Gå til innhold

Tips for å få sterkere kjernemuskulatur og synlig sixpack!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 26 år og vil gjerne begynne å trene for etterhvert å få synlig sixpack.  Men hvordan burde jeg gå frem?

Jeg vet det er et mål som er laaangt unna akkurat nå.  Nå er jeg ganske utrent og er akkurat kommet ned på 120 kg fra 150 kg.

Men hva slags trening kan være bra for å få mer muskelmasse, spesielt i mageområdet, og kjernemuskulatur?

Takk for tips.

Anonymkode: 7c80f...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en kvinne på 26 år og vil gjerne begynne å trene for etterhvert å få synlig sixpack.  Men hvordan burde jeg gå frem?

Jeg vet det er et mål som er laaangt unna akkurat nå.  Nå er jeg ganske utrent og er akkurat kommet ned på 120 kg fra 150 kg.

Men hva slags trening kan være bra for å få mer muskelmasse, spesielt i mageområdet, og kjernemuskulatur?

Takk for tips.

Anonymkode: 7c80f...93d

Det aller «beste» man kan gjøre for å få sixpack, er lav fettprosent. 
alle mennesker som går på 2 ben har nok magemuskler til å ha sixpack. Det er bare at for de fleste av oss, så er de gjemt bak bukfett.

hjelper ikke å trene ulike øvelser for mage 2 ganger pr dag, om ikke fettprosenten er lav nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack kommer av lav fettprosent. Når du enda er 120 kg har du andre mål å nå først. Ikke alle kan få sixpack uten å sulte seg ihjel heller, spesielt ikke damer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må gjøre
1. Spis i kaloriunderskudd slik at du går ned en kilo eller så  uka
2. ha pauser fra kaloriunderskudd i blandt
3. tren tung styrketrening med vekter, skaff deg en pt/veileder til å lære deg. 
4. Vær aktiv, gå tur sykle osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over her nevner, så kommer synlig sixpack av lav fettprosent, og mange kvinner må ned i så lav fettprosent at det er et helt sykelig mål. Man kan kanskje klare å oppnå det, men å opprettholde det er som regel IKKE sunt. De som driver med fitness timer jo dette helt opp til konkurranse, og har høyere fettprosent ellers. Med lav fettprosent mister man fort menstruasjonen, og også produksjonen av østrogen som er viktig for å opprettholde skjelettet. Man kan rett og slett få beinskjørhet uansett om man er flink til å få i seg kalsium. 

Menn kan derimot leve med godt synlig sixpack året rundt uten at det er så usunt. 

Det går fint an å se godt trent ut uten å ha synlig sixpack, og du skjønner nok selv dette når du går litt mer ned i vekt. Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har synlig magemuskulatur men ingen mens. Ergo er det ikke så sunt som jeg skulle ønske at det var. 

Anonymkode: 70114...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp det. Veldig gøy å ha sixpack, men jobben som ligger bak er direkte usunt.

Anonymkode: fe5ab...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kostholdet og fettprosent da, neon får det også av høy treningsmengde i tillegg. Så dette varierer veldig.

Ikke noe fokusere på i heletatt.

Anonymkode: af7ba...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempefint med mål! 👏 Heia deg! 
 

Likevel krever mageruter ganske lav fettprosent - og veier du 120 så må du nok ned ganske mange kilo til. Og det er jo mulig at det kan bli vanskelig selv etter vektnedgang grunnet mye hud. Men du er jo ung, så kanskje er du heldig og den trekker seg fint tilbake! 
 

Jeg har selv vært 20kg overvektig og har nå mageruter. Men det krever ganske mye innsats. Men jeg er eldre en deg, så du har en fordel der. Heia deg og lykke til! Og husk at du ikke trenger mageruter for å se, og føle deg, fantastisk! 💜

Anonymkode: e0a95...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke kun om fettprosent. Man må faktisk trene også, en kvinne med sykelig anoreksia har ikke et fnugg av hverken underhudsfett eller magemuskler. 

