Gå til innhold

Direkte etterkommer etter norges konge - har jeg krav på tittel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Pass deg også litt hvordan du snakker til oss kongelige. Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

:skratte::skratte::skratte::skratte:

du er ikke kongelig på noen som helst måte, at du har noen kongelige forfedre langt, langt, langt tilbake i slekten har absolutt ingenting å si!

Anonymkode: c056a...49b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha du vet at et direkte slektstre vokser eksponensielt for hver generasjon ikke sant? 

Om det er 23 (!!) generasjoner bakover i tid og man regner med at hver familie i slektreet fikk i gjennomsnitt 3 barn. Mange hadde sikkert flere også. Så blir utregningen 3^23 som gir et estimert antall direkte etterkommere på rund 94 millioner.. Altså hvertfall alle i Skandinavia. 😂😂

Endret av mlifjeld
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hele slektstreet med bekreftede identiteter via folketellingene, digitalarkivet, kirkebøker, slektsgårder og så videre. Det er ingen tvil her, og ganske lett å bevise. Spørsmålet er ikke "om" eller "hvis" jeg er direkte etterkommer, det vet jeg at jeg er. Spørsmålet er om det utløser noen rettigheter eller titler. Men tydeligvis så vet ingen her noe om det. 

Og snakk om å trolle, så mye useriøse svar jeg har fått i denne tråden hvor jeg spurte om noe helt konkret. 

Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Kirkebøker går jo ikke så langt tilbake i tid. Har hørt fra mange slektsforskere at det er "umulig" å bevise slektskap fra tidligere enn 1600-tall. Alt før det er svææært usikkert og ikke håndfaste bevis 

Anonymkode: ff517...723

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kirkebøker går jo ikke så langt tilbake i tid. Har hørt fra mange slektsforskere at det er "umulig" å bevise slektskap fra tidligere enn 1600-tall. Alt før det er svææært usikkert og ikke håndfaste bevis 

Anonymkode: ff517...723

Her er det slått fast nå. Så det er ingen tvil. En annen i familien som fikk det bekreftet i dag. 

Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens norske kongefamilie kan føre sin slekt tilbake til Harald Hårfagre, via etterkommeren Olav Haraldsson(Hellig Olav) og dennes datter. Hun regnes som stammor til den fyrsteslekten Oldenburg, som bl.a. nåværende engelske kongefamilie stammer fra.

Så sånn sett kan man si at vi har konge som stammer fra "gamle vikingekonger", linjen har bare tatt noen omveier utenlands.

Anonymkode: 4ca47...fc2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jo, det tror jeg faktisk det er. Jeg er vel igrunn mer rettnessig arving enn de som sitter i kongehuset idag. Så vi får se. Ingen som vet noe om sånt som dette? 

Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Det er du ikke på grunn av det som skjedde i 1905. Du kan ikke kreve noe som helst i dag. Kanskje før 1905 kunne du lagt inn krav, men la oss være ærlige ... 23-24 generasjoner bak i tid? ;) Lite relevans i dag. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Det er du ikke på grunn av det som skjedde i 1905. Du kan ikke kreve noe som helst i dag. Kanskje før 1905 kunne du lagt inn krav, men la oss være ærlige ... 23-24 generasjoner bak i tid? ;) Lite relevans i dag. 

 

Kommer ihvertfall til å sende et brev og kreve rettmessig utløsning pluss tittel. Syns ikke det er for mye forlangt. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt noe på hvor mange direkte aner en vikingkonge har i 23. ledd? Disse fikk jo ofte mange barn, men la oss si, som et forsiktig estimat, at han fikk to sønner (som fikk leve og få barn), hans to sønner fikk to sønner hver igjen, sønnesønnene fikk tre sønner hver igjen osv. Da er vi oppe i 2^23 direkte aner, det blir ca 8,4 millioner direkte aner.

Anonymkode: b174e...b98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk med en advokat eller send brev til kongefamilien

Anonymkode: de9d3...ce3

Trodde alle hadde sett Game of Thrones. Trådstarter må ikke finne på å fortelle kongefamilien at han har et legitimt krav på kronen. Kongen er konge nettopp fordi han og hans familie har kvittet seg med konkurrentene. 

Anonymkode: fdb6c...472

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 😂 😂 Du kan jo i samme slengen ordne slektstreff på den nye eiendommen din? Jeg gleder meg til å delta, det samme gjør nok ganske mange andre i Skandinavia.. Du får nok råd til å arrangere nå som du kommer høyt opp på strå.. 

Anonymkode: e2bab...69d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er ganske mange av dere og at du ikke stiller fremst i denne køen... 

Anonymkode: 8f226...094

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde alle hadde sett Game of Thrones. Trådstarter må ikke finne på å fortelle kongefamilien at han har et legitimt krav på kronen. Kongen er konge nettopp fordi han og hans familie har kvittet seg med konkurrentene. 

