalt, hadde det ikke vært økologiske hyller i butikken 🙃 Så jo, det er en del som kjøper økologisk mat. Men de fleste kjøper ikke ALT økologisk, bare noe Anonymkode: 2eb24...bf6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Hvilken grønnsaker skal dem produsere lengst nord i landet da? Hvilken gjødsel skal vi bruke for å få noe til å gro? Norge har egentlig ikke så mye dyrkbar mark uansett. Så det er lurt å bruke det vi har på en dyrevelferd og økonomisk smart måte. Det trengs latterlig mye mark til for å kunne mette dyrene. Så om det blir omgjort til kun mark til menneske mat, klarer vi fylle mer munner og mager mette. Og la oss ikke begynne inn på hvor mye vann det skal til for å kunne lage mat til dyrene, vann som dyrene drikker i forhold til hvor mye kjøtt man får VS hvor mye grønt man får for å kunne mette 1 menneske mage. Om du gjør litt research så trenger ikke planter bæsj for å leve. Hvordan tror du skogen går rundt? Hver enkelt plantesort etterlater seg noe i jorden som neste plante kan få bruk for. Planter man bare en sort av plante på et jordet, så blir jorden til slutt tom for de næringsinnholdene den planten trenger. Og da trenger man gjødsel for å kunne fortsette. Om man planter forskjellige planter på jordet hvert år, vil jorden være innholdsrik nok til å kunne gi planene det de trenger. Akkurat som i skogen. Mangfold heter det. Anonymkode: 2eb24...bf6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Om du er opptatt av dyrevelferd kan du kjøpe kjøtt og egg fra frittgående dyr. Anonymkode: 73c33...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det trengs latterlig mye mark til for å kunne mette dyrene. Så om det blir omgjort til kun mark til menneske mat, klarer vi fylle mer munner og mager mette. Anonymkode: 2eb24...bf6 Vi trenger ikke å dyrke mat til dyra bortsett fra litt høy til vinteren. De har det best (og smaker bedre) når de får beite fritt slik de skal, på mark som uansett ikke kan brukes til åker siden det er ulendt. Anonymkode: 73c33...cf6
kosekrinje Skrevet 2. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 2. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Om du er opptatt av dyrevelferd kan du kjøpe kjøtt og egg fra frittgående dyr. Anonymkode: 73c33...cf6 du er inne på noe
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Norge har egentlig ikke så mye dyrkbar mark uansett. Så det er lurt å bruke det vi har på en dyrevelferd og økonomisk smart måte. Det trengs latterlig mye mark til for å kunne mette dyrene. Så om det blir omgjort til kun mark til menneske mat, klarer vi fylle mer munner og mager mette. Og la oss ikke begynne inn på hvor mye vann det skal til for å kunne lage mat til dyrene, vann som dyrene drikker i forhold til hvor mye kjøtt man får VS hvor mye grønt man får for å kunne mette 1 menneske mage. Om du gjør litt research så trenger ikke planter bæsj for å leve. Hvordan tror du skogen går rundt? Hver enkelt plantesort etterlater seg noe i jorden som neste plante kan få bruk for. Planter man bare en sort av plante på et jordet, så blir jorden til slutt tom for de næringsinnholdene den planten trenger. Og da trenger man gjødsel for å kunne fortsette. Om man planter forskjellige planter på jordet hvert år, vil jorden være innholdsrik nok til å kunne gi planene det de trenger. Akkurat som i skogen. Mangfold heter det. Anonymkode: 2eb24...bf6 Norge har fin dyrket mark for gressproduksjon, i hvertfall nord for Dovre og deler av vestlandet. Østlandet og Rogaland er det greit egnet for grønnsaker og korn. Er enig om det med vann for det har vi nok av i Norge. Gjødsel må tilføres jorda for at den ikke skal bli utarmet og at det i det hele tatt skal vokse noe i jorda. Skogen gjødsle med kunstgjødsel for at den skal vokse,vi snakker da om plantefelt der det er plantet for å få trevirke. I normal Skog vokser treet i den farten den har næring,om det tar 40 år eller om det tar 150 år før treet er hogstmodent har ingen ting og si.