Anbefaler deg sit-ups. Og et sunt kosthold. Du kan synlig magemuskler med underhudsfett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (3 timer siden):

Det handler ikke kun om fettprosent. Man må faktisk trene også, en kvinne med sykelig anoreksia har ikke et fnugg av hverken underhudsfett eller magemuskler. 

Anbefaler deg sit-ups. Og et sunt kosthold. Du kan synlig magemuskler med underhudsfett. 

Nei. Du får ikke sixpack av situps. Men det er klart, en anorektiker som har sultet bort alt av normal muskelmasse vil kanskje ikke ha sixpack uansett fettprosent. 

Anonymkode: e0a95...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste du kan «trene» deg til sixpack er å evt bygge magemusklene på lik linje som man bygger andre muskler. Jo større dem er jo mer vil de jo «stikke ut» og dermed vises raskere. Men da må man selvsagt faktisk bygge ved hjelp av moderat til tung styrketrening. Ikke 100 situps med kroppsvekt 😅

Anonymkode: e0a95...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha synlig sixpack er vanligvis ikke sunt for kvinner. Du må ned i såpass lav fettprosent at det er normalt å miste mensen, og da har du gått for langt.

Men å ha sterk kjerne er bare bra. Husk å trene både øvre, nedre og side-muskulatur på mage, og tren like mye rygg :) Mange glemmer ryggen, men den er kjempeviktig å ha med.

Anonymkode: 06309...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 22.35):

Jeg har synlig magemuskulatur men ingen mens. Ergo er det ikke så sunt som jeg skulle ønske at det var. 

Anonymkode: 70114...62a

Siterer denne. Og jeg trener ikke noe ekstra for å få det. Har vært sånn siden jeg var liten, dog. Har heller ikke mens og har prøvd å flere år å få den tilbake.

Anonymkode: 177af...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror det er liten vits å trene intensivt mage. Først ned i vekt. Ville heller fokusert på kjernemuskulaturen. Det er bra for holdningen uansett. Og spesielt hvis du har tenkt å få barn. Sjekk ut pilatesøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så stor overvekt vil du neppe få synlig magemuskulatur uten å operere bort løs hud fra magen. Synlig six-pack er et urealistisk mål for svært mange kvinner uansett.

Konsentrer deg om å nå normalvekt og bygge muskler i første omgang, og så kan du heller se an six-pack-målet om noen år.

Å trene kjernemuskulatur er uansett en veldig god ide for absolutt alle, synlige mageruter er kult, men helt unyttige til annet enn pynt. En sterk kjerne er noe kroppen din vil nyte godt av, om den så er dekket av et lag fett.

 

 

Anonymkode: 937e9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har selv gått ned fra 130 kg. Har trent tung styrke hver dag siden jeg startet å gå ned i vekt og har sprettrumpe, sterke armer, bein og rygg. Magerutene øverst startet å vise da jeg hadde gått ned 60 kg. Måtte operere bort løshud for å se noe til resten av rutene. 

Anonymkode: e86f4...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 12.35):

Har selv gått ned fra 130 kg. Har trent tung styrke hver dag siden jeg startet å gå ned i vekt og har sprettrumpe, sterke armer, bein og rygg. Magerutene øverst startet å vise da jeg hadde gått ned 60 kg. Måtte operere bort løshud for å se noe til resten av rutene. 

Anonymkode: e86f4...9ee

Hvordan klarte du å gå ned i vekt samtidig som du ikke mistet muskelmasse?

Anonymkode: 17d7f...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan klarte du å gå ned i vekt samtidig som du ikke mistet muskelmasse?

Anonymkode: 17d7f...8bb

Telte kalorier, fett, karbohydrater og proteiner slavisk. Hver dag.. uten unntak. 

Anonymkode: e86f4...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er realistisk. Selv er jeg 163 cm høy og veier 53 kg. Har ikke six-pack. Trener mye og har en sterk kjerne og magemuskulatur. Og selv om man kan se at jeg har muskler på magen så er det allikevel langt fra en six-pack. Mulig jeg hadde klart å få den frem, men det ville i så fall ikke vært bærekraftig eller sunt. 

Anonymkode: 62ac8...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...