Gå til innhold

Graviditetsdagbok - to skal bli tre

Atticmess

Anbefalte innlegg

Godis

Så fin oppdatering! Og så gøy at vi begge fikk en bedre dag i går enn på lenge 👏 Satser på at det holder seg, men jeg synes det høres lurt ut som du sier å holde deg hjemme, komme til hektene og få i deg litt mat før du tenker å ta turen tilbake på jobb. 

Om det er noe trøst, så kan jeg fortelle at jeg var hos jordmor i dag. Jeg spurte da om jeg burde være bekymret for mangler av vitaminer og mineraler ettersom jeg spiser dårlig, men hun sa at det var så lite mat som skulle til for å få i seg det viktige, at det trengte jeg ikke være redd for. Hun sa at dersom jeg fikk i meg et glass melk om dagen var det viktigste gjort, så om du liker melk er det et tips 👍 Trengte heller ikke bekymre meg for vektnedgang. Men nå vet jeg ikke hvordan ditt utgangspunkt i vekt er, jeg for min del er innafor normalområdet nå etter å ha mistet noen kilo, så hun sa at det ikke hadde betydning. Heldigvis får du sjekket hos din lege på mandag, men vil tro du ikke trenger å bekymre deg enn så lenge 🥰

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atticmess
Niny skrev (1 time siden):

Ååh hurra for gode nyheter på løpende bånd! 🎉😄😄 Ble så glad for å lese at du ikke er så dårlig lengre! Er det ikke magisknå kjenne kroppen er på rett sted igjen? 😅

Og bare 2 uker igjen til TUL! 😳😍😍 Gleeed deg! ❤️ Tenk å se den lille sprelle rundt inni der. Strekke seg så lang den er og du ser livmoren strekkes, og likevel kjenner man ikke noe av det.. Helt surrealistisk men samtidig fantastisk ❤️

Jo absolutt, det er helt magisk 😁 I går orket jeg å gå tur igjen, det var så sinnsykt godt det 🙈 Gikk vellogmerke i snegletempo og ble andpusten av ingenting, men det er et stort skritt i riktig retning 😁 

Ååh  jææ, det blir helt utrolig å få se den lille 🥰 Gleder meg litt ekstra siden jeg får hatt med samboer, blir koselig å ha første møte med den lille sammen ❤ Blir helt fantastisk rett og slett 😁

Godis skrev (41 minutter siden):

Så fin oppdatering! Og så gøy at vi begge fikk en bedre dag i går enn på lenge 👏 Satser på at det holder seg, men jeg synes det høres lurt ut som du sier å holde deg hjemme, komme til hektene og få i deg litt mat før du tenker å ta turen tilbake på jobb. 

Om det er noe trøst, så kan jeg fortelle at jeg var hos jordmor i dag. Jeg spurte da om jeg burde være bekymret for mangler av vitaminer og mineraler ettersom jeg spiser dårlig, men hun sa at det var så lite mat som skulle til for å få i seg det viktige, at det trengte jeg ikke være redd for. Hun sa at dersom jeg fikk i meg et glass melk om dagen var det viktigste gjort, så om du liker melk er det et tips 👍 Trengte heller ikke bekymre meg for vektnedgang. Men nå vet jeg ikke hvordan ditt utgangspunkt i vekt er, jeg for min del er innafor normalområdet nå etter å ha mistet noen kilo, så hun sa at det ikke hadde betydning. Heldigvis får du sjekket hos din lege på mandag, men vil tro du ikke trenger å bekymre deg enn så lenge 🥰

Ja, ikke sant. Herlig med dager hvor man føler seg litt som seg selv igjen 😊 Hvordan er formen din i dag da? Jeg har store planer for dagen 🙈 Skal endelig bistå litt med husarbeid igjen. Føler alt har vært på samboer i det siste, så nå som formen tillater det så tenker jeg å rydde litt og sånt 😊

Ååh, ja, det var litt betryggende å høre 😊 Jeg har tidligere hatt litt mangler, så derfor tenker jeg litt ekstra på det. Men tror ingen av de manglene jeg har hatt er skadelig for fosteret, så håper jeg ikke har noe å engste meg for. Men er ikke alltid så lett å la være heller. Vil jo gi den lille de beste forutsetningene ❤

Tror ikke det er veldig sannsynlig at jeg har rast ned i vekt egentlig. Har ikke lett for å hverken gå opp eller ned i vekt og hat ligget relativt stabilt i vekt i voksen alder. Men mamma sa hun gikk ned 10kg i starten på sitt første svangerskap, så er vell mest derfor jeg vil sjekke hvordan jeg ligger an. 10kg ned syns jeg er i overkant mye 😅