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om folk ikke ville betalt, hadde det ikke vært økologiske hyller i butikken 🙃 Så jo, det er en del som kjøper økologisk mat. Men de fleste kjøper ikke ALT økologisk, bare noe Anonymkode: 2eb24...bf6 Mesteparten av maten som blir solgt er ikke økologiske produkter. Det at noen kjøper noe økologisk mat kan vel komme av at det blir for dyrt. Men den økologiske biten gidder jeg ikke å diskutere en gang for der har jeg for sterke meninger 😂😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 Jeg er ikke 100% veganer, da det er vanskelig mtp samboer og iforhold til sosialt (det å alltid måtte få spesialmat og ikke spise det de andre har). Men jeg spiser max 150-200g fisk eller kjøtt til middag, av og til ingenting. Ingen egg eller melkeprodukter i andre måltider. Har selv hatt hest oppstallet på en gård hvor jeg ikke synes dyreholdet var så bra (ikke vanlig stall, var kun jeg som hadde hesten der utenom deres egne) Hestene har det ganske bra da. De selger frittgående hønseegg og har sauer og hest. Det høres jo så bra ut med frittgående, men hønsa er i en kjempe uhygienisk binge, tett i tett. De er kannibaler og hakker hverandre til døde. I perioder har det vært opp til 1 død høne per dag! Sauene står i små binger, med trepaller som gulv. Ingenting mykt å ligge på. De hadde også en hund, som låg i en binge på fjøsloftet uten lys. Kom nesten aldri ut, ble til og med ikke brukt til sauegjeting. Av de 2 årene jeg hadde hest hos de, såg jeg han ute max 5 ganger. Heldigvis klarte jeg til slutt å overtale de til å la meg få han, etter å ha presset de i lang tid. Da var han allerede blitt 7 år. De bøndene vil ikke dyra noe vondt, og mishandler ingen. Men levekårene til dyra er jo ikke bra. Slik sauene og hønsa har det er ca det samme på ALLE gårdene jeg har sett (men hundene har det ofte bedre). Bøndene på akkurat denne gården er kjempehyggelige og snille, men det er ikke sånn at hyggelige bønder nødvendigvis har så god dyrevelferd. Jeg tror de fleste bønder ikke er følelsesmessig knytta til dyrene, og ser på de kun som inntektskilde istedenfor individ. Det er man jo nesten nødt til, om man skal orke å holde på med det...😔 Anonymkode: e9e85...309 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 Mennesker er kjøttetere og rovdyr. Skal en forby mat, får en forby grønnsaker og frukt. Det er jo maten til planteetende dyr. Ingen og absolutt INGEN har noe med hva jeg tilbereder på mitt kjøkken. Anonymkode: fb395...433 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 Kjøttproduksjon vil aldri bli dyrevennlig dessverre. Dyrevelferd og masseproduksjon går ikke sammen. Jeg sliter litt med å bli ekstrem om jeg kutter ut matvarer så jeg har aktivt kuttet ned på animalske produkter i mange år (fleksitarianer) isteden. Egg får jeg heldigvis av en venn med høner. Forskning viser at for helse lønner det seg å kutte ned på animalske produkter, men ikke kutte helt ut (dog mange etiske grunner for å kutte ut). Min erfaring er lik. Anonymkode: bd9bf...745
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg prøvde bli veganer men pga stress i den perioden av livet mitt endte jeg opp med IBS. Det ble da vanskelig å kutte ut kjøtt. Men jeg tok med meg videre noen av de plantebaserte produktene videre i kosten, har sluttet helt med å drikke ku melk! 😊 Nå smaker ku melk bare rart. Prøvde en periode å ha egne høner, men det ble for mye styr og jeg ga opp, men jeg lærte mye om høner og hva de trenger og har krav på! Så jeg har blitt mer bevist ang dette ved kjøp av egg Anonymkode: 2eb24...bf6 Problemet er bare at nesten alle hannkyllinger kvernes fordi det ikke er bruk for dem. Millioner av små, søte kyllinger kvernet ihjel fordi menneskene ikke trenger dem, men trenger høner. Når du kjøper høner selv er det samme problem. Folk vil ikke ha en skokk haner, de vil ha høner. Så hannkyllingr kvernes der også. Anonymkode: 05f85...0e7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 Spiser kjøtt daglig, har ikke endret noe der, nei. Står over å se/høre på lenkene, men så dokumentaren da den gikk på NRK. Men ja, er klar over tallene for slakt her i landet. Det er mye, men det er mange arbeidsplasser og ser ikke noe god årsak til å begrense det. Det vil i så fall gå utover mange mennesker. Anonymkode: 6c917...071
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå