Gå til innhold

Direkte etterkommer etter norges konge - har jeg krav på tittel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (35 minutter siden):

Så direkte etterkommere gjelder bare for farslinjer? For en gammeldags tankegang. Min sønn er altså ikke direkte etterkommer av meg. Da vet jeg det.

Nei, direkte etterkommer gjelder både mannlige og kvinnelige linjer😄

Anonymkode: 53b58...dcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, direkte etterkommer gjelder både mannlige og kvinnelige linjer😄

Anonymkode: 53b58...dcd

Da er jo alle etterkommere direkte etterkommere, og uttrykket er smør på flesk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har akkurat oppdaget at jeg er direkte etterkommer etter norges konge, 23 generasjoner/ledd bakover. Det er altså ikke snakk om søskenbarn eller inngifte her, men direkte farslinje bakover. Såkalt "direkte ane". Dette er tilbake til de "ekte" norske kongene, vikingkongene - og ikke disse danskimporterte som sitter i kongehuset idag. Jeg bare lurer; har ikke jeg rett på en tittel? Eller et eller annet... 

Det er sikkert mange som har en slenger i familien, en inngiftet eller et søskenbarn som har en fetter som har en onkel og så videre - men hvor mange kan si at de er "direkte ane"? Er ikke dette ganske spesielt? 

Anonymkode: 0b2b6...453

Jøss jeg er 10 generasjoner i direkte ane fra Kong Christian den femte og 11 generasjoner i direkte ane fra Kong Frederik den tredje...  Men.. So what.. 

Anonymkode: 326a2...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bodde kanskje noen få hundretusener i Norge på den tida, alle etniske nordmenn har kongelige  aner fra den tida inkludert undertegnede.

Anonymkode: a4bcd...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne slektstavlen skulle jeg av rent vitenskapelig interesse gjerne sett. Det er ikke mange slekter som kan føres så langt tilbake, men de eksisterer. Selv om man jo heller ikke da kan være hundre prosent sikre, så kan man ihvertfall med en viss sannsynlighet hevde å stamme fra en gammel norsk konge.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal ihvertfall be kongen om land. En kongsgård er vel ikke for mye å be om akkurat, når de faktisk har kuppa landet fra min slekt. Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Haha!! Jeg heier på deg 😀👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: 41e08...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter, selv om jeg ikke har blått blod så kjenner jeg meg igjen i hvordan du blir behandlet i denne tråden. Jeg stammer direkte fra en av våre grunnlovsfedre. For noen år siden lagde jeg en tråd om at jeg ønsket å gå kledd som de på Eidsvoll-maleriet på 17.mai. Da ble jeg som du blir nå latterliggjort. 

Tror nordmenn generelt føler seg truet av oss med god slekt. Janteloven er som kjent sterkere enn kjønnsdriften i Norge. 

Her er den gamle tråden min: 

 

Anonymkode: e0a8c...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jøss jeg er 10 generasjoner i direkte ane fra Kong Christian den femte og 11 generasjoner i direkte ane fra Kong Frederik den tredje...  Men.. So what.. 

Anonymkode: 326a2...d2a

Her er de.

konge christian.jpg

konge frederik.jpg

Anonymkode: 326a2...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan si såpass som dette:

IMG_20210331_181931.jpg.3d367b96e9f47e5d84f514dabe106771.jpg

Anonymkode: 0b2b6...453

Fikser du slektstreff TS?

image.thumb.png.0c82fba764f14390d44665e1ee4ad0df.png

Anonymkode: 1df2b...1c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du har ikke det. Norge valgte konge i 1905, og det er hans etterkommere som har krav på titler.

Anonymkode: 9c253...ea7

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. De som har rett til titler er kun, de som er barn av kongepar/kromprinsparet. Samt den som gifter seg med tronarvingen. Som eks både Håkon og Martha fikk titler, men det var kun Mette Marit og deres barn som igjen fikk titler. Marthas barn og hennes ektemann fikk ingen tittel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg sier bare... Nå var jeg borte herfra litt for å forske videre på slekta, og må bare si at tråden er forsuret av mange forsmådde bønder som bare "åhh det er vel ikke så stort akkurat..." Snakk om misunnelse, det formelig lyser jo av noen av svarene her! Snakk om å prøve å rakke ned på min oppdagelse, og prøve å latterliggjøre det jeg har funnet ut. 