Endret av Atticmess
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ms.Sommerfugl

Så fint å lese oppdateringer fra deg ❤️ Det høres ut som du trives med livet som gravid, selv om det selvfølgelig kan by på litt utfordringer. Det er litt rart hvordan man er så innstilt på å bli gravid, og når man først blir det er det kanskje en del ting man ikke hadde tenkt over i det hele tatt (kan jeg se for meg). Jeg håper jeg snart kan kaste meg i samme båt og si at jeg kjenner meg igjen i de tingene du kjenner kroppslig 😂

Jeg har også hørt at vektnedgang ikke er krise det første trimesteret, men ikke ta mitt ord for god fisk altså! Uansett, god helg kjære deg ❤️ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess

Koselig at du tittet innom @Ms.Sommerfugl ❤

Veldig fornøyd med å være gravid, endelig er jeg der som jeg prøvde i 9mnder før å komme, så det er jo veldig flott 😁 Men skal ikke legge skjul på at jeg gleder meg til å være ferdig med kvalmen heller altså 🙈

Er mye nytt for oss førstegangsgravide, man aner jo ikke hva man skal forvente. Nå har jeg ei venninne som ligger et halvt svangerskap foran meg i løypa som har oppdatert meg underveis, så har vært litt forberedt på hvordan det kan gå. Men så er det jo så ulikt fra person til person og svangerskap til svangerskap, så er vanskelig å direkte overføre hennes erfaringer til hvordan det ville bli for meg. Blir jo til at man lærer kroppen og svangerskapet å kjenne underveis, og stadig blir overraska og 🙈

Gleder meg skikkelig til du får din positive test og til å høre åssen ditt svangerskap blir. Krysser fingrene for positiv test hos dere snart 🤞🤞😁 

Endret av Atticmess
Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Godt å høre at det går fremover med formen. ❤️ Blir kjempe spennende med TUL, og tenk så fint at samboeren din får være med! Må jo være en helt magisk opplevelse å se lille bønna si på skjermen. Gleder meg på dine vegne! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess
bittelillebolla skrev (10 timer siden):

Godt å høre at det går fremover med formen. ❤️ Blir kjempe spennende med TUL, og tenk så fint at samboeren din får være med! Må jo være en helt magisk opplevelse å se lille bønna si på skjermen. Gleder meg på dine vegne! 

Ja  gleder meg så utrolig til å se den lille! Håper kanskje jeg får lytte etter hjertelyd hos legen i morgen, men usikker på om jeg får det. Jordmor så hvertfall at vi skulle gjøre det neste gang jeg skal til henne, så det og blir jo veldig spennende 😁

TUL er booket privat, så de tillater at partner er med, heldigvis. Men ellers er de veldig strenge enda. Håper litt at forholdene bedrer seg såpass at han får være med på neste svangerskapskontroll hos jordmor 🤞 Tror det er veldig nyttig for han og også høre hva hun har og si slik at han kan føle seg i enda større grad inkludert. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Lakrisen

Har vært innom her å lest, men ikke lagt igjen noe spor hittil. Godt å lese at formen din begynner å bli bedre ❤️ Jeg ligger  4 uker bak deg i graviditeten, og synes det er godt å kunne lese litt om hvordan du opplever det. Greit å ha litt referanser, selv om hver graviditet selvfølgelig er ulik ☺️ Blir veldig spennende med TUL, det begynner å nærme seg nå!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bittelillebolla

Krysser fingrene for at du får høre hjertelyden i dag. :hjerte: Kanskje du kunne fått lov til å ta opp lyden på telefonen, og vise mannen etterpå om han ikke får være med? Blir jo ikke det samme, men kanskje et lite plaster på såret? 

Håper alt blir bedre, og at ting blir mer som normalt igjen snart. :) Skjønner så godt at fedrene gjerne vil være med, og kjenne på at de er inkludert. Er jo en helt spesiell del av livet. Tenk det å skulle bli foreldre! :hug: 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess
Lakrisen skrev (2 timer siden):

Har vært innom her å lest, men ikke lagt igjen noe spor hittil. Godt å lese at formen din begynner å bli bedre ❤️ Jeg ligger  4 uker bak deg i graviditeten, og synes det er godt å kunne lese litt om hvordan du opplever det. Greit å ha litt referanser, selv om hver graviditet selvfølgelig er ulik ☺️ Blir veldig spennende med TUL, det begynner å nærme seg nå!

Så koselig at du legger igjen et spor her :) Gratulerer med graviditeten! Hyggelig men kun 4 uker forskjell da, og hyggelig at du finner det nyttig å lese om mine erfaringer. Gjør det samme selv med andre som både ligger lengre foran og bak meg i løypa, liker veldig godt å lese om andre sine erfaringer.