Anonymkode: fdb6c...472

Ja det er sant. Får heller få folket til å velge meg som rettmessig tronarving sånn som de gjorde med min kongelige stamfar. Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer ihvertfall til å sende et brev og kreve rettmessig utløsning pluss tittel. Syns ikke det er for mye forlangt. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

Utløsning? 

Anonymkode: 8f226...094

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du tenkt noe på hvor mange direkte aner en vikingkonge har i 23. ledd? Disse fikk jo ofte mange barn, men la oss si, som et forsiktig estimat, at han fikk to sønner (som fikk leve og få barn), hans to sønner fikk to sønner hver igjen, sønnesønnene fikk tre sønner hver igjen osv. Da er vi oppe i 2^23 direkte aner, det blir ca 8,4 millioner direkte aner.

Anonymkode: b174e...b98

Jeg har jo slektstreet, og der ser jeg sånn cirka hvor mange etterkommere det er i mitt ledd ihvertfall. Det er jo en del, men ikke i nærheten av det antallet du skal ha det til. Og jeg snakker om farslinje direkte nedover, ikke alle slags slengere og søskenbarn. Da ville det blitt mange. Men dette er altså direkte linje, farslinje, bakover hele veien. Ikke fullt så mange i den linja serru. Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra alvor til spøk, dette er jo litt interessant da! Jeg driver slektsforskning selv, og har funnet ut mye. Også funnet mange blindspor underveis. Og folk som endrer i treet mitt fordi de påstår det er feil osv. Mye jobb, men veldig spennende. Selv har jeg kun funnet tilbake til ca 1600 på min farmors side, men på farfar sin er vi helt til omtrent svartedauden. Før det har vi ingenting. Det hjelper å ha stor gård som har gått i arv osv. Det er statuer av slektninger av meg i dette landet. Og gater som er blitt navngitt også. Og en i min slekt har skrevet en veldig viktig lov som fortsatt bygges på i dag. 
 

Kudos TS, om dette stemmer. Noe krav har du nok ikke, men å detaljer så langt tilbake er imponerende! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utløsning? 

Anonymkode: 8f226...094

Ja eller hva det heter?? Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har akkurat oppdaget at jeg er direkte etterkommer etter norges konge, 23 generasjoner/ledd bakover. Det er altså ikke snakk om søskenbarn eller inngifte her, men direkte farslinje bakover. Såkalt "direkte ane". Dette er tilbake til de "ekte" norske kongene, vikingkongene - og ikke disse danskimporterte som sitter i kongehuset idag. Jeg bare lurer; har ikke jeg rett på en tittel? Eller et eller annet... 

Det er sikkert mange som har en slenger i familien, en inngiftet eller et søskenbarn som har en fetter som har en onkel og så videre - men hvor mange kan si at de er "direkte ane"? Er ikke dette ganske spesielt? 

Anonymkode: 0b2b6...453

Nei, det er ikke ganske spesielt. Jeg er også direkte etterkommer etter Harald Hårfagre via minst 13 ulike grener. Mer eller mindre hver eneste etniske nordmann er det. 

Anonymkode: 34d52...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer ihvertfall til å sende et brev og kreve rettmessig utløsning pluss tittel. Syns ikke det er for mye forlangt. 

Ts

Anonymkode: 0b2b6...453

OK, men det som mest sannsynlig kommer til å skje er at du får et høflig brev tilbake at du ikke har noen juridisk krav til tittel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for det første seriøse svaret i tråden. Ja du sier noe der, spennende å lese om når det finnes så mye informasjon. Og plutselig mye mer interessant når man vet at det er familie. 

Ts. 

Anonymkode: 0b2b6...453

Vær så god! Javisst, er det spennende, men samtidig kan man huske på de horder av "vanlige folk" man også stammer fra, de som er mer anonyme i historiske kilder: Man har en arv etter dem også, og ikke bare de berømte personene. Jeg skulle gjerne visst mer om også de vanlige.

Noen her skriver at kirkebøkene ikke går lenger bak enn til ca. år 1600 og det stemmer for bondeslekt. Men adelsslektene har hatt sine familiekrøniker og skrifter i tillegg som kan gå adskillig lenger bak i tid: Hvis man har opphav i en eller flere slike familier, kan man føre slekten tilbake i tid gjennom mange generasjoner. I andre europeiske land som Danmark, har de gjerne veldig gamle kilder.

Det er også typisk at slike slekter har noe forbindelser med fyrste- og kongefamilier gjennom ekteskap, og at familietreet således har røtter fra flere land. Kongefamilier og adel giftet seg kun med andre tilhørende samme samfunnsklasse, og for å unngå inngifte kunne de hente eketefeller fra kongelige og adelige familier i andre områder og land.

Anonymkode: 4ca47...fc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...