Det er sikkert vanskelig for mange å få slått fast direkte avstamning, men i mitt tilfelle er vi fra store slektsgårder i hundrevis av år bakover. Dermed er det skrevet om familien min og gårdene våre i lokale bygdesoga. I tillegg finnes det en del andre nedtegnelser. Det gjør det ganske mye enklere for noen av oss å spore lengre tilbake enn f eks digitalarkivet og slike kilder. Jeg ser jo hvordan det er for noen av dere: Jeg prøvde meg litt på slektsforskning for kjæresten min, og der var det bare bønder bakover, og ingen hadde bodd på den samme plassen særlig lenge. Da ble det veldig mye vanskeligere.

Ja,jeg er litt imponert over stamtavla mi selv jeg nå, altså. Synd ikke folket evner å dele gleden, men heller er så ivrige etter å rakke ned. Det er vel typisk, det er vel sikkert av samme grunn som at bønder og fattigfolk ikke tåler å få makt heller - dere har det rett og slett ikke i blodet. Smålig. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Tenk om du blir konge i fremtiden. Det hadde vært kult.

Anonymkode: 4b404...c2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja,jeg er litt imponert over stamtavla mi selv jeg nå, altså. Synd ikke folket evner å dele gleden, men heller er så ivrige etter å rakke ned. Det er vel typisk, det er vel sikkert av samme grunn som at bønder og fattigfolk ikke tåler å få makt heller - dere har det rett og slett ikke i blodet. Smålig. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

Kan da ikke bli sur for dette, i følge denne kilden link fantes det 80k mennesker i Norge på 8oo tallet, noe som er som en mellom-stor norsk by. Siden det var mye større familier/flere barn, sier det seg jo selv at disse kongene har mange etter seg. I tillegg eksisterer fortsatt ryktene i bygde-Norge om at noen av dem var noen skikkelige grabukker, så det ble masse unger også utenfor ekteskapene.

Personlig kan jeg også vise til et slektstre som går så langt tilbake, og til kongsslekt, men jeg er vel så realistisk at ett og annet utroskap må jo ha forekommet, allikevel skal det godtgjøres å ikke ha dem i stamtavla. 

Anonymkode: a4bcd...439

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😂 😂 😂 Du kan jo i samme slengen ordne slektstreff på den nye eiendommen din? Jeg gleder meg til å delta, det samme gjør nok ganske mange andre i Skandinavia.. Du får nok råd til å arrangere nå som du kommer høyt opp på strå.. 

Anonymkode: e2bab...69d

Jeg er med på slektstreff 😅

Anonymkode: 784b6...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har akkurat oppdaget at jeg er direkte etterkommer etter norges konge, 23 generasjoner/ledd bakover. Det er altså ikke snakk om søskenbarn eller inngifte her, men direkte farslinje bakover. Såkalt "direkte ane". Dette er tilbake til de "ekte" norske kongene, vikingkongene - og ikke disse danskimporterte som sitter i kongehuset idag. Jeg bare lurer; har ikke jeg rett på en tittel? Eller et eller annet... 

Det er sikkert mange som har en slenger i familien, en inngiftet eller et søskenbarn som har en fetter som har en onkel og så videre - men hvor mange kan si at de er "direkte ane"? Er ikke dette ganske spesielt? 

Anonymkode: 0b2b6...453

Jeg er direkte ane til Harald Hårfagre. 

Anonymkode: 3a52e...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kult! Tenk om du blir konge i fremtiden. Det hadde vært kult.