Åh, ja, gleder meg så mye til TUL, og endelig nærmer det seg!

bittelillebolla skrev (29 minutter siden):

Krysser fingrene for at du får høre hjertelyden i dag. :hjerte: Kanskje du kunne fått lov til å ta opp lyden på telefonen, og vise mannen etterpå om han ikke får være med? Blir jo ikke det samme, men kanskje et lite plaster på såret? 

Håper alt blir bedre, og at ting blir mer som normalt igjen snart. :) Skjønner så godt at fedrene gjerne vil være med, og kjenne på at de er inkludert. Er jo en helt spesiell del av livet. Tenk det å skulle bli foreldre! :hug: 

Fik høre det lille fuglehjertet inni der ❤️ Tenkte ikke på å ta lydopptak, mistenker at det ikke hadde blitt noe særlig uansett 🙈 Var mye støy, men hyggelig når man hørte de små raske slagene blant støyet. Heldigvis ikke lenge til TUL, så tror nok han syns det er en fin trøst.

Mistenker at det er litt ekstra spesielt med førstemann også, er så mye nytt. Men en herlig følelse å vite at nå skjer det, endelig 😁

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atticmess

10+5

Først noe litt annet: jeg kan endelig skrive i dagboka mi med en data igjen! Etter legetimen dro jeg rett på butikken og kjøpte meg en ny Mac, den gamle nærmet seg 10 år og konket for noen uker siden. Altså, jeg og mobiler er ikke alltid så gode venner når det kommer til skrivingen, så ja, utrolig glad for å endelig kunne bruke data 😁

Var utrolig hyggelig på legetimen, fikk lyttet etter hjertelyden, og det var absolutt magisk å høre. Det var en fin og stabil hjerterytme, og det var så godt å høre den ❤️ Nå gleder jeg meg til den første sniktitten om en uke. I tillegg fikk vi sendt inn henvisning til den ordinære ultralyden, så tipper jeg får time til det før sommerferien 😊

Ellers fikk jeg veid meg, og kroppen min har holdt seg ganske stabil til tross for lite spising og endel oppkast. Var egentlig betryggende å se. Hadde gått ned litt, men var bare snakk om 1,5kg så det er absolutt innafor! Fikk også tatt blodprøver, og legen min liker å sjekke mest mulig ved første svangerskapet, så blir en omfattende blodprøve. Men, jeg klarte å glemme å ta med urinprøve 🙈 Jeg som hadde kjøpt inn glass og gjort alt klart til å huske det.. Heldigvis kunne jeg ta med prøven innom en annen dag denne uka og levere den i luka.

Har også full sykemelding ut dagen i dag, før jeg forsøker meg på 50% de to neste ukene. Tror det blir greit, er to kortere uker også, så håper det blir den forsiktige starten jeg trenger for å komme meg i gang igjen.

Nei, alt i alt ble dette en helt super dag 😁 Har også fått så godt inntrykk av fastlegen min, har ikke hatt så mye å gjøre med henne tidligere, men gjennom oppfølgingen de siste ukene og i dag så merker jeg at jeg føler meg veldig trygg på henne. Hun lurte jo på om jeg skulle gå hos dem eller hos jordmor, og når jeg sa at jeg tenkte å kombinere det, så skjønte hun det veldig godt. Men sa samtidig at det bare var å komme innom dem for sjekk, for hun syntes det var utrolig hyggelig å følge opp gravide. Spørs om det ikke er en av favorittoppgavene hennes. Så nå lurer jeg litt på om jeg rett og slett skal velge å gå til henne videre, føler meg hvertfall veldig trygg på at jeg vil få god oppfølging der og vil bli prioritert 😊

Endret av Atticmess
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Godis

Så hyggelig oppdatering her inne! Gratulerer med ny pc👏 Selv er jeg helt motsatt, har pcen fremme kanskje annenhver måned, men skriver og skriver på telefonen som om jeg aldri har gjort noe annet😄

Så utrolig hyggelig med hjertelyden, det gir en påminnelse om at dette faktisk er ekte! Og så høres det ut som du virkelig ble godt møtt hos fastlegen, så hyggelig at hun er så engasjert 💞 Det må være en hyggelig jobb å ha å følge opp gravide, og det store mirakelet i livet til dem som venter barn. Kan forøvrig tipse om at jeg får gratis urinprøveglass hos legekontoret, så det kan være verdt å spørre om neste gang (med mindre du har kjøpt nok til alle gangene). Det er ikke store summen å spare, men litt 😊

Håper 50% sykemelding skal fungere godt, og det hjelper absolutt som du sier at det er korte uker. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...