Gå til innhold

Hva har man lov til på helligdager? Tenker på hagearbeid ol..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å benytte fridagene og været til å få gjort litt i hagen. Det som bråker mest er mosefjerneren, men den er elektrisk og lager ikke mye lyd egentlig. Og det blir litt "rammel" med trillebår og steiner ol.

Vi har ikke naboer i nærheten så vi vil ikke plage noen sånn sett, men jeg tenker om noen går forbi🤷‍♀️🙈

 

Anonymkode: 78dfa...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som går forbi får da tåle det. Så lenge dere ikke forstyrrer naboer i timesvis, kjør på. 

Anonymkode: b83dd...b31

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et typisk nabolag og har lyst til å rake løv og koste terrassen. Men usikker på om det er innafor? Skal ikke bruke noen maskiner som bråker

Anonymkode: 5be74...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er lov så lenge det ikke forstyrrer naboen. 

Tenkt deg at du sitter ute. Koser deg med en bok og så setter naboen i gang kvistkutteren, sirkelsag eller løvblåseren. 

Eller han begynner å rake plenen, flytte stein eller vaske bilen. 

Hva hadde forstyrret roen din?

 

Anonymkode: efcfd...5a7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har lyst til å benytte fridagene og været til å få gjort litt i hagen. Det som bråker mest er mosefjerneren, men den er elektrisk og lager ikke mye lyd egentlig. Og det blir litt "rammel" med trillebår og steiner ol.

Vi har ikke naboer i nærheten så vi vil ikke plage noen sånn sett, men jeg tenker om noen går forbi🤷‍♀️🙈

 

Anonymkode: 78dfa...e10

Om noen KOMMER og blir plaget av at dere rusler i hagen, dere setter jo ikke i gang et sagbruk heller, så får de gå hjem til seg selv. Jeg liker forresten å gå forbi folks tun eller hager hvor de holder på, det er koselig å se litt liv og røre. Jeg vinker og hilser. 

Anonymkode: bd8e3...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør vi alt som vi ikke trenger maskiner til. Så koser oss med hagearbeid og andre ting ute i sola 

Anonymkode: 61446...df7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt er lov så lenge det ikke forstyrrer naboen. 

Tenkt deg at du sitter ute. Koser deg med en bok og så setter naboen i gang kvistkutteren, sirkelsag eller løvblåseren. 

Eller han begynner å rake plenen, flytte stein eller vaske bilen. 

Hva hadde forstyrret roen din?

 

Anonymkode: efcfd...5a7

Ingenting av dette forstyrrer meg. Synes faktisk alt slik er koselig sommerlyder når det foregår ute.

Jeg må være drømmenaboen 🤔

Anonymkode: 2f130...59c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tenker at det du selv ikke hadde blitt forstyrret av hvis du satt ute med en god bok eller et glass vin for å slappe av kan du trygt gjøre.

Rake løv, luke bed, vaske vinduer manuelt er ikke noe problem.

Klippe gress med gress- eller kantklipper, bruke høytrykkspyler eller andre bråkete maskiner i timesvis er derimot noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit å gjøre småting som ikke bråker. Hvis dere ikke har naboer syns jeg det du beskriver er helt ok.

Gressklipper, kantklipper, hekketrimmer, høytrykkspyler, sirkelsager, spikerpistoler, driller osv syns jeg kan droppes hvis du skal holde på lenger enn 5 minutter

Anonymkode: 2a91b...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blir forstyrret av at du luker i hagen ex, men ikke driv å høytrykkspyl terrassen.

Anonymkode: 5a396...ab6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 3.

 Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

0Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (ikr. 1 apr 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).

 

Lov om helligdager og hellidagsfred

 

Med andre ord er det opp til politiet å tolke denne loven om hva som er utilbørlig larm. Men de fleste folk i Norge tolker det som utilbørlig larm når man bruker maskiner som bråker mye og over lengre tid. Gressklipper, motorsag, løvblåsere etc. er maskiner som bråker mye. 

Endret av Knoot
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne med en gressklipper eller høytrykkspyler eller noe annet bråk kl 08-09 nå i paskedagene, det sier seg selv at er en gedigen blemme av dimensjoner! Å pusle litt i hagen med ting som ikke bråker er nok innenfor for de fleste.

Anonymkode: 1806a...a2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som ikke gir støy, er lov. 

Her i gata har mange hengt ut klesvask, og er i gang med hagearbeid, da det endelig er litt vår i luften. 

Anonymkode: ba283...a62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har lyst til å benytte fridagene og været til å få gjort litt i hagen. Det som bråker mest er mosefjerneren, men den er elektrisk og lager ikke mye lyd egentlig. Og det blir litt "rammel" med trillebår og steiner ol.

Vi har ikke naboer i nærheten så vi vil ikke plage noen sånn sett, men jeg tenker om noen går forbi🤷‍♀️🙈

 

Anonymkode: 78dfa...e10

Dropp det som bråker. Her er det iallfall nok å gjøre av ting som ingen andre legger merke til. Tenker å usette noe som bråker litt til formiddagen på påskeaften (det er ikke en helligdag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du dropper bråkemaskinene er det innafor.

Anonymkode: 571c8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må gjerne fjerne mose, så lenge du gjør det manuelt, uten å bruke maskiner som lager støy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (5 timer siden):

Med andre ord er det opp til politiet å tolke denne loven om hva som er utilbørlig larm

Feil. Rettsvesenet.

Det politiet måtte mene om hva som helst er bare å anse som en løs teori inntil det foreligger en rettskraftig dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 17.06):

Vi har lyst til å benytte fridagene og været til å få gjort litt i hagen. Det som bråker mest er mosefjerneren, men den er elektrisk og lager ikke mye lyd egentlig. Og det blir litt "rammel" med trillebår og steiner ol.

Vi har ikke naboer i nærheten så vi vil ikke plage noen sånn sett, men jeg tenker om noen går forbi🤷‍♀️🙈

 

Anonymkode: 78dfa...e10

Ikke bruk bråkemaskiner. Påska er i utgangspunktet "hellig" fra skjærtorsdags kvelden, og til og med andre påskedag. 

Som det nevnes av noen tidligere i tråden, så er det noe som kalles "helligdagsfred". Du kan jobbe i hagen, men mosefjerneren skulle du i så tilfelle ha brukt skjærtorsdag formiddag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Millimani skrev (11 timer siden):

Ikke bruk bråkemaskiner. Påska er i utgangspunktet "hellig" fra skjærtorsdags kvelden, og til og med andre påskedag. 

Som det nevnes av noen tidligere i tråden, så er det noe som kalles "helligdagsfred". Du kan jobbe i hagen, men mosefjerneren skulle du i så tilfelle ha brukt skjærtorsdag formiddag. 

Ikke skjærtorsdags formiddag nei - onsdag eller lørdag i påskeuken er innenfor. 

Det er en veldig grei huskeregel for de som ikke helt skjønner hva som er helligdag der en ikke kan bråke og det som ikke er det: Er vanlige (altså ikke søndagsåpne) butikker åpen? Da kan du bråke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...