Anonymkode: 4b404...c2a

Ja må vel styrte kongehuset da. Men tror folk er klare for en ny konge nå. Jeg hadde selv gladelig heiet frem en ny konge med ny giv, nytt blod og nytt pågangsmot. Det hadde virkelig trengtes også, en som det var skikkelig tak i, som ikke fant seg i å bli tilsidesatt av den amøberegjeringen vi har. En konge som tok styringa på pandemisituasjonen og virkelig fikk landet på rett kjøl. Som kjørte igjennom lover og regler uten å dille og dælke i årevis med "utredninger" som bare koster landet milliarder, og som hadde tæl og handlekraft til å skjære igjennom alt det tøvet som foregår nå. En skikkelig viktingkonge. En nådeløs, handlekraftig konge som blir elsket og hatet av folket. Elsket for sin slagkraft og dyktighet, og hatet for sin brutale nådeløshet. Ja, hadde ikke det vært noe..? 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har akkurat oppdaget at jeg er direkte etterkommer etter norges konge, 23 generasjoner/ledd bakover. Det er altså ikke snakk om søskenbarn eller inngifte her, men direkte farslinje bakover. Såkalt "direkte ane". Dette er tilbake til de "ekte" norske kongene, vikingkongene - og ikke disse danskimporterte som sitter i kongehuset idag. Jeg bare lurer; har ikke jeg rett på en tittel? Eller et eller annet... 

Det er sikkert mange som har en slenger i familien, en inngiftet eller et søskenbarn som har en fetter som har en onkel og så videre - men hvor mange kan si at de er "direkte ane"? Er ikke dette ganske spesielt? 

Anonymkode: 0b2b6...453

Du får si i fra om du lykkes.
 

Har direkte aner til en svensk adelsfamilie selv, kanskje jeg skal henge meg på. 😜

Anonymkode: ddd51...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja må vel styrte kongehuset da. Men tror folk er klare for en ny konge nå. Jeg hadde selv gladelig heiet frem en ny konge med ny giv, nytt blod og nytt pågangsmot. Det hadde virkelig trengtes også, en som det var skikkelig tak i, som ikke fant seg i å bli tilsidesatt av den amøberegjeringen vi har. En konge som tok styringa på pandemisituasjonen og virkelig fikk landet på rett kjøl. Som kjørte igjennom lover og regler uten å dille og dælke i årevis med "utredninger" som bare koster landet milliarder, og som hadde tæl og handlekraft til å skjære igjennom alt det tøvet som foregår nå. En skikkelig viktingkonge. En nådeløs, handlekraftig konge som blir elsket og hatet av folket. Elsket for sin slagkraft og dyktighet, og hatet for sin brutale nådeløshet. Ja, hadde ikke det vært noe..? 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

Du er klar over at vi lever i et demokrati? Kongen har lite makt her, og godt er jo det. Det frister ikke med diktatur nei :)

Anonymkode: 3a52e...acf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det tror jeg faktisk det er. Jeg er vel igrunn mer rettnessig arving enn de som sitter i kongehuset idag. Så vi får se. Ingen som vet noe om sånt som dette? 

Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Hvis du er så skråsikker hvorfor spørr du her inne da? Hvorfor har du ikke etablert en sak allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er klar over at vi lever i et demokrati? Kongen har lite makt her, og godt er jo det. Det frister ikke med diktatur nei :)

Anonymkode: 3a52e...acf

Jeg har alltid syntes at problemet med demokratiet er at det er så innmari lite effektivt. Det er forferdelig dyrt å drive landet på den måten, og vi beveger oss fremover i sneglefart. Tenkt deg om vi hadde drevet arbeidsplasser på samme måten - at vi valgte en gruppe med sjefer som vi byttet ut hvert fjerde år så ingen rakk å bli flinke i jobben sin, og i tillegg måtte sjefene diskutere og stemme over hver minste ting fordi hver av sjefene representerte forskjellige grupper av arbeidere. Den bedriften hadde gått konkurs iløpet av kort tid. Vi burde selvsagt hatt én tydelig sjef til å styre landet, som vi hadde full tillit til. En konge, som var elsket men også hatet av folket. